Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: facebook nodig?  (gelezen 10039 keer)

facebook nodig?
« Gepost op: 2020/09/25, 17:15:35 »
Tot vandaag heb ik nog geen facebook account.
Dat is puur uit veiligheids- en privacyoverwegingen.

Ik merk echter dat meer en meer bedrijven, instellingen en websites gebruik maken van "volg ons op facebook".

En daar gaan mijn vragen over.
- Is bij zulke te volgen dingen waardevolle info te rapen die je normaal niet vindt?
Zo ja, dan zou een account interessant kunnen zijn.
- Als je dan enkel daarvoor een account zou nemen, kan je dan genoeg jezelf afschermen om geen info bloot te geven en toch nog veilig te blijven?
Ik heb nog nooit een facebookscherm gezien...

Ik hoor het graag van de facebook gebruikers.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/25, 17:45:27 »
Koop een hema prepaid sim voor €1 en je kan een anoniem account aanmaken.
Anonieme mailadressen worden steeds lastiger omdat de gratis providers ook steeds meer info van je willen hebben.
Account aanmaken met een gewone browser, daarna met de Tor browser facebook bezoeken met deze link https://www.facebookcorewwwi.onion
Op deze manier lees ik al een paar jaar de kranten

Re: facebook nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/25, 18:01:56 »
Koop een hema prepaid sim voor €1 en je kan een anoniem account aanmaken.
Anonieme mailadressen worden steeds lastiger omdat de gratis providers ook steeds meer info van je willen hebben.
Account aanmaken met een gewone browser, daarna met de Tor browser facebook bezoeken met deze link https://www.facebookcorewwwi.onion
Op deze manier lees ik al een paar jaar de kranten

https://www.facebookcorewwwi.onion

 
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/25, 18:08:53 »
Die link werkt alleen in de / een Tor browser. Soms moet je even van identity wisselen als het te traag is.

Offline HWE64

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/25, 18:14:58 »
Ik persoonlijk wil geen Facebook, twitter ed. Als men mij nodig heeft dan schrijven ze maar een brief. Als bedrijven iets willen of ik wil iets van dat bedrijf dan zoek ik wel een andere.
Bij mij komen die sociale media er niet in maar dat is een persoonlijke mening. Ik heb geen volgers en wil ook zo weinig mogelijk gevolgd worden.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: facebook nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/25, 18:18:02 »
Koop een hema prepaid sim voor €1 en je kan een anoniem account aanmaken.
Anonieme mailadressen worden steeds lastiger omdat de gratis providers ook steeds meer info van je willen hebben.
Account aanmaken met een gewone browser, daarna met de Tor browser facebook bezoeken met deze link https://www.facebookcorewwwi.onion
Op deze manier lees ik al een paar jaar de kranten

De Tor browser geïnstalleerd en de opgegeven link getest = ok

Die prepaid simkaart, is dat omdat er een telefoonnummer nodig is? nummer dat je eigenlijk niet gebruikt?
Kan je eigenlijk nog een prepaid nummer hebben zonder opgeven van je echte persoonsgegevens?
Ben een bleu op gebied van fb.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: facebook nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/25, 18:21:09 »
Ik persoonlijk wil geen Facebook, twitter ed. Als men mij nodig heeft dan schrijven ze maar een brief. Als bedrijven iets willen of ik wil iets van dat bedrijf dan zoek ik wel een andere.
Bij mij komen die sociale media er niet in maar dat is een persoonlijke mening. Ik heb geen volgers en wil ook zo weinig mogelijk gevolgd worden.
In principe wil ik dat ding eigenlijk ook niet.
Bedoeling zou zijn enkel bepaalde dingen te volgen.
Eigen berichten wil ik niet achterlaten en volgers wil ik niet.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/25, 18:47:03 »
Op Facebook ben je voor niemand anoniem, tor browser of niet . Zelfs wie geen FB profiel heeft kan je profiel vinden !
Wat je wel kan is je privacy gevoelige informatie verbergen , maar moest je eens weten wie daar allemaal bij kan van bedrijven . Hoe denk je dat anders FB blijft bestaan . Bedrijven betalen heel wat aan FB in ruil voor informatie van zijn leden .
En in Belgie is registratie van je prepaid telefoonkaartje wettelijk verplicht !

Citaat
Ik merk echter dat meer en meer bedrijven, instellingen en websites gebruik maken van "volg ons op facebook".

Volg ons op FB . Is enkel bedoelt om je via FB informatie te bezorgen over nieuwe produkten, speciale aanbiedingen enz ..... Digitale reclame dus .Maar iedereen kan zien wat jij volgt .

