Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 57507 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis

Dat valt te begrijpen. Voor een beetje game-bak moet je een voldoende snelle processor aan boord hebben plus een behoorlijke grafische kaart, neem ik aan.

Laten we zeggen, mijn huidige bak (wel snel genoeg) is dit:
AMD FX8350 (4,2GHz octa-core) - volgens CPU-boss ongeveer even snel als een i7-3700K, maar deze was 250 euro goedkoper.
16GB RAM
500GB SSD + 2TB HDD
Nvidia Geforce GTX1070 8GB (pascal architectuur)
MSI 970 gaming moederboard.

hele systeem was rond de €1000,- zonder windows. de videokaart was al 500 euro, maar jemig dat ding is snel! en ik kan er later nog een 2e in SLI bij zetten om t nog sneller te krijgen :P
als je bijvoorbeeld unreal-engine gaat compileren, dan staat er bij de instructies (https://wiki.unrealengine.com/Building_On_Linux)
Citaat
First time run will be longer because shaders need to convert/compile, so sit tight and if you don't have a Dual Xeon 12-Core workstation, process will take > 5 mins (even > 1 hour on 2-Core systems).
mijn AMD 8-core deed er 25 minuten over  =D =D =D daar kan ik mee leven.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/31, 16:15:58 door niekn »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
mijn AMD 8-core deed er 25 minuten over  =D =D =D daar kan ik mee leven.

Jemig!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Het is tot nu toe lollig om te lezen wat iedereen onder "oud" verstaat.....
die bak is al meer dan 5 jaar oud daar niet van, maar ik ben met je eens dat die nog prima bruikbaar is voor huis-tuin en keukengebruik, maar gewoon niet voor game-design enzo :P
dus voor mijn doeleinden is hij "oud".

Game design weet ik vrij weinig van. Gamen op zich ....tja, ik game op mijn phenom en vooral de GTX 960 maakt dat erg aangenaam. Eigenlijk speel ik alleen Skyrim en heb ik de windows installatie verder voor software die echt niet op Linux te draaien is. Toch al weer een machine uit 2010 maar dan wel met de nodige upgrades.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Ik heb dan nog steeds de IBM, Thinkpad R 30, een pentium III - 1ghz met 1gb geheugen uit september 2004 , deze heeft veel steun geleverd tijdens de Ubuntu install party's,  daar staat dan nu Lubuntu op 16.04 op, het draait niet ze vlot meer met firefox er valt nog steeds mee te werken, in de loop de tijd eens kijken naar een lichtere distro.

Persoonlijk zou ik dan kijken naar AntiX (niet de MX-series).
AntiX gebruikt geen systemd, en heel kort door de bocht betekend het dat het wat trager is met opstarten in een soortgelijke situatie met systemd, maar wel vriendelijker is voor geheugen en processor.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Op een gegeven moment houdt het ook wel gewoon op merk ik. Mijn athlon doet het nog, werkt nog etc maar op een of andere manier kan ik niet meer booten via de usb of de dvd. Misschien werkt het idee van JVecht dat ik van hem heb doorgekregen, nog niet geprobeerd. Dan schijnt het mogelijk te zijn dat ik met dit oude barrel toch youtube kan afspelen, wat ik op zich een graadmeter vind voor een machine om nog multifunctioneel mee te kunnen, (genoegen nemend met het kwaliteitsverlies dat wel) maar ik zou even niet weten hoe ik dat ook al weer voor elkaar kreeg. Jammer is het wel aangezien ik er ooit 2gb ram in heb gezet. In 2008 was het nog gewoon een goed functionerende machine voor wat ik er mee deed. Nu ben ik vooral om de sport erg gemotiveerd om er nog uit te halen wat er in zit, maar ik wil er ook weer niet teveel energie in stoppen.

