Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iets dat op Microsoft Office lijkt  (gelezen 3710 keer)

Offline sjarel

  • Lid
Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Gepost op: 2012/11/06, 22:59:14 »
Momenteel heb ik Vista Ultimate(geen echte,1 ram) met Office 10 voor mijn computerlessen.
Ik verwacht een laptop (3 Gb ram) met een engelse XP pro erop.Nu weet ik niet of je die geregistreerde xp van de man of bedrijf kan gebruiken.
Er bestaat ook open office maar is niet hetzelfde als  Microsoft Office volgens de leraar.Gisteren hadden we les van opsomming en nummering.Huistaken zetten we op de stick om thuis verder te doen.
Desnoods koop ik een dure W7 en geen goedkope versie van 2dehands of zo .Microsoft Office ,de enige echte dus?
Xubuntu 12.04 Lts

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/06, 23:10:49 »
De enige die 100 % op Microsoft Office lijkt, is..... (tromgeroffel)..... Microsoft Office.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/06, 23:13:16 door Pjotr »

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/06, 23:11:11 »
OpenOffice is inderdaad anders dan Office 2010... qua uiterlijk dan.

-zie post hieronder-
« Laatst bewerkt op: 2012/11/06, 23:15:54 door Vistaus »

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/06, 23:13:16 »
De enige die 100 % op Microsoft Office lijkt, is..... (tromgeroffel)..... Microsoft Office.  :o

Nope. Er is ook http://www.yozooffice.com
En nog eentje waarvan ik even de naam kwijt ben. Beide hebben een zelfde ribbon als MS Office.

Edit: WPS Office is die andere.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/06, 23:15:35 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/06, 23:18:42 »
Alleen het origineel is 100 % identiek aan het origineel. <luide kreten van ontstelde verbazing>

Het is niet anders. Als het niet 100 % hoeft te zijn, zijn er in dit geval uitstekende alternatieven. Libre Office bijvoorbeeld.

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/06, 23:20:40 »
Nuja, ik doelde ook meer op het uiterlijk. Yozo Office en WPS Office hebben allebei precies dezelfde Ribbon als MS Office. Dus als het alleen daar om gaat voor de TS....

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/06, 23:54:46 »
Ik zou Libre Office of iets nemen maar als dat niet is toegestaan dan zit je aan MS office vast.
Wel vreemd aangezien de naamgeving van de onderdelen het zelfde is.
Het zit alleen anders ingedeeld.
Als je de ene kent dan kun je met de andere ook werken.
Er zullen een paar dingen net iets anders zijn maar dat heb je zo geleerd.

Als het identiek moet zijn zit je vast aan MS Office.

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/07, 00:02:57 »
Ik zou Libre Office of iets nemen maar als dat niet is toegestaan dan zit je aan MS office vast.
Wel vreemd aangezien de naamgeving van de onderdelen het zelfde is.
Het zit alleen anders ingedeeld.
Als je de ene kent dan kun je met de andere ook werken.
Er zullen een paar dingen net iets anders zijn maar dat heb je zo geleerd.

Als het identiek moet zijn zit je vast aan MS Office.

Naamgeving van onderdelen is NIET hetzelfde. Een aantal belangrijke dingen heet anders in MS Office en qua uiterlijk is Office 2010 een hele andere wereld in vergelijking met LibreOffice.

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/07, 08:19:52 »
...
Er bestaat ook open office maar is niet hetzelfde als  Microsoft Office volgens de leraar.Gisteren hadden we les van opsomming en nummering.Huistaken zetten we op de stick om thuis verder te doen.
...

Zoals anderen hiervoor al zeiden is Open Office en Libre Office niet 100% gelijk aan Microsoft Office.
Echter algemene taken zijn ze bijna gelijk.

Opsommingen en nummering zijn bij alle drie de Office pakketten het zelfde.

