Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Elektronische / Digitale ID  (gelezen 2019 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Elektronische / Digitale ID
« Gepost op: 2015/02/02, 00:04:08 »
http://computerworld.nl/overheid/85239-nederlands-eid-stelsel-slaat-desastreuze-weg-in

Het is gewoon niet te geloven. Wanneer protesteert het Nederlandse volk eindelijk eens tegen deze eindeloze geldverspilling? EIS gewoon van de Nederlandse regering dat ze het Belgische eID systeem overnemen, dat bewijst al ruim tien jaar dat het perfect werkt!

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/02, 00:08:03 »
Ja, eID. Zo perfect dat het alleen onder Windows en OSX werkt en op Linux alleen na hier op dit forum hulp te hebben gehad. Op enig ander desktop OS ben je de klos.

Zonder dollen: ik vind eID wel goed bedacht, alleen de ondersteunden OS'en zijn wat minder. I.t.t. DigiD dat op elk OS wat er bestaat werkt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/02, 00:10:19 »
Liever wat problemen onder sommige OS'en dan een totaal onveilig systeem.
Aan wat denk je trouwens buiten Windows, Mac OSX en Linux? *BSD?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/02, 00:11:45 »
Als je je DigiD zo instelt dat tweeweg-authenticatie (met SMS-code) altijd nodig is, dan is 't al gelijk een stuk veiliger.....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/02, 00:17:50 »
Wedden dat dat juist door veel burgers niet gebruikt zal worden omdat ze het te omslachtig vinden?

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/02, 01:50:11 »
Wedden dat dat juist door veel burgers niet gebruikt zal worden omdat ze het te omslachtig vinden?

Wedden van wel? Radar en Opgelicht, twee veelbekeken Nederlandse TV-programma's, besteden er regelmatig aandacht aan dat tweeweg-authenticatie voor DigiD aan te raden is. Heb het zo ook aangezet én mijn ouders ook aangeraden en ook zij hebben het zo aangezet.

Liever wat problemen onder sommige OS'en dan een totaal onveilig systeem.
Aan wat denk je trouwens buiten Windows, Mac OSX en Linux? *BSD?

O.a. aan BSD, Haiku en AmigaOS4 ja. Marktaandeel doet er niet toe want dat is het punt niet. Ik dacht dat we altijd voor vrijheid van OS waren. Door zoiets als eID verplicht je mensen alsnog een bepaald OS te gebruiken. Wedden dat als ze Linux niet zouden ondersteunen dat jij dan één van de eersten bent die gaat klagen over hoe je aan Windows of OSX vastzit? Dat bedoel ik. Een goed systeem is op elk OS te gebruiken, zeker anno 2015. 100% veiligheid bestaat toch niet. Liever DigiD met tweeweg-authenticatie dat op elk OS te gebruiken dan een van nature iets veiliger systeem waarbij je gelimiteerd bent aan 3 OS'en i.p.v. alle. Ik wil niet verplicht worden om een bepaald OS te gebruiken alleen maar voor het authentificeren van iets.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/02, 01:51:52 door Vistaus »

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/02, 09:23:05 »
Het kan wel goed:
http://www.economist.com/news/international/21605923-national-identity-scheme-goes-global-estonia-takes-plunge

Erg interessant is dit:
Citaat
What may provide the necessary scale is a European Union rule soon to come into force that will require member states to accept each others’ digital IDs. That means non-resident holders of Estonian IDs, wherever they are, will be able not only to send each other encrypted e-mail and to prove their identity to web-service providers who accept government-issued identities, but also to do business with governments anywhere in the EU.

Heel slim van Estland; daar gaan ze geld mee verdienen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/02, 09:24:32 »
Wedden van wel? Radar en Opgelicht, twee veelbekeken Nederlandse TV-programma's, besteden er regelmatig aandacht aan dat tweeweg-authenticatie voor DigiD aan te raden is. Heb het zo ook aangezet én mijn ouders ook aangeraden en ook zij hebben het zo aangezet.

Jaja, Vistaus, je hebt wel groot gelijk. Maar op het moment dat je ook nog de zorg hebt voor mensen, die om welke reden dan ook, niet met DigiD om kunnen gaan gaat die tweeweg-toestand je als "mantelzorger" verschrikkelijk in de weg zitten. Dat is met heel die elektronische snelweg toestand zo. Zodra het mensen betreft die daarmee uit de boot vallen ontstaan er grote problemen.


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/02, 12:26:58 »
Wedden van wel? Radar en Opgelicht, twee veelbekeken Nederlandse TV-programma's, besteden er regelmatig aandacht aan dat tweeweg-authenticatie voor DigiD aan te raden is. Heb het zo ook aangezet én mijn ouders ook aangeraden en ook zij hebben het zo aangezet.

