Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nginx www domein  (gelezen 5295 keer)

Nginx www domein
« Gepost op: 2021/12/30, 03:53:26 »
hallo :)

ik heb een vraag over een web server. ik heb een ubuntu 20.04 server draaien en heb daar alle pakketten op staan om een website te draaien alleen er is een detail die ik niet begrijp en deze is als volgt:

wanneer ik de localhost verander naar mijn webserver en dit gedaan heb in Nginx, dan werkt de site door het ip adres van de server in te typen in plaats van het www adres.
hoe pas ik dit aan zodat ik het www adres kan gebruiken ipv alleen het ip adres?

alvast bedankt :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nginx www domein
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/30, 10:41:54 »
Dan heb je dus een domein naam, het IP adres waar de DNS server naar verwijst moet dan het IP adres van de Ngonx server zijn.
Je kunt dit bekijken, door een ping naar de domain naam te doen in een terminal scherm.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nginx www domein
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/30, 12:00:27 »
Hi Ron, bedankt voor je reactie
dus als ik het goed begrijp is het dus als volgt:

voorbeeld: huidig hosting ip adres is 0.0.0.0 en die van Nginx is 0.0.0.1 dan moet ik de DNS veranderen bij het hosting bedrijf heb ik dit correct? ( inloggen bij b.v. strato en in je online omgeving de verwijzing van de DNS veranderen? )

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nginx www domein
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/30, 15:52:52 »
In grote lijnen is dat juist.
Je hebt een domainnaam geregistreerd en die naam moet wijzen naar een IP adres.
Bij een hosting wordt dit automatisch geregeld, maar wanneer je de website zelf host, dan moet er dus een verwijzing zijn naar het IP adres van je server.
Zit je achter een modem/router van een provider, dan zal je ook de poort(en) moeten laten wijzen naar de server.
Hoe je dat moet instellen is afhankelijk van de hardware en je internet provider.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nginx www domein
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/31, 15:34:05 »
Hi Ron,

dankjewel voor het antwoord, ik kom hier helemaal uit :) ik kan nu hier mee oefenen op mijn test server zodat ik leer begrijpen hoe bepaalde dingen werken :)
mijn vraag aan jou is of jij zin en tijd hebt om mij te ondersteunen in het volgende: ( dit mag ook tegen betaling omdat naar school gaan ook geld kost )
wat ik wil leren is het volgende: een docker leren inrichten zodat je een volledig werkende website in een docker kan laten draaien waardoor je maar 1 server nodig hebt voor verschillende leer projecten en de lijn die ik ui gestippeld heb ziet er als volgt uit:

leren een docker inrichten, dat wil zeggen de pakketten installeren in de docker dat hij voor een site gebruikt kan worden --> leren hoe je een website upload in een docker door middel van b.v wordpress te gebruiken op windows en als de site klaar is copy naar docker map zodat je leert hoe je een website ( waar hij ook mee gemaakt is ) werkend in je docker kan zetten --> oefen aanpassingen maken aan je docker als leer proces om meer te leren intregreren met dockers.

ik hoor graag van je en alvast een fijne jaar wisseling :)   

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/31, 16:04:35 »
Als je toch docker gaat gebruiken kun je het beste direkt de hele website in docker maken. Normaal gesproken maak je niet eerst een 'website' op Windows en zet het dan in docker. Je kunt beter het hele systeem m.b.v. docker compose opzetten al dan niet in Windows, dat is dan niet meer van belang, met de database in Docker en de webserver in docker etc. Vraag is wel waar je dat gaat hosten?
Je hoeft trouwens wordpress niet te installeren in Docker want er is gewoon een wordpress-docker image.

Re: Nginx www domein
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/31, 18:05:33 »
Hi MKe,

dank voor je reactie :) is er een guide die mij op weg helpt met het bouwen van een site in een docker? van a tot z web applicaties integreren in de website etc etc? dit heb ik namelijk nog nooit gedaan en wil dit graag leren maar heb even een duwtje de goede richting in nodig.

alvast bedankt voor je antwoord en een goede jaarwisseling :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/31, 18:22:49 »
Natuurlijk. Als je Engels kunt lezen is de Docker documentatie erg goed : https://docs.docker.com/samples/wordpress/

Re: Nginx www domein
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/31, 19:09:48 »
top thanks :) ik ga het lezen bedankt voor de hulp :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/31, 21:58:18 »
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel. Ik heb behoorlijk veel ervaring met Docker.

Re: Nginx www domein
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/01, 16:09:09 »
Hi,

nog even een korte vraag:

installeer je docker in een container of maakt docker gelijk een container aan als je er een aanmaakt op je server?