« Laatst bewerkt op: 2020/09/25, 19:02:11 door JorisC »

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/25, 19:08:50 »
Voor je een FB profiel aanmaakt eerst even dit .Eens je een FB profiel aangemaakt hebt , heb je bevestigd  dat je met alles akkoord gaat .

https://nl-nl.facebook.com/privacy/explanation





Offline M_aD

  • Forumteam
Re: facebook nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/25, 19:31:34 »
Je mist heus niets als je geen Facebook account hebt of wil maken. Ik ben aan het overwegen om mijn account daar te verwijderen.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: facebook nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/26, 09:10:02 »
Uit wat jullie uitleggen begrijp ik dat FB een uitgekiend systeem dat al je info verzamelt, enkel met bedoelingen van commercieel gewin.
Ik kan me voorstellen dat je dan van alle kanten aanbiedingen binnenkrijgt, of lastig gevallen wordt.

En net dat kan ik missen als kiespijn.
Zelfs zonder FB komen hier nu al dagelijks 18 spamberichten binnen over bitcoins, hete meiden, en meldingen dat je een bedrag gewonnen hebt.
Vroeger kon ik deze  specifieke afzenders via filters naar de prullenbak dirigeren.
Maar ze zijn slim geworden en genereren telkens een nieuw e-mailadres en andere titel.
Tegenwoordig moet je daardoor de volledige spambox wegfilteren naar de prullenbak.

Al die internetvervuiling hangt me al lang de keel uit.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/26, 10:05:55 »
Citaat van: emvedeesje
Zelfs zonder FB komen hier nu al dagelijks 18 spamberichten binnen over bitcoins, hete meiden, en meldingen dat je een bedrag gewonnen hebt.
Wat voor type e-mail gebruik jij ? Gmail, outlook.com, hotmail , eentje bij je internetprovider  ...........
Doe je aan online winkelen zoals bol.com of vul je online enquetes in .
Je moet de berichten niet weg filteren naar de prullenmand maar wegfilteren op de wijze dat ze automatisch op de server verwijdert worden en zodoende niet in jouw postvak belanden .


Offline Tom

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/26, 10:15:47 »
Ik heb G Mail en Outlook en bekom nooit spamberichten ,en wat Facebook betreft ik heb er 4 jaar op gezeten als admin voor een dierenrechten organisatie nu niet meer ,ook staan er verschillende Ubuntu topics op maar ik kon er niks mee aanvangen verder ,mijn pers mening is dus fingertjes af van Facebook !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: facebook nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/26, 10:25:36 »
Zulke spam berichten krijg je meestal als je bepaalde (ook ondeugende) sites zelf bezoekt, of iemand van binnen je huishouden die op je netwerk zit, ook al gebruik je de incognito browse functie. Dus......
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: facebook nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/26, 10:35:45 »
Citaat van: emvedeesje
Zelfs zonder FB komen hier nu al dagelijks 18 spamberichten binnen over bitcoins, hete meiden, en meldingen dat je een bedrag gewonnen hebt.
Wat voor type e-mail gebruik jij ? Gmail, outlook.com, hotmail , eentje bij je internetprovider  ...........
Doe je aan online winkelen zoals bol.com of vul je online enquetes in .
Je moet de berichten niet weg filteren naar de prullenmand maar wegfilteren op de wijze dat ze automatisch op de server verwijdert worden en zodoende niet in jouw postvak belanden .
Hier wordt gmail gebruikt. En ja, ook Bol + enquetes.
Ik weet het, iemand zei ooit: "Laat zoveel mogelijk niets na op het internet".
Gelijk heeft hij zeker.
Doch er worden systemen opgebouwd waar je ingetrokken wordt, of waarvan je denkt dat je er moet in meegaan...
Citaat
Zulke spam berichten krijg je meestal als je bepaalde (ook ondeugende) sites zelf bezoekt, of iemand van binnen je huishouden die op je netwerk zit, ook al gebruik je de incognito browse functie. Dus......
Ondeugende sites bezoek ik niet, doch ik denk dat je er al "aan hangt" als je in google-nieuws ooit klikt op een bericht dat komt via Nieuws365.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: facebook nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/26, 10:41:52 »
Ondeugende sites bezoek ik niet, doch ik denk dat je er al "aan hangt" als je in google-nieuws ooit klikt op een bericht dat komt via Nieuws365.
Dat is wat ik bedoel, getracked worden we toch of we nu willen of niet. Het is nooit 100% tegen te gaan.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/09/26, 10:53:12 »
Citaat van: emvedeesje
Hier wordt gmail gebruikt. En ja, ook Bol + enquetes.
Het is via online enquetes dat ze aan je e-mail adres geraken . Iedereen kan een enquete online plaatsen, zowel jij als ik maar ook fraudeurs .
Het is niet de eerste maal dat de online winkel van bol.com gehackt werd . De online winkel een paar uurttjes off line halen om de software en database bij te werken is verlies en dat weten internet criminelen maar al te goed .
Het is daarom dat AVG en GDPR uitevonden werd .
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/data-protection-eu_nl

nahjo

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/09/26, 11:12:29 »
Met gmail kan je ook het bedrijf toevoegen bij een registratie. Kan je zien wie de spam zit te versturen.
voorbeeld: <naam>+bedrijf@gmail.com  als emailnaam+ubuntuforum at gmail dot com ;)
Komt er later zooi binnen dan kan je eenvoudig op dat adres filteren en laten verdwijnen.