Dieper in het systeem kunnen er wat verschillen gaan komen in mogelijkheden en uitvoering.
Tot hoe diep zouden de computerlessen in Office moeten gaan?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/07, 09:27:51 »
Tot hoe diep zouden de computerlessen in Office moeten gaan?
En hier zit eigenlijk de crux: want we zouden mensen eigenlijk moeten leren hoe ze met een *tekstverwerker* om moeten gaan en niet met een bepaald soort gereedschap. Dat zou hetzelfde zijn als een monteur alleen maar met schroevendraaier van Stanley (ik noem maar wat) zou kunnen omgaan, omdat ze dat merk toevallig bij de opleiding gehad hebben. Daarvan zien we meteen in dat het ronduit belachelijk is, dus waarom zouden we dat op computergebied anders benaderen?

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/07, 10:06:17 »
Voor de les 'opsomming en nummering' heb je zeker niet specifiek MSOffice voor nodig; dat kan je PERFECT met LibreOffice of OpenOffice.

Ik vermoed dat het om een basiscursus gaat; in dat geval zou ik gewoon voor het gratis alternatief gaan, en niet meteen een licentie kopen.

Mocht de cursus écht vereisen dat je met MSOffice alleen moet werken voor een bepaald doel, tja dan moet je wel.
Maar laat je niet wijsmaken dat met LibreOffice geen professionele resultaten kan behalen ;) kijk maar eens in mijn onderschrift bij 'werk'.

Je leraar kan je niet verplichten om dure software aan te kopen, voor basisverwerkingen. Dat is van de zotte.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/07, 10:10:32 »
Momenteel heb ik Vista Ultimate(geen echte,1 ram) met Office 10 voor mijn computerlessen.
Ik verwacht een laptop (3 Gb ram) met een engelse XP pro erop.Nu weet ik niet of je die geregistreerde xp van de man of bedrijf kan gebruiken.
Er bestaat ook open office maar is niet hetzelfde als  Microsoft Office volgens de leraar.Gisteren hadden we les van opsomming en nummering.Huistaken zetten we op de stick om thuis verder te doen.
Desnoods koop ik een dure W7 en geen goedkope versie van 2dehands of zo .Microsoft Office ,de enige echte dus?

Ik denk niet dat de TS iemand is die veel met Ubuntu of derivaten gewerkt heeft, 1/2 uurtje ?
En daarnaast blijkbaar nog geen 5 minuten gekeken en gewerkt heeft met OOo of Libre Office of wat dan ook.

Voor dat wij een enorme disc opzetten met van alles en nog wat, lijkt het me beter als de TS eerst zelf eens wat ervaring opdoet met wat er te verkrijgen is.
Gaat eens druk testen, doe eens wat die leraar je heeft opgedragen en bekijk de resultaten.

Neem dan de beslissing dat je lekker in windows met zijn software blijft werken of dat je thuis overstapt naar Ubuntu of zijn derivaten met de open source software.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/07, 10:24:22 »
Ik vermoed dat het om een basiscursus gaat; in dat geval zou ik gewoon voor het gratis alternatief gaan, en niet meteen een licentie kopen.
Het probleem is dat de meesten (de goeden niet te na gesproken) geen idee hebben dat er überhaupt alternatieven zijn die voor 99% hetzelfde doen én die ook nog eens gratis zijn. Voor velen bestaat er alleen Word, als je zegt dat dat een tekstverwerker is, kijken ze je glazig aan. En zeker als ze vanuit de leraar-autoriteit spreken, ontstaat als vanzelfsprekend het autoriteitsdilemma.

Laatst had ik ook zo'n akkefietje met Magister, dat je bijlages niet kan downloaden, ook niet met de rndr-plugin in Chromium. Mijn dochter zei dat ze geen Windows had, zegt de lerares doodleuk: nou, dan download je maar Windows! Ga er maar aanstaan, zo veel onwetendheid en zo veel onkunde. En juist die mensen moeten onze kinderen iets bijbrengen, het lijkt de omgekeerde wereld wel.