Er zijn overigens AGP videokaarten te koop die speciaal bedoeld zijn om oude machines weer "multimediawaardig" te maken, ben alleen het typenummer kwijt. Dan kun je je afvragen of pak hem beet 50 euro de investering waard is. Als je zeker weet dat alle andere hardware nog jaren mee zou gaan is het natuurlijk een grote besparing.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Linux kan prima overweg met oude hardware, ik draai bijvoorbeeld Debian 8 op onderstaande laptop, gaat prima hoor.

Dell Latitude D600 Pentium R 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Probeer daar maar eens Windows 10 op te draaien, ondenkbaar  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Kees3

  • Lid
Mijn oudste systeem is een laptop uit 2009? met een intel t3200 (2.0 Ghz, dualcore) en 3 GB ram. Voorzien van een quad-boot met Xubuntu 16.04/Antergos/Windows 7/Windows 10. Voldoet prima voor alle basistaken, zelfs fotobewerking met GIMP lukt wel als je niet te gek doet met lagen aanmaken. Helaas lijkt de hardware het langzaam aan het begeven te zijn.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
zelfs fotobewerking met GIMP lukt wel als je niet te gek doet met lagen aanmaken.

dat kan nog wel eens opgelost worden door t memory limiet van gimp op te hogen, standaard gebruikt die namelijk maar heel weinig.

2 van de 3 zou ik geen oude barrels willen noemen, zelfs 2008 is nog acceptabel. ;)
Ja dat heb ik ook. Het meeste wat ik hier lees is 'nieuw'.  =D
Dual core wordt als oud genoemd en dat is hier de 'jongste' pc in huis.  ^-^

Al is deze wel aan vernieuwing toe waarna deze weer door schuift in het rijtje computers in huis waardoor de oudste af gaat vallen .... of misschien toch nog door een kid gebruikt gaat worden.

maar ik ben met je eens dat die nog prima bruikbaar is voor huis-tuin en keukengebruik
Huis tuin en keuken? Dat is toch een beetje emailen en surfen? Daar gebruiken wij hier zelfs nog enkele p3 en 4's voor. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/11/01, 15:36:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bobbie

  • Lid
Ik heb dan nog steeds de IBM, Thinkpad R 30, een pentium III - 1ghz met 1gb geheugen uit september 2004 , deze heeft veel steun geleverd tijdens de Ubuntu install party's,  daar staat dan nu Lubuntu op 16.04 op, het draait niet ze vlot meer met firefox er valt nog steeds mee te werken, in de loop de tijd eens kijken naar een lichtere distro.

Persoonlijk zou ik dan kijken naar AntiX (niet de MX-series).
AntiX gebruikt geen systemd, en heel kort door de bocht betekend het dat het wat trager is met opstarten in een soortgelijke situatie met systemd, maar wel vriendelijker is voor geheugen en processor.

Bedankt,  ga deze  er op  zetten.  =D

Ja dat heb ik ook. Het meeste wat ik hier lees is 'nieuw'.  =D
Dual core wordt als oud genoemd en dat is hier de 'jongste' pc in huis.  ^-^
BTW. En hij is sneller dan welke (nieuwste) pc in onze familie, vrienden en kennissenkring dan ook.  ^-^ (m.u.v. een iemand met een apple)
Opstarten van pc en specifieke website openen wat bij hen (vaak nog ondanks een snellere internetverbinding) al snel tot 15-20 minuten duurt, hebben wij exact dezelfde website inclusief opstarten pc in 1,5 minuut volledig in beeld. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Ja dat heb ik ook. Het meeste wat ik hier lees is 'nieuw'.  =D
Dual core wordt als oud genoemd en dat is hier de 'jongste' pc in huis.  ^-^
BTW. En hij is sneller dan welke (nieuwste) pc in onze familie, vrienden en kennissenkring dan ook.  ^-^ (m.u.v. een iemand met een apple)
Opstarten van pc en specifieke website openen wat bij hen (vaak nog ondanks een snellere internetverbinding) al snel tot 15-20 minuten duurt, hebben wij exact dezelfde website inclusief opstarten pc in 1,5 minuut volledig in beeld. :evil:
@partybite, 15-20 minuten is wel erg lang. Ik dacht dat mijn P4 al met koude start traag was. Ongeveer 1,5 min.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

