Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CMOS settings wrong  (gelezen 2607 keer)

Offline Joxer

  • Lid
CMOS settings wrong
« Gepost op: 2015/03/02, 19:55:05 »
Hallo,
sinds een week start de pc niet meer zelf op maar blijft hangen met als melding:
CMOS Settings wrong
F1 to run Setup
F2 to load default valves and continue

Daarna start hij wel verder op.
Ik weet zo goed als niets van computers, dus wie verteld mij wat hier het probleem is en wat ik er aan kan doen ?!
Groet, Ankie

Re: CMOS settings wrong
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/02, 20:07:55 »
Ankie,

Ik vermoed dat de CMOS batterij (knoopcel) leeg is
.
Als het om een desktop PC gaat is het vrij simpel.
Deze knoopcel (CR3032) vervangen en je BIOS opnieuw instellen (Datum/tijd etc).
Als je niet ziet zitten.. Een goede vriend/kennis een pc winkel vraagt hiervoor iets meer dan de paar euro voor de knoopcel.

Bij een laptop is dat iets vervelender, niet iederen gebruik hier de standaard knoopcel CR3032 en vaak niet goed bereikbaar.

 
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Joxer

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/02, 20:31:23 »
Ja, het gaat om een desktop pc. Om het zelf te doen, zie ik idd niet zo zitten. Is vast heel gemakkelijk, maar pc en ik gaan niet zo goed samen. Hulp zou niet vervelend zijn.
Wat gebeurd er als ik niet binnen afzienbare tijd die batterij vervang, valt de pc dan stil ?

Offline Henkp

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/02, 20:41:22 »
Ja, het gaat om een desktop pc. Om het zelf te doen, zie ik idd niet zo zitten. Is vast heel gemakkelijk, maar pc en ik gaan niet zo goed samen. Hulp zou niet vervelend zijn.
Wat gebeurd er als ik niet binnen afzienbare tijd die batterij vervang, valt de pc dan stil ?

De pc valt niet stil dan. alleen moet je iedere keer de datum handmatig ingeven. En dat kan ook nodig zijn om de nieuwste up-date's op te halen en te installeren.
Dus ik zou er zeker niet te lang mee wachten.

En die knoopcel batterij (CR3032) is meestal ook te koop bij een Hema zaak of een Foto zaak.

Offline PKing

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/02, 21:57:17 »
Hulp zou niet vervelend zijn.

Je kunt even kijken of er een steunpunt in jouw buurt is......
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/02, 22:34:33 »
Ja, het gaat om een desktop pc. Om het zelf te doen, zie ik idd niet zo zitten. Is vast heel gemakkelijk, maar pc en ik gaan niet zo goed samen. Hulp zou niet vervelend zijn.
Wat gebeurd er als ik niet binnen afzienbare tijd die batterij vervang, valt de pc dan stil ?

De pc valt niet stil dan. alleen moet je iedere keer de datum handmatig ingeven. En dat kan ook nodig zijn om de nieuwste up-date's op te halen en te installeren.
Dus ik zou er zeker niet te lang mee wachten.

En die knoopcel batterij (CR3032) is meestal ook te koop bij een Hema zaak of een Foto zaak.


Is het geen CR2032 knoopcel?

Re: CMOS settings wrong
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/02, 22:52:13 »
Ja, het gaat om een desktop pc. Om het zelf te doen, zie ik idd niet zo zitten. Is vast heel gemakkelijk, maar pc en ik gaan niet zo goed samen.
Dat is net zo eenvoudig als het vernieuwen van de batterij van je wekker. Kast open maken, plat leggen, de batterij opsporen (een ding ter grootte van een kleine euro, meestal in een uithoek van je moederbord), eventueel een stukje blik omhoog trekken dat de batterij ook tijdens vervoer op z'n plaats houdt, met een plat schroevendraaiertje de batterij eruit wippen, het nummer opschrijven, een nieuwe kopen in de kiosk of de Hema of elders (enkele euro's), de nieuwe erin proppen en hup, je kunt weer vijf jaar vooruit of meer. Echt een fluitje van een cent en ondersteboven/verkeerd plaatsen is dacht ik niet mogelijk.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/03, 01:10:12 »
ik ben het met Paul eens, fluitje van een cent.

Filmpje:    https://www.youtube.com/watch?v=ehbvzeU2Eh8

Re: CMOS settings wrong
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/03, 13:37:43 »
Da's een watergekoeld systeem! Hieronder het verwisselen van de batterij in een 'gewoon' systeem. Fluitcent. Bonus: hoe leuk deze meneer Engels praat!

https://www.youtube.com/watch?v=iNw-D7GEWQw

Offline EZ-man

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/03, 13:50:04 »
offtopic:
Paul, ik let bij dit soort filpjes meer op het huiskamer interrieur dat dat van de pc-kast, dus excuses dat ik niet gelet heb op de waterkoeling.

" open the desktop CPU"

Offline Nero

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/03, 15:45:02 »
alleen moet je iedere keer de datum handmatig ingeven.
Zelfs dat is niet nodig als de tijd gesynchroniseerd wordt met het web.

Offline PKing

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/03, 15:53:21 »
Is niet helemaal waar, mijn eega,s vorige computer startte met lege batterij alleen maar op nadat je in de bios de tijd/datum had ingegeven.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/03, 16:03:56 »
alleen moet je iedere keer de datum handmatig ingeven.
Zelfs dat is niet nodig als de tijd gesynchroniseerd wordt met het web.

Nou dat is dan wel heel bijzonder. Hoe met hij gesynchroniseerd worden met het web, als hij niet meer op wil starten als je niet eerst de tijd en datum instelt. Daar hij anders niet doorstart. Toevallig heb ik hier nog zo oude Pc staan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/03, 19:09:20 »
PC start niet door omdat de tijd van het bestandsysteem ver in de toekomst staat.
Als je handmatig doorstart wordt de tijd verderop in het start proces gesynced.
Bij afsluiten wordt de software tijd naar de PC klok geschreven.
Leeg batterijtje? wordt de tijd niet onthouden en begin je van voor af aan.

Een portable/note/netbook/tablet heeft meestal ook de hele dikke accu er aan hangen ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Joxer

  • Lid
Re: CMOS settings wrong
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/04, 19:07:30 »
Als ik de "F2 to load default valves and continue" gebruik, start de mijne dus wel verder zelf op.