Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Ubuntu lukt niet  (gelezen 3166 keer)

sammie

  • Gast
Opstarten Ubuntu lukt niet
« Gepost op: 2009/01/08, 14:38:07 »
Ik heb ubuntu gedownload .iso bestand. en deze heb ik op een cd gebrand en geinstalleerd

Bij het opstarten van de computer kan ik nu kiezen uit windows xp en ubuntu. Als ik op ubuntu klik dan krijg ik wel het beginscherm (ubuntu laden) maar dan loopt ie vast. 

Wat kan ik hier aan doen? of zal ik ubuntu eventueel opnieuw installeren?

Hoor graag een oplossing (Met een simpele uitleg aub)

Alvast bedankt,
Sammie.

swake

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/08, 14:58:27 »
Op welke wijze heb je UBUNTU gedownload en op elke wijze heb je het op een schijfje gebrand?

sammie

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/08, 15:03:21 »
Gedownload via de ubuntu site en gebrand via deamon tools/astroburn (astroburn dus)  op 48x snelheid. vrees dat dat te hoog is geweest aan de andere reacties te zien op dit forum?

Offline jespdj

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/08, 15:10:47 »
Het zou kunnen dat er een foutje op de CD zit, dat kan gebeuren op sommige computers als je met een te hoge snelheid brandt. Er kan dan vanalles fout gaan (afhankelijk van waar de fout zit...).

Wat heb je voor hardware (processor, hoeveelheid geheugen, videokaart, enz.)? Het kan ook zijn dat je een apparaat hebt aangesloten wat niet goed werkt met Ubuntu. Probeer eens zoveel mogelijk randapparatuur af te koppelen en dan de computer op te starten. Doet Ubuntu het wel als je vanaf de Ubuntu CD opstart? Zo ja, dan zou het toch niet zo moeten zijn dat 'ie het na installatie niet doet...
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

swake

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/08, 15:32:52 »
Denk niet dat de brandsnelheid te hoog was. Na het downloaden heb je het toch als ISO-bestand weggeschreven of niet?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/08, 15:40:47 »
Ter info: Branden altijd zo laag mogelijk 4x maximum is het beste.
Je kan de cd controleren via het menu als je de Livecd opstart.
En als je je computer moet uitschakelen altijd de aan/uit knop gebruiken, Nooit het resetknopje.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/08, 16:04:42 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

swake

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/08, 16:00:43 »
In welk formaat heb je een partitie aangemaakt om UBUNTU te installeren? Lukt het om UBUNTU op te starten, via het schijfje, als het via daar ook niet lukt, is er een foutje gebeurd bij het branden van UBUNTU op CD of DVD schijfje.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/08, 16:20:23 »
- Laat de CD zichzelf controleren op corruptie: "Check CD for defects" in het opstartmenu van de CD.
- Indien corrupt (wat ik vermoed): brand een nieuwe, op lage snelheid, 8 x is ideaal.
- Daarna opnieuw installeren:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

sammie

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/08, 19:30:39 »
@ swake; ubuntu-8.10-desktop-i386 dit is opgeslagen als een iso bestand.
Geen aparte partitie aangemaakt zover ik weet hier?

@jespdj; Goede vraag wat er allemaal in mijn computer zit. Er zit pas een nieuw moederbord in en nu werkt mijn computer wat vaag. 512 geheugen, pentium 4 geloof ik.

Verder zit er bij mij aangesloten, een printer, webcam, muis, toetsenbord, scherm, boxen. + 3 usb stekkers maar daar zit nu niks aan vast. Als ik dat elke keer zou moeten loskoppelen dan heb ik zowiezo niks aan ubuntu :rolleyes:

@pjotr; ik kan geen optie vinden op de cd te checken op defecten oid. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/08, 19:31:38 »
@pjotr; ik kan geen optie vinden op de cd te checken op defecten oid. 


Wel wanneer je je computer vanaf de CD opstart.

sammie

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/08, 19:37:57 »
ok, dus dan doe ik de cd erin en dan klik ik op de ubuntu besturingssysteem en da moet ik dat te zien krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/08, 19:42:06 »
ok, dus dan doe ik de cd erin en dan klik ik op de ubuntu besturingssysteem en da moet ik dat te zien krijgen?

Heb je dan je computer opgestart vanaf de CD, zoals ik schreef?

Nee dus....  :-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/08, 19:49:35 »
ok, dus dan doe ik de cd erin en dan klik ik op de ubuntu besturingssysteem en da moet ik dat te zien krijgen?

een live-cd is een manier om het besturingssysteem te laten werken, zonder dat je het echt installeert. zo kun je zien of iets werkt.
later kun je kiezen voor installeren. dus wanneer je je compu start kies dan voor opstarten vanaf cd rom.
( een bepaalde toets moet je indrukken tijdens het opstarten....., f2 of f12 zoiets)

rpoppel

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/08, 19:52:40 »
Zorg wel dat in de BIOS je cdrom als eerste boot staat en daarna pas je HD. Anders gaat het niet werken. (als je niet op kan starten vanaf cd staat het dus fout)

sammie

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/08, 20:03:58 »
Pjotr, zoals jij zegt werkt het dus niet. ik heb de cd erin gedaan, opnieuw opgestart, aan/uitknop geprobeerd. werkt allemaal niet. Ik krijg gewoon het keuzescherm ; windows xp of ubuntu, klik op ubuntu en dan doet ie weer een poging tot opstarten van ubuntu maar dan loopt deze weer vast. Heb ook de mogelijkheid gezien om na dat ik voor het ubuntu systeem heb gekozen op esc. te drukken en dan krijgik 5 keuzes te zien waaronder het opstarten via live cd, maar dat werkt dus ook niet. Misschien het hele systeem maar de-installeren? en dan weer opnieuw beginnen?

Offline mp

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/08, 20:05:56 »
Alright, Ubuntu is dus reeds geïnstalleerd.

sammie

  • Gast
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/08, 20:06:49 »
ja stond ook in mijn beginpost....

Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/08, 21:10:44 »
Probleem is dat je niet boot van cd zoals je het hierboven schrijft, in dat geval kan je de cd niet controleren....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten Ubuntu lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/08, 23:32:59 »
Probleem is dat je niet boot van cd zoals je het hierboven schrijft, in dat geval kan je de cd niet controleren....

Precies.