Jaja, Vistaus, je hebt wel groot gelijk. Maar op het moment dat je ook nog de zorg hebt voor mensen, die om welke reden dan ook, niet met DigiD om kunnen gaan gaat die tweeweg-toestand je als "mantelzorger" verschrikkelijk in de weg zitten. Dat is met heel die elektronische snelweg toestand zo. Zodra het mensen betreft die daarmee uit de boot vallen ontstaan er grote problemen.




Dat is waar. Maar het gaat er niet om dat je iedereen pleziert, het gaat erom dat je zoveel mogelijk mensen pleziert. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen ;) Ook met eID hebben 'mantelzorgers' een zelfde onhoudbare taak want dan moet je ook een apparaatje hebben enzo en die aan de computer verbinden. Niet echt 'makkelijker' dan DigiD+tweeweg in het mantelzorger-opzicht.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/02, 12:49:15 »
Ook met eID hebben 'mantelzorgers' een zelfde onhoudbare taak want dan moet je ook een apparaatje hebben enzo en die aan de computer verbinden. Niet echt 'makkelijker' dan DigiD+tweeweg in het mantelzorger-opzicht.

Maar Vistaus, in deze wereld heeft men de mond vol over mantelzorg en de participatie-samenleving. Prachtig. We moeten het zuiniger aan doen. Mee eens. Maar accepteren dat mantelzorgers een onhoudbare taak hebben? Ik pak je natuurlijk op de letterlijke tekst en daar hou ik niet zo van. Maar ik wil toch even wat kwijt.

Wij zijn hier thuis mantelzorger. Gelukkig maar voor één persoon. Het valt ons loodzwaar. Niet de klus op zich zozeer, maar de ongelooflijke worsteling met de bureaucratie.

Ik las gisteren op Slashdot een mooi verhaal over een blinde jongeman, die toch programmeert. Prachtig! Ik denk dat ik dat eens ga vertalen om het verder te verspreiden. Die knul zei in zijn slotwoord: denk aan de toegankelijkheid. Hij werkt met een schermlezer. Die knul is kansloos als het om tekst en afbeeldingen gaat. Die zal ook kansloos zijn bij tweeweg verificatie via SMS, denk ik, nu wij hier zitten te praten.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/02, 12:52:23 »
Ook met eID hebben 'mantelzorgers' een zelfde onhoudbare taak want dan moet je ook een apparaatje hebben enzo en die aan de computer verbinden. Niet echt 'makkelijker' dan DigiD+tweeweg in het mantelzorger-opzicht.

Maar Vistaus, in deze wereld heeft men de mond vol over mantelzorg en de participatie-samenleving. Prachtig. We moeten het zuiniger aan doen. Mee eens. Maar accepteren dat mantelzorgers een onhoudbare taak hebben? Ik pak je natuurlijk op de letterlijke tekst en daar hou ik niet zo van. Maar ik wil toch even wat kwijt.

Wij zijn hier thuis mantelzorger. Gelukkig maar voor één persoon. Het valt ons loodzwaar. Niet de klus op zich zozeer, maar de ongelooflijke worsteling met de bureaucratie.

Ik las gisteren op Slashdot een mooi verhaal over een blinde jongeman, die toch programmeert. Prachtig! Ik denk dat ik dat eens ga vertalen om het verder te verspreiden. Die knul zei in zijn slotwoord: denk aan de toegankelijkheid. Hij werkt met een schermlezer. Die knul is kansloos als het om tekst en afbeeldingen gaat. Die zal ook kansloos zijn bij tweeweg verificatie via SMS, denk ik, nu wij hier zitten te praten.
Je kunt bij DigiD (nu nog) een vinkje "Gesproken SMS zenden" aanklikken. Dan zul je wel worden gebeld of iets dergelijks.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/02, 13:35:45 »
Je kunt bij DigiD (nu nog) een vinkje "Gesproken SMS zenden" aanklikken. Dan zul je wel worden gebeld of iets dergelijks.

Ik heb er even op gezocht. Ja, dat is mooi. Dat lijkt een goede oplossing voor een blinde! Dank je wel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/02, 13:53:16 »
Ik zeg toch nergens dat we moeten accepteren dat mantelzorgers een onhoudbare taak hebben? Ik zeg alleen dat eID dat probleem niet op zou lossen. Natuurlijk moeten we er alles aan doen om mantelzorgers te ondersteunen want het is een zwarte taak. Verder is Timo's tip inderdaad een goede.

Offline Nero

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/02, 14:16:45 »
Ja, eID. Zo perfect dat het alleen onder Windows en OSX werkt en op Linux alleen na hier op dit forum hulp te hebben gehad.
Als je het Belgische eID systeem bedoelt, dat werkt wel onder Linux zonder problemen. Ik gebruik het reeds onder xUbuntu en Debian sedert het begin ervan. De eerste jaren kostte het wel wat moeite on geïnstalleerd te krijgen, maar nu toch al enkele versies zonder enig probleem.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/02, 14:40:08 »
Ik zeg toch nergens dat we moeten accepteren dat mantelzorgers een onhoudbare taak hebben? Ik zeg alleen dat eID dat probleem niet op zou lossen. Natuurlijk moeten we er alles aan doen om mantelzorgers te ondersteunen want het is een zwarte taak. Verder is Timo's tip inderdaad een goede.

