Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop compaq laadt niet op  (gelezen 8337 keer)

Offline vliegje20

  • Lid
Laptop compaq laadt niet op
« Gepost op: 2007/08/14, 17:23:39 »
Zoals ik een tijdje terug vermeld heb heeft mijn moeder een laptop met ubuntu 7.04
De laptop is een compaq armada m700. Deze is overgenomen van mijn oom die er win 2000 op draaide. Daar laadde de laptop wel op. Maar nu met ubuntu laadt ie niet op. Zodra je de stroom eraf haalt stopt de laptop. Is dit op te lossen?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/14, 19:35:11 »
Is de batterij nog goed? Je kan dit testen door ze eruit te halen en op het "test" knopje te drukken. Je moet wel goed zoeken ;)

Offline vliegje20

  • Lid
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/15, 13:08:48 »
Helaas het knopje niet kunnen vinden. Maar even contact gehad met mn oom en volgens hem was de batterij nog goed want toen hij er win 2000 op had ladde hij nog gewoon op.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/15, 13:19:04 »
Het knopje moet erop zitten. Die M700 heeft dezelfde batterij van een E500 en die ligt nu voor mij.
- leg de kant met "Compaq" erop naar u toe gericht
- links onder zie je 0% ... 100%
- ietsje rechts daarvan zit een kringetje waarop je kan drukken
- daar druk je op en als ze nog goed is komt alles groen
Batterijen zijn onvoorspelbaar. De batterij van mijn UPS was ook nog schijnbaar goed, tot de elektriciteit gedurende een volledige dag weg was. Ze was volledig leeggelopen en wou niet meer opladen. Gezien de leeftijd van de M700 denk ik eerder aan een kapotte batterij. Als je echt zeker wil zijn, boot dan eens met een windows live CD ofzo en trek er dan ook eens de stekker uit.

Offline vliegje20

  • Lid
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/15, 13:49:28 »
Ik heb het niet kunnen vinden wat je bedoelt

Hierbij even een foto: http://img355.imageshack.us/my.php?image=dscf0007pr8.jpg
Ik zie alleen die rondjes. Maar nergens 0 - 100% staan

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/15, 17:56:57 »
Dus een E500 heeft toch een andere batterij dan een M700. Sorry, da's al lang geleden he ;)
Kan je op één van die ronde dingen niet duwen? Volgens mij kan je die toch testen.
Anyway, het feit of een batterij al dan niet geladen wordt heeft IMHO niets te maken met het OS. Of het nu windows is of Linux. Gezien de leeftijd denk ik eerder dat de batterij stuk is. Die in mijn E500 marcheert nog (draait nu XUbuntu Feisty), maar wie weet hoe lang die het nog zal trekken. Een EVO, die ik vroeger had, had al zijn batterij stuk na 3 jaar.
Vandaar ook mijn "afkeer" voor portables. Ofwel gaat de batterij vroeg stuk, ofwel de harde schijf. Die dingen zijn niet echt gemaakt om dag in dag uit aan te staan en intensief gebruikt te worden. PCs zijn daar beter voor geschikt.

Offline vliegje20

  • Lid
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/15, 18:08:38 »
Kennywest toch heel erg bedankt voor je hulp! Ik heb op die ronde dingen geduwd maar niks. Ik vermoedde zelf dat ik op die grote ronde moest drukken maar er gebeurde niks.

Ik vroeg alleen maar of het aan ubuntu kon liggen omdat mijn oom zei dat hij het onder windows wel gewoon had gedaan. Voor het zelfde geld was er een instelling geweest die het probleem kon verhelpen (denk aan het afsluiten wat niet lukt enn met een regeltje erbij wel)

Mijn moeder vind het nie erg dat ie niet opgeladen wordt maar ze wou het gewoon even weten.

