Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scannen met Canon  (gelezen 9637 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
Scannen met Canon
« Gepost op: 2008/11/30, 22:15:48 »
Omdat ik Hardy 64-bit en Intrepid 64-bit gebruik, werken de normale (32-bit) oplossingen bij mij vaak niet. Mijn zoektocht bracht mij naar een aantal sites. Deze 
( http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html   ) Engelse blog bracht mij een goede oplossing.

Omdat het bij mij werkte heb ik de schrijver gevraagd of ik het mocht vertalen en op dit forum wegzetten. Dat mocht en hier dus mijn (vrije) vertaling.

Volgens de schrijver werkt deze (CVS) driver voor (o.a.) de meeste recente Pixma modellen, waaronder de:
MP630 (en waarschijnlijk ook de MP980, MP620, MP540, MP240, MP260, MP190)
en ook de:
MP970 (inclusief TPU mode), MP610, MP520, MP470, MP220, MP210,
Office MX700, MX310, MX300,
Laser ImageClass MF-4270 scanner en waarschijnlijk veel andere ImageClass scanner modellen
Ook een aantal oudere Pixma modellen werken met deze drivers.

0 Download de CVS pakketten in synaptic. (zoek op CVS en vink die aan om te installeren)

1 Download  libusb-dev die in synaptic zit.

Vanaf hier zijn er twee mogelijkheden. Ik heb er maar één vertaald: de simpelste.
Download de nieuwste SANE CVS paketten.

2 Open een terminal en tik in (of knip en plak):
cvs -d :pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/sane login

en druk op enter.
Er wordt nu een wachtwoord gevraag. Vul niets in en druk op enter.

3 Tik (of plak) nu vervolgens in de terminal:
cvs -d :pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/sane checkout sane-backends

en druk op enter
Er begint nu een download. Als die klaar is zit er in je home map een map genaamd sane-backends
Tik (of plak) nu vervolgens in de terminal:

4 cd sane-backends

en druk op enter
Je bent nu in de map sane-backends.

5 Tik (of plak) nu vervolgens in de terminal:
./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc –localstatedir=/var
en druk op enter

U ziet nu een aantal regels langsvliegen.

6 Als dit gestopt is tik (of plak) dan in een terminal:
make

en druk op enter. U ziet weer een aantal minuten (bij mij 2 á 3 minuten) regels langs vliegen.

7 Tik (of plak) nu vervolgens in de terminal:
sudo make install

en druk op enter. Ook nu duurt het even, zij het wat minder lang.
Het zwaarste is nu achter de rug.

8 Test de installatie. Doe dit door in een terminal in te tikken:
scanimage -V

u moet nu te zien krijgen:
scanimage (sane-backends) 1.1.0-cvs; backend version 1.1.0
hebt u een andere versie is er iets mis gegaan.

9 Tik vervolgens in een terminal:
scanimage -L

Nu moet u ongeveer zoiets te zien krijgen:
device `pixma:04A91725_10484D' is a CANON Canon PIXMA MP610 multi-function peripheral
Uiteraard moet in bovenstaande regel uw eigen printer staan.

10 Tik vervolgens in een terminal:
$ scanimage –T

U zult nu de volgende regels zien:
scanimage: scanning image of size 640x877 pixels at 24 bits/pixel
scanimage: acquiring RGB frame, 8 bits/sample
scanimage: reading one scanline, 1920 bytes... PASS
scanimage: reading one byte... PASS
met daarna een aantal keren regels met:
scanimage: stepped read, 2 bytes... PASS
scanimage: stepped read, 4 bytes... PASS
etc.

11 Leg vervolgens een voorbeeld op uw scanner en tik in de terminal:
xsane. Nu moet Xsane zich openen en er wordt een scan gemaakt.

12 Sluit de terminal en open Xsane via > toepassingen > Grafisch. Voortaan kunt u grafisch via Xsane scannen.

Ik sta uiteraard open voor vragen en adviezen. Besef wel dat ik geen deskundige. Ik heb dit wel al een paar keer gedaan en heb dus wel (enige) oefening in de benen.

Hier onder een link naar de 64-BIT installatie van de MP520 printer:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35601.0.html

edit: enkele inconsequenties verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 22:55:29 door mcgyver »

Re: Scannen met Canon
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/30, 22:23:40 »
Herhaling is de moeder van alle wijsheid: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34104.msg330417.html#msg330417 :)

Met een nieuw titeltje valt het natuurlijk wel beter op.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Scannen met Canon
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/30, 22:26:20 »
En als iemand het op onze wiki zet, blijft het makkelijk vindbaar voor de volgende die zo'n apparaat heeft.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Scannen met Canon
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/30, 22:34:57 »
Sorry, Prosper.   >:( Had het niet gezien, had wel gezocht, maar duidelijk niet goed genoeg. Was niet de bedoeling om aandacht te trekken via een nieuwe topic.

Re: Scannen met Canon
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 22:48:11 »
En als iemand het op onze wiki zet, blijft het makkelijk vindbaar voor de volgende die zo'n apparaat heeft.
Ik zal het deze kerstvakantie eerst eens testen met mijn all-in-one of het heeft geholpen. Als dat zo is,dan wil ik best die moeite doen.
Ben nu een beetje druk met de examens...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline LooseEnds

  • Lid
Re: Scannen met Canon
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/29, 01:58:32 »
Omdat ik Hardy 64-bit en Intrepid 64-bit gebruik, werken de normale (32-bit) oplossingen bij mij vaak niet. Mijn zoektocht bracht mij naar een aantal sites. Deze 
( http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html   ) Engelse blog bracht mij een goede oplossing.

