Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD  (gelezen 6868 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #50 Gepost op: 2014/07/19, 13:48:36 »
OK, deze discussie heeft me tot een ontdekking geleid: de kernel-updates worden in Mint 17 blijkbaar als een soort "niveau 6"-updates behandeld. Een gevolg van de grote herziening die Updatebeheer heeft ondergaan in Mint 17, ongetwijfeld.

Als volgt installeer je de nieuwste kernel in Mint 17:

Start Updatebeheer. In de werkbalk ervan: Beeld - Linuxkernels

Maak het venster dat nu opduikt, schermvullend (zodat alle knoppen in beeld komen)

Klik bij kernel 3.13.0-32 (de nieuwste) op Installeren.

Herstart je computer na installatie, en klaar is kees.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/07/19, 13:51:38 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #51 Gepost op: 2014/07/19, 13:51:35 »
Ik heb momenteel ook kernel  3.13.0-24 zowel in Mint als Ubuntu. En dat vind ik prima zo en ga er dus niets aan veranderen. De nieuwe kernel komt vanzelf wel als hij goed bevonden is.  =D

Dan mag je je Ubuntu wel eens gaan voorzien van updates want Ubuntu 14.04 zit allang op 3.13.0-30.

Ik heb inderdaad Ubuntu 14.04 en krijg regelmatig updates binnen, zelfs gisteren nog 8 mb
En dat geld ook voor Linux Mint 14.04 LTS  :evil:

Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #52 Gepost op: 2014/07/19, 13:51:53 »
Ik heb momenteel ook kernel  3.13.0-24 zowel in Mint als Ubuntu. En dat vind ik prima zo en ga er dus niets aan veranderen. De nieuwe kernel komt vanzelf wel als hij goed bevonden is.  =D

Dan mag je je Ubuntu wel eens gaan voorzien van updates want Ubuntu 14.04 zit allang op 3.13.0-30.
Om precies te zijn op 3.13.0-32  :P

Je hebt gelijk, ik heb het verbeterd ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #53 Gepost op: 2014/07/19, 13:52:08 »
OK, deze discussie heeft me tot een ontdekking geleid: de kernel-updates worden in Mint 17 blijkbaar als een soort "niveau 6"-updates behandeld. Een gevolg van de grote herziening die Updatebeheer heeft ondergaan in Mint 17, ongetwijfeld.

Als volgt installeer je de nieuwste kernel in Mint 17:

Updatebeheer - Beeld - Linuxkernels

Maak het venster dat nu opduikt, schermvullend (zodat alle knoppen in beeld komen)

Klik bij kernel 3.13.0-32 (de nieuwste) op Installeren.

Herstart je computer na installatie, en klaar is kees.  =D

Je bent een topper, we kunnen nu deze hele discussie afsluiten, en voorgoed !

Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #54 Gepost op: 2014/07/19, 13:53:12 »
Ik heb momenteel ook kernel  3.13.0-24 zowel in Mint als Ubuntu. En dat vind ik prima zo en ga er dus niets aan veranderen. De nieuwe kernel komt vanzelf wel als hij goed bevonden is.  =D

Dan mag je je Ubuntu wel eens gaan voorzien van updates want Ubuntu 14.04 zit allang op 3.13.0-30.

Ik heb inderdaad Ubuntu 14.04 en krijg regelmatig updates binnen, zelfs gisteren nog 8 mb
En dat geld ook voor Linux Mint 14.04 LTS  :evil:

Maar dan sla je de kernel-updates op Ubuntu 14.04 dus over? Want je kernel loopt ver achter op de updates die Ubuntu aanbiedt...

Offline RikRik

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #55 Gepost op: 2014/07/19, 14:04:41 »
r@r-Aspire-X1700 ~ $ uname -a
Linux r-Aspire-X1700 3.13.0-32-generic #57-Ubuntu SMP Tue Jul 15 03:51:08 UTC 2014 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux   =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #56 Gepost op: 2014/07/19, 14:07:19 »
we kunnen nu deze hele discussie afsluiten, en voorgoed !
Nog niet helemaal.... ik vind dat je in Updatebeheer moet kunnen inschakelen, dat er een melding komt als er een nieuwe kernel beschikbaar is. Een extra optie die je kunt aanvinken in Updatebeheer.

Daar kom ik op terug: ik ga er een functieverzoek van maken bij de "Ideeën" voor Mint. Wordt vervolgd!  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #57 Gepost op: 2014/07/19, 14:25:00 »
Goed, hier is-ie dan: http://community.linuxmint.com/idea/view/5100

Mintgebruikers: graag jullie steun!  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #58 Gepost op: 2014/07/19, 14:31:36 »
Ik begrijp dat veiligheidsupdates in de kernel in Mint standaard nooit, ook niet met grote vertraging, aangeboden worden.