Gaat eens druk testen, doe eens wat die leraar je heeft opgedragen en bekijk de resultaten.
Goed advies. En stel nu dat de opdrachten prima te doen zijn met LibreOffice (is wel mijn verwachting), dan komt het leukste deel: de leraar of school confronteren met de uitslag van de test.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/07, 10:43:46 door markba »

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/07, 10:46:34 »
Het probleem is dat er teveel bedrijven en scholen zijn die MS Office gebruiken. Daarom krijg je ook les in MS Office. Dat is dus iets anders dan die schroevendraaier.

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/07, 10:49:59 »
Als je een copie wilt dan moet je in China zijn  :) : Kingsoft Office Suite Free 2012.
Zelf heb ik het niet getest.
Kingsoft kan echter geen Office Open XML-formaat (.docx, .xlsx) schrijven.

http://www.kingsoftstore.com/kingsoft-office-freeware.html

http://blogs.tijd.be/tzine/2012/02/een-gratis-chinese-kloon-van-microsoft-office.html

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/07, 10:59:58 »
Het probleem is dat er teveel bedrijven en scholen zijn die MS Office gebruiken. Daarom krijg je ook les in MS Office.
Zoals je het brengt klinkt het erg doemdenkerig: het is eenmaal zo en dat ga je niet veranderen. Het waarom interesseert me niet, het gaat er om dat mensen bewust worden van alternatieven, te beginnen met de scholen, de kraamkamer van onze informatiemaatschappij (of  wat daar nog van over is).

Een tijdje geleden zijn we met De Vrije PC gestart met een algemene computercursus. Daarbij leren we mensen met een *computer* om te gaan, dus niet met Windows of Ubuntu. Uiteraard doen we dat op basis van Ubuntu (die PC's hebben we nu eenmaal staan in onze workshop-ruimte), maar we proberen uit te gaan van de *overeenkomsten* tussen de verschillende OS'en en niet te focussen op de *verschillen*. De cursisten krijgen bv instructie over 'tekstverwerken' en niet over LO Writer. Een hele uitdaging, maar het lukt ons aardig.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/07, 11:27:53 »
Over MSOffice gesproken................
Student, een week voor het inleveren van zijn scriptie, 2 delen in versie 7.
deel 1, 124 pagina's met plaatjes en andere gescande doc's
deel 2, 83 pagina's idem.
Samenvoegen....... alle plaatjes/docs in deel 2 weg.
Invoegen deel 1 boven deel 2, alle plaatjes/docs in deel 1 weg.
Andere PC met Office 10........
Probleem blijft.
LibreOffice 3.5:
Samenvoegen inclusief plaatjes en doc's. behalve een paar tekstverschuivingen, ziet er prima uit.
Zonder wijzigingen aan te brengen opslaan in docx, inlezen in Office 7 en/of 10, perfect.
Hoezo LibreOffice geen alternatief. (voor studenten in paniek)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/07, 11:42:05 »
Hoezo LibreOffice geen alternatief. (voor studenten in paniek)
Ja, triest maar waar: LO is niet alleen 'een' alternatief, maar zelfs een béter alternatief. Maar laten we eerst mensen bewust maken dát er een alternatief is, de eerste stap is altijd het moeilijkst.

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/07, 12:35:59 »
Het probleem is dat er teveel bedrijven en scholen zijn die MS Office gebruiken. Daarom krijg je ook les in MS Office.
Zoals je het brengt klinkt het erg doemdenkerig: het is eenmaal zo en dat ga je niet veranderen. Het waarom interesseert me niet, het gaat er om dat mensen bewust worden van alternatieven, te beginnen met de scholen, de kraamkamer van onze informatiemaatschappij (of  wat daar nog van over is).

Ik bedoelde niet dat we het niet moeten veranderen maar wat kan *jij* eraan veranderen? Als een bedrijf voor MS Office kiest (wat velen helaas doen) dan kun je in je eentje moeilijk een verandering maken, daar heb je veel meer mensen/markt voor nodig... Dus zolang dat er nog niet is wordt je op veel opleidingen opgeleid voor MS Office.

