Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hdd erbij instaleren  (gelezen 3746 keer)

Offline X-E3

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #25 Gepost op: 2018/12/23, 22:09:21 »
Klopt, maar deze hdd wordt/werd later, na de installatie toegevoegd.

Je kaart nu wel iets leuks aan:  een nieuwe schone installatie was hooguit een uur werk geweest. Nu is Fast Lady al meer dan 24 uur bezig en is haar download map en hdd nog steeds niet te vinden of te benaderen.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #26 Gepost op: 2018/12/23, 22:46:34 »
Als je de video bekijkt daar wordt uitgelegd hoe je de drive kunt gebruiken in een bestaand systeem.
De video is in het engels, maar het maakt een heleboel duidelijk.


Misschien is deze video van dezelfde meneer ook wel interresant.

Moving to a new /home
https://www.youtube.com/watch?v=KGCnEDML7Fk
« Laatst bewerkt op: 2018/12/23, 22:48:41 door maartenbc »

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #27 Gepost op: 2018/12/24, 11:26:21 »
Vriendelijke vraag. Is dat zo?
Soms koop je standaard NTFS of FAT geformateerde harddisc en ubuntu heeft daar toch geen voorkeur voor.
Vriendelijk antwoord: ook jij moet goed lezen! ;) Die ssd vertoont geen enkel probleem. Het probleem zit 'm in de hdd. Dus de ssd hoeft niet geformatteerd te worden!


Offline X-E3

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #28 Gepost op: 2018/12/24, 11:47:16 »
Vriendelijke vraag. Is dat zo?
Soms koop je standaard NTFS of FAT geformateerde harddisc en ubuntu heeft daar toch geen voorkeur voor.
Vriendelijk antwoord: ook jij moet goed lezen! ;) Die ssd vertoont geen enkel probleem. Het probleem zit 'm in de hdd. Dus de ssd hoeft niet geformatteerd te worden!

Paul, de ssd vertoont idd geen enkel probleem, wat dat betreft zou formatteren niet nodig zijn. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat achter gebleven bestanden/resten een nadelig/vreemde effecten op een besturingssysteem hebben. Vandaar dat ik altijd adviseer te formatteren. Wie weet staat er ergens op de nieuw geinstalleerde schijf een map "Downloads"  Het hoeft niet zo te zijn maar ik sluit ook zeker niet uit dat beide vragen van Fast Lady met elkaar te maken hebben.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #29 Gepost op: 2018/12/24, 14:57:21 »
Uit reactie #12 blijkt duidelijk dat de schijf 2 partities heeft, allebei ext4. Waarom formatteren?

Inderdaad. Gemist.

Staan er slotjes op de map of harddisk als je met Nautilus kijkt??
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #30 Gepost op: 2018/12/25, 13:53:26 »
om te beginnen, de ssd is geformatteerd en daarna is direct vanaf de live cd UBUNTU geinstaleerd.
behalve het eerder in een ander topic genoemde dowloadmap, werkt dit naar behoren.
maar opdat de ssd relatief klein is, wilde ik dus een extra interne Hdd van 500 gb toevoegen.
deze in 2 delen, zodat zowel ikzef als mijn partner er gebruik van kunnen maken voor onze eigen dingen.
de Hdd is gemonteerd en werd herkend via Gparted.

op mn bureaublad zowel als in bestandsbeheer, komt de extra hd als 2x  opslag medium van gb te voorschijn.
dit klopt dus.
maar dan, als je erop staat en de eigenschappen aanklikt, kan ik geen rechten zien.
als ik deze dan open dan komt de text  map is leeg, er iets in plaatsen lukt niet zonder rechten.


verder ben ik een noob hierin, hoe werk ik met Nautilus hierin?
de terminal opdrachten die gegeven zijn heb ik uitgevoerd incl resultaat.

##
Uit reactie #12 blijkt duidelijk dat de schijf 2 partities heeft, allebei ext4. Waarom formatteren? Dat heeft helemaal geen zin. Pas als de schijf is aangekoppeld kan je er rechten aan geven.##

wanneer is deze dan aangekoppeld? hij is fysiek daar en zichtbaar, maar dan?

