Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Over favoeriete websites in Ubuntu  (gelezen 941 keer)

Over favoeriete websites in Ubuntu
« Gepost op: 2007/03/12, 10:57:12 »
Goeiedag,


ik ben Els. Sinds een week heb ik, samen met mijn vriend (die hier aangemeld is als Ted147) Ubuntu 6.10, the Edgy Eft elk op onze computer staan.

Nu vraag ik me iets af. In Windows kan je websites aan je favorieten toevoegen. Gaat dat ook in Ubuntu? En hoe kan ik de websites die ik van Windows bij favorieten heb, ook bij mijn Firefox krijgen van Ubuntu? We hebben allebei een boel websites die we nog nodig hebben en graag gewoon in Firefox ook willen behouden als favorieten.

Graag een stap voor stap uitleg aangezien wij geen computernerds zijn.

Heeft iemand hier ook nog raad mee? Mijn vriend (Ted147) heeft een typcursus aangekocht toen hij nog met Windows XP werkte, namelijk Typingmaster pro (komt geloof ik van Nederland). Nu ben ik daarjuist gaan proberen om die te laten werken in Ubuntu maar ik krijg het niet aan de praat. Heeft iemand enig idee hoe dat moet? Of is het gewoon gemakkelijker als hij om daaraan verder te werken, telkens eventjes Windows XP start en daarin typt aan zijn cursus?

Nog een klein vraagje: hoe moet je juist zorgen dat Thunderbird geen spam (of zo weinig mogelijk) aankrijgt? Moet je gewoon alles dat ongewenst is, aanduiden als spam en verwijderen? Ik heb ook al bij de instellingen over ongewenste mail een paar dingen aangeduid om wat ik als spam aanduid, direct te verwijderen maar ik weet niet of dat genoeg is.

Alvast héél vriendelijk bedankt aan iedereen die ons hiermee kan helpen!

Groetjes,

Els

Over favoeriete websites in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/12, 11:09:05 »
welk programma gebruikte je onder windows om websites mee te bekijken ?

internet explorer, firefox , of iets anders ?

Over favoeriete websites in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/12, 11:16:17 »
firefox volgens mij als ik goed lees.

je gaat in windows naar je internet ecplorer of naar je firefox waar je in firefox naar bladwijzers gaat en dan beheer doet. hier kun je ze exporteren en dan dus als geheel opslaan en in linux weer erin zetten. in windows kun je het beste je hele map favorieten opslaan en naar linux zetten.
homemade HTPC

Offline nor

  • Lid
Over favoeriete websites in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/12, 13:26:52 »
Favorieten exporteren/importeren:
Start Explorer --> File --> Import/Export --> blabla.
Start Firefox --> Bookmarks --> Manage bookmarks --> File --> Import --> Selecteer bestand --> blabla.

Typingmaster pro:
Misschien lukt het met Wine.

Spam filteren via Thunderbird:
Geen idee, want ik ontvang zelden een spam. Volgens mij heeft r0n hier veel verstand van.

Offline Dave

  • Lid
Over favoeriete websites in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/12, 14:17:49 »
inderdaad spam aanmelden bij het zelflerende filter.
Krijg je erg veel kun je overwegen om de mail via een gmail account te laten lopen. Zit ook een goed filter in.

Goeroeboeroe

  • Gast
Over favoeriete websites in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/12, 17:38:44 »
Spam heeft weinig met het besturingssysteem te maken. Enkele tips:

Nooit afmelden. Als 'n spam 'n link bevat waarmee je je kunt afmelden, bevestig je alleen maar dat 't adres bestaat.
Steeds meer providers leveren 'n spamfilter (soms gratis). Daarmee voorkom je dat de spam je computer in komt. Het is wel raadzaam, zeker de eerste tijd, even te kijken of 't filter niet te scherp is afgesteld, want vooral nieuwsbrieven willen nog wel 'ns voor spam worden aangezien.
In Thunderbird -> Bewerken -> Voorkeuren -> Privacy -> Algemeen aanvinken:
Laden van afbeeldingen op afstand in e-mailberichten blokkeren
(Dit is Thunderbird versie 1.5.0.10, maar volgens mij is dit overal zo).
Veel spam bevat 'n heel klein onzichtbaar plaatje, wat elders wordt opgehaald. Dat plaatje bevat 'n unieke code in de url, waarmee voor de spammer wordt bevestigd dat 't e-mail-adres bestaat. Door dit ophalen te blokkeren, voorkom je dit. Dit is 'n belangrijke instelling.
Als Thunderbird 'n afbeelding op afstand blokkeert, verschijnt 'n duidelijke melding boven het bericht. Je kunt dan toestemming geven 't toch op te halen.

Sommige nieuwsbrieven e.d. bevatten ook afbeeldingen op afstand. Als je bij dat soort mails de afbeeldingen altijd wilt laten ophalen, vink je in de voorkeuren ook aan "Afbeeldingen op afstand toestaan... enz.", en kiest daar 'n adresboek.
Als je nu bij zo'n nieuwsbrief e.d. op 't plusje voor de afzender klikt en dan rechtsklikt op de naam van de afzender, kun je de afzender toevoegen aan het gekozen adresboek. Van die afzender worden dan voortaan automatisch afbeeldingen op afstand gedownload. Ik heb nogal wat nieuwsbrieven, en dan is dit erg handig.

En vooral opletten waar je je e-mail-adres invult op internet...