Trouwens, LO is niet altijd een beter alternatief hoor. Sommige dingen gaan er beter in, andere dingen gaan beter in andere office suites. En dat zul je met elk stukje software houden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/07, 13:34:27 »
Er bestaat ook open office maar is niet hetzelfde als  Microsoft Office volgens de leraar.Gisteren hadden we les van opsomming en nummering.Huistaken zetten we op de stick om thuis verder te doen.
Desnoods koop ik een dure W7 en geen goedkope versie van 2dehands of zo .Microsoft Office ,de enige echte dus?
OpenOffice, LibreOffice en IBM Symphony (zelf gebaseerd op OpenOffice) zijn allemaal prima vervangers van Microsoft Office. Omdat hun menustructuur en bediening niet exact hetzelfde is, kan zo'n open source kantoorsuite een probleem zijn als je een lessenreeks over Microsoft Office wil of moet volgen.

Je hoeft echter geen dure W7 of W8 licentie te kopen om Microsoft Office te kunnen draaien. Microsoft Office laat zich probleemloos installeren en gebruiken in Linux met behulp van de Windows-emulator Wine. Installeer Wine vanuit het Softwarecentrum, steek dan de cd of dvd met Microsoft Office in de drive en navigeer naar de setup.exe die op die schijf staat. Dubbelklik daarop en Wine zal automatisch gebruikt worden en je kunt installeren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/07, 13:44:03 »
Ik bedoelde niet dat we het niet moeten veranderen maar wat kan *jij* eraan veranderen?
Zoals je het brengt, lijkt het alsof het een gelopen race is, dat bedoel ik dus met doemdenken. Zelf denk ik dat ik (we) heel wat kunnen veranderen: gebruikt het zelf, draag het uit, geef de juiste voorlichting (geen haleluja-verhaal), geef hulp en ondersteuning. Ieder conversie is er een en als vanzelf krijg je het olievlek-effect, van elk zaadje wat je plant.

Citaat
Als een bedrijf voor MS Office kiest (wat velen helaas doen) dan kun je in je eentje moeilijk een verandering maken, daar heb je veel meer mensen/markt voor nodig...
Helaas *kiezen* bedrijven niet voor MS Office maar worden ze geadviseerd door de winkel die dan 'toevallig' zo'n pakketje in het schap hebben staan. In diezelfde winkel zal het alternatief Liberoffice ook *nooit* genoemd worden (kost omzet), al is het voor die betreffende gebruiker goed genoeg of zelfs beter.

Citaat
Dus zolang dat er nog niet is wordt je op veel opleidingen opgeleid voor MS Office.
Wat bedrijven doen, boeit me niet zo eerlijk gezegd. Als zij, ondanks dat ze weet hebben van alternatieven, hun eigen geld in een diepe put willen gooien, dan doen ze dat maar. Het gaat hier om scholen, gefinancieerd met gemeenschapsgeld, waar je verwacht dat ze vaardigheden geleerd wordt en niet een stuk gereedschap.

Citaat
Trouwens, LO is niet altijd een beter alternatief hoor. Sommige dingen gaan er beter in, andere dingen gaan beter in andere office suites.
Laten we het er op houden de LO zeker niet ónderdoet voor MS Office, om verdere discussie te vermijden.

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/07, 14:11:18 »
@markba: Maar STEL je zou op school leren werken met OpenOffice en je gaat solliciteren bij een baan waar ze MS Office 2010 gebruiken en jij snapt de ballen niet van die Ribbon. Dan heb je toch een probleem.

Als jij gaat leren hoe je met Windows moet werken en jij gaat solliciteren bij 5 bedrijven waar 4 ervan Mac OSX gebruiken dan heb je ook een probleem want dan moet je *weer* opgeleid worden. Waar of niet?

Punt is: jij als eindgebruiker kunt wel fijn LO of OOo gebruiken maar daarmee verander je *helaas* niet dat bedrijven voor MS Office gaan. Zolang dat niet verandert ontkom je helaas niet aan MS Office-opleidingen. Van mij mag je er anders over denken maar ik ben van mening dat als de markt iets gebruikt en jij gaat iets anders leren dan wat jij straks op je werk gaat tegenkomen dan is het een probleem voor je eigen toekomst...

