Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows  (gelezen 2631 keer)

Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Gepost op: 2021/01/11, 20:23:27 »
Goedenavond,

Ik ben nog echt een beginner en heb op dit forum nog niet veel gedaan behalve wat rondgekeken. Zal mij eerst netjes voorstellen :-) Ik heb een beetje geproefd van Linux op aanraden van een kennis. Op die manier ben ik in aanraking met Linux gekomen. Het bevalt goed en ik dacht dat het tijd werd voor een nieuwe versie van Linux Mint. Ik heb de 20.1 gedownload en alle stappen uitgevoerd die op de officiële website stonden vermeld. Ik had Linux Mint 19 erop staan naast Windows 10 op een trippel boot. De derde was nog niet in gebruik die had ik gereserveerd om andere versies te proberen. In het verleden is dit mij gelukt en ik was best trots op deze prestatie omdat ik toch een beetje een digibeet ben.

Voor de installatie heb ik op een USB staafje de ISO van Linux Mint 20.1 staan om deze vanaf de USB te kunnen installeren. Dit ging goed...althans dat dacht ik. Ik kreeg een foutmelding over de EFI (No EFI system partition was found. This system will likely not be able to boot succesfully, and the installation process may fail. Please go back and add an EFI system partition, or continue at your own risk) die ik nog nooit eerder heb gezien bij een installatie van Linux. Ik heb de melding opgevolgd en zo'n EFI partitie aangemaakt en ben vervolgens verder gegaan met de installatie.

De installatie werd afgebroken. Na een restart werd er een foutmelding gegeven: System boot order not found initializing defaults. Minimal BASH line fitting is supported. For the first word, TAB himx64.efi"lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions. Ik kon niet meer in mijn systeem komen. Niet in Windows en ook niet in Linux.

Het is mij wel gelukt om in Linux Mint te komen via het USB staafje. Ik heb vervolgens boot repair uitgevoerd. Nu start de laptop zonder USB staafje op in Linux na dat er een foutmelding (zie bijlage) wordt getoond.  Ik ben blij dat ik weer iets kan met de laptop. Ik zou graag terug willen naar de oude situatie waar ik gebruik kan maken van Windows en Linux. Windows kan ik nu niet benaderen omdat alleen Linux Mint opstart. Ik krijg na het opstarten ook niet meer de keuze voor Linux of Windows. Alleen de foutmelding komt in beeld.

Tot zo ver reikt mijn kennis en ik heb mij rot lopen zoeken op het www en helaas nog geen oplossiIk heb wat fotos'van mijn scherm gemaakt van de foutmeldingen die ik kreeg.

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/11, 22:27:05 »
Geef eens de uitvoer van
lsblkdie je in de terminal venster geeft.

Die kan je dan kopiëren en hier in een reactie plakken.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/12, 09:58:00 »
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.

Heb even snel de laptop aangesloten om de informatie door te geven (dat is dan weer het voordeel van thuiswerken ;))

$ lsblk
NAME   MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda      8:0    0 119,2G  0 disk
├─sda1   8:1    0   549M  0 part
├─sda2   8:2    0  59,4G  0 part
├─sda3   8:3    0   614M  0 part
├─sda4   8:4    0     1K  0 part
├─sda5   8:5    0    20G  0 part /
├─sda6   8:6    0    16G  0 part [SWAP]
├─sda7   8:7    0    20G  0 part
└─sda8   8:8    0   2,7G  0 part

Alvast bedankt voor je tijd en moeite.

Fijne dag!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/12, 10:25:36 »
Als er geen EFI partitie aanwezig was, was ook Windows NIET in (U)EFI modus geïnstalleerd.
DAN dien je ook de installatie USB stick NIET in EFI modus op te starten.
In het bootmenu van je PC (of (U)EFI BIOS) zie je 2x de USB installatie stick en je dient de versie zonder UEFI te kiezen.
Als je daarvandaan installeert zie je ook direct weer het Linux/Windows keuzemenu.

Helaas is dit mosterd na de maaltijd, niet echt te overzien wat de huidige status is op je huidige systeem.

Als je Windows terug wenst zou ik eerst opstarten van een Windows installatieset en kiezen voor herstel van de bestaande installatie, gevolgd door het op de juiste wijze installeren van Linux.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/12, 10:30:14 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/12, 11:03:12 »
Wat je misschien als eerste zou kunnen proberen is de grubloader er opnieuw op te zetten.
Start Linux MInt.
Open de terminal en geef in:
sudo grub-install /dev/sdaEnter en wachtwoord invullen.
Even wachten tot dat klaar is en dan:
sudo update-grub
Daarna opnieuw opstarten en hopen dat je het grub menu weer terug hebt.
Succes.

