Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???  (gelezen 7435 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Gepost op: 2016/04/21, 16:24:53 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/21, 16:50:54 »
Helaas, ik heb (voor Xubuntu) op matig geklikt.
Er zitten 2 fouten in, die ze niet vandaag konden repareren.
Gelukkig meer een schoonheidsprobleem, dan een functioneel probleem :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/21, 16:52:58 »
Geen idee ,wacht op de eerste punt versie  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/21, 17:00:52 »
Hoi, ik heb ook matig gestemd. (Ubuntu)

Na update vandaag, is een vorig probleem weer terug: Ik zie alleen maar geïnstalleerde pakketten in het Gnome software-center.
Ook komt er regelmatig een foutmelding terug in Evolution: Error runnung STATUS: TLS connection closed unexpectedly,
en Evolution is nog steeds niet in het Nederlands.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 18:25:17 door sidonia »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/21, 17:08:06 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/21, 17:22:27 »
Gewoon goed. 16.04 kachelt hier vrolijk door. De verbeterde integratie van apt kan ik trouwens wel waarderen. Eindelijk eens een voortgangsbalkje :p

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/21, 17:23:01 »
De vraag hoe Ubuntu 16.04 bevalt vind ik persoonlijk wat te vroeg. Het beste wat een gebruiker kan doen is de final/stabiele versie installeren, ruim een maand dagelijks uitvoerig gebruiken en dan beantwoorden wat men ervan vindt. Dan krijgt men een betere indruk ervan i.p.v. zo kort op de dag al terwijl 'm nog niet officieel is vrijgegeven wat straks of later op de avond pas zal gebeuren. :)

Vandaar dat ik er nog niks over kan zeggen en stem op: weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 17:24:33 door Maik »

youpie123

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/21, 18:36:28 »
Ik heb ook op "Weet Niet" gestemd, geef het een kans, ik heb er volle vertrouwen in!!!

Ik heb Kubuntu nu op 4 apparaten geinstalleerd, 2 x volledig probleemloos en 2 x niet naar behoren.
Er zitten nog wat kinderziektes in maar er staat een hele mooie en kundige gemeenschap achter dus dat komt goed  :D =D
De problemen zaten steeds in de grafische schil, het systeem zelf is gewoon stabiel...


Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/21, 18:41:57 »
16.04 heeft bij mij de networkmanager vele problemen ; soms gaat het draadloos gewoon niet aan. Dus na 3X herstarten heb ik pas WiFi.

Soit, met een SSD is dat niet zo erg, maar het zou toch niet mogen. In de Bèta-fase ging alles goed tot de laatste update voor de networkmanager; sindsdien niks dan problemen.

Acer Aspire 7530

RFKill list geeft geen blocks aan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/21, 18:46:43 »
Ik heb op "geweldig" gestemd!

Een prachtige nieuwe LTS. De onvermijdelijke kinderziektes halen ze er binnenkort heus wel uit....  :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/21, 18:55:30 »
Ik heb "weet niet" gestemd, ik moet namelijk nog installeren en verder testen. Tot dusver alleen een live usb geprobeerd.

Offline h2o

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/21, 19:02:43 »
Ik mis bij al de smaken en uitvoeringen van Ubuntu er een: De netinstall. Jammer dat ik die niet kan downloaden. Ik ben misschien teveel aan Debian gewend....... :|
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/21, 19:12:46 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Hoe?

Offline midas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/21, 19:14:05 »
Ik heb 'geweldig' gestemd. Vanaf installatie valt alles heel stabiel aan...geen enkele misser aangetroffen tot nu toe. Eerst draaide ik met de normale Ubuntu 16.04 (rc) versie. Die wordt langzamerhand toch te zwaar voor mijn oudere laptop en de Gnome-flashback mode vond ik maar niets en draaide ook nog zwaar. Daarom maar gekozen voor de Mate-versie. Draait echt lekker!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline sidonia

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/21, 19:34:38 »
Voorheen matig gestemd, maar nu gewijzigd naar goed.

Reden: Gnome-software-center verwijderd via synaptic.
Daarna computer herstart. Gnome-software-center opnieuw geïnstalleerd,
Computer opnieuw opgestart, en Gnome-software-center is weer zoals het hoort.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/21, 19:56:21 »
Gnome software installeerd bij mij geen Chrome en Opera, en hoe installeer ik Synaptic?

Krijg:

E: Package 'synaptic' has no installation candidate

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/21, 20:00:19 »
16.04 heeft bij mij de networkmanager vele problemen ; soms gaat het draadloos gewoon niet aan.
Weet je dat zeker?
Bij mij (Xubuntu) klopt het icoon op de balk vaak niet, maar het werkt wel..........
Afmelden en opnieuw aanmelden (niet rebooten) en het ziek er weer goed uit, soms is het bij het opstarten wel goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/21, 20:30:30 »
Ik mis bij al de smaken en uitvoeringen van Ubuntu er een: De netinstall. Jammer dat ik die niet kan downloaden. Ik ben misschien teveel aan Debian gewend....... :|

Die is er al: http://cdimage.ubuntu.com/netboot/xenial/
Vandaag of morgen ga ik hier zelf ook mee aan het knutselen, en wel met Calm Window Manager als grafische werkomgeving :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/21, 21:23:11 »
Geweldig! Ben er blij mee. (Xubuntu)

Alleen alle software via Synaptic geïnstalleerd. Het systeem waarmee je normaal de software mee zou moeten installeren werkt niet echt denderend.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/21, 21:38:46 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Hoe?
Zoek naar Ubuntu Software Center in Gnome software en installeren maar.