En ik verzoek je vriendelijk op te houden met die term 'doemdenken' want ondanks dat het misschien op *jou* zo overkomt doe ik dat helemaal niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/07, 14:47:11 »
@markba: Maar STEL je zou op school leren werken met OpenOffice en je gaat solliciteren bij een baan waar ze MS Office 2010 gebruiken en jij snapt de ballen niet van die Ribbon. Dan heb je toch een probleem.
Geenszins. Mijn kinderen (en al hun vrienden en vriendinnen) maakt het namelijk helemaal NIETS uit of ze nu in LO, Google Docs of MS Office zitten te werken, ze schakelen moeiteloos over, ze knipperen nog niet eens met hun ogen! Dat jij denkt dat het het een probleem is, wil niet zeggen dat ook zo is.

Waar het echte probleem zit is bij de ouderen die net weten hoe een computer aangezet moet worden en panisch worden als een knopje op een andere plaat zit. Vaak zijn dat wel degenen die als zogenaamd 'beslisser' er voor zorgt dat dat er maar weer eens gedachtenloos voor duizenden euri aan licenties besteed wordt, terwijl het eigenlijk niet nodig is.

Citaat
Als jij gaat leren hoe je met Windows moet werken en jij gaat solliciteren bij 5 bedrijven waar 4 ervan Mac OSX gebruiken dan heb je ook een probleem want dan moet je *weer* opgeleid worden. Waar of niet?
Niet waar. Waarin zou je dan moeten opleiden dan? Waar het knopje van 'het internet' zit? En zoals ik hierboven al aangeef kunnen jong-volwassenen uitstekend schakelen.

Citaat
Punt is: jij als eindgebruiker kunt wel fijn LO of OOo gebruiken maar daarmee verander je *helaas* niet dat bedrijven voor MS Office gaan. Zolang dat niet verandert ontkom je helaas niet aan MS Office-opleidingen.
Er verandert al veel, misschien niet snel, dat klopt, maar dát er iets verandert is duidelijk. Iedereen heeft daar zo zijn eigen rol en aandeel in.

Citaat
Van mij mag je er anders over denken maar ik ben van mening dat als de markt iets gebruikt en jij gaat iets anders leren dan wat jij straks op je werk gaat tegenkomen dan is het een probleem voor je eigen toekomst...
Ach, in deze bangmakerij geloof ik, noch mijn kinderen allang niet meer in. Als ze vaardigheden leren (te herkennen) dan kunnen ze namelijk overal mee omgaan, en dat doen ze ook. Dat denk ik niet alleen, maar dat zie ik gewoon gebeuren.

Citaat
En ik verzoek je vriendelijk op te houden met die term 'doemdenken' want ondanks dat het misschien op *jou* zo overkomt doe ik dat helemaal niet.
Omdat jij het bent....  :)

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/07, 15:06:24 »
LOL. Ik ken anders genoeg jong-volwassenen die wel moeite hebben met die schakeling (zijn ze dan stiekem bejaarden undercover?). Dus ga nu niet alle jong-volwassenen over 1 kam scheren...

En waarin opleiden? Neem Windows en neem Mac OSX en zie dat er in beheer een hele hoop verschillen zitten. Ik bedoel dus daadwerkelijk beheer en niet eventjes het internet op gaan. (je kunt trouwens ook Ubuntu of BSD of weetikwat neerzetten op de plek van Win of OSX)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/07, 15:11:11 »
LOL. Ik ken anders genoeg jong-volwassenen die wel moeite hebben met die schakeling (zijn ze dan stiekem bejaarden undercover?). Dus ga nu niet alle jong-volwassenen over 1 kam scheren...
Uitzonderingen bevestigen de regel.

Citaat
En waarin opleiden? Neem Windows en neem Mac OSX en zie dat er in beheer een hele hoop verschillen zitten. Ik bedoel dus daadwerkelijk beheer en niet eventjes het internet op gaan.
Bij een beetje bedrijf valt er niks te beheren: je kunt toch niks (alles dichtgetimmerd) en/of je mag niks (daar loopt een systeembeheerder voor rond).