Omdat het bij mij werkte heb ik de schrijver gevraagd of ik het mocht vertalen en op dit forum wegzetten. Dat mocht en hier dus mijn (vrije) vertaling.

Volgens de schrijver werkt deze (CVS) driver voor (o.a.) de meeste recente Pixma modellen, waaronder de:
MP630 (en waarschijnlijk ook de MP980, MP620, MP540, MP240, MP260, MP190)
en ook de: MP970 (inclusief TPU mode), MP610, MP520, MP470, MP220, MP210,
<geknipt> Laat ik het als Linux n00b zo formuleren: Krijg met ubuntu 8.10 mijn Canon pixma mp210 ook niet aan de gang maar ga zeker geen 12 opdrachten uitvoeren om het apparaat werkend te krijgen. Canon lijkt mij bepaald niet een in de marge opererende printerfabrikant. Zoiets hoort gewoon 'plug and play' te gaan.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Scannen met Canon
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/29, 10:13:54 »
Je kan een oplossing zoeken voor een probleem, je kan ook een probleem zoeken voor een oplossing.

Ik wilde een Canon om een aantal redenen. Die heb ik toen gekocht. Toen heb ik naar een mogelijkheid gezocht om hem goed werkend te krijgen. Die heb ik gevonden en hier geplaatst voor anderen die er iets mee kunnen en willen

Jij behoort dus niet tot die categorie, dat mag.

Ik ben het met je eens dat Canon ook voor 64 bit werkende drivers zou moeten maken. Dat hebben ze (nog) niet gedaan. Heb je een beter idee voor mensen die wel Canon willen gebruiken?

Offline LooseEnds

  • Lid
Re: Scannen met Canon
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/29, 13:41:51 »
Je kan een oplossing zoeken voor een probleem, je kan ook een probleem zoeken voor een oplossing.

Ik wilde een Canon om een aantal redenen. Die heb ik toen gekocht. Toen heb ik naar een mogelijkheid gezocht om hem goed werkend te krijgen. Die heb ik gevonden en hier geplaatst voor anderen die er iets mee kunnen en willen

Jij behoort dus niet tot die categorie, dat mag.

Ik ben het met je eens dat Canon ook voor 64 bit werkende drivers zou moeten maken. Dat hebben ze (nog) niet gedaan. Heb je een beter idee voor mensen die wel Canon willen gebruiken?
Dat jij naar een oplossing opzoek gaat en anderen deze aandraagt is prijzenswaardig.

Het gaat er mij om dat personen die Linux wel eens uit willen proberen (o.a. ik) gelijk al tegen een voor hen complex probleem kunnen aanlopen, veel onbekende opdrachten moeten uitvoeren om in dit geval hun printer tot leven te kunnen wekken. Voor mij behoort een OS basis-hardware als o.a. een printer - muis - toetsenbord bij het aansluiten zelf te kunnen detecteren en configureren. Linux/ubuntu blijkt v.w.b. mijn printer daar niet toe in staat, wat voor mij inhoud dat ik weer omschakel naar Win. Ik gebruik ubuntu nu alleen maar voor internet-bankieren. 

Voor de goede orde nogmaals: het was geen kritiek op jou. Linux op de desktop zal m.i. voor iemand die zijn PC 'normaal' gebruikt onder deze omstandigheden nooit een optie worden om Win. de rug toe te keren.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Scannen met Canon
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/30, 11:56:56 »
Als je de 32 bits gebruikt kan je zo de Canon drivers gebruiken.

Bovendien hoef je die 12 stappen niet echt uit te voeren (in te tikken). Het is slechts knippen en plakken. Bovendien je hebt hulp hier, wat wil je nog meer? Ik kan je verzekeren dat dit minder werk is dan elke keer op virussen scannen en defragmenteren etc. Je mag het proberen. Niet geschoten is altijd mis.

We zijn nog te exotisch waardoor er niet altijd rekening gehouwen wordt met ons (Linuxers). Dat het niet zo gaat als we willen ligt (in dit geval) aan Canon.

jhs2402

  • Gast
Re: Scannen met Canon
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/14, 11:59:07 »
5 Tik (of plak) nu vervolgens in de terminal:
./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc –localstatedir=/var

en druk op enter

Bij deze regel kreeg ik een foutmelding. Ik gebruik de canon MP540. Ik heb de laatste opdrachtregel gewist. Dus zonder de -localstatedir=/var.
Verder alles correct uitgevoerd. Het werkt perfect. Hij ziet de scanner, printer had ik al aan de praat gekregen. Xsane doet het nu zonder problemen.

Nog bedankt  =D

Re: Scannen met Canon
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/24, 22:30:15 »
Ik heb de 12-stappen methode gebruikt om de MP 540 scanner aan de praat te krijgen,
Alleen: na stap 6 wordt er gevraagd naar mijn wachtwoord.
Ik wil dat wachtwoord graag intypen, maar de terminal reageert op geen enkele toetsaanslag.
Wat gaat er verkeerd?

Re: Scannen met Canon
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/24, 22:40:55 »
Gewoon je wachtwoord intypen, je ziet niets, geen balletjes, sterretjes o.i.d.
erna een ENTER
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.