Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.  (gelezen 9835 keer)

Offline Merel

  • Lid
Ubuntu 9.04 is nu de derde versie welke ik installeerde. Bij de vorige versies was ik erg onder de indruk dat Ubuntu in geen tijd alles van mijn PC had gevonden : De volledige configuratie, met inbegrip van het betaande thuisnetwerk dat geïnstalleerd was via Windows klassieke methode.

Alle aangesloten toestellen waren meteen zichtbaar én bereikbaar ; maar met deze 9.04 versie was slechts nog de link (het icon) "Windows Network" zichtbaar ... maar daaronder absoluut  NIETS te zien !

Eigenaardig genoeg heeft Ubuntu deze maal wat tijd nodig hehad om het netwerk te kunnen zien en ontleden, want nu een dag of twee volgend op de installatie, kan ik blijkbaar wél de details van het Windows thuisnetwerk zien, echter met één uitzondering ... mijn eigen PC staat niet in het netwerk vermeld !

Van precies welk moment af de configuratie van het thuisnetwerk werd  "aangevuld" (gedeeltelijk toch) is mij dus onbekend.

Ondertussen heb ik nagekeken of alles bereikbaar is wat in dit netwerk is aangesloten en dat is OK.

Indien iemand een bestaand Windows thuisnetwerk heeft (printers/mappen delen) wil U aub even "Windows Network" openen in Ubuntu 9.04 om te verifieren of de eigen PC wel bij de configuratie wordt getoond of niet  ?

Ik vind het wel vreemd dat de eigen PC niet wordt getoond in de configuratie en men uiteraard ook niets kan bekijken van die eigen PC, bij geopend "Windows Network"

Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 21:40:41 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 18:57:26 »
Indien iemand een bestaand Windows thuisnetwerk heeft (printers/mappen delen) wil U aub even "Windows Network" openen in Ubuntu 9.04 om te verifieren of de eigen PC wel bij de configuratie wordt getoond of niet  ?
Mijn eigen PC wordt wel getoond. Kan het zijn dat je nog geen mappen hebt gedeeld? Door een map te delen zal de nodige software worden geïnstalleerd.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 19:51:59 »
rechtermuis-toets op een map => delen.
Samba-server wordt dan geïnstalleerd op je PC. Nu een keer herstarten en dan zal je PC er tussen staan.

Bij een nieuwe installatie heb je enkel de samba-client. Dan kan je andere PC benaderen, maar je eigen PC bestaat netwerkgewijs niet.

mvg,
Arvid Van Essche

Offline Merel

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/29, 18:05:06 »
Bedankt voor de reacties.

Er staan sinds heel lang bestanden die gedeeld worden ! Trouwens bij vorige Ubuntu installaties werd mijn PC meteen getoond. Dus dat zou het eventueel niet zijn (naar mijn eerset indruk) ... tenzij ondertussen ik alle gedeelde mappen zou hebben verwijderd, wat eventueel toch wel zou kunnen gebeurd zijn. Ik moet het dus nakijken, van zodra ik terug in Windows werk.

Ik zal de suggestie volgen en maar eens proberen in mijn Windows netwerk "THUIS" een nieuwe gedeelde map aan te maken (... of toe te voegen bij de reeds gedeelde mappen ?).
Dan kijken hoe Ubuntu hierop zal reageren op mijn Windows netwerkje  "THUIS".
Hopelijk daagt mijn PC wel op.

Maar ondertussen heb ik een map via Ubuntu proberen te delen en dan kreeg het bericht dat de Microsoft Sharing Service niet was geïnstalleerd.(ook al iets dat ik niet eerder tegenkwam in vorige Ubuntu versies. Een klik in dat venster en Synaptic klaarde de klus meteen. Toch wel veel goeie zaken met Linux !

Die Service installatie heeft meteen tot gevolg een nieuw (Ubuntu netwerkje "MSHOME") aan te maken met mijn PC als énige deelnemer.  :D :D

Ik kom nog terug als er wat veranderd is ....
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/29, 18:36:47 »
Maakt niet uit dat ze al heel lang gedeeld staan.
Bij een nieuwe installatie kun je misschien wel de gedeelde map op je home laten staan maar je moet wel de software om te delen installeren.
Dus die map rechtsklik en delen kiezen en de wizard doet de rest wel.

