Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]TV "smart" maken (met Android of Ub/Mint computertje ?), hoe en wat ?  (gelezen 5068 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik weet niet zeker of ik dit topic hier mag plaatsen. Als dat niet zo is, mijn excuses.
Mijn Philips 32PFL8404 wordt steeds minder "smart" . Buienradar doet het niet meer,
de ondersteuning voor youtube is er ook sinds kort niet meer. Email is niet te gebruiken
etc.etc. De browser is sowieso altijd al waardeloos geweest. Een keyboard en/of muis
is er niet mee te gebruiken.
Ik denk er aan een Android-stick of -kastje voor aan te schaffen die je aan de HDMI kan aansluiten.
Ik wil er ook een keyboard en muis bij gebruiken (draadloos). Er hoeft geen antenne op te zitten
omdat ik een UTP-kabel (nu in mijn TV) kan gebruiken.
Ik wil er ongeveer 100 euro aan uitgeven(keyboard en muis heb ik al). Ik heb al een
 OPlay media-servertje, dus die functionaliteit is niet de eerste prioriteit.
Ik wil dus kunnen browsen (Firefox, Chromium?), youtube afspelen, buienradar en email
kunnen checken. Mediaserver (xbmc) functionaliteit is meegenomen.

Mint en of (X,L)Ubuntu zou mooi zijn, maar desnoods Android.

Wie heeft er suggesties en/of goede/slechte ervaringen? Of zijn er suggesties voor URL's waar
ik antwoorden kan vinden ?

Alvast mijn dank.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/17, 08:58:57 door aartje »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
ik zou een raspberry-pi 2 aanschaffen en daar openELEC op mikken, werkt perfect en kost maar 30 euro!

ik zou een raspberry-pi 2 aanschaffen en daar openELEC op mikken, werkt perfect en kost maar 30 euro!

Heb ik mij enkele weken geleden ook aangeschaft. rPI2, kastje en power supply voor 41gbp. Wel nog een high speed micro sd kaartje erbij dat niet al te goedkoop was. Een kwartiertje na het uitpakken was alles al in orde. OpenELEC draait perfect en supersnel.

Ik heb wel nog niet gekeken of Kodi met een aparte browser komt, maar het is ook altijd mogelijk om Debian, Ubuntu of een andere distro erop te zetten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik hang altijd een oude Shuttle PC aan de TV met een DVI kabel plus een stel boxen aan de Shuttle.

Nogal lomp & omslachtig, maar ik had de spullen al en het werkt prima.

Ik zag laatst een Chromecast dongle in de aanbieding. Ik meen hier. Is dat eigenlijk niet gewoon een handig ding voor dummies? Ik heb zelf zo'n ding nog nooit in de vingers gehad :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline daniel

  • Lid
Raspberry PI2 kun je makkelijk een linux ditro opgooien die arm processor ondersteund.
Je kunt met berryboot simpel een multiboot maken zodat je openelec en Linux naast elkaar kan starten..

http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot


Zelf gebruik ik een samsung homesync met 1TB opslag...
http://www.samsung.com/nl/consumer/mobile-phone/mobile-phone-accessories/homesync/GT-B9150ZKAPHN
« Laatst bewerkt op: 2015/08/15, 14:38:08 door daniel »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Leuk die Homesync, Daniel, maar nogal aan de prijs lijkt mij.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline daniel

  • Lid
Ik heb er 350euro voor betaald maar hij is nu niet meer te koop .

Offline daniel

  • Lid
Correctie, hij is nog te koop bij bol.com nu voor 199,- euro (ik had hem gekocht toen die net uit kwam)

http://www.bol.com/nl/p/samsung-homesync-b9150/9200000021971293/
« Laatst bewerkt op: 2015/08/15, 15:00:19 door daniel »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
De prijs is aardig gezakt, maar ik vind het persoonlijk nog wel fors. Dan klinkt me een Chromecast van € 35 wel wat hebbelijker in de oren.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Chromecast kun je hiervoor gebruiken.

Offline aartje

  • Lid
Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/16, 12:51:35 »
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb zelf ongeveer een jaar geleden een Raspberry B aangeschaft met
draadloos keyboard en muis en daar OpenElec op gezet. OpenElec is echter bedoeld als media-server
en niet echt als platform voor een (goede) browser. Een aparte media-server heb ik al.
Ik ben er niet echt mee doorgegaan, maar toen de SmartTv functionaliteit van mijn Philips TV steeds
meer afnam (geen Youtube, geen buienradar, slecht emailprogramma etc) ben ik verder gaan
zoeken naar een makkelijke oplossing. Chromecast lijkt me prima, maar daar heb je ook een Smartphone
of computer naast nodig. Daarom heb ik verder gegoogled naar een makkelijk alternatief. Mijn vrouw
, die niet echt handig met computers en zo is, zou er ook gebruik van moeten kunnen maken.

Daarom dacht ik aan zo'n kant en klaar ding die je aan de HDMI-ingang aansluit, waarbij je vooral goed moet
kunnen browsen (ook facebook en youtube) en hoopte op suggesties van jullie, welk apparaat er goed
was en waar eventueel android en/of een ander Linux-versie (Ubuntu/Mint) op kan draaien.