##
De schijf is nog steeds niet aangekoppeld. Je weet dus ook niet of dit een ntfs, fat of extensie 4 geformatteerde schijf is. Vandaar dat ik altijd een vreemde schijf die later aan een bestaand systeem wordt toegevoegd eerst formatteer en dan gelijk in het zelfde programmaatje de rechten aan pas. (rechten aanpassen had ik er in mijn eerste reactie niet bijstaan omdat me dat zo logisch als wat leek want deze dame werkt al langer met Linux) Even formatteren en rechten aanpassen en volgens mij heb je dan toegang tot de schijf. ##

ze wordt herkend als ext3/ext4
de rechten van 18ee71db-450f47dc-af53-c0aa5fb9c4fc kunnen niet worden bepaald

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #31 Gepost op: 2018/12/25, 13:54:53 »
om te beginnen, de ssd is geformatteerd en daarna is direct vanaf de live cd UBUNTU geinstaleerd.
behalve het eerder in een ander topic genoemde dowloadmap, werkt dit naar behoren.
maar opdat de ssd relatief klein is, wilde ik dus een extra interne Hdd van 500 gb toevoegen.
deze in 2 delen, zodat zowel ikzef als mijn partner er gebruik van kunnen maken voor onze eigen dingen.
de Hdd is gemonteerd en werd herkend via Gparted.

op mn bureaublad zowel als in bestandsbeheer, komt de extra hd als 2x  opslag medium van gb te voorschijn.
dit klopt dus.
maar dan, als je erop staat en de eigenschappen aanklikt, kan ik geen rechten zien.
als ik deze dan open dan komt de text  map is leeg, er iets in plaatsen lukt niet zonder rechten.


verder ben ik een noob hierin, hoe werk ik met Nautilus hierin?
de terminal opdrachten die gegeven zijn heb ik uitgevoerd incl resultaat.

##
Uit reactie #12 blijkt duidelijk dat de schijf 2 partities heeft, allebei ext4. Waarom formatteren? Dat heeft helemaal geen zin. Pas als de schijf is aangekoppeld kan je er rechten aan geven.##

wanneer is deze dan aangekoppeld? hij is fysiek daar en zichtbaar, maar dan?

##
De schijf is nog steeds niet aangekoppeld. Je weet dus ook niet of dit een ntfs, fat of extensie 4 geformatteerde schijf is. Vandaar dat ik altijd een vreemde schijf die later aan een bestaand systeem wordt toegevoegd eerst formatteer en dan gelijk in het zelfde programmaatje de rechten aan pas. (rechten aanpassen had ik er in mijn eerste reactie niet bijstaan omdat me dat zo logisch als wat leek want deze dame werkt al langer met Linux) Even formatteren en rechten aanpassen en volgens mij heb je dan toegang tot de schijf. ##

ze is geformatteerd in et 4
ze wordt herkend als ext3/ext4
de rechten van 18ee71db-450f47dc-af53-c0aa5fb9c4fc kunnen niet worden bepaald

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #32 Gepost op: 2018/12/25, 14:55:20 »
Laten we ook hier eindelijk eens proberen vooruit te gaan, met enkele commando's om te zien of er iets fout gaat en wat er fout gaat. Ik laat je in wat volgt eens handmatig mounten, en verander de rechten van het tijdelijke koppelpunt van één van beide partities naar jou als gebruiker. Kijk eens of je dan kan lezen en schrijven op die partitie.

Herstart eerst je systeem, en open dan als eerste een terminal voor het uitvoeren van volgende commando's. Kopieer en plak om ze juist te hebben: commando's moeten precies zijn.
 
1) Maak een koppelpunt
sudo mkdir -p /mnt/sdb1

2) Koppel je partitie /dev/sdb1 aan op de folder /mnt/sdb1
sudo mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1

Als deze twee commando's geen uitvoer gaven, dan kan je je partitie bereiken door in de linker balk van bestandsbeheer naar "Andere plaatsen" te gaan, dan "Computer". Daar vindt je de map "mnt", met daarin de map "sdb1". Daarin moeten de bestanden van je partitie sdb1 te zien zijn (als er tenminste al bestanden op die partitie staan).

Als je nu als gebruiker gans de partitie voor jou wil, dan moet je nog de eigenaar en groep aanpassen:

sudo chown $USER:$USER /mnt/sdb1

Vanaf nu moet je als gewone gebruiker folders kunnen aanmaken en bestanden kunnen plaatsen in sdb1.

Lukt dat? Dan kan deze partitie in fstab opgenomen worden, zodat de partitie automatisch beschikbaar is als je de computer hebt gestart. Met een symbolische link kan je er voor zorgen dat dat koppelpunt onmiddellijk vanuit je home folder bereikbaar is. Maar zover zijn we nog niet.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #33 Gepost op: 2018/12/26, 22:27:51 »
Laten we ook hier eindelijk eens proberen vooruit te gaan, met enkele commando's om te zien of er iets fout gaat en wat er fout gaat. Ik laat je in wat volgt eens handmatig mounten, en verander de rechten van het tijdelijke koppelpunt van één van beide partities naar jou als gebruiker. Kijk eens of je dan kan lezen en schrijven op die partitie.

Herstart eerst je systeem, en open dan als eerste een terminal voor het uitvoeren van volgende commando's. Kopieer en plak om ze juist te hebben: commando's moeten precies zijn.
 
1) Maak een koppelpunt
sudo mkdir -p /mnt/sdb1

2) Koppel je partitie /dev/sdb1 aan op de folder /mnt/sdb1
sudo mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1

Als deze twee commando's geen uitvoer gaven, dan kan je je partitie bereiken door in de linker balk van bestandsbeheer naar "Andere plaatsen" te gaan, dan "Computer". Daar vindt je de map "mnt", met daarin de map "sdb1". Daarin moeten de bestanden van je partitie sdb1 te zien zijn (als er tenminste al bestanden op die partitie staan).

OptiPlex-745:~$ sudo mkdir -p /mnt/sdb1
[sudo] wachtwoord voor......:
..........@........-OptiPlex-745:~$ sudo mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1

ga ik dus naar bestanden- andere plaatsen -computer- zie ik idd de mnt map
klik ik deze aan, dan is deze leeg

Als je nu als gebruiker gans de partitie voor jou wil, dan moet je nog de eigenaar en groep aanpassen:

sudo chown $USER:$USER /mnt/sdb1

Vanaf nu moet je als gewone gebruiker folders kunnen aanmaken en bestanden kunnen plaatsen in sdb1.
........-OptiPlex-745:~$ sudo chown $USER:$volkert /mnt/sdb1
........@..........-OptiPlex-745:~$



Lukt dat? Dan kan deze partitie in fstab opgenomen worden, zodat de partitie automatisch beschikbaar is als je de computer hebt gestart. Met een symbolische link kan je er voor zorgen dat dat koppelpunt onmiddellijk vanuit je home folder bereikbaar is. Maar zover zijn we nog niet.

zo iets dus?

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #34 Gepost op: 2018/12/26, 22:48:52 »
sudo chown [b]$USER:$USER[/b] /mnt/sdb1

........-OptiPlex-745:~$ sudo chown $USER:$volkert /mnt/sdb1

zo iets dus?
Nee. Zoek de verschillen.

Edit. Explicieter. Om rechten te wijzigen gebruik je $USER:$USER, niet $USER:$volkert.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/26, 22:52:38 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #35 Gepost op: 2018/12/27, 09:28:39 »
Citaat
OptiPlex-745:~$ sudo mkdir -p /mnt/sdb1
[sudo] wachtwoord voor......:
..........@........-OptiPlex-745:~$ sudo mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1

ga ik dus naar bestanden- andere plaatsen -computer- zie ik idd de mnt map
klik ik deze aan, dan is deze leeg
Krijg ik hier wel accurate informatie? Als "sudo mkdir" geen foutmelding gaf, dan héb je een map sdb1 in de map /mnt. Een "mount" commando zonder foutmelding betekent dat de mount gelukt is, en is een andere aanduiding dat de map /mnt/sdb1 wel degelijk bestaat. Dan klik jij de /mnt map aan en die is leeg? 