Ubuntu Software Center  is momenteel veel beter en uitgebreider dan Gnome software... bv Gimp installeren gaat veel beter met de traditionele  Ubuntu Software Center, je mist namelijk alle plug- ins  van Gimp in Gnome software.
En kijk eens naar de geïnstalleerde updates... uitgebreide informatie in   Ubuntu Software Center maar niets in Gnome software.
Software installeren, de .deb files ,zoals Goggle Chrome gaat probleemloos met  Ubuntu Software Center, is met niet gelukt met de Gnome versie,.
Ik gebruik Ubuntu 16.04 Unity.. is op dit moment de versie met de minste problemen volgens mij
« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 21:45:31 door RikRik »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/21, 23:11:12 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Hoe?
Zoek naar Ubuntu Software Center in Gnome software en installeren maar.


Ubuntu Software Center  is momenteel veel beter en uitgebreider dan Gnome software... bv Gimp installeren gaat veel beter met de traditionele  Ubuntu Software Center, je mist namelijk alle plug- ins  van Gimp in Gnome software.
En kijk eens naar de geïnstalleerde updates... uitgebreide informatie in   Ubuntu Software Center maar niets in Gnome software.
Software installeren, de .deb files ,zoals Goggle Chrome gaat probleemloos met  Ubuntu Software Center, is met niet gelukt met de Gnome versie,.
Ik gebruik Ubuntu 16.04 Unity.. is op dit moment de versie met de minste problemen volgens mij


Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/21, 23:13:07 »
16.04 heeft bij mij de networkmanager vele problemen ; soms gaat het draadloos gewoon niet aan.
Weet je dat zeker?
Bij mij (Xubuntu) klopt het icoon op de balk vaak niet, maar het werkt wel..........
Afmelden en opnieuw aanmelden (niet rebooten) en het ziek er weer goed uit, soms is het bij het opstarten wel goed.
Yes, heel zeker ; ik had al meegedaan met de testen sinds beta 1 . Tot een van de allerlaatste updates richting Final, er een update kwam voor de networkmanager en van dan af had ik niks dan miserie met mijn draadloos. Inderdaad ook met een fout in het icoon.
Ik heb een fresh install terug gedaan om Ubuntu terug te gebruiken en helaas net dezelfde fout als met mijn beta.
Gemeld hoor, maar ik verwacht geen mirakels. Een Asus dongel kost nog maar 10€ = plug and play
« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 23:21:46 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/21, 23:26:49 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Hoe?
Zoek naar Ubuntu Software Center in Gnome software en installeren maar.


Ubuntu Software Center  is momenteel veel beter en uitgebreider dan Gnome software... bv Gimp installeren gaat veel beter met de traditionele  Ubuntu Software Center, je mist namelijk alle plug- ins  van Gimp in Gnome software.
En kijk eens naar de geïnstalleerde updates... uitgebreide informatie in   Ubuntu Software Center maar niets in Gnome software.
Software installeren, de .deb files ,zoals Goggle Chrome gaat probleemloos met  Ubuntu Software Center, is met niet gelukt met de Gnome versie,.
Ik gebruik Ubuntu 16.04 Unity.. is op dit moment de versie met de minste problemen volgens mij


Zoek naar software.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/22, 09:18:58 »
Ik heb op "geweldig" gestemd!

Een prachtige nieuwe LTS. De onvermijdelijke kinderziektes halen ze er binnenkort heus wel uit....  :)
hier ook op geweldig,voor al het nieuwe downloads van programma's en games gaan vele malen sneller. :D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #24 Gepost op: 2016/04/22, 13:54:34 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Hoe?
Zoek naar Ubuntu Software Center in Gnome software en installeren maar.


Ubuntu Software Center  is momenteel veel beter en uitgebreider dan Gnome software... bv Gimp installeren gaat veel beter met de traditionele  Ubuntu Software Center, je mist namelijk alle plug- ins  van Gimp in Gnome software.
En kijk eens naar de geïnstalleerde updates... uitgebreide informatie in   Ubuntu Software Center maar niets in Gnome software.
Software installeren, de .deb files ,zoals Goggle Chrome gaat probleemloos met  Ubuntu Software Center, is met niet gelukt met de Gnome versie,.
Ik gebruik Ubuntu 16.04 Unity.. is op dit moment de versie met de minste problemen volgens mij


Zoek naar software.

En nu?
Ik heb inmiddels 3 keer niks gestemt, op deze manier kan ik niks installeren aangezien ik synaptic er ook niet opkrijg.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/22, 14:35:18 door jos34 »