Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu en Ubuntu samen installeren  (gelezen 2778 keer)

anneke

  • Gast
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Gepost op: 2007/11/04, 18:17:24 »
Hoi

ik weet dat het wel eens in deze forum geeft gestaan maar toch wil ik eigenlijk 2 besturingsystemen die ik kan kiezen bij het opstarten van linux en niet kiezen bij het aanmelden, want op deze forum heb ik al wel eens gelezen dan ik nu kubuntu heb draaien dan je dan gnome kunt bij installeren en dan bij het opstarten waar je je login en wachtwoord moet ingeven kan kiezen tussen kde en gnome of ubuntu en kubuntu maar is het ook niet mogelijk dat je allemaal bij het begin kan kiezen tussen kubuntu en ubuntu zoals je bv ubuntu zou installeren naast windows als je dat je pc opstart krijg je ook een menu of jhe ubuntu of windows wilt opstarten dit wil ik ook zo dan bij kubuntu en ubuntu.

Nu ik draai nu kubuntu als ik nu de livecd van ubuntu in cdrom steek en dan install neem en bij schijfverdeling de bovenste optie neem krijg ik dan bij het opstarten kiezen tussen kubuntu en ubuntu of lukt dat niet en moet ik het installeren en dan kiezen bij het aanmelden.

Of misshien kan ik beter gnome installeren opnieuw dan kde, want ik ben een beginner en vindt kde toch iets moeilijker dan gnome, zoals compiz werkt hier direct bij gnome en bij kde niet, nadien wel maar bij gnome veel simpelder.
Ook een netwerk aanmaken tussen windows en ubuntu is veel makkelijker dan bij kubuntu.
Is het misshien niet beter als beginner of ubuntu te nemen ipv kubuntu??

Graag wat meer informatie

Ann

Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/04, 19:01:07 »
Kubuntu kun je vervangen voor Ubuntu:
Citaat
sudo apt-get install ubuntu-desktop gdm
sudo dpkg-reconfigure gdm (kies gdm in de box die verschijnt)
mocht je kubuntu willen verwijderen, optioneel;
Citaat
sudo apt-get remove kubuntu-desktop kdm && sudo apt-get autoremove
dan even herstarten an als gdm opgestart is in sessies kiezen voor gnome , dan je naam en pass , klaar :-)

J.

anneke

  • Gast
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/04, 20:18:13 »
en als ik ze allebei wil hebben ubuntu als kubuntu??

Ann

Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/04, 20:29:06 »
mocht je beide willen kun je sudo apt-get remove kubuntu-desktop kdm && sudo apt-get autoremove weglaten.

als je hoodzakelijk kde gebruikt gewoon kdm blijven gebruiken, mocht je hoofzakelijk gnome gebruiken gdm kiezen
 'sudo dpkg-reconfigure gdm' geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen kdm of gdm
mocht je ook xfce4 willen proberen dan kun je ook nog xubuntu-desktop installeren, die ook als inlogscherm gdm prefereert.

keuze zat dacht ik zo :)

J.

Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/04, 20:32:43 »
Je kunt beter eerst helemaal vertrouwd raken met ubuntu voordat je ze allebei door elkaar gaat gebruiken.Gnome is idd overzichtelijker,kde is leuker als je van veel toeters en bellen houd.Ik heb een tijdje ubuntu met kde desktop gedraait en vond het geen probleem om iedere keer van sessie te veranderen(maar dit is persoonlijk :) )
Kubuntu 20.04

mickvdv

  • Gast
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/04, 20:43:16 »
Gewoon:

sudo aptitude install ubuntu-desktopvoor gnome

sudo aptitude install kubuntu-desktopvoor kde

Het is helemaal veilig om gnome en kde door elkaar te gebruiken. Heb ik vanaf het begin gedaan. KDE programmaś kunnen op gnome en andersom. Ik gebruik Kmail en AmaroK op gnome...

Offline Dave2

  • Lid
    • http://www.lorevanloon.be
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/04, 21:08:31 »
En als je later toch ubuntu wilt verwijderen

dit : sudo apt-get remove ubuntu-desktop kdm && sudo apt-get autoremove

of hoe ?

sammy2509

  • Gast
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/07, 09:47:14 »
Ik heb dit nu ook geprobeerd maar dan net andersom, maar als ik dan kde opstart krijg ik nog gewoon de desktop van gnome wat doe ik nu fout.

Sorry is gelukt was in het opstartscherm ALT T vergeten

mickvdv

  • Gast
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/07, 18:37:41 »
Waarom gnome verwijderen?

Je hebt er toch geen last van dat die erop staat?

Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/07, 19:28:17 »
Klopt maar hoeveel megabyte neemt een gnome of kde desktop in beslag ?  Heeft iemand daar een idee van ?

Groeten,
Frederik

mickvdv

  • Gast
Kubuntu en Ubuntu samen installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/07, 20:04:36 »
Ik geloof iets richting 500 ofzo? Als ik kde wil installeren heb ik in iedergeval 700 mb nodig..

Hoe groot is je hd?