Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: accenten in tekstverwerkers.  (gelezen 1489 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Gepost op: 2007/08/05, 21:58:18 »
Als ik in Open Office tekstverwerker of in Evolution-mail een accent wil zetten, krijg ik het volgende resultaat: "e, 'e, of `e. De enige manier om mijn accenten op de letters te krijgen, is gebruik maken van de invoegfunctie van bijzondere tekens, maar dat is erg omslachtig.
Open Office geeft een instructie om de accenten gemakkelijker toegankelijk te maken. Dat kan kennelijk niet in de tekstverwerker zelf, maar moet gebeuren in (K)ubuntu, namelijk door, kort gezegd, de "no dead keys" functie uit te schakelen. Die instructie gaat mij echter boven de pet. Wie kan mij helpen?
Groet, Harm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/05, 22:06:31 »
Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord - Indelingen - Toevoegen - KLIK OP DRIEHOEKJE VOOR "Amerikaans-Engels" - "Internationaal (met dode toetsen)" - OK.

Tot slot: oude toetsenborddefinitie "Amerikaans-Engels" wissen. PC herstarten en Kläär!

accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/05, 23:08:00 »
Ik ben altijd erg gelukkig met het volgende: klik met de rechter muisknop op de bovenste balk -> toevoegen aan paneel -> palet met tekens en symbolen -> toevoegen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline wutnubu

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/06, 06:45:58 »
Dankzij mijn nederlandse toetsenbord gaat dat erg eenvoudig, een overweging waard volgens mij.

Ik heb een .. toets en als ik die aanklik gevolgd door een e dan krijg ik een ë of een ä als ik een a in plaats van een e doe.

Ook de ander leestekens gaan op die manier erg eenvoudig.

Een nederlands toetsenbord van I.T.Works is te koop bij BCC voor erg weinig.

Groet

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/06, 09:24:39 »
Hier een alternatief:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/24118#p24118

Is iets bewerkelijker en minder voor de hand liggend ('standaard'), maar werkt wel.

Offline Hmenger

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/06, 23:47:17 »
Dank jullie voor jullie tips. Ik had al op het forum gezocht, maar was nog niet op het idee gekomen om de zoekterm "toetsenbordblues" te gebruiken. Voorlopig houd ik nog even mijn mooie draadloze logitech-toetsenbord en ik begin met de tips van pjotr en markba. Ik laat jullie morgen weten of het gelukt is.
Ik zie trouwens ook dat ik nog even moet doorwerken om jullie aantal posts te halen.
Groet, Harm.

Offline Hmenger

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/07, 22:57:34 »
Hët îs gèlúkt. Maar toch weer anders dan jullie me hadden getipt.
Ik werk met Kubuntu (vind ik mooier). In K moet je naar systeeminstellingen en dan, vreemd genoeg, niet via Computerbeheer naar "toetsenbord en muis", maar via Persoonlijk naar "regio en toegankelijkheid" en dan toetsenbordindeling. Daar heb ik niet gekozen voor NL, maar voor VS Engels us en als indelingsvariant intl gekozen. Tevens heb ik in het overzicht "toetsenbordmodel" mijn eigen toetsenbord gevonden en aangeklikt.
Ik had nog een vraag aan jullie, namelijk hoe ik het Euroteken kan maken met een simpele toetsencombinatie. Het antwoord heb ik inmiddels op dezelfde plaats gevonden, dus in het scherm "toetsenbordindeling" en dan het tabblad Xkb-opties  (wat dat ook moge betekenen) en dan in de lange lijst van mogelijkheden te kiezen voor de optie "euroteken toevoegen aan" enzovoort.
Dank voor jullie hulp.
Groet, Harm.

Offline wutnubu

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/08, 07:08:11 »
Markeer dit even als opgelost, voor het nageslacht handig...

Groet

accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/08, 11:21:56 »
Ben maar ff zo vrij geweest om dat te doen. Zoiets zou je ook zelf kunnen doen Hellinga, gewoon bij de eerste post drukken op t knopje markeren als opgelost. Het leven is soms zo simpel.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline wutnubu

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/08, 13:44:47 »
Weet ik wel, maar het was stiekem een beetje opvoederig bedoeld.

Groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/08, 15:41:54 »
Citaat van: w.hellinga
Weet ik wel, maar het was stiekem een beetje opvoederig bedoeld.

Groet
lol

En nou werd je zelf opgevoed....  :-)

accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/08, 19:43:55 »
Tjonge........ en dat allemaal in het kader van het nageslacht.......pfffffff
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Hmenger

  • Lid
accenten in tekstverwerkers.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/08, 23:08:13 »
Okee, okee, ik heb de boodschap begrepen.
Harm.