Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities  (gelezen 1251 keer)

Partities
« Gepost op: 2008/02/02, 21:49:51 »
ik ben een Ubuntu beginner.  heb versie 7.10.
Een pc met 2 HD 's. Op 1 HD staat 2 x een versie van Ubuntu waarvan ik er overigens 1 wil verwijderen.Kan dat?

heb ook Gparted en probeer nu al geruime tijd om de 2e HD ook beschikbaar te maken voor Ubuntu. Op die schijf staat nu o.a. nog WinXP met wat files.
Hoe herken ik op welke schijf wat staat? In Gparted worden schijven aangegeven als dev/hdc1 en dev/dhc3.Ik zie wel de schijven en ook de partities˙maar ik wil weten wat er op welke partitie staat.

In de bestandsbladeraar zie ik in de linker kant wel staan : disk1, disk2,  en disk 3 maar kan in Gparted nergens ontdekken met welke schijf dat correspondeert en wat er op welke schijf/partitie staat.

Ubuntu staat nu op een partitie waar ook al mijn correspondentie, fotoś etc in terecht zijn gekomen.
Ik wil graag een partitie voor Ubuntu alleen met zijn programmaś en  een aparte voor alle persoonlijke bestanden. Daar wil ik die tweede schijf voor gebruiken.

Als ik in Gparted kijk dan zie ik de diverse partities met een slotje erachter. Met die partitie kan ik niks doen. Enig idee hoe dat wél zou kunnen?

Hellup aub!

Partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/02, 22:29:28 »
Een Ubuntu installatie kan je gewoon verwijderen. Wel even controleren of je de juiste partitie hebt. En je belangrijke gegevens even veiligstellen
Systeem-->Beheer-->Systeemmonitor-->tabje bestandssystemen dan krijg je alle partities te zien die gebruikt worden met het systeem waar je mee werkt.
In de terminal sudo fdisk -l dan krijg je de disken en partities te zien met het type systeem EXT3,FAT32 etc.

Ubuntu met een aparte home inrichten kan ook http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Die slotjes betekenen dat alleen de root alleen ze mag benaderen.
Al je dat wil veranderen in de terminal gksudo nautilus. Even bladeren naar je map/partitie/schijf rechtsklikken, menu opent--> eigenschappen--> tabje rechten pas wel op wat je doet aangezien je met gksudo nautilus je systeem ook om zeep kan helpen.
Ik hoop dat je er uitkomt. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

vrolijkefrans

  • Gast
Partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/02, 23:21:22 »
ben druk doende ubuntu 7.10 op mijn laptop te installeren mbv boek probleemloos over naar linux, om partities te maken free space gaat het boek uit van HD 160Gb maar ik maar 100 Gb . hoe verdeel ik de partities in welke grote? laptop Hd heeft 2 partities, een wordt grotendeels gebruikt door XP. Bedoeling is in eerste instantie ubuntu langs XP te laten draaien om ervaring op te doen met ubuntu. Verder vraag ik me af in hoeverre norman (firewall) en spyware doctor onder xp van invloed zijn tijdens de lunix configuratie?
svp hulp
MvG  Frans

Partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/03, 12:10:02 »
Vrolijkefrans je kan in eerste instantie Ubuntu draaien van de Live cd. Dan kan je vast kijken of je hardware etc goed draait. Voor het installeren van Ubuntu, kijk even bij de documentatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/  daar staat ook info over partities aanmaken en dual boot met Windows.
De firewall en spyware dokter zijn voor Windows gemaakt en hebben geen invloed op de Ubuntu installatie.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/19, 22:30:31 »
Citaat van: Gijsbert
Een Ubuntu installatie kan je gewoon verwijderen. Wel even controleren of je de juiste partitie hebt. En je belangrijke gegevens even veiligstellen
Systeem-->Beheer-->Systeemmonitor-->tabje bestandssystemen dan krijg je alle partities te zien die gebruikt worden met het systeem waar je mee werkt.
In de terminal sudo fdisk -l dan krijg je de disken en partities te zien met het type systeem EXT3,FAT32 etc.

Ubuntu met een aparte home inrichten kan ook http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Die slotjes betekenen dat alleen de root alleen ze mag benaderen.
Al je dat wil veranderen in de terminal gksudo nautilus. Even bladeren naar je map/partitie/schijf rechtsklikken, menu opent--> eigenschappen--> tabje rechten pas wel op wat je doet aangezien je met gksudo nautilus je systeem ook om zeep kan helpen.
Ik hoop dat je er uitkomt. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Hoi Gijs,
Dank voor je uitleg, maar als ik via gksudo nautilus jouw stappenplan volg, dan krijg ik na het "tabje rechten"een hele lijst met mogelijkheden te zien. Ik heb geen flauw idee wat ik daar kan kiezen. Is daar een suggestie voor, of maakt her niet uit wat je kiest. Ik zie daar bijv. mijn naam staan. Kan dat ongestraft?


Heeft Ubuntu een programma waarmee je partities kunt vergroten?
Ik kan dat niet omdat die natuurljk op slot staan, maar in Win-XP zijn er progs die partities aan elkaar kunnen koppelen.
Ik wil het liefst alle partities en schijven in die PC formatteren en opnieuw inrichten.
Staat dat ergens beschreven?

Ben je erkentelijk voor een "duw"in de goede richting.
Dank
Rob

Partities
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 22:51:13 »
Bij het tabje rechten kan je jouw naam aanklikken, dan ben jij de enigste die daar gebruik van mag maken. Als je nobody invult mag iedereen er gebruik van maken.
Voor groepen geldt het zelfde, alleen mogen de gebruikers die bij een bepaalde groep horen erbij. De enigste die overal in mag is root dus jij + wachtwoord.
Partities vergroten of verkleinen doe je met Gparted die op de Ubuntu Live cd staat of met Gparted Live deze downloaden en op een schijfje branden: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/  , vanaf een cd omdat je partities aan gekoppeld zijn   bij de "gewone" installatie van Ubuntu.
Hier in wordt de installatie beschreven zonder en met een aparte home partitie:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/
Mocht het niet lukken schrijf je maar weer.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Partities
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/19, 20:13:52 »
als ik mijn pc start dan krijg ik eerste een soort "dos-scherm" waarop Ubuntu 2 x voorkomt.
Ook staat er een mogelijkheid "overige geïnstalleerde besturingssystemen"op.
Die zijn allemaal niet benaderbaar.
Is dat een noodzakelijk scherm en hoe kan ik daar die andere systemen afkrijgen?
Ik hoor graag
Dank alvast

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partities
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/19, 20:18:18 »
noodzakelijk scherm, maar je kunt het wel verbergen.

Bewerk de opties:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

timeout en hidden menu zijn de dingen die je zoekt.

Pas op: maak eerst een kopie.