Offline Merel

  • Lid
Kleine voorruitgang maar mysterie blijft...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/29, 21:27:11 »
Kleine vooruitgang, maar nog niet opgelost...

Werkend in Ubuntu :
- Heb nu één (nieuwe) map gemaakt, speciaal voor test te gebruiken. Heb vervolgens van die map een gedeelde map gemaakt met schrijfrechten voor andere gebruikers.

- Als gevolg hiervan wordt mijn eigen computer (PC1) als énige zichtbaar in het netwerk "MSHOME"
  dat pas werd aangemaakt in Ubuntu.

MAAR :
-  Waarom zie ik nu (onder Ubuntu) nog steeds niet PC1 in het netwerk 'THUIS" welk reeds bestond ?
- Terwijl het gekke is ....ik zie PC2 WEL en alle bestaande gedeelde mappen hiervan.
  (allemaal gedeelde mappen, eerder aangemaakt onder Windows) 

Werkend onder Windows :
Ik heb nagekeken of de vroegere gedeelde mappen nog wel bestaan op PC1.
Inderdaad ze zijn er nog ! Maar zoals reeds gezegd niet zichtbaar in Ubuntu via "Netwerken"




Even terzijde, in Windows:
Het nieuw netwerk "MSHome" duikt nu ook op in Windows. Dit werd "automatisch" aangemaakt in Ubuntu, tijdens de installatie van de "Microsoft Network Service",  zonder dat zelfs werd gevraagd welke naam het netwerk mocht krijgen. Het stond er plots , basta ! Maar goed, dat is maar een agressief schoonheidsfoutje. Trouwens ik heb nooit geweten hoe men een thuisnetwerk volledig kan verwijderen onder Windows ; in Ubuntu kan het wellicht wel?

Even terzijde , terug over Ubuntu :
Ik begrijp het allemaal niet goed. Alle vorige Ubuntu installaties hadden geen moeite om het bestaande netwerk "Thuis" te vinden en hiervan alle elementen meteen perfect te integreren, inkluis de gedeelde printers ! Gelukkig .. een netwerk harde schijf (NAS) die vond Ubuntu 9.04 nu toch wél !

 
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Windows Thuisnetwerk... nu een een gekende "issue" !!!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/02, 16:35:05 »
Mijn specifiek probleem is (in mogelijke varianten) ook aanwezig bij andere gebruikers.

Bij een speurtocht in het Engelstalig vind ik verschillende klachten over de slechte bereikbaarheid of algehele afwezigheid van onderdelen in de Windows netwerken en uiteraard ook de gedeelde mappen en/of drukkers.

Ik ga mij daar niet suf op zoeken. Het werkte goed met de vorige releases en nu niet meer !

9.04 Versie : Jaunty Jacalope ...  de Vista voor Ubuntu ?!
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/02, 16:43:56 »
Sowieso is het hele netwerkgroepensysteem van Windows een nachtmerrie... soms zijn PC's verdwenen, is het onmetelijk traag, en het is zeer moeilijk op te zetten :P

Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/03, 22:00:33 »
Inderdaad vrienden, het is een vreemde zaak!
Ik heb er nu sinds twee weken een ASUS Eee PC900A bij, met als Linux de commerciële Xandros.
Die ASUS staat ook op het LAN-netwerk SWOT maar laat alleen zichzelf zien. De hoofdmachine laat op het LAN zichzelf, de nieuwe Asus zien, een Acer-laptop en een Asus PDA.
Het hele netwerk SWOT bestaat uit zo'n 20 PC's die in een WAN (van 5 LAN's) staan, maar zelden allemaal tegelijk in de lucht zijn. Via VPN kunnen ze wel met elkaar communiceren.
De productie LAN's werken allemaal goed met Windows XP Home SP3. Mijn test-LAN heeft dus al twee Linux machines, de hoofdmachine draait met Ubuntu 8.04 en de nieuwe Eee.
Het blijft dus de truuk, dat je op een PC 'iets' moet delen, voordat dat op het netwerk zichtbaar wordt. Welaan op de hoofd-PC staan heel wat mappen gedeeld en ook één van de netwerk-printers LaserJet HP1020 wordt daar gedeeld.
Maar ASUS, met Xandros, ook aangesloten op werkgroep SWOT via /etc/samba/smb.config, ziet geen kans het LAN-netwerk SWOT te vertonen.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline elgl

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... nu een een gekende "issue" !!!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/05, 22:22:07 »
Mijn specifiek probleem is (in mogelijke varianten) ook aanwezig bij andere gebruikers.

