Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost!! dualboot probleem  (gelezen 2374 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost!! dualboot probleem
« Gepost op: 2010/01/31, 17:29:12 »
Hallo allemaal.

Een klein probleem met het notebook van mijn kleindochter, deze had ik dualboot gemaakt; Windows XP was standaard bijgeleverd, en nadien heb ik hier Ubuntu 9.10 remix bijgeplaatst. Via opstartmanager startte stond Ubuntu ingesteld om op te starten en het aantal seconden om te kiezen op nul.
Nu heeft mijn kleindochter daar een keer windows aangevinkt, en kan zij niet meer bij Ubuntu komen.
Hoe kan ik dit weer oplossen??

Vr.gr. jabuca


« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 10:31:37 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: dualboot probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/31, 17:35:37 »

Misschien kan je proberen opnieuw te installeren? Heb ooit ook zo'n probleem gehad toen heb ik dat gedaan en was het weer in orde.
Weet niet zeker of het werkt maar kan het altijd proberen, toch?

Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/31, 19:14:51 »
Tijdens het starten  linker shift ingedrukt houden (meteen aan het begin) dan krijg je een keuzemenu.
Je kunt die wachttijd beter op 5 - 7 seconden instellen m.b.v. die startupmanager.


« Laatst bewerkt op: 2010/01/31, 19:22:51 door Lexaldo »

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/31, 19:57:21 »
Hallo Lexaldo, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb het geprobeerd, maar geen succes.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dualboot probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/31, 20:02:54 »
Wanneer je 9.04 of ouder gebruikt, dan moet je een aantal keren op de escape toets drukken tijdens het opstarten.
Werkt dat wel ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/01, 07:38:50 »
Hallo Ron, op de Esc-toets drukken heeft geen effect, tijdens het opstarten staat er Grub-loading, en Windows wordt gelijk opgestart.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/01, 07:51:44 »
Bij 9.10 en hoger moet je op Shift drukken.

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 08:14:13 »
Hallo allemaal, de tip van Lexaldo, Ron  en Thijsg heb ik geprobeerd, maar tot op heden geen succes. (in de opstart-manager staat het aantal seconden van de wachttijd op nul).  Maar ik las op dit forum het verhaal van timosa " Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven" gedateerd 2010/01/19

Kan ik hier misschien in de Bios de boot volgorde aanpassen 2.HDD2 (sdb) Ubuntu en 1.HDD1 (sda) Windows??
Ik heb nog niet in de Bios gekeken, misschien staat hier wel iets anders, maar niet geschoten is altijd mis!!

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/01, 08:36:25 »
Ik  weet niet of je dit in de bios kunt oplossen, maar je kunt het altijd proberen.

Een andere optie, die mij zo te binnen schiet is om met behulp van de live CD te navigeren naar het HD-bestand waarin opstartmanager zijn instellingen bewaart. En dan die 0 te vervangen door 5.
Misschien weet iemand wel waar dat bestand te vinden is én of het gewijzigd kan worden.

Offline wimduk

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/01, 20:26:37 »
Als je de live-cd plaatst en je kiest voor installatie ziet deze dan de Windows partitie nog wel? Ik heb zelf ook problemen met de remix in combinatie met dualboor gehad met de Eee 1000h van mijn vrouw.

Ik was het zat, heb de hele hd aan linux toegekend en draai nu windows via VirtualBox. Werkt als een speer :)

Je kunt ook deze grubstring eens doorlezen voor tips om Grub te herstellen [http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grub-vragen]. Overigens kent grub in de 9.10 remix geen menu.lst om de bootsequences  aan te passen. Dat hebben ze anders opgelost; en minder handig vindt ik zelf.

Succes wimduk

Re: dualboot probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/01, 21:28:15 »
Ik denk dat je het probleem inderdaad het best oplost via een live cd. Mount de partitie van Ubuntu en ga naar /etc/default en open daar het bestand grub. Ergens vanboven staat het volgende GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=3
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
Bij mij is de tijd ingesteld op 3, dus ik denk dat de 3 bij jou 0 zal zijn. Verander ze in 5 of zo en het probleem zou opgelost moeten zijn (na een sudo update-grub).

Opm. Ik denk dat het zo moet, ik ben er absoluut niet zeker van en ik heb het zelf ook niet geprobeerd. Maak dus zeker een back-up van het bestand!
"Free as in freedom"

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/02, 16:21:34 »
Hallo Wimduc en Karmic Koala.

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie. In het netbook van mijn kleindochter zit geen cd/dvd-speler, maar met een beetje geluk heb ik er a.s.zaterdag een, en dan hoop ik dat het euvel is opgelost. Ik zal dan voor alle zekerheid het aantal seconden om te wachten in de opstart-manager op 5 zetten.

Het vervolg laat ik in het weekend wel zien op dit forum.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/02, 16:52:40 »
Goed plan.
Sommige timeouts staan op nul; dat hoort zo.
Je moet alleen de regel aanpassen waar (bij mij) een 7 staat. (En daarna update-grub uitvoeren in de terminal).
Je hebt normaliter geen rechten om dit bestand te wijzigen, dus zul je gksudo nautilus (in de terminal) moeten gebruiken om er te komen en het te veranderen.

Mijn grub:
# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=7
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=" splash"
« Laatst bewerkt op: 2010/02/02, 17:01:22 door Lexaldo »

Re: dualboot probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/02, 17:36:57 »
Vriendelijk bedankt voor jullie reactie. In het netbook van mijn kleindochter zit geen cd/dvd-speler, maar met een beetje geluk heb ik er a.s. zaterdag een.

Moest je toch niet aan een cd-speler geraken, kan je ook proberen om met een andere computer (met cd-speler) een opstartbare usb-stick te maken. Dit kan met de live-cd (via Systeem-Beheer-Ubuntu installeren op USB-stick, geloof ik). Je bios moet dan wel opstarten van usb ondersteunen, maar dit is bij de meeste modernere computers het geval.
"Free as in freedom"

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/05, 10:23:56 »
Hallo allemaal.

Ik heb een hele goede deal kunnen maken. een externe cd/dvd-brander met een losse behuizing (een kast waar je gewoon een interne brander in kunt plaatsen) geruild voor een stuk gereedschap dat ik toch niet meer gebruik.

Dus morgen kan ik beginnen!!

Wordt vervolgd, jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/06, 10:28:16 »
Hallo allemaal.

Mijn problemen met dual-boot zijn opgelost.  Ik had nog wat problemen met de sleutelring en wachtwoorden, en heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een nieuwe herinstallatie, en de wachttijd bij de opstartmanager blijft nu staan op 4 seconden.

Allemaal vriendelijk bedankt voor alle opties en suggesties.

Vr.gr. jabuca
« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 10:30:16 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!