P.S. Een schijf van 120 GB is wel wat klein voor een dual-boot laat staan voor een triple-boot.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/12, 11:05:31 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/12, 12:35:05 »
Als er geen EFI partitie aanwezig was, was ook Windows NIET in (U)EFI modus geïnstalleerd.
DAN dien je ook de installatie USB stick NIET in EFI modus op te starten.
In het bootmenu van je PC (of (U)EFI BIOS) zie je 2x de USB installatie stick en je dient de versie zonder UEFI te kiezen.
Als je daarvandaan installeert zie je ook direct weer het Linux/Windows keuzemenu.

Helaas is dit mosterd na de maaltijd, niet echt te overzien wat de huidige status is op je huidige systeem.

Als je Windows terug wenst zou ik eerst opstarten van een Windows installatieset en kiezen voor herstel van de bestaande installatie, gevolgd door het op de juiste wijze installeren van Linux.

Dank je wel voor meedenken DeBaas. Mijn vermoeden is dat dit de oorzaak is geweest. Ik heb wel een USB-Staafje met Windows erop alleen start deze niet op van het staafje en krijg het niet voor elkaar via de BIOS. Ik probeer straks even met mijn mobiel foto's te maken voor meer info. Ik hoop dat er een manier is om het op te kunnen lossen.

Het lukt mij niet om een foto bij te voegen. Ik doe het even zo:

In de Bios staan bij Boot Mode drie opties Legacy, UEFI Hybrid (With CSM) deze staat als keuze aangevinkt en UEFI Native (Without CSM)

Bij de UEFI Boot order staat het volgende: Generic USB Device, M.2 SSD Hard Drive, OS Boot Manager, USB Hard Drive, Notebook Ethernet IPV4, Notebook Ethernet IPV6, SD Card en als laatste Customized Boot
« Laatst bewerkt op: 2021/01/12, 12:59:44 door SakasakaHeyhey »

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/12, 12:41:49 »
Wat je misschien als eerste zou kunnen proberen is de grubloader er opnieuw op te zetten.
Start Linux MInt.
Open de terminal en geef in:
sudo grub-install /dev/sdaEnter en wachtwoord invullen.
Even wachten tot dat klaar is en dan:
sudo update-grub
Daarna opnieuw opstarten en hopen dat je het grub menu weer terug hebt.
Succes.

P.S. Een schijf van 120 GB is wel wat klein voor een dual-boot laat staan voor een triple-boot.

Hoi Peter,

Ik heb direct geprobeerd de grub te installeren. Dit is niet gelukt:

$ sudo grub-install /dev/sda
[sudo] wachtwoord voor sakasaka:           
Installeren voor x86_64-efi-platform.
grub-install: fout: kan EFI-map niet vinden.

PS Ik lees dat die 120GB te weinig is. Wat zou jij aanraden voor verdeling wanneer het probleem opgelost is (ik hoop dat dat gaat lukken met jullie hulp)?

Mijn vrouw wil alleen met Windows werken dus afscheid van Windows nemen,  krijg ik er thuis niet door heen. We hebben 1 laptop en ik had om die reden een triple boot gemaakt om ons beiden tevreden te houden. Om eerlijk te zijn, staat Windows mij steeds meer tegen wanneer je met Linux hebt gewerkt. Wanneer ik een dualboot maak om toch met Linux te kunnen blijven werken wat is dan handig qua verdeling van de schijf. Ik had nu 60GB aan Windows toegekend en 2x 20GB voor twee verschillende distro's.

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/12, 16:49:52 »
Boot Repair is een wonderlijk middel om de grub opnieuw op te maken en alle OS te detecteren.

https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/

 ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/12, 17:12:47 »
sudo grub-install --target=i386-pc /dev/sda
sudo update-grub
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/12, 18:00:26 »
Boot Repair is een wonderlijk middel om de grub opnieuw op te maken en alle OS te detecteren.

https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/

 ;)

Bedankt voor de tip Seghele. Ik had eerder de Boot Repair uitgevoerd vanaf het USB-staafje. Dit heeft niet geholpen. Ik ga nu de tip van DeBaas proberen ;-)

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/12, 18:02:13 »
sudo grub-install --target=i386-pc /dev/sda
sudo update-grub

