Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?  (gelezen 2192 keer)

Offline satshow

  • Lid
Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Gepost op: 2009/04/27, 22:29:13 »
Ik heb een tijd met een wubi installatie gedraaid samen met windows vista. Sinds een paar weken heb ik een echte dual boot gemaakt.
Nu wil ik de wubi dus verwijderen zodat daar alleen windows vista nog staat.
Wat is de beste manier om dit te doen en geen problemen met het opstarten te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 10:51:08 door satshow »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 22:32:53 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline satshow

  • Lid
Re: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 22:35:36 »
Zo te zien alleen uninstallen, straks eens even doen.

Offline satshow

  • Lid
Re: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/27, 23:10:10 »
Ik heb de wubi probleemloos kunnen verwijderen.
Nu zie ik als ik opstart windows vista loader of zoiets staan, als ik daar op klik start gelijk vista op.
Is hier nog wat aan te doen?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/27, 23:14:25 »
als het in vista nog net is als in xp even zoeken naar een bestandje boot.ini en die aanpassen.

Offline satshow

  • Lid
Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/28, 10:52:55 »
Vind het wel goed zo. De oude loader van de wubi staat er nog maar alleen vista start nog op.
Dus alles werkt gewoon nog.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/19, 14:41:36 »
Zo jongens lang geleden dat ik hier gekeken heb. Lag niet aan jullie hoor. Maar ja. Mijn laptop heeft het begeven. Nu na weer even gespaard te hebben, weer eens een ander gekocht. En met Xp erop. Nu moet ik voor het werk ook wel een beetje wennen aan xp en wil deze er dus op laten staan. Dan dus met wubi ubuntu geplaatst. En driemaal raden. Werkt goed. wil ik een goede echte installatie plaatsen naast xp omdat het beter zou werken. Nu wubi verwijdert te hebben blijft dit in het bootmenu staan.

Dus dacht na het lezen van de getoonde artikelen hier dat dan te kunnen verwijderen met c:\boot.ini dan de regel met ubuntu er in verwijderen, maar krijg de melding dat dat niet kan en dat het pad niet het juiste pad is. Dan weer even doorgegaan, met alsnog opslaan krijg ik de melding dat het alleen lezen is.

Nu het volgende probleem dus. De naam van mijn pc is administrator. Zou dat beveiligd kunnen zijn. Dan kan ik dit er niet afhalen.

Dat zou geen ramp zijn, maar dan moet ik xp er wel afhalen. En dat is wel jammer voor mijn opleiding. En voor de opleiding van mijn kinderen. Die moeten dit wel kennen. En zlfs opdrachten voor school maken op xp.

Dus als iemand een idee heeft heel graag.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/19, 16:05:45 »
Wubi maakt gebruik van de bootloader van Windows. Als je eerst het volgende
a. Met de Windows XP installatie-CD

Let op: hiervoor kunt u geen Recoveryschijf gebruiken! Het moet een echte installatie-CD zijn.

Start de computer vanaf een Windows XP installatie-CD en kies R voor herstellen of repareren. Er komt nu een consolescherm met een menu.

Kies het nummer van de windowspartitie (normaal gesproken 1 voor c:\windows ) en tik het administrator-wachtwoord in.

Installeer NT Loader met de achtereenvolgende twee opdrachten:

fixboot C:

fixmbr

Hierbij is C: de letter van de Windows-schijf. Met dank aan Pjotr
Hierna kan je Ubuntu ernaast installeren en krijg het grub opstart menu te zien.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/19, 19:31:17 »
De bootloader van Windows kan ook via de gui worden gewijzigd.  :o

Kies met de rechtermuistoets op Deze computer voor Eigenschappen. Ga naar het tabblad Geavanceerd en kies voor Opstart- en herstelinstellingen. Op het volgende menuscherm is een knop Bewerken en kan het menu met het bekende Kladblok worden gewijzigd!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/19, 19:45:29 »
Tja, testcees zo kan het ook, maar ik weet dan ook steeds minder van Windows.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/21, 10:02:24 »
Citaat
Kies met de rechtermuistoets op Deze computer voor Eigenschappen. Ga naar het tabblad Geavanceerd en kies voor Opstart- en herstelinstellingen. Op het volgende menuscherm is een knop Bewerken en kan het menu met het bekende Kladblok worden gewijzigd!

Ik heb dit alles geprobeerd. Zo ook met boot.ini. Maar helaas nog steeds geen toegang. Krijg steeds de melding dat dit alleen lezen is. Nu heb ik wat verder gekeken in het systeem. Blijkt dat dit met rechten te maken heeft. Zo ook de driver voor de printer word niet geaccepteerd. En om niet te vergeten het office pakket en zelfs open office word niet geslikt omdat de rechten er niet zijn.

Mijn oplossing: Ubuntu live cd geladen en single boot Linux geplaatst. En window´s verwijderd.

Alles wat er niet op zit kan ook niet stuk he. Is drastisch weet ik. Maar voor de kids zorg ik wel weer voor iets nieuws deze vakantie, dan is het probleem dus ook opgelost.

Iig dank voor het meedenken.  :D
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/21, 11:13:49 »
Dus wubi kan verwijderd worden door Windows te verwijderen? Ik vindt het een prima oplossing!  :D
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Djeba

  • Lid
Re: Opgelost: Hoe wubi verwijderen?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/26, 12:42:50 »
Zij het een zeer radicale   :D :rolleyes:
WUBI is onder Windows gewoon te deïnstalleren als elk programma en de opstartroutine wordt dan ook aangepast. Je moet natuurlijk niet met de hand zo maar wat van die WUBI-bestanden er af gooien, dan heb je inderdaad een probleem zoals hierboven aangeduid.
De waarheid is altijd het sterkste argument.