Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren can Xubuntu naast Ubuntu  (gelezen 902 keer)

Offline PPartners

  • Lid
Installeren can Xubuntu naast Ubuntu
« Gepost op: 2011/03/17, 10:59:53 »
Heb Ubuntu draaien en weet hoe ik daarnaast Xubuntu kan installeren.
Echter fora's lezend moet het mogelijk zijn om bij na het opstarten van de pc een soort van keuzemenu te krijgen of ik naar Ubuntu of Xubuntu wil. Voor alle duidelijkheid: na het opstarten van de pc maak ik geen gebruik van de inlog-optie, maar wordt Ubuntu dus gewoon opgestart.

Dit lukt dus niet. Iemand een idee???

Alvast bedankt!

Re: Installeren can Xubuntu naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/17, 11:07:03 »
Dat kan, ga naar systeem -> beheer -> aanmeldscherm en zet automatisch aanmelden uit. Wanneer je dan het pakket xubuntu-desktop installeert dan zou je bij het inlogscherm nu uit meerdere sessies moeten kunnen kiezen. Let wel op dat hierdoor nieuw geinstalleerde Xubuntu programma's (zoals bijv. XFCE-mixer en mousepad) in het GNOME-menu komen en je al geinstalleerde GNOME-programma's in het menu van de Xubuntu-sessie.

Het staat overigens best goed verstopt maar onderin het aanmeldscherm zit een grijze balk en daar zit een drop down menu in waar je de sessie kan instellen. Standaard staat die op Ubuntu dekstop-editie
« Laatst bewerkt op: 2011/03/17, 11:21:55 door erik1984 »

Offline PPartners

  • Lid
Re: Installeren can Xubuntu naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/18, 15:15:42 »
Hallo,

bedankt zover, ik ga ermee aan de slag!

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installeren can Xubuntu naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/18, 21:28:33 »
Tip van de zijlijn: installeer dan ook de Xfce-goodies, maar verwijder hierna xfce4-clipman (die heeft hier wat problemen met Open/LibreOffice veroorzaakt).
In plaats van de Xfce-clipman kan je Parcellite installeren/gebruiken.

Het voordeel van zo'n "uitgebreide klembord-manager" als Parcellite is, dat je bij kopie-opdrachten kan switchen tussen iets wat je 10 minuten geleden had gekopieerd en de laatste kopie-opdracht. Dat is vooral zinvol bij complexere tekstverwerking en bij herhalingen van plak-opdrachten in een ander document.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce