Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee audio kaarten, maar enkel een gebruik toestaan voor elk?  (gelezen 676 keer)

ik heb nogal een probleempje, ik heb momenteel Kubuntu 11.04 maar ik heb twee geluidskaarten in mijn computer.
een Creative SB Audigy PCI kaart en een onboard VIA® VT1708S.

de Audigy heeft een, wat Creative noemt, "flexjack" welke zowel als Line-in, Mic-in en als Line-out kan werken.
tenminsten, da's de bedoeling, maar standaard werkt die als Line-in en je kan het enkel via software veranderen, probleem is, die software werkt dus helemaal niet.
nu zou je, in windows dan, de optie moeten krijgen om te kiezen wat de flaxjack moet doen, mist je de Creative software geïnstalleerd hebt.
vervelend is echter dat, hoewel er een driver is voor Windows 7, er dus geen configuratie programma is voor windows 7.

hoewel hij de waarde moet vasthouden wanner deze is ingesteld, kan ik het dus niet veranderen.
daarom werkt de microfoon via de onboard VIA audio controller.

tenminsten, in windows.
want linux vind het blijkbaar niet zo'n leuk idee dat er twee kaarten zijn, en de hardware manager in KDE veranderd het aldoor.
hoewel hij er altijd na een paar seconde achter komt dat geluid uit echt alleen via de Audigy gaat werken, en die dan ook bijna onmiddellijk weer instelt voor afspelen, is opnemen geheel onmogelijk.
ook krijg ik een lange lijst van geluidskaarten, die ik helemaal niet heb, en zelf enkel van fabrikanten waarvan ik helemaal geen hardware heb.
elke keer vraag hij of die verwijderd moeten worden, maar ze komen altijd terug, maar zijn ook altijd uitgeschakeld.

het probleem is dat de configuratie die ik wil zo heel moeilijk niet is:
opnemen -> VIA® VT1708S Mic-in poort
afspelen -> Creative SB Audigy koptelefoon poort.
het afspelen wil, en als ik probeer die op de VIA® VT1708S te zetten merk Kubuntu zelf ook dat afspelen dan niet wil en zet hem terug.
echter probeert hij constant om ook op te nemen via de Audigy, en dat is niet mogelijk.

wat ik eigenlijk wil is dit:
afspelen ALTIJD via Creative SB Audigy
opnemen ALTIJD via VIA® VT1708S
volume beheer ENKEL door KMix
en ik wil ook dat eenmaal zo ingesteld geen enkel programma iets mag veranderen aan die configuratie, het enige programma dat iets mag doen is KMix en die mag dan ook enkel het volume beheren.

het probleem is echter dat omdat Kubuntu wel merkt dat opnemen niet lukt veranderd hij soms de instellingen, maar dan doet hij dat ook voor afspelen, waardoor ik soms dus tijdelijk even helemaal geen geluid heb.
ook lijk Skype geen gebruik te maken van de instellingen die ik dan aangeef, dus zelfs afspelen wil niet via skype, want die blijft aldoor zelf proberen alles de configureren, het is daarom dat ik wil dat programma's het niet mogen veranderen, en ik wil ook eigenlijk het zo hebben dat behalve volume alles als root gedaan moet worden, zodat de programma's er echt fysiek geen toegang toe hebben.

veel mensen zitten vaak vast aan Windows omdat de programma niet beschikbaar zijn in linux, ik zit nu aan windows vast omdat ik anders niet eens gebruik kan maken van programma's die er wél zijn voor linux :'(


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Twee audio kaarten, maar enkel een gebruik toestaan voor elk?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 21:10:16 »
Kijk eens bij dit topic, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=927918 Als je eerst maar "controle" over de geluidskaarten hebt, welke voor input en welke voor output. Dan denk ik dat de software ook goed werkt. Helaas heb ik geen Kubuntu en een Audigy kaart, anders kon ik het zelf testen. Desondanks hoop ik dat je wat met de link kan. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.