Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CUPS, NTP en SSH over het netwerk werkt niet.  (gelezen 1256 keer)

Offline bart85

  • Lid
CUPS, NTP en SSH over het netwerk werkt niet.
« Gepost op: 2015/08/31, 10:29:07 »
Voor mijn studie systeembeheer moet ik een aantal opdrachten uitvoeren die over het netwerk gebeuren. Het gaat om CUPS, ssh en NTP. Ik krijg geen verbinding en denk dat het word geblokkeerd door de server of door de router. Ik wil beide computers open stellen voor al deze services ondanks dat het niet veilig is. Dit zonder gebruikersnaam en zonder wachtwoord. Het gaat erom om de opdrachten van de cursus met succes te kunnen uitvoeren.
SSH geeft aan Connection refused. `ntpq -p` geeft geen LOCAL synchronisatiestatus aan en CUPS zegt Unknown printer.

Wat moet ik veranderen om de computer open te zetten voor deze commando' s zodat ik de opdrachten kan uitvoeren?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/31, 10:47:33 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: CUPS, NTP en SSH over het netwerk werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/31, 16:01:11 »
In mijn boek probeer ik een printer over het netwerk te delen. Probleem is dat met de methode van het boek de printer niet op het netwerk word herkend. Het delen moet in /etc/cups/cupsd.conf worden geconfigureerd.

Met NTP heb ik een tijdserver ingesteld. De bedoeling is dat op de client de tijd bij de server word opgehaald. Op de server (CentOS) moet de tijd van pool.ntp.org worden gehaald om vervolgens over het netwerk te delen. Ik vermoed dat de firewall dit blokkeert.

Op de server voer ik screen uit om een opdracht op deze server af te maken vanaf de client. Morgen nakijken of de ssh-server erop staat en of de firewall het niet blokkeert.

Ik ben aan het googelen geweest. Eerst een paar firewall regels instellen om de inkomende verbinding te accepteren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: CUPS, NTP en SSH over het netwerk werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/01, 15:07:57 »
SSH probleem is opgelost door server te installeren. Firewall hoeft niet aangepast te worden.
Het delen van de printer kan alleen door bij het configureren van de netwerkprinter in de browser share aan te klikken. Terwijl de bedoeling is om /etc/cups/cupsd.conf te gebruiken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.