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/01, 17:29:41 »
Uit je vraag maak ik op dat je niet precies begrijpt hoe Docker werkt.

Als je docker installeert, dan start er een service op je computer. Deze service managed het runnen van containers en het managen van images.
Even wat termen:

images: template van een omgeving, kun je ook zelf maken
conttainers: runnende instantie van een image. Zo kun je b.v. meerdere containers met nginx runnen op basis van dezelfde image.

In een Dockerfile schrijf je eigelijk een script om je omgeving voor een programma op te zetten. Als je die bouwt wordt er een image gemaakt die je vervolgens als container op je systeem kan runnen.
Je hoeft images niet allemaal zelf te bouwen,  er zijn veel voor-gebouwde containers gratis beschikbaar. Zo ook voor nginx. Je kunt ze ophalen met het `docker pull` commando

docker pull nginx
Dit pulled de image en slaat het op in je docker-cache. Je kunt het vervolgens runnen met docker run -d nginx.
Als je op de dockerhub gaat kijken kun je heel veel voorgebouwde images vinden, zo ook wordpress, joomla MySQL etc. Daar staat ook vaak een handleiding hoe je ze moet runnen.

Er is echt nog veel meer te vertellen, maar het is al lang genoeg voor nu denk ik?

Re: Nginx www domein
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/01, 19:17:48 »
Hi MKe,

wederom bedankt voor het snelle antwoorden :)

nou, het probleem is dat ik informatie mis, dit is wat wat ik heb gedaan:
ik heb een linux server via strato om linux via een terminal te leren, werkt voor mij gewoon het prettigst. op deze server heb ik docker staan en dit is wat ik wil doen:

ik wil een website bouwen die draait in een docker, mijn vraag is nu: als ik in wordpress of vs studio, draaiend op windows 10 een html index, java index of wat dan ook maak, kan ik het dan als het klaar is direct op de server map ( var/www/index.html ) zetten zonder dat het een conflict oplevert met linux of moet ik dan wordpress of vs studio runnen direct vanuit de linux server?

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/01, 20:00:29 »
Hi MKe,

wederom bedankt voor het snelle antwoorden :)

nou, het probleem is dat ik informatie mis, dit is wat wat ik heb gedaan:
ik heb een linux server via strato om linux via een terminal te leren, werkt voor mij gewoon het prettigst. op deze server heb ik docker staan en dit is wat ik wil doen:

ik wil een website bouwen die draait in een docker, mijn vraag is nu: als ik in wordpress of vs studio, draaiend op windows 10 een html index, java index of wat dan ook maak, kan ik het dan als het klaar is direct op de server map ( var/www/index.html ) zetten zonder dat het een conflict oplevert met linux of moet ik dan wordpress of vs studio runnen direct vanuit de linux server?
Dit is weer een beetje lastig om te beantwoorden. Wordpress is iets heel anders dan VSCode. De eerste is een content managing systeem wat in je server draait, met een database, cgi etc, de tweede is een tekst editor die je op je pc hebt draaien om tekst bestanden te bewerken. Het enige wat ik kan zeggen is dat html bestanden die je met VSCode op je laptop schrijft altijd als static content kunt gisteren in een webserver, al dan niet in Docker. Persoonlijk zou ik heb docker gebruiken voor simpele html bestanden. Die kunnen namelijk met elke webserver gehost worden zonder extra services.

Edit: verkeerd gelezen, je hebt het over VS Studio. Dan neem ik aan dat je met ASP.net werkt? Je moet dan minstens .net core of de nieuwe .net 6 gebruiken omdat eerdere .net versies alleen met Windows kunnen werken.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/01, 20:03:09 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Nginx www domein
« Reactie #14 Gepost op: 2022/01/01, 20:13:29 »
Hi MKe,

top thanks :) maar dan nu: ik open mijn windows powershell en log in op mijn server, ik geeft het command "run wordpress" maar ik krijg dan geen wordpress dashboard, heb ik iets niet geinstalleerd of kan dat uberhoubd niet als je via een terminal werkt?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nginx www domein
« Reactie #15 Gepost op: 2022/01/01, 20:44:58 »
ik geeft het command "run wordpress" maar ik krijg dan geen wordpress dashboard
Nu heb ik geen ervaring met docker, maar .......
Wordpress is een PHP script (eigenlijk scripts) voor het web, dit wordt normaal gesproken gestart met een browser (firefox/edge/etc.) die dan de file index.php start.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nginx www domein
« Reactie #16 Gepost op: 2022/01/01, 21:41:44 »
ow oke,

ik ga het even proberen :) bedankt voor de info :)

