Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot: van feisty naar gutsy  (gelezen 929 keer)

Offline hvb

  • Lid
Dualboot: van feisty naar gutsy
« Gepost op: 2007/10/28, 13:06:50 »
Ik heb een bestaande dualboot met feisty en win 98.
Nu wil ik feisty upgraden naar gutsy met een schone installatie. Als ik bij de schijfindeling kom moet ik kiezen:
1 harde schijf één, bevat windows
2 hele harde schijf
3 handmatig

Ik heb alle mogelijkheden bekeken maar kom er niet uit. Mogelijkheid 2 valt af omdat ik windows wil houden, dat geldt ook voor 1, maar bij 3 weet ik niet welke partitie ik moet kiezen.
Ik heb de volgende partities: 1 windows (is oude c-schijf min ubuntu), 2 is de root, 3 is swap, 4 is /home, en 5 is de voormalige D-schijf.

Ik overweeg om gutsy op de D-schijf te zetten, dan heb ik zowel gutsy als feisty. Dat laatste is uiteraard niet de bedoeling, maar dan ga ik feisty verwijderen, alleen weet ik niet hoe.

Wie kan mij helpen.

Hans

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 13:20:53 »
Bij (3) wordt aangegeven welke partitie een EXT3 formaat bevat, dat is je huidige Feisty systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline hvb

  • Lid
Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 13:34:14 »
Ron

Misschien heb je gelijk, maar als ik handmatig kies zie ik alle partities staan, waarbij onder andere 2x ext (één keer /, en één keer /home) en swap.
Bedoel je dat ik gewoon de / moet nemen voor de installatie en hoef ik dan geen nieuwe swap en /home meer aan te maken?

Hans

Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 15:47:46 »
Inderdaad Hans.
de / is namelijk de root - het systeem dus.
Home en swap kun je laten staan (dus ook niet formatteren, want dan ben je alles kwijt!)

De / partitie kun je formatteren en gebruiken voor gutsy. Tijdens het proces moet je verder wel aangeven waar je /home staat, zodat gutsy die oude /home partitie ook daarvoor gaat gebruiken.

mickvdv

  • Gast
Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/28, 16:03:05 »
Als je de zelfde account naam neemt heb je ook dezelfde instellingen:D

Offline hvb

  • Lid
Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/28, 18:05:10 »
@Sisosteven

Het is me nu wel duidelijk, ik kies de home partitie.
Vervolgens moet ik deze formatteren, en dan gutsy erop installeren zonder een swap en een home want die heb ik al.
Dan nog de home aankoppelen aan de root, hopende dat die mogelijkheid goed aangegeven wordt.

Hiermee is het verhaal nog niet af.
Ondertussen heb/had  ik een upgrade gedaan (je antwoord was iets te laat of beter gezegd ik was te vroeg weg, desondanks mijn hartelijke dank) en tijdens de upgrade kwamen nog updates binnen voor feisty(zou ook gutsy kunnen zijn geweest).
Toen gaf de updatemanager aan dat er slechts een gedeeltelijke upgrade gedaan kon worden, die wel gelukt is, maar nu zit ik met een "halve gutsy". Als ik nu weer naar updates ga zoeken komt er weer een gedeeltelijke upgrade in beeld, die niet wordt afgemaakt. Als er binnenkort geen "updates" binnenkomen zal ik alsnog jouw oplossing moeten toepassen.

Ik leer er van maar weet nog niet of ik dit gedoe leuk moet vinden. ik zie wel.

Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/28, 18:13:24 »
Schone installatie, met formatteren en al, is altijd beter/makkelijker/sneller dan een opwaardering van een oudere versie.

Handleiding voor tweevoudig opstartbaar via schone installatie (met foto's):
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Dualboot: van feisty naar gutsy
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/30, 22:49:19 »
Citaat van: hvb
@Sisosteven

Het is me nu wel duidelijk, ik kies de home partitie.
Ik hoop dat dit een tikfout is.....
Je kiest dus voor de / partitie (de root dus)
Als je de home formatteert, ben je al je gegevens kwijt (tenzij je nog een backup hebt).

Citaat van: hvb
Vervolgens moet ik deze formatteren, en dan gutsy erop installeren zonder een swap en een home want die heb ik al.
Dan nog de home aankoppelen aan de root, hopende dat die mogelijkheid goed aangegeven wordt.

Hiermee is het verhaal nog niet af.
Ondertussen heb/had  ik een upgrade gedaan (je antwoord was iets te laat of beter gezegd ik was te vroeg weg, desondanks mijn hartelijke dank) en tijdens de upgrade kwamen nog updates binnen voor feisty(zou ook gutsy kunnen zijn geweest).
Toen gaf de updatemanager aan dat er slechts een gedeeltelijke upgrade gedaan kon worden, die wel gelukt is, maar nu zit ik met een "halve gutsy". Als ik nu weer naar updates ga zoeken komt er weer een gedeeltelijke upgrade in beeld, die niet wordt afgemaakt. Als er binnenkort geen "updates" binnenkomen zal ik alsnog jouw oplossing moeten toepassen.

Ik leer er van maar weet nog niet of ik dit gedoe leuk moet vinden. ik zie wel.

Hans
Ik zie het al:
begin maar met een verse install. Dit gaat niet meer goedkomen denk ik. Als je een upGRADE tegelijkertijd uitvoert met upDATES voor de vorige versie, gaan die twee zich mengen (vermoed ik althans, heb er geen ervaring mee).

Zoals Pjotr zegt, een verse install is doorgaans de meest stabiele optie. Maar een upgrade proberen kan altijd - uiteindelijk kan er niet zoveel misgaan :-)

Succes,

Steven