Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen bedraad netwerk.  (gelezen 2328 keer)

Offline joseph

  • Lid
Geen bedraad netwerk.
« Gepost op: 2008/09/05, 01:07:37 »
Heb Hardy Heron geïnstalleerd op mijn nieuwe laptop, Samsung R710.

Installatie zelf geen probleem maar ik krijg geen netwerk verbinding.
Bij netwerkinstellingen staat alleen een Point to Point connectie vermeld.

Kennelijk worden de netwerkkaarten;
(bedraad) Marvell 88E8055 PCI-E Gigabit Ethernet Controller  
en
(draadloos) Intel WiFi link 5100 niet gezien.
(hardware.html ziet deze laatste alleen als product/vendor Intel Corporation zonder verdere specificaties)

Kan op het forum geen oplossing vinden.
Vond bij http://wiki.ubuntuusers.de/Hardwaredatenbank/Verbindungen wel een bugmelding:
Citaat
Marvell 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet (Bug! Bitte eingeben: sudo ifconfig eth0 mtu 1500)
Heb het geprobeerd (eth0 en eth1) maar dat leverde bij mij de foutmelding:
Citaat
SIOSCSIFMTU: No such device
ifconfig geeft:
Citaat
lo Link encap:Local Loopback
    inet addr: ***.*.*.*  Mask:***.*.*.*
    inet6 addr:  ::1/128  Scope:Host
    UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
    RX Packets: 1986 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
    TX Packets: 1986 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
    colissions:0 txqueuelen:0
    RX bytes:99300 (96.9 KB)   TX bytes:99300 (96.9 KB)
* zijn cijfertjes

Onder Vista heb ik wel gewoon verbinding.
Het niet vrijgeven van IP-adres speelt niet.
(2x Ubuntu achter elkaar opgestart, zit achter een Speedtouch adsl-modem/router en dit tik ik via mijn desktop waar ik diezelfde netwerkkabel juist heb ingeprikt zonder problemen)

Wat moet ik doen om het Marvell kaartje te laten herkennen teneinde internetverbinding te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/05, 10:57:46 »
Hmmm, het ding is splinternieuw.... (proficiat trouwens!).

Het kan zijn, dat de kernel van Ubuntu 8.04 net iets te oud is voor je harde waren. Want de drivers zitten in de Linuxkernel.

Ik denk, dat je het beste even kunt wachten, totdat Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex uitkomt. Eind oktober zal dat zijn. Die zal de allernieuwste kernel hebben: 2.6.27, maar liefst drie versies hoger dan de kernel van Ubuntu 8.04 (2.6.24).

Als je zolang niet kunt wachten: vandaag of morgen komt alfa 5 van Intrepid al beschikbaar. Let op: het is nog een proefversie, stikvol met fouten en instabiel. Het gaat er alleen even om, dat je daarmee uitprobeert of je internet nu wel werkt.

Nu staat er nog alfa 4 op de servers, die zou ik overslaan, want zoals gezegd, ik verwacht alfa 5 binnen 24 uur.
http://cdimage.ubuntu.com/releases/8.10/

Geen bedraad netwerk.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/05, 11:32:23 »
Wacht nog ff met Intrepid Ibex ??
Probeer eerst hetvolgende.:

Om het zeker te weten doe je
sudo lspci
of
sudo lspci | grep Mar

In de Terminal, dan zie je hoe en wat er gedetecteerd word.

De "Marvell 88E8055 PCI-E Gigabit Ethernet Controller" werd wel al ondersteund in ubuntu 6.10 en werkte met de sky2 driver.
Zie ook hier: http://hardware4linux.info/component/29093/

Een paar uur geleden heeft iemand de moeite genomen om voor 2.6.24-19-generic kernel een driver te compilen die zou je ook nog kunnen proberen.
Lees hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5730390
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joseph

  • Lid
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/05, 12:36:02 »
@Pjotr123
Bedankt, loop ook met een  :).
Moet wel effe wennen hoor, kan hem bijna niet bijhouden.
Zal de Intrepid als laatste optie in achterhoofd houden want heb toch een beetje voorkeur voor de LTS.

@ Gandyman
Hardware4linux had ik inderdaad gevonden via een van de topics maar wist net wat ik verder met die info kan als tkga.
Die driver ziet er interessant uit, ga ik straks eens proberen binnen te halen en te installeren.

edit:
Oh ja, uitkomst lspci-verhaal:
06:0.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8055 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (rev 13).

Offline joseph

  • Lid
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/05, 14:12:27 »
Ehm,

Verhaal
Citaat
Re: serious issues! network controller(s) not seen
I compiled the Marvell Yukon sk98lin driver for kernel versions
2.6.24-16-generic und 2.6.24-19-generic. I don't have a Marvell Technology Group Ltd. 88E8055 PCI-E Card. So I don' know if the driver works.

Download for kernel version 2.6.24-16-generic: http://media.ubuntuusers.de/forum/at...k98lin.tar.bz2


Download for kernel version 2.6.24-19-generic: http://media.ubuntuusers.de/forum/at...k98lin.tar.bz2

Save the driver package (sk98lin.tar.bz2) for your kernel in directory /opt
Then type:

Code:

cd /opt
sudo -s
tar xjf sk98lin.tar.bz2
cp -R sk98lin /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/net
depmod -a
echo 'blacklist sky2' | tee -a /etc/modprobe.d/blacklist
echo sk98lin | tee -a /etc/modules

Then reboot.

