Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alternatief voor marco's in office  (gelezen 1836 keer)

Offline ercmrj

  • Lid
alternatief voor marco's in office
« Gepost op: 2010/02/09, 13:11:18 »
Ik heb gemerkt en gelezen dat macro's die o.a. in excel geschreven zijn onder openoffice niet meer goed werken.

De macro's die ik zelf geschreven heb zal ik moeten herschrijven onder openoffice als dat lukt, maar als ik in de toekomst wil blijven werken met openoffice kan ik dan het beste op dezelfde voet verdergaan of zijn er andere en betere programeertalen waar ik hetzelfde mee kan bereiken.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/09, 13:24:13 »
OpenOffice heeft een eigen Basic versie.
Ik heb er zelf nog nooit iets mee gedaan, maar het schijn wel wat omslachtiger te zijn dan VBA in Excel (meer regels code nodig voor dezelfde functionaliteit).

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/BASIC_Guide

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/09, 14:33:31 »
....maar als ik in de toekomst wil blijven werken met openoffice kan ik dan het beste op dezelfde voet verdergaan of zijn er andere en betere programeertalen waar ik hetzelfde mee kan bereiken.
Op welke voet ga je nu dan precies?
Met Excel (of beter gezegd spreadsheets) kun je bepaalde dingen erg handig en snel doen (overzichten, sommetjes, etc.). Wil je iets uitgebreiders, moet je macro's maken. Je moet denk ik uitkijken dat je straks niet dagen aan het klooien bent in macro's voor dat ene dingetje wat je net wilt, maar die niet goed worden ondersteund door macro's ofzo.

Er zijn tal van programmeertalen die jouw veeell meer mogelijkheden bieden. Alleen is het dan waarschijnlijk ook veel meer werk om alleen al een simpel overzichtje te maken (iets dat je in excel misschien in 5 mins hebt gedaan).
Je moet dus een overweging maken. Als je vertelt wat je ongeveer met spreadsheets doet kan ik er wel mijn mening over geven ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ercmrj

  • Lid
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/09, 15:14:29 »
Een voorbeeld van wat ik gemaakt heb is voor het maken van de einduitslag van een wedstrijd.

Op het excel blad worden elke ronde in een kolom de nummers van de renners genoteerd. Aan het eind van de wedstrijd heb ik bv 10 kolommen met nummers. Er staat op het sheet een knop waaronder een macro staat die de einduitslag berekent.

Zo heb ik wel meer programma's gemaakt waar ik menig uur in heb gestoken en niet met excel in 5 min te maken zijn.

Ben zodoende wel een beetje bekend met visual basic ook werk ik wel eens met delphi.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/09, 15:30:53 »
Dat je het in 5 mins klikt is wel een beetje overdreven van me.

Maar jouw verhaal klinkt wel als iets dat ideaal met spreadsheets kan. Misschien begrijp ik het nog niet helemaal. Maar volgens mij kun je dat zelfs zonder macro. Moet het de snelste tijd uitrekenen van 10 rondjes?
Zulke dingen kunnen met standaard functies. bijv MIN(C1, C5) dit geeft de cell met laagste waarde.
Of zie ik jouw probleem nu te makkelijk?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ercmrj

  • Lid
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/09, 15:40:06 »
De snelste tijd wordt niet berekent maar het aantal doorkomsten. Sommige renners worden gedubbeld en het programma rekent uit wie de meeste rondes gelopen heeft en dan als 1e,2e,3e enz. geklasseerd is.
Maar ik ben niet zo goed in excel en beter in visual basic en delphi daarom zoek ik eigenlijk een programeertaal die gegevens uit openoffice kan halen, bewerken en weer terug kan plaatsen.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/09, 18:55:49 »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline ercmrj

  • Lid
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/09, 21:02:44 »
Dat lijkt er wel op, ik had al gelezen dat phyton een veel gebruikte programeertaal is en makkelijk te leren.

Alleen ben ik niet zo'n ster in engels dus dat zal wel even duren voordat ik die handleiding begrijp.

Als iemand een link weet naar een nederlandse handleiding hou ik me aanbevolen.

In ieder geval bedankt.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: alternatief voor marco's in office
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/10, 15:27:21 »
OpenOffice heeft ook een java API.
In combinatie met Netbeans en de OpenOffice intergation plugin, kun je er goed mee werken: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/OpenOffice_NetBeans_Integration