Commando's zijn niet iets van "zo iets". Ik begrijp dus niet waarom je $USER wil vervangen door "$volkert". Ter leerinck: $USER is een variabele, die automatisch door je login naam, "volkert" in dit geval, wordt vervangen. Je kan dus rustig $USER:$USER behouden, dan wel expliciet zelf je login aangeven: volkert:volkert. Je kan natuurlijk ook een naam van een andere gebruiker van het systeem aangeven als dit nodig is.

Wat geeft het commando
mount | grep sdb1
Als daar een lijntje uitkomt, dan is de schijf aangekoppeld. Anders niet, maar dan begrijp ik het niet: ik zie immers geen foutmeldingen in de uitvoer die je me gaf.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #36 Gepost op: 2018/12/27, 12:37:40 »
OptiPlex-745:~$ sudo mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1
mount: /mnt/sdb1: /dev/sdb1 already mounted on /media/volkert/18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3.
deze verkrijg ik dan wel.

##Ik begrijp dus niet waarom je $USER wil vervangen door "$volkert"##
en sorry ik dacht dat de eerste  $USER  bleef bestaan en de tweede $USER veranderde in dus de user naam

##Wat geeft het commando
Code: [Selecteer]

mount | grep sdb1

Als daar een lijntje uitkomt, dan is de schijf aangekoppeld. Anders niet, maar dan begrijp ik het niet: ik zie immers geen foutmeldingen in de uitvoer die je me gaf.##
dit
-OptiPlex-745:~$ mount | grep sdb1
/dev/sdb1 on /media/volkert/18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3 type ext4 (rw,nosuid,nodev,relatime,data=ordered,uhelper=udisks2)
/dev/sdb1 on /mnt/sdb1 type ext4 (rw,relatime,data=ordered)

ik werk met de plek van mn partner, zo raak ik niets kwijt ;-)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/27, 12:40:19 door FastLady »

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #37 Gepost op: 2018/12/27, 12:57:08 »
"Herstart eerst het systeem", had ik gevraagd, maar dat is blijkbaar niet gebeurd, of in elk geval heb je eerst de schijf terug aangekoppeld door erop te klikken in bestandsbeheer. De schijf was immers al aangekoppeld op /media/volkert/18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3. Ik leer nu bij dat linux toch de schijf een tweede keer aankoppelt, zelfs als die al elders aangekoppeld is, zoals je in de uitvoer van "mount" ziet.

Zo weten we eindelijk dat de schijf wel degelijk aankoppelt. Doe die tweede koppeling terug weg:
sudo umount /mnt/sdb1

Maak nu je partner eigenaar van het koppelpunt onder /media:

sudo chown <login_partner>:<login_partner> /media/volkert/18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3

Vanzelfsprekend vervang je <login_partner> door de login naam van je partner. Vanaf dan is je partner eigenaar van die partitie, en zou daar zonder beperkingen bestanden en folders op moeten kunnen aanmaken. Jijzelf als gewone gebruiker zal daar geen bestanden op kunnen schrijven. Afhankelijk van de standaardinstellingen van je systeem zal je wel of niet de schijf kunnen inkijken.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/27, 12:59:31 door vanadium »

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #38 Gepost op: 2018/12/27, 16:19:42 »
 ^-^ geweldig zo
ook deze zijn nu te gebruiken

grote dank!

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #39 Gepost op: 2018/12/27, 17:07:17 »
Weer eens: chapeau voor Vanadium!

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #40 Gepost op: 2018/12/27, 17:31:04 »
Weer eens: chapeau voor Vanadium!
Ja dat mag best weer eens gezegd worden  8-). Zijn bijdragen zijn altijd TOP en het geduld dat hij opbrengt om je verder te helpen, daar kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #41 Gepost op: 2018/12/27, 17:50:41 »
Bedankt, allen  ^-^. In Linux (en OSX, Apple  =D) hebben we een groot geluk:  de terminal  :). Zo kan je op afstand zeer precieze instructies geven, duidelijke informatie terug krijgen, en zo het probleem scherp lokaliseren.

