Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WPA2(CCMP)  (gelezen 5901 keer)

Offline Cme

  • Lid
WPA2(CCMP)
« Gepost op: 2019/11/01, 11:39:46 »
Nieuwe Router. Wireless. WPA Encrypion staat standaard ingesteld op: WPA2(CCMP)
- Wat is dat CCMP?  Is dat veiliger dan WPA + WPA2?

Router voorheen stond op: WPA + WPA2. Dat staat bij mij bekend als 'veilig', iedergeval veiliger dan WPA(TKIP). Maar daar wil ik het niet over hebben (TKIP).
Bvdank,
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/01, 11:55:56 »
Kijk eens hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access

Daar vind je de informatie over WPA2(CCMP)
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/01, 11:59:15 »
Je was mij net voor...

@Cme:
Kijk hier eens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zoekmachines
Hardstikke handig joh; dat is iets nieuws, en daarmee kun je op het internet zoeken en heb je zo maar binnen 2s antwoord op je vraagjes!
 ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Offline Cme

  • Lid
Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/01, 12:56:11 »
Je was mij net voor...

@Cme:
Kijk hier eens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zoekmachines
Hardstikke handig joh; dat is iets nieuws, en daarmee kun je op het internet zoeken en heb je zo maar binnen 2s antwoord op je vraagjes!
 ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Ik vraag niet naar een lijst met zoekmachines! Of CCMP veiliger is dan de instelling  WPA + WPA2
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/01, 13:03:25 »
Kijk eens hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access

Daar vind je de informatie over WPA2(CCMP)
Ja, bedankt. Hier heb ik wel wat aan. Ik neem aan dat de instelling WPA2(CCMP) veiliger is.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/01, 13:07:31 »
@ Ron
Dank voor de verwijzing :)
Wat verkies jij? Of is die instelling afhankelijk van de router die er is.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/01, 13:11:53 »
Je was mij net voor...

@Cme:
Kijk hier eens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zoekmachines
Hardstikke handig joh; dat is iets nieuws, en daarmee kun je op het internet zoeken en heb je zo maar binnen 2s antwoord op je vraagjes!
 ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Ik vraag niet naar een lijst met zoekmachines! Of CCMP veiliger is dan de instelling  WPA + WPA2
Niet wegduiken....
Je vroeg wat CCMP is...
En ik houd je een spiegel voor.... ontevreden over je spiegelbeeld...?  ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Nieuwe Router. Wireless. WPA Encrypion staat standaard ingesteld op: WPA2(CCMP)
- Wat is dat CCMP?  Is dat veiliger dan WPA + WPA2?
Ik laat het hier bij: 'One can lead a horse to water...'

Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/01, 14:04:04 »
Ik kan in mijn router kiezen voor:
  • WPA/WPA2 personal
  • WPA/WPA2 enterprise
  • WPA/WEP

Ik heb gekozen voor WPA/WPA2.

Wat is CCMP:

Wi-Fi Protected Access (WPA) is een systeem om veilige draadloze netwerken (wifi) op te zetten dat is ontwikkeld nadat onderzoekers een aantal zwakke plekken in WEP (Wired Equivalent Privacy) hadden gevonden. WPA is gebaseerd op een deel van de 802.11i-standaard van IEEE en bedoeld als tussenoplossing voor de problemen met WEP terwijl de nieuwe draadloze veiligheidsstandaard (802.11i) werd ontwikkeld. Certificatie van producten met WPA is begonnen in april 2003; de volledige 802.11i werd geratificeerd in juni 2004.

WPA is bedoeld om gebruikt te worden met een IEEE 802.1X-authenticatieserver die elke gebruiker verschillende sleutels geeft, maar kan ook gebruikt worden in de zogenaamde pre-sharedkeymode (PSK) waarbij de sleutel door de gebruiker zelf moet worden ingevoerd. WPA gebruikt RC4 met een 128 bits sleutel en een 48 bits initialisatievector (IV).

Een belangrijke verbetering ten opzichte van WEP was het gebruik van het Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) dat ervoor zorgde dat de sleutels regelmatig en automatisch worden gewijzigd, maar is ondertussen reeds vervangen door WPA2/CCMP (Counter Mode Cipher Block Chaining Message Authentication Code Protocol), gebaseerd op AES (Advanced Encryption Standard). De Cyclic Redundancy Check (CRC) gebruikt in WEP is compleet onveilig: het is mogelijk om, zonder de WEP-sleutel te weten, de inhoud van een versleuteld pakket en de CRC zo te wijzigen dat het pakket ten onrechte als goed zal worden herkend. WPA gebruikt een veel veiliger algoritme genaamd Message Integrity Check (MIC). De MIC in WPA wordt ook berekend over een pakketteller zodat een cryptoaanval waarbij bestaande pakketten worden herhaald (zo goed als) onmogelijk wordt.

De grotere sleutel en initialisatievector, het regelmatig wisselen van de sleutels en de toevoeging van de MIC lossen de bekende problemen met WEP op en maken het inbreken in een draadloos netwerk op basis van WPA veel moeilijker. Een aanval op RC4 is echter denkbaar ondanks de grotere sleutel en IV.

De Wi-Fi Alliance zal de term WPA2 gaan gebruiken voor de volledige IEEE 802.11i-standaard. Er wordt aangeraden om enkel WPA2/CCMP te gebruiken met een zo lang mogelijke en complexe passphrase. Alle moderne operating systemen kunnen met deze beveiliging overweg. Gebruik niet WEP noch WPA noch TKIP. Het eenvoudigste is dat het access punt goed beveiligd wordt en deze protocollen niet aanbiedt.

De Wi-Fi Alliance gebruikt de termen WPA(2)-personal en WPA(2)-enterprise voor wifi-interoperabiliteitscertificatie. WPA(2)-personal wordt gebruikt voor WPA in pre-sharedkeymode (PSK) terwijl WPA(2)-enterprise wordt gebruikt bij WPA in combinatie met een authenticatieserver. Tevens bestaat er ook EAP (Extensible Authentication Protocol).
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/01, 15:14:12 »
@ Ron
Dank voor de verwijzing :)
Wat verkies jij? Of is die instelling afhankelijk van de router die er is.
Mijn router (van Telfort) ondersteunt geen CCMP ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Cme

  • Lid
Re: WPA2(CCMP)
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/01, 16:54:54 »
[Niet wegduiken....
Je vroeg wat CCMP is...
En ik houd je een spiegel voor.... ontevreden over je spiegelbeeld...?  ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Nieuwe Router. Wireless. WPA Encrypion staat standaard ingesteld op: WPA2(CCMP)
- Wat is dat CCMP?  Is dat veiliger dan WPA + WPA2?
Ik laat het hier bij: 'One can lead a horse to water...'
Vuurvosje
Ik begrijp je niet!
Als jij er behoefte aan hebt in spiegelbeeld raadsels te berichten kan je beter dat paard water geven....
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)