Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: copieer commando's in linux script  (gelezen 281 keer)

copieer commando's in linux script
« Gepost op: 2014/02/28, 09:09:16 »
Ik wil een script maken waarin ik een bestand copieer van de ene schijf naar een andere.
Maar schijven worden in Linux aangeduid als sda of sdb met een nummertje oid
Hoe kom ik achter de juiste syntax.
Hoe vind ik de relatie tussen bijvoorbeeld mijn schijf "Data" en de Linux vorm daarvoor
Peter

Offline vanadium

  • Lid
Re: copieer commando's in linux script
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/28, 11:18:43 »
Maar schijven worden in Linux aangeduid als sda of sdb met een nummertje oid
sda, sdb: dat zijn de apparaatnamen voor de schijven. Op die schijven staan dan partities. De apparaatnamen voor de partities op een schijf zijn bijv. sda1, sda2. Apparaatsnamen zijn enkel belangrijk voor de beheerder. Wat telt voor de gebruiker, is waar een bepaalde partitie is aangekoppeld. Door "aankoppelen" (mounten) wordt een partitie ergens binnen het bestandssysteem opgenomen als deel van de bestandsstructuur. Aankoppelen gebeurt in een bestaande folder in dat bestandssysteem. Na het aankoppelen bevat die bestaande folder de inhoud van het aangekoppelde apparaat.

Citaat
Hoe kom ik achter de juiste syntax.
Hoe vind ik de relatie tussen bijvoorbeeld mijn schijf "Data" en de Linux vorm daarvoor
Waar je schijf is aangekoppeld, bepaal je zelf als systeembeheerder. In moderne linux versies worden externe harde schijven echter automatisch voor je aangekoppeld.

Een aangekoppelde partitie verschijnt in bestandsbeheer in het linker paneel. Rechts-klik - Eigenschappen, en je ziet waar die is aangekoppeld. Bij mij bijvoorbeeld voor een USB-tje: Name: "Creuzer", Location: "/media/vanadium". De partitie op de USB is dus te vinden onder /media/vanadium/Creuzer.

Je kan er een bestand naar toe kopiƫren als volgt:
cp  /home/vanadium/Documents/text.odt /media/vanadium/Creuzer
« Laatst bewerkt op: 2014/02/28, 11:23:27 door vanadium »

Re: copieer commando's in linux script
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/28, 11:23:42 »
Bedankt, zo kom ik weer verder

Peter