Fastlady, als je niet bang bent er nog eens door te gaan, kan ik nog een tip geven om die twee partities een zinvolle naam te geven, bijvoorbeeld die van jou en die van je partner. Dan zal die harde schijf niet meer aangekoppeld worden onder die lelijke naam "18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3", maar onder de naam die je zelf kiest. Bovendien is er nog een kleine complicatie omtrent het juiste koppelpunt voor je partner waar je tegenaan zal botsen.

Een zinvolle naam geven aan je partitie

Hiertoe dien je de partitie een label te geven.

- Ontkoppel eerst de schijf: dit kan je in bestandsbeheer. Rechts-klik het icoon van de harde schijf, en kies "Ontkoppelen" (*niet* Uitwerpen, want dan is de schijf niet meer zichtbaar voor het systeem). Mocht je ondertussen verslaafd zijn geraakt aan de terminal  ;) dan gaat dit met "sudo umount /dev/sdb1".

- Geef nu de harde schijf een nieuwe naam:
sudo e2label /dev/sdb3 "volkert_data"
/dev/sdb3 is die tweede partitie. Ik begreep dat /dev/sdb1, waarmee je experimenteerde, voor je partner bedoeld is. Tussen de aanhalingstekens komt de naam die je wil geven. Mag eventueel spaties bevatten, maar soms compliceert dat de dingen: gebruik hier beter geen spatie.

Laten we aannemen dat je partner inlogt onder de naam "partner. Voor je partner wordt het dan, na ontkoppelen van zijn/haar partitie:
sudo e2label /dev/sdb1 "partner_data"


- Log uit en terug in, of misschien is een volledige herstart nodig.

Nu zullen de twee partities op de harde schijf in bestandsbeheer verschijnen als "volkert_data" en "partner_data". Beter, niet? Als je op volkert_data klikt, zal die nu onder /media/volkert/volkert_data aangekoppeld worden. Dat nieuwe koppelpunt is nu weer van de beheerder, en moet je eerst terug aan jezelf geven:
sudo chown volkert:volkert /media/volkert/volkert_data


Het *juiste* koppelpunt voor je partner aanpassen

Spijtig genoeg is het verhaal hier echter nog niet gedaan: je merkt dat al de harde schijven die jij aankoppelt, automatisch onder /media/<jou_login> aangekoppeld wordt. Als je partner echter ingelogd is en zijn/haar partitie aankoppelt, dan zal die  aan een koppelpunt in de folder met zijn/haar naam aangekoppeld worden, namelijk onder /media/partner/partner_data. Vooraleer je partner kan schrijven, moet je wel degelijk /media/partner/partner_data aanpassen, en niet /media/volkert/partner_data.

Hiertoe zal je partner moeten inloggen en zijn/haar partitie aankoppelen zodat /media/partner/partner_data aangemaakt wordt en gewijzigd kan worden. Als je partner nu geen beheerdersbevoegdheid heeft, dan ben jij diegene die de permissies zal moeten aanpassen. Dat kan vanuit de terminal van je partner, maar je moet eerst even je eigen hoedje opzetten met het commando "su":
su volkert
Geef je login paswoord in: nu ben je als jezelf actief in de sessie van je partner.

Nu kan je als voorheen de eigenaar van het koppelpunt voor je partner aanpassen:
sudo chown partner:partner /media/partner/partner_data

Type "exit" om terug te keren naar de prompt van je partner.

Je partner zal nu kunnen lezen en schrijven op /media/partner/partner_data. Als je partner jou partitie aankoppelt, dan zal "root" (beheerder) eigenaar zijn. Je partner kan er lekker niets aan veranderen  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2018/12/27, 18:01:14 door vanadium »

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #42 Gepost op: 2018/12/28, 11:19:53 »
nogmaals dank  vanadium
ook dat is nu werkend, wel netter en makkelijker onder onze eigen namen

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #43 Gepost op: 2018/12/28, 12:16:17 »
Jij bent expert geworden.  ^-^

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #44 Gepost op: 2019/01/10, 14:56:41 »
Ik heb een 3e SSD NTSF geformatteerd  voor muziek.
Hij zit in een caddy op de plaats van de DVD speler.
Werd direct herkend  dus ook bruikbaar in Win laptop.
Niets extra's gedaan werkt gewoon.
Groet, HEs