Dan zijn we het eens. Ik ga trouwens toch eens kijken of ik die twee-weg verificatie voor twee personen op één telefoon voor elkaar kan krijgen. Ik wil niet meer zonder die veiligheid.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/02, 15:05:54 »
Misschien (bijna zeker) ligt het aan mij, maar aangezien ik zover ik weet geeneens een werkend digiD (heet dat zo?) heb, begrijp ik het probleem niet :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/02, 15:15:00 »
Ik zal het proberen uit te leggen.

DigiD geeft je toegang tot een heleboel overheidszaken, tot en met je belastingaangifte per internet. Je krijgt er een inlognaam en wachtwoord van. Dat is natuurlijk een beetje simpel en dus matig qua beveiliging. Je kan er ook voor kiezen om eerst een SMS te krijgen op je telefoon met een code, die je vervolgens op je PC weer in moet tikken.

Dan kan iemand misschien je inlognaam en wachtwoord te pakken krijgen, maar zonder telefoon is die persoon dan toch kansloos. Maar als je maar één keer een bepaald telefoonnummer kan opgeven zit ik als mantelzorger in de nesten. Dan moet ik naar mijn zorgpersoon heen en diens telefoon bekijken. Dat geeft bij een boel oudere mensen heel veel onrust.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/02, 15:25:04 »
Bedankt voor de uitleg, dus dan moet ik ook nog een mobiel aanschaffen.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/02, 19:18:48 »
De EiD werkt in België ook met 2traps tokens. Je hoeft op je OS helemaal geen configuratie te doen zelfs.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/02, 20:05:25 »
Misschien (bijna zeker) ligt het aan mij, maar aangezien ik zover ik weet geeneens een werkend digiD (heet dat zo?) heb, begrijp ik het probleem niet :-*

Vreemd, want voor sommige dingen is het toch echt verplicht om een DigiD te hebben tegenwoordig. Bijv. zaken regelen via Mijn DUO, UWV, pensioenfonds en diverse gemeentelijke zaken/brieven... (spreek uit eigen en ouders' ervaring!).



Oh trouwens, aan alle meelezers: mijn excuses voor mijn vorige post. Heb hem nu ge-edit maar er stond een niet-zo-nette/op het randje typfout in die nog terug is te vinden in jvecht's citaat ('zwarte taak' i.p.v. 'zware taak'). Volgende keer moet ik tóch maar even een post grondig doorlezen voor ik hem plaats...
« Laatst bewerkt op: 2015/02/02, 20:09:05 door Vistaus »

Offline PKing

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/03, 07:42:38 »
Ik zou zo niet weten wat DUO is, ik doe geen zaken met het UWV, en de pensioenfondsen roepen alleen maar naar mij dat ik minder ga krijgen.
Brieven met de gemeente doet mijn eega, dus echt waar er zijn mensen die nog nooit met hun DigiD gewerkt hebben......
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/03, 09:35:14 »
In Nederland kan je nog steeds alles doen, zonder DigiD.
Alleen moet je dan wel overal zelf naar toe gaan en alles op papier regelen, gewoon ouderwets dus .......
De overheid verplicht je echt niet om een computer te hebben.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/03, 09:45:30 »
Pfff ik schrok al :-*

En ja naar de gemeente schrijven wij dus echte brieven, en verlangen ook echt antwoord op papier....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/03, 12:04:04 »
Ik zou zo niet weten wat DUO is

??? Je wilt zeggen dat je ongeschoold bent? Als dat zo is, dan kan ik begrijpen waarom je DUO niet kent ;)
Hint: DUO = Dienst Uitvoering Onderwijs van het Ministerie van Onderwijs. Is er ook maar iets met school of opleiding waar je mee te maken krijgt (financieel of anderzijds), dan krijg je met DUO te maken.

Brieven met de gemeente doet mijn eega

Ik had het ook niet over correspondentie *met* de gemeente, ik had het over gemeentelijke correspondentie. Oftewel: als ze jou bijv. een rekening sturen van de gemeentelijke kosten. Maar dat geldt nog niet voor alle gemeenten dus het kan best dat jou gemeente er nog niet aan meedoet.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/03, 12:06:26 door Vistaus »

Re: Elektronische / Digitale ID
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/03, 12:53:26 »
Beste femke98, er stond een knipoog achter, was niet spottend bedoeld dus en in de volgende zin legde ik daarom ook een beetje meer uit over DUO. Excuses als het verkeerd overkwam, dat was niet mijn bedoeling, er is niks mis met ongeschoold zijn naar mijn mening :)