Bij een speurtocht in het Engelstalig vind ik verschillende klachten over de slechte bereikbaarheid of algehele afwezigheid van onderdelen in de Windows netwerken en uiteraard ook de gedeelde mappen en/of drukkers.

Ik ga mij daar niet suf op zoeken. Het werkte goed met de vorige releases en nu niet meer !

9.04 Versie : Jaunty Jacalope ...  de Vista voor Ubuntu ?!

Om het de Vista voor Ubuntu te noemen op basis van 1 ding wat voor jou even niet lekker werkt gaat veel te ver naar mijn mening. Het is een leuke extra als je door de werkgroep kan bladeren, maar dit is iets dat zelfs onder Windows niet altijd soepel werkt. Om op basis daarvan 9.04 nu met Vista te vergelijken lijkt me niet gepast. 9.04 Gebruikt niet belachelijk veel schijfruimte/werkgeheugen, het start lekker snel en hardware waarvoor ik in eerdere versies nog drivers moest installeren werkt nu gewoon :). Kortom, ik ben onder de indruk van 9.04  ;).

Met betrekking tot het delen van mappen, ik pas altijd handmatig de smb.conf aan en mount ik shares via de terminal of places --> connect to server. Als je het gewoon zelf doet gaat het altijd gewoon goed. Mocht er iets mis gaan, dan is het ook duidelijk waar en kan je het makkelijk oplossen.
Als je de andere pc kan pingen en de shares kan mounten, dan zien ze elkaar wel gewoon. Wanneer ze dan niet in de gui verschijnen maakt dit geen verschil qua functionaliteit.

De naam van de werkgroep (wat jij netwerk noemt), staat ook in je smb.conf (/etc/samba/smb.conf). In het volgende stukje kan je dit vinden, door het stuk achter "workgroup =" te veranderen kan je de netwerk naam veranderen en ubuntu "lid" maken van een andere werkgroep.
Na de aanpassing moet je samba herstarten om de wijziging toe te passen.

sudo /etc/init.d/samba restart
[global]

## Browsing/Identification ###

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
   workgroup = WORKGROUP

« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 22:31:18 door elgl »

Offline Merel

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/07, 19:15:19 »
Bedankt elgl

De werkgroep stond reeds juist aangegeven in de configuratie :

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
   workgroup = Thuis


Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/08, 16:04:57 »
Heb ondertussen een interessante webpagina gevonden over het topic onderwerp maar de tekst is spijtig genoeg in "draft-versie" en is niet up-to-date .... Klik hier
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/08, 16:06:30 »
je kunt ook een grafische tool installeren om SAMBA in te stellen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/08, 20:33:19 »
De werkgroep stond reeds juist aangegeven in de configuratie :

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
   workgroup = Thuis

Eerlijk gezegd kan ik uit de berichten hierboven niet opmaken of je er nu al uit bent v.w.b. het netwerk, dus misschien is dit een overbodige opmerking, maar......... volgens mij moet de naam van een werkgroep altijd met hoofdletters worden geschreven. Als de groengekleurde regel hetgeen is wat in jouw smb.conf staat, dan staat het daar dus verkeerd. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 17:19:19 door Mikkel »

Offline Merel

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/09, 21:27:35 »
De werkgroep stond reeds juist aangegeven in de configuratie :

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
   workgroup = Thuis

Eerlijk gezegd kan ik uit de berichten hierboven niet opmaken of je er nu al uit bent v.w.b. het netwerk, dus misschien is dit een overbodige opmerking, maar......... volgens mij moet de naam van een werkgroep altijd met hoofdletters worden geschreven. Als de groengekleurde regel hetgeen is wat in jouw smb.conf staat, dan staat het daar dus verkeerd. ^-^
Bedankt Mikkel
Ik denk dat ik er (zopas) ben uit geraakt. Het toeval wil dat een gelijkaardige topic op ons forum al meteen een bruikbaar antwoord heeft gekregen. (Ik verwijs naar die topic in de volgende post hieronder) Ik leer hier weer iets over het gebruik van hoofdletters ter zake !