Ik ga toch maar verder met die (ouder model, dus geen Quad-core) Raspberry en hoop dat dat
een werkbare situatie oplevert (Raspbian + Chrome ?), vooral qua snelheid en qua filmpjes op Youtube
« Laatst bewerkt op: 2015/08/16, 13:06:13 door aartje »

Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/16, 16:01:09 »
Ik heb wel nog niet gekeken of Kodi met een aparte browser komt, maar het is ook altijd mogelijk om Debian, Ubuntu of een andere distro erop te zetten.
Zoals Daniel al aangeeft kun je op de Raspberry alleen Linux'en installeren die de ARM-processor ondersteunen. Ubuntu valt daardoor af.

Offline aartje

  • Lid
Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/16, 17:24:28 »
Ik heb Raspbian op een Raspberry Pi B+ ge-installeerd. Eerst heb ik onder Epiphany geprobeerd youtube en buienradar
te gebruiken, maar ik vind het wel heel erg traag en nauwelijks te gebruiken. De nieuwe Raspberry Pi 2 moet wel een stuk sneller zijn om hem voor dit doel te gebruiken.

Ik heb trouwens ook nog Chromium geprobeerd maar daar krijg ik bij Youtube een heel raar diagoneel beeld.

Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/16, 19:48:26 »
Ik heb wel nog niet gekeken of Kodi met een aparte browser komt, maar het is ook altijd mogelijk om Debian, Ubuntu of een andere distro erop te zetten.
Zoals Daniel al aangeeft kun je op de Raspberry alleen Linux'en installeren die de ARM-processor ondersteunen. Ubuntu valt daardoor af.

Ik zie hier anders images van Ubuntu voor ARMv7 (die de Raspberry Pi 2 zo te zien heeft): http://ports.ubuntu.com/ubuntu-ports/dists/trusty-updates/main/installer-armhf/current/images/
En hier instructies: https://wiki.ubuntu.com/ARM/RaspberryPi

Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/16, 23:06:16 »
Citaat van die tweede instructies-link:

"Ubuntu 14.04 LTS

An Ubuntu 14.04 LTS (Trusty Tahr) image is available for the Raspberry Pi 2, which combines the released 14.04 distribution with a PPA containing kernels and firmware which work on the Raspberry Pi 2.

Warning /!\ This is a community-maintained image, and is not supported by Ubunt"

Ik kende dit nog niet en heb 't dus ook niet geprobeerd. Op voorhand lijkt me Ubu 14 topzwaar voor dit kleine kastje...

Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/16, 23:25:40 »
Jij zei dat er geen Ubuntu voor ARM was, je zei niet "officieel ondersteund is het er niet". Dus daarom kwam ik met een onofficiële oplossing. Raspberry is mij té technisch dus ik weet niet in hoeverre het goed werkt, maar wie dit draadje leest weet nu in ieder geval dat het te proberen valt :)

Offline aartje

  • Lid
Re: TV "smart" maken (met Android of Ubuntu/Mint computertje ?), hoe en wat ?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/17, 08:57:22 »
Op de Raspberry Pi 2 zou het dus beter en vooral sneller moeten werken omdat het
een quad processor met een hogere klokfrequentie is. Op mijn oude één processor Raspberry
zijn de functies die ik wil gebriuken niet werkbaar. Buienradar en youtube onder Chromium en Epiphany
is niet werkbaar. Verder wil ik eigenlijk een oplossing voor mijn SmartTV probleem en heb ik
niet veel hoop dat de Raspberry een makkelijke oplossing is, die ook nog door mijn vrouw
makkelijk te bedienen is.

Chromecast is een mogelijkheid, maar daar heb je dus nog een apparaat bij nodig die je aan moet zetten
en dat lijkt me ook niet zo handig.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat iemand een suggestie had gedaan over zo'n Android-stick/kastje met een snellere
Quad/Octal processor met een goede graphicsprocessor die die taken wel aan kon en die daar positieve
ervaringen mee had.

Mijn eigen Smartphone (een Chinese "Pomp" telefoon van 100 Euro  kan het
eigenlijk ook allemaal (opstarten duurt alleen relatief lang), maar die staat bijna nooit aan (bewust..)

Ik ga me daarom maar eens orienteren op zo'n apparaatje (Android) die je op de HDMI kan aansluiten en sluit
dit topic af.

In ieder geval hartelijk dank voor de suggesties en het meedenken !

Offline aartje

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2015/08/17, 14:29:26 door aartje »


Ik heb hier bij mij thuis een Raspberry Pi achter mijn tv staan en daar OSMC op geinstalleerd.
Buienradar doet het niet, maar er is wel een plugin voor het weer. En de youtube filmpjes zoek ik op met mijn android phone en dan laat ik ze vervolgens met Yatse op de Raspberry afspelen. En dat gaat geweldig hoor, je kan er een hele zooi filmpjes achterelkaar laten afspelen. Ook kan je via op youtube een playlist maken en die dan vervolgens op de raspberry laten draaien.
Een nadeel is wel dat heel soms de filmpjes van VEVO het niet doen, maar dat is meestal met een dag of 3 wel weer opgelost.

Steven