Check ook af en toe je adressen op haveibeenpwned.com.

Re: facebook nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/09/26, 11:52:21 »
Met gmail kan je ook het bedrijf toevoegen bij een registratie. Kan je zien wie de spam zit te versturen.
voorbeeld: <naam>+bedrijf@gmail.com  als emailnaam+ubuntuforum at gmail dot com ;)
Komt er later zooi binnen dan kan je eenvoudig op dat adres filteren en laten verdwijnen.

Check ook af en toe je adressen op haveibeenpwned.com.
Vroeger haalde ik deze eruit door een filter aan te maken in gmail.
Doch tegenwoordig zijn ze vindingrijker en sturen zogezegd vanaf een telkens veranderend e-mailadres en/of onderwerp om dit te omzeilen.
Daarom heb ik nu i.p.v. veel filters nog slechts 1 filter: rechtstreeks elke spam naar de prullenbak.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/09/26, 12:06:38 »
Uit wat jullie uitleggen begrijp ik dat FB een uitgekiend systeem dat al je info verzamelt, enkel met bedoelingen van commercieel gewin.
Ik kan me voorstellen dat je dan van alle kanten aanbiedingen binnenkrijgt, of lastig gevallen wordt.
Nee, enige wat er gebeurd is dat jouw hele gedrag geanlyseerd wordt. aanbiedingen krijg je niet, wel suggesties voor andere kranten ed die je volgt.
Citaat
En net dat kan ik missen als kiespijn.
Zelfs zonder FB komen hier nu al dagelijks 18 spamberichten binnen over bitcoins, hete meiden, en meldingen dat je een bedrag gewonnen hebt.
Vraag ik me toch echt af wat voor sites jij bezoekt, in de meer dan 20 jaar dat ik internet heb heb ik dat nog nooit gehad

Re: facebook nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/09/26, 12:20:32 »
Vraag ik me toch echt af wat voor sites jij bezoekt, in de meer dan 20 jaar dat ik internet heb heb ik dat nog nooit gehad
Naast de sites die iedereen opent om bestellingen te doen, bezoek ik enkel de nieuwssites google-nieuws en vrtnu, en hier en daar iets om op te zoeken.
Destijds in mijn windows-periode werkte ik met Avast antivirus.
Deze is ooit gehackt geweest, dat weet ik via haveibeenpwnd.
Waarschijnlijk is dat de boosdoener...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 2020/09/26, 12:45:59 »
Citaat van: evmedeesje
Deze is ooit gehackt geweest, dat weet ik via haveibeenpwnd.
Waar je een account hebt en de database werd gehackt worden je gegevens te grabbel gegooid op het darkweb ,  gebruikersnaam + wachtwoord enz.......
Een paar maanden geleden werd linkedin ook nog eens gehackt en een heleboel gegevens op het darkweb gegooid .
Daarom werd GDPR uitgevonden en moet men bekend maken als men gehackt werd en indien je het nodig vind schadevergoeding eisen omdat je gegevens bemachtigd werden .
Voor zij die online kopen bij chinese webshops , kan iedereen aan je gegevens wegens geen versleuteling .
« Laatst bewerkt op: 2020/09/26, 12:51:13 door JorisC »

Re: facebook nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 2020/09/26, 12:46:35 »
IK heb ook geen Facebook en maak ook geen gebruik van andere sociale media en toch wordt ik gevolgd door Facebook. :evil:
Ik heb de Firefox add-on Facebook container geïnstalleerd en regelmatig krijg ik een melding dat een tracker is geblokkeerd.
Onbegrijpelijk dat het gros der mensheid nog steeds niet door heeft wat voor maffia organisatie dat is.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: facebook nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 2020/09/26, 12:53:00 »
Citaat van: polleke
Onbegrijpelijk dat het gros der mensheid nog steeds niet door heeft wat voor maffia organisatie dat is.
En wat denk je dat Google , Microsoft en Apple is ?


Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 2020/09/26, 13:18:59 »
En wat denk je dat Google , Microsoft en Apple is ?
Net zo rot