Maar alleszins bleek er toch nog meer aan de hand te zijn , zoals in het lang en breed hieronder wordt uiteengezet. Op het eerste gezicht lijkt het opgelost qua "aanwezigheid" van netwerklocaties. Valt nu nog zien of de sharing bedoening goed zal werken. 
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Oplossing liep binnen via een andere topic op ons forum
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/09, 21:39:04 »
Sorry voor het Engels op een Nederlandstalig forum, maar de redder in nood schreef de gezochte oplossing vanuit Texas. Ik heb de tekst een klein beetje aangepast. De laatse paragraaf kwam van ons forumlid DigiWillem, die met zijn éérste post al meteen zeer hoog scoort !

As for me, I'm not a developer and don't understand a bit of all this. Ubuntu = "Linux for Human beings" ... or "for masochists"  ? 

Anyway if some more people are still searching on Google, they might be helped here :

Howto Make your existing Windows Network visible in Ubuntu 9.04 "Network"
Many users have a problem with their Window Network not appearing in 9.04
The solution is to install SAMBA (not included in 9.04)
and more important ... edit the original smb.conf as written here below.

This worked also for me. But I have questions left about ...
- the used syntax interfaces = interfaces = 127.0.0.1/8 192.168.1.0/24
- the need and use of the new lines (at point 8)


Sources of text :

1. English Ubuntuforums. Author DenysT (Kansas)
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=7148118&postcount=5

2. Dutch Ubuntu Forum :
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/netwerk-niet-zichtbaar-in-9-04-(wat-te-doen)/

The information from DenysT was relayed and some adjustments related to IP ranges of router were added.

===========================

1. Open a terminal window.

   Applications -> Accessories -> Terminal



2. Type
   sudo gedit /etc/samba/smb.conf

   You will have to enter your password, followed by Enter (no dots are shown)



3  The window Gedit opens the file smb.conf file
   In section [global], search the line
   workgroup = WORKGROUP

   If your own Windows workgroup is named differently, change the line to read

   workgroup = YOUR_WORKGROUPNAME

4. Next scroll down a few lines until you find the line (Note: changed sequence !)
    name resolver order = lmhosts wins bcast host         
   and delete the semicolon at the beginning of the line.
 
5. Save the changes and exit. (Reboot maybe necessary ?)

6. When you next go to Places - > Network
   you should see the network workgroup and   computers attached to it.

7. From there you can open/connect to a computer and see it's shares.

   It's not like XP, where you just have a list of all shares in My Network Places
   but at least you can see them.

8. Finally change some lines to fit the IP range used by your router

   This must be something like 192.168.0.xxx or

   192.168.1.xxx (in following example)
   

   hosts allow = 127. 192.168.1.

   interfaces = 127.0.0.1/8 192.168.1.0/24    (is this the correct syntax ?)

   bind interfaces only = yes

   remote announce = 192.168.1.255      (did not find this line ; reason to be added ?)

   remote browse sync = 192.168.1.255      (did not find this line ; reason to be added ?)

============================================================

Iedereen bedankt.
Thanks to all .

« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 22:47:00 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline rings

  • Lid
Re: Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/22, 10:38:20 »
je kunt ook een grafische tool installeren om SAMBA in te stellen.
Waar dan? Kan je dit downloaden?

Rings

Offline woteb

  • Lid
Re: [Opgelost] Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/22, 10:48:18 »
je kunt ook een grafische tool installeren om SAMBA in te stellen.
Waar dan? Kan je dit downloaden?

Rings

Webmin, een prima hulpmiddel om netwerken op te zetten en te beheren: http://www.webmin.com/ en hier de manier om het te installeren: http://www.webmin.com/download.html en voor de rechtstreekse download van het Debian (ook geschikt voor Ubuntu) pakket: http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.470_all.deb

Op website van Webmin staat goede en leesbare (Engelstalige) documentatie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline rings

  • Lid
Re: [Opgelost] Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/25, 17:55:41 »
oké dank je wel

Re: [Opgelost] Windows Thuisnetwerk... onvolledige configuratie getoond.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/25, 18:40:57 »
In KDE zit een grafische tool om networkshares te beheren, voor NFS en Samba. Zit in pakket kdenetwork-filesharing.