Toch heel erg bedankt.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/15, 18:21:04 »
Np, je kan trouwens zien of ie aan het opladen is. Er zitten (als mijn geheugen nog goed is), 2 ledjes vooraan op de portable. Eentje die activiteit op de harde schijf weergeeft (groen) en eentje die aangeeft dat de batterij aan het laden is (oranje).
Gezien de portable standaard geen wifi aan boord heeft, denk ik dat uw moeder er geen bezwaar in heeft dat naast een UTP kabel ook een voedings kabel naar de portable loopt ;)

Offline vliegje20

  • Lid
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/15, 18:23:28 »
Ik zal dalijk eens kijken naar die ledjes.
Verder moet ik mijn moeder nog internet les gaan geven ;) En dat wordt niet via utp kabel maar via usb wifi dongle

Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/16, 00:42:46 »
Citaat van: vliegje20
Zoals ik een tijdje terug vermeld heb heeft mijn moeder een laptop met ubuntu 7.04
De laptop is een compaq armada m700. Deze is overgenomen van mijn oom die er win 2000 op draaide. Daar laadde de laptop wel op. Maar nu met ubuntu laadt ie niet op. Zodra je de stroom eraf haalt slaat de laptop vast. Is dit op te lossen?
Je zegt dat de laptop vast slaat. Hij valt dus niet uit, maar blijft gewoon haken? En start je laptop wel op vanaf de accu?

Let er wel op dat een accu kwetsbaar is. Het is daarom niet slim om een accu bij bijvoorbeeld 50% al weer overnieuw te laden. Laat de accu er gewoon uit. Wanneer je op stap ermee gaat dan gebruik je de accu gewoon. Zorg dat de accu dan bijna volledig ontladen raakt, 3% ongeveer. Daarna laad je hem weer volledig op. Als je er nooit mee op stap gaat dan werk je gewoon af en toe op de accu, om lui-heid te voorkomen.

Offline vliegje20

  • Lid
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/16, 09:22:04 »
Sorry kheb t al verbeterd. Hij slaat niet vast maar stopt er gewoon mee oftewel hij schakelt uit.
Het probleem is dat ie niet oplaad

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/16, 13:57:03 »
Het niet opladen van een accu heeft toch vrij weinig met een besturingssysteem te maken?
Mijn laptop laadt gewoon op, zelfs al staat hij uit.

Er zitten regelcircuits voor het opladen in de accu zelf, dat wordt niet geregeld door het besturingssysteem of de laptop zelf. Ik denk dus dat de accu zelf kapot is.

Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/18, 01:59:30 »
De meeste batterijen hebben ook nog een beveiliging erin, die doorgeven aan de hardware dat ze te leeg zijn of dat er iets niet in orde is.

Wanneer dit het geval is zal de batterij door je laptop niet opgeladen worden.

Er zijn speciale apparaten die de batterij tot leven kunnen wekken door er 1 sec lang een hoge stroomstoot door heen te jagen en daarna op te laden.

Wanneer je weet welke aansluitingen direct voor de batterij zijn kan je dit zelf ook doen met een voeding.

Ga dan 5 volt hoger dan de batterijspanning en duw de draden er 1 sec op.
Daarna opladen, liefst in een aparte oplader ipv in je laptop.

ergo je batterij is op dit moment te diep ontladen en zal niet worden opgeladen door je laptop.

Het te diep ontladen kan ontstaan door te laat opladen, of doordat hij te lang niet gebruikt is.
en last but not least hij is aan het eind van zijn latijn.

maar het komt never door je OS, voor zeker.

BTWQ met dit grapje heb ik bijna dagelijks te maken op mijn werk.
Zelfs nieuwe batterijen die te lang opgeslagen liggen doen het niet meer als je ze in het apparaat stopt, ( laptop ed)

Dus wij doen dit trucje heel vaak om hem tot leven te wekken en de spanning net hoog genoeg te maken zodat het apparaar hem zelf wil opladen. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Laptop compaq laadt niet op
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/18, 02:08:00 »
Nice tip Gandyman :)

Maar nu we het toch over te ver ontladen hebben. Wat mij opvalt is dat het energiebeheer niet goed werkt onder Ubuntu. Vaak kijk ik op mijn accumeter,  en zie ik dan 0% stroom. Even later valt mn laptop gewoon uit. In feite is dit ook al te ver ontladen. Dus ik denk dat daardoor ook de accu "stuk" is gaan.

Ik weet niet hoe de laptop op 3% uitgeschakeld kan worden, maar dat zou denk ik het probleem voorkomen.