Re: Nginx www domein
« Reactie #17 Gepost op: 2022/01/02, 20:51:15 »
Hi Ron en MKe,

het probleem is opgelost :) dit is wat ik niet begreep --> in een docker installeer je apart alle pakketten die je denkt nodig te hebben of je download een image door een image te vinden die voldoet en dan het docker pull command gebruiken. ik dacht dat je inlogt vanuit je terminal maar je gaat met het ip adres van je nginx/wordpress server ( wat dan je local host is als het nog niet door gezet is bij je hosting ) naar je google chrome of wat je ok gebruikt en je logt dan in via je browser waardoor je wordpress op de zelfde manier kan gebruiken als bij je hosting bedrijf maar dan gewoon vanuit je eigen server.

heb ik dit zo goed begrepen?

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #18 Gepost op: 2022/01/02, 21:13:24 »
Hi Ron en MKe,

het probleem is opgelost :) dit is wat ik niet begreep --> in een docker installeer je apart alle pakketten die je denkt nodig te hebben of je download een image door een image te vinden die voldoet en dan het docker pull command gebruiken. ik dacht dat je inlogt vanuit je terminal maar je gaat met het ip adres van je nginx/wordpress server ( wat dan je local host is als het nog niet door gezet is bij je hosting ) naar je google chrome of wat je ok gebruikt en je logt dan in via je browser waardoor je wordpress op de zelfde manier kan gebruiken als bij je hosting bedrijf maar dan gewoon vanuit je eigen server.

heb ik dit zo goed begrepen?
helemaal juist! Zo werkt het inderdaad.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nginx www domein
« Reactie #19 Gepost op: 2022/01/02, 22:09:33 »
helemaal juist! Zo werkt het inderdaad.
Weer wat geleerd, bedankt!
Hier draait alles (nog) op de oude manier, gewoon Apache en PHP, maar ik gebruik dan ook geen Wordpress, maar een simpel home-made CMS'je van slechts 24kb.
Daar zit dan ook geen WYSIWYG editter in, je moet dus HTML kennen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nginx www domein
« Reactie #20 Gepost op: 2022/01/02, 22:24:03 »
kijk we komen er wel :)

ik moet je zeggen dat dit op een positieve manier erg verslavend werkt :) ik houd deze post even open want ik ga morgen gedurende de dag docker installeren op mijn eigen server, dan een container aan maken en alle pakketten die ik nodig heb direct in de container installeren. ( alpine,nginx,wordpress,php,java ) zodat ik eigenlijk zelf leer hoe je een image maakt, dat is het doel hier en er dan voor zorgen dat de site gewoon draait zoals het zou moeten.
ik laat morgen hier even weten of ik tegen dingen aan ben gelopen maar voor nu is het top!

Offline MKe

  • Lid
Re: Nginx www domein
« Reactie #21 Gepost op: 2022/01/02, 22:37:46 »
kijk we komen er wel :)

ik moet je zeggen dat dit op een positieve manier erg verslavend werkt :) ik houd deze post even open want ik ga morgen gedurende de dag docker installeren op mijn eigen server, dan een container aan maken en alle pakketten die ik nodig heb direct in de container installeren. ( alpine,nginx,wordpress,php,java ) zodat ik eigenlijk zelf leer hoe je een image maakt, dat is het doel hier en er dan voor zorgen dat de site gewoon draait zoals het zou moeten.
ik laat morgen hier even weten of ik tegen dingen aan ben gelopen maar voor nu is het top!
2 opmerkingen:

1. Voor wordpress zul je een database nodig hebben, meestal MariaDb
2. Je hoort maar 1 service per Docker container te runnen, wat betekent dat de database in een andere Docker moet runnen dan nginx. Deze dockers praten met elkaar via een soort intern netwerk. Het is het gemakkelijkst om dit op te zetten via docker-compose. Misschien handig om je daar ff op in te lezen.

Re: Nginx www domein
« Reactie #22 Gepost op: 2022/01/03, 16:32:23 »
Hi MKe,

ja dat klopt, daar kom ik net achter dus wat voor mij nu het belangrijkste is is dat ik docker compose leer :) ik heb net wel een video voorbij zien komen waar iemand Nginx container koppelt aan een database wat toevallig een wordpress database is. het mooie is dat ik als leer voer docker-compose dan op het menu heb staan voor deze week :)
ik duik hier in en laat het jullie in de loop van deze week even weten hoe dit ging en wat dan de volgorde is. :)