@partyrabbit, 15-20 minuten is wel erg lang. Ik dacht dat mijn P4 al met koude start traag was. Ongeveer 1,5 min.
Henk
Het is toch echt Henk. En dat zijn geen pentium 4's waar zijn 'geen ubuntu' op hebben en traaaaaaaaaaag dat ze zijn.  ???
De oeroude pentium 4's hier in huis met ubuntu zijn over het algemeen net zo snel als de gemiddelde (veel) nieuwe(re) pc's bij fam/vriend/kennis en bijvoorbeeld ook net zo snel als de vrij nieuwe pc's op school.  =D
Opstarten inclusief een specifieke zware website inladen kost ze inderdaad al heel snel richting 5 minuten en in een aantal gevallen meer tot wel 15-20 minuten voor ze die website tot hun  beschikking hebben. Waar onze 'antieke' dual core binnen 1,5 minuutje klaar mee is en de p4 hier ook rond de 2 minuutjes.
Onvoorstelbaar misschien, maar het is toch echt zo. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Waar onze 'antieke' dual core binnen 1,5 minuutje klaar mee is en de p4 hier ook rond de 2 minuutjes.
Onvoorstelbaar misschien, maar het is toch echt zo. :evil:
Dan mag ik echt niet klagen. Opstart met Xubuntu en FF (bedraad) in 1,5 min . 7jaar oud. Bijna net zo snel als de I5 (wifi).
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)


In --Ubuntu Nederlands >> Interactief>>Algemeen>>Recuperatie laptops --> Topic 97179.0 schreef ik het volgende:

Een ex-collega wou zijn laptops naar het containerpark brengen omdat ze te traag werkten volgens hem.
Ze werkten nog, de harde schijven waren er uit gehaald.
Ik vroeg of ik die kon en mocht meenemen. Het werd een ja ( mét de harde schijven ).

Onmiddellijk een diagnose laten ondergaan. Wat was er mis mee, wat waren de eventuele tekortkomingen/mankementen.
De diagnose was niet gratis en kostte mij € 20,00. Er waren maar twee laptops die nog gered konden worden. De derde laptop had direct te heet en moet ook meermaals te heet hebben gekregen bij de vorige eigenaar (maar dat vertellen ze er niet bij...).

Alle laptops waren voorzien van Windows ( laptop*1= Windows XP / laptop*2 = Windows7 pro --> heb Windows niet behouden = weg )

Laptop *1 - had maar 512 MB DDR Ramgeheugen / 256 MB vRam = uitgebreid met een 521MB DDR Ram-geheugenmodule (totaal nu 1GB).
                        Kost = € 00,00. (Toshiba 2008)
                     - heb er LinuxMint Xfce 17.3 32-bit op geïnstalleerd en gefinetuned naar een spelcomputer (voor de verjaardag van de kleinzoon).
                     * deze laptop kan nu weer een eind langer mee en de kleinzoon is er 'zotcontent' mee.

Laptop *2 - had 4GB DDR2 Ramgeheugen / 1GB vRam, en draaide, eigenlijk, wel perfect na het installeren van PCLinuxOS Mate Deluxe 64-bit.
                     - de stroomconnector was beschadigd en is vervangen. Kost = € 40,00. (Toshiba 2009)
                     * ook deze laptop kan nog een heel eind mee. --> Deze dient momenteel als 'schoollaptop' en testmachine.

Laptop *3 = helaas voor de recyclage.
Bijkomend twee universele stroomadapters aangeschaft (15/19V) voor 2x € 39,99. (de originele waren er niet bij)

Missie = geslaagd!