Here are my instructions for compiling the driver: http://forum.ubuntuusers.de/post/1572741/ (unter point 2)
english translation: http://translate.google.at/translate...hl=de&ie=UTF-8
Last edited by Len_C; 3 Hours Ago at 03:10 AM.
uitgevoerd en opnieuw laten opstarten.

Helaas nog geen verandering.

Even geprobeerd drivers te compilen maar dat lukt mij niet.

Edit:
Ter info, draadje op ubuntuforums.org werd nog tussdoor aangepast.
Bij volgen van de gevraagde info krijg ik bijna dezelfde uitkomsten.
Alleen verschil:
uname -r                   2.6.24-16-generic
lsmod | grep sky2   geen opgave =>  gelijk de prompt.

Offline joseph

  • Lid
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/05, 23:50:45 »
Helaas is het niet gelukt middels het draadje http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5730390.
Kennelijk werkt die gecompileerde driver van Marvell niet. =(

Type dit echter toch vanaf mijn laptop....:)
Heb intussen 8.10 (alfa4) geïnstalleerd en die herkent de netwerkkaart wel goed.
Tot nu toe stabiel maar natuurlijk wel nog wat ruwe kantjes (NL-EN wat door elkaar etc).
Echter zojuist een update binnen gekregen waarmee al een boel weer beter draait (wat NL ondersteuning extra).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/06, 00:01:48 »
Installeren van een alfa... Jij durft! Ik zou hem alleen maar als LiveCD hebben gebruikt. Bereid je maar voor op een "ruige rit", de komende tijd.  :-)

Maar het is dus inderdaad een kwestie die kon worden opgelost met de nieuwere kernel van 8.10, zoals ik al dacht.

Offline joseph

  • Lid
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/06, 00:26:15 »
Tja, wat was de optie.
Gutsy zonder internettoegang of dit met volledige functies en ik hou wel van een uitdaging.

Voorlopig lukt e.a., zij het met wat kunst en vliegwerk.
(B.v. opstarten via recovery en resume omdat de normale opstart blijft hangen bij het laden van de hardwaredrivers. Geeft bij normaal opstarten gelijk een foutmelding mbt een uvesafb: failed toe execute /sbin/v86d en make sure that the v86d helper is installed en executable en nog iets over een Getting VBE inf block failed waarna hij e.a. gaat laden tot de hardwaredrivers).

Maar als hij draait tot nu toe nog geen vastlopers oid gehad.
Wel krijg ik de Nvidia driver niet helemaal je van het maar ik kan de maximale resolutie (1440x900) draaien zij het op een veeel te laaaag pitje (60Hz)

Heb natuurlijk wel gelijk de /home apart laten zetten bij installatie....
Verder heb ik nog de vaste PC staan voor het geval dat...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/06, 11:54:04 »
Citaat van: joseph
Tja, wat was de optie.
Gutsy zonder internettoegang of dit met volledige functies en ik hou wel van een uitdaging.

Voorlopig lukt e.a., zij het met wat kunst en vliegwerk.
(B.v. opstarten via recovery en resume omdat de normale opstart blijft hangen bij het laden van de hardwaredrivers. Geeft bij normaal opstarten gelijk een foutmelding mbt een uvesafb: failed toe execute /sbin/v86d en make sure that the v86d helper is installed en executable en nog iets over een Getting VBE inf block failed waarna hij e.a. gaat laden tot de hardwaredrivers).

Maar als hij draait tot nu toe nog geen vastlopers oid gehad.
Wel krijg ik de Nvidia driver niet helemaal je van het maar ik kan de maximale resolutie (1440x900) draaien zij het op een veeel te laaaag pitje (60Hz)

Heb natuurlijk wel gelijk de /home apart laten zetten bij installatie....
Verder heb ik nog de vaste PC staan voor het geval dat...
Je kunt gelijk meehelpen met foutopsporing, om zo Ubuntu beter te maken, door de fouten op Launchpad te melden:
https://bugs.launchpad.net/

Die 60 Hz is trouwens optimaal, voor een LCD-scherm (TFT). Een hogere frequentie is juist minder goed. Het is dus precies het tegenovergestelde van de oude beeldbuizen (de CRT-schermen).

Offline joseph

  • Lid
Geen bedraad netwerk.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/06, 20:21:37 »
@ Pjotr123

Zal ik zeker doen.
Normale bewerkingen (foto's, cd) geen problemen.
Wel krijg ik mijn geluid in Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex nog even niet aan de praat (deed het wel in Gutsy) maar heb ook nog niet echt naar een oplossing gezocht.

Dat van die 60Hz wist ik nog niet maar vond het beeld wel erg goed en niet flikkeren....
Inmiddels de juiste hardwaredriver kunnen activeren na een van de updates.
Kon overigens kiezen uit de versie 177 en 173 waarbij laatste voor mij het beste werkt.

8.10 draait tot nu toe bij mij zo goed dat ik er eigenlijk meer tevreden over ben dan over de 8.04 (Die gaf op mijn desktop n.l. een paar problemen die ik in 7.10 niet had, o.a. de Ati-driver).
Hopelijk is rap het probleem rond het opstarten opgelost (heeft het 1 keer wel goed gedaan).

Enfin, heeft natuurlijk niets meer met oorspronkelijke probleem te maken en zal dit draadje op opgelost zetten.
Het compilen van de driver van Marvell voor Ubuntu 8.04 lukt kennelijk niet en er is al ruim een dag geen reactie meer op dat draadje van ubuntuforums.org.
Oftewel je kan concluderen dat als je problemen heb met deze Marvell 88E8055 PCI-E Gigabit Ethernet Controller netwerkkaart je even moet wachten op de komst van 8.10.