Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Port forwarding Speedtouch 780  (gelezen 4573 keer)

Offline joostvd

  • Lid
Port forwarding Speedtouch 780
« Gepost op: 2010/02/09, 22:56:26 »
Hoi,
Ik heb een thuisnetwerk met een Thomson SpeedTouch 780 router (van Het Net/KPN) met daaraan 3 computers: een imac, een windows vista laptop en een oud bakkie met ubuntu 9.10. Alles wireless.
Ik wil graag een python server draaien (op poort 3002, bijv.). Dit is een zelf geschreven app en als ik hem draai op de mac of windows met ports geforward dan kan ik hem benaderen van buitenaf.
Het probleem is dat ik hem uiteindelijk vanaf de linux bak wil laten draaien. Dit lijkt ook goed te gaan:

netstat -an | "LISTEN":
tcp        0      0 127.0.0.1:631           0.0.0.0:*               LISTEN     
tcp        0      0 127.0.1.1:3002          0.0.0.0:*               LISTEN     
tcp6       0      0 ::1:631                 :::*                    LISTEN

Ik heb de ports hetzelfde geforward als eerst voor de mac en laptop, maar de server is nu niet meer bereikbaar van buitenaf. Het is een verse installatie van ubuntu 9.10, zonder firewall dus.
Enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!

Offline Mattie

  • Lid
Re: Port forwarding Speedtouch 780
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/10, 09:27:28 »
Speed Touch van KPN heeft een optie "default server". Daarmee kun je aangeven om alle poorten even om te leiden naar je server.
Weet je in ieder geval dat daar het probleem niet kan liggen.
Op de server moet natuurlijk wel je speedtouch als gateway ingesteld staan.

Succes

Offline ruujan

  • Lid
Re: Port forwarding Speedtouch 780
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/10, 10:34:19 »
Als ik het zo zie, luistert het ding alleen op je local loopback (dat 127-adres). Kun je er vanaf je andere lokale systemen wel bij?

Offline joostvd

  • Lid
Re: Port forwarding Speedtouch 780
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 11:18:44 »
@Mattie: Weet je misschien waar die optie in te stellen is in het menu? Ik heb hem nog niet kunnen vinden.
Ik zou het trouwens wel vreemd vinden als ik dat zou moeten doen, omdat het zoals gezegd op windows en mac os x wel werkte, dus ik zou denken dat het iets met ubuntu moet zijn.

@ruujan: Nee... Ik kon er niet niet telnetten (op de juiste poort). Ligt het dan daaraan? Ik heb gekeken op grc.com en daar zag ik dat de poorten die ik forward naar de ubuntu pc op 'closed' staan. Alles anderen staan op 'stealth', maar geen staat er dus open. Heeft ubuntu misschien standaard poorten gesloten?

Update: net weer met grc.com naar de poorten gekeken: normaal staat alles op stealth, als ik de server draai op mac/windows en daarnaar de poorten forward staan ze volgens de site open, als ik dezelfde server draai op ubuntu en de poorten forward staan ze closed. Vreemd...
« Laatst bewerkt op: 2010/02/10, 11:30:29 door joostvd »

Offline Mattie

  • Lid
Re: Port forwarding Speedtouch 780
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 12:05:47 »
Als je vanaf internet wel toegang hebt tot de MAC en/of PC, heb ik niks gezegd. Dan moet het iets in Ubuntu zijn.
Die instelling in het SpeedTouch modem, heb ik gebruikt toen ik nog ADSL van Hetnet had. Inmiddels Ziggo.
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Maar als je er erg om verlegen zit, sluit ik het oude modem nog wel eens aan.

Gr,

Mattie
 

Offline joostvd

  • Lid
Re: Port forwarding Speedtouch 780
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/10, 12:38:29 »
Bedankt, het werkt al!
Er was iets in de code, normaal deed ik:
server = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
server.bind((socket.gethostname(), 2000))
Op windows en mac retourneerde socket.gethostname() mijn ip-adres, op ubuntu retourneert dit '127.0.1.1'.
Geen idee waarom, maar nu doe ik:
server.bind(("192.168.1.73", 2000))
en dat werkt wel.