Bedankt DeBaas. Ik krijg geen foutmelding dus ik heb goede hoop en ga zo de laptop opnieuw opstarten. Fingers Crossed :-)

sakasaka@sakasaka-HP-EliteBook-850-G1:~$ sudo grub-install --target=i386-pc /dev/sda
Installeren voor i386-pc-platform.
Installatie is afgerond. Er werden geen fouten gerapporteerd.
sakasaka@sakasaka-HP-EliteBook-850-G1:~$ sudo update-grub
Sourcing file `/etc/default/grub'
Sourcing file `/etc/default/grub.d/50_linuxmint.cfg'
Sourcing file `/etc/default/grub.d/init-select.cfg'
Aanmaken van GRUB-configuratiebestand...
Linux-schijfkopie gevonden: /boot/vmlinuz-5.4.0-58-generic
Initrd-schijfkopie gevonden: /boot/initrd.img-5.4.0-58-generic
Adding boot menu entry for UEFI Firmware Settings
voltooid


###UPDATE###: Helaas het heeft niet geholpen. Er gebeurt na het opstarten hetzelfde. De melding dat de Boot Order niet is gevonden wordt weergegeven en er wordt een nieuwe boot entry gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/12, 18:08:49 door SakasakaHeyhey »

Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/17, 20:46:20 »
Goedenavond allemaal,
Bedankt voor alle tips die ik van jullie heb gekregen. Het probleem is denk ik niet te verhelpen en heb hier wel vrede mee.
Graag wil ik een schone installatie doen op de laptop van Kubuntu. Voordat ik acties onderneem en weer een fout maak, vraag ik graag om hulp.
Nu is mijn vraag wat de juiste stappen zijn die ik moet ondernemen. Kan ik alle partities verwijderen en kan ik er één partitie van maken in ext4 waar Kubuntu op moet komen te staan?
Zien jullie een partitie staan waar ik echt vanaf moet blijven?
Hoor het graag.

Onderstaande gegevens komen uit G-Parted (het lukt niet om een foto bij te voegen: “Er is iets fout gegaan bij het wegschrijven van je bijlage, probeer het alsjeblieft nog eens.”)

Partitie      Bestandssysteem   Grootte   Vlaggen
/dev/sda1      ntfs         549.00 MiB
/dev/sda2      ntfs            49.40 GiB
/dev/sda3      ntfs         614.00 MiB   diag
ongebruikt      ongebruikt          2.00 MiB
/dev/sda4      extended         58.70 GiB
/dev/sda5      ext4            20.00 GiB
/dev/sda7      ext4            20.00 GiB
ongebruikt      ongebruikt          5.00 MiB
/dev/sda6      linus-swap         16.00 GiB
/dev/sda8      fat32              2.70 GiB   boot, esp
« Laatst bewerkt op: 2021/01/23, 17:27:37 door SakasakaHeyhey »

Offline bluesea

  • Lid
Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2021/02/04, 13:03:24 »
Hoi,

Helaas is de topic stil gevallen.
Heb je het al voor elkaar?
Vreemd dat W10 NIET in (U)EFI modus geïnstalleerd is? Dit is toch standaard.
Enfin. Ik raad aan eerst W10 opnieuw te installeren in de UEFI, en hierna Linux Mint.
Het grootste probleem is de omvang van de schijf. 120 GB is waarschijnlijk al niet genoeg voor W10, laat staan Linux erbij op. En Linux Mint heeft minimaal 50 GB nodig. Zo’n 30 GB voor het OS en zo’n 20 GB voor Timeshift, zo mijn ervaring. En dan heb je nog niets van jezelf opgeslagen. Een onmogelijke situatie.
Eindavies, koop een 2de laptop voor jezelf en zet hier Linux op.

Groeten,
Bluesea

Offline bluesea

  • Lid
Re: Probleem na installatie Linux Mint 20.1 naast Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2021/02/04, 13:31:12 »
Hoi,

Even een ander idee: Linux Mint installeren op een usb-stick (124 GB).
Dan kun jij Linux gebruiken en hoef je geen tweede computer te kopen!

Hier heb ik geen ervaring mee, dus ik kan niet zeggen of dit lekker gaat.
Hierbij wel een artikel: How to Install Linux OS on USB Drive and Run it On Any PC, https://www.tecmint.com/install-linux-os-on-usb-drive/ .

Installeren op een SD-card raad ik je niet aan. Deze kaartjes kunnen slecht tegen schrijfacties en geven dus zomaar de geest. De sop de kool niet waard.

De knappe koppen alhier kunnen je wellicht verder helpen.

Groeten,
bluesea