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

De socket 775 Pentium 4 kan nog redelijk mee hoor voor simpel gebruik, zoals een 2.8GHz met HT. Gebruik ik hier nog dagelijks en dat gaat prima, nog steeds niet aan vervanging toe :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
jah, alleen bedenk dus wel dat je voor €35,- een 64-bit 1,2GHz quad-core PC hebt met 1GB RAM (Raspberry pi 3)
alles trager dan dat mag ik terecht "oud"noemen  =D =D =D

Offline Nero

  • Lid
Een RPi3 voor €35,-???

Ja, dan doe er maar twee niekn. Als ze prima werken, de verdere specificaties gangbaar zijn en de verzendkosten niet absurd.

Twee. Krijg ik dan nog kwantumkorting?  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Met de raspberry Pi kopen was ik iets te vroeg, heb hier een B+ liggen. ik was niet onder de indruk, vandaar dat ik nu mijn oude dual-core als "smarttv unit" gebruik. De TV kast is er groot genoeg voor :P. Misschien ooit nog eens de nieuwste kopen.......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Met de raspberry Pi kopen was ik iets te vroeg, heb hier een B+ liggen. ik was niet onder de indruk, vandaar dat ik nu mijn oude dual-core als "smarttv unit" gebruik. De TV kast is er groot genoeg voor :P. Misschien ooit nog eens de nieuwste kopen.......

Hier geen raspberry, maar ook gewoon een dual-core met dezelfde functie. Een controller er aan voor wat 'retro-gaming' en er zit een cardreader in (handig voor de foto's) en zo'n ding doet nog prima dienst :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

alles trager dan dat mag ik terecht "oud"noemen  =D =D =D

Oud misschien. Maar als ik zie hoe snel het nog werkt tegenover gloednieuw spul met 'geen linux' er op dan is het in elk geval zeker nog niet TE oud.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Met de raspberry Pi kopen was ik iets te vroeg, heb hier een B+ liggen. ik was niet onder de indruk, vandaar dat ik nu mijn oude dual-core als "smarttv unit" gebruik. De TV kast is er groot genoeg voor :P. Misschien ooit nog eens de nieuwste kopen.......

Hier geen raspberry, maar ook gewoon een dual-core met dezelfde functie. Een controller er aan voor wat 'retro-gaming' en er zit een cardreader in (handig voor de foto's) en zo'n ding doet nog prima dienst :)

Doe jij retro gaming met Play ON Linux oid? Of staat er toch ook nog windows op de machine?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
De twee oudste computers die ik heb zijn een Pentium IV (32-bit!) uit 1999 met 1 GB RAM en een Pentium III uit 1997 met 768 MB RAM. Op de eerste draait Debian Sid en op de tweede Debian Testing, beide met XFCE 4.12 desktop. Het zijn geen snelheidsmonsters, maar je ergert je ook niet als je ermee werkt. Dat was met WinXP voor de eerste en Win98SE voor de tweede indertijd wel even anders.

De twee oudste computers die ik heb zijn een Pentium IV (32-bit!) uit 1999 met 1 GB RAM en een Pentium III uit 1997 met 768 MB RAM. Op de eerste draait Debian Sid en op de tweede Debian Testing, beide met XFCE 4.12 desktop. Het zijn geen snelheidsmonsters, maar je ergert je ook niet als je ermee werkt. Dat was met WinXP voor de eerste en Win98SE voor de tweede indertijd wel even anders.

Klopt het dat die eerste ongeveer tijdgenoot/gelijkwaardig is aan mijn athlon xp 2200? Daar heb ik verschillende lichte distro's op geprobeerd. Nu staat er LXLE op wat op zich aardig draait.
Debian Sid werkt goed volgens jou dus? Krijg jij er ook youtube/video op afgespeeld (genoegen nemend met kwaliteitsbeperking uiteraard)? In dat geval zou ik van de athlon wel eens een aardige "infobank" (die stoffig mag worden gezien de leeftijd :P) kunnen maken voor in een rommelschuur.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.