Inderdaad geen storm in een glas water. Mint komt daar mee weg omdat het geen doelwit is. Bij Microsoft zou dergelijk beleid een onaanvaardbaar groot risico leveren op massale veiligheidsincidenten en bijhorende pers.

Offline midas

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #59 Gepost op: 2014/07/19, 14:49:53 »
Me too :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline midas

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #60 Gepost op: 2014/07/19, 14:54:18 »
Als je dan gaat updaten via de terminal of met Synaptic...omzeil je dan niet het probleem van eventueel achtergehouden kernels?

(grrr...net geprobeerd, NEE dus. Kan alleen op de door Pjotr beschreven wijze in de Update-manager)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/19, 15:17:32 door midas »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #61 Gepost op: 2014/07/19, 15:23:47 »
Met synaptic doe je niet aan automatische updates. Je duidt zelf aan wat je installeert en niet. Dit is echter niet voor de doorsnee gebruiker die die systeemkennis niet heeft (of wil hebben).

Via de terminal (sudo apt-get upgrade) omzeil je het probleem waarschijnlijk niet: het Mint updateprogramma maakt zeer waarschijnlijk in de achtergrond gebruik van dezelfde commandolijn tools.

Offline bwman

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #62 Gepost op: 2014/07/19, 15:25:03 »
@pjotr Done
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline bwman

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #63 Gepost op: 2014/07/19, 15:25:52 »
@vanadium apt-get dist upgrade ook niet?
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #64 Gepost op: 2014/07/19, 15:33:48 »
Beste mensen allemaal bedankt voor de goede raad.
@Pjotr in het bijzonder voor die gouden tip.
En zie hier onder mijn gegevens nu,

Linux henk1-MS-7592 3.13.0-32-generic #57-Ubuntu SMP Tue Jul 15 03:51:08 UTC 2014 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

-Version-
Kernel      : Linux 3.13.0-32-generic (x86_64)
Compiled      : #57-Ubuntu SMP Tue Jul 15 03:51:08 UTC 2014
C Library      : Unknown
Default C Compiler      : GNU C Compiler version 4.8.2 (Ubuntu 4.8.2-19ubuntu1)
Distribution      : Linux Mint 17 Qiana
-Current Session-
Computer Name      : henk-MS-7592
User Name      : henk (henk)
Home Directory      : /home/henk
Desktop Environment      : X-Cinnamon (default)
-Misc-
Uptime      : 8 minutes
Load Average      : 0,00, 0,00, 0,00

En op de laptop staat de Xubuntu ook op  3.13.0-32-generic
Alleen daar staat Ubuntu op  3.13.0-30-generic ondanks de laatste update van nu net 67.4Mb En alles staat daar hetzelfde ingesteld als op mijn werk Pc.



Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #65 Gepost op: 2014/07/19, 18:35:02 »
Met synaptic doe je niet aan automatische updates. Je duidt zelf aan wat je installeert en niet. Dit is echter niet voor de doorsnee gebruiker die die systeemkennis niet heeft (of wil hebben).

Via de terminal (sudo apt-get upgrade) omzeil je het probleem waarschijnlijk niet: het Mint updateprogramma maakt zeer waarschijnlijk in de achtergrond gebruik van dezelfde commandolijn tools.

Daarmee sla je de nagel op de kop; dit is niet geschikt voor een doorsnee gebruiker. En daarmee is Mint, in mijn ogen, ongeschikt voor verantwoordelijk gebruik ( bankieren, communicatie met overheden, enzovoort).
Hoe graag hier een aantal leden dat toch willen verdedigen, het is wat het is. Mint is evengoed een 1-mansdistro met alle nadelen vandien. Met Ubuntu zelf ontloop je vast en zeker die problematiek. Je kan er naast kijken, maar het is toch een op drijfzand gebouwde distro (in de tijd werd SolusOS evengoed neergesabeld omwille van een individueel project) niet meer en niet minder.

De FUD in beschouwing genomen is eigenlijk ook wel waar; krijg je zo'n distro wel op zijn knieën  ? Maar het is waar: mocht Mint een beetje op Windows lijken (qua populariteit ) dan waren de gevolgen niet te overzien.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #66 Gepost op: 2014/07/19, 19:08:25 »
Daarmee sla je de nagel op de kop; dit is niet geschikt voor een doorsnee gebruiker. En daarmee is Mint, in mijn ogen, ongeschikt voor verantwoordelijk gebruik ( bankieren, communicatie met overheden, enzovoort).
Nee, die bewering gaat me veel te ver.... Mint met de standaardinstellingen is inderdaad wat onveiliger dan Ubuntu, maar niet enorm veel. En nog steeds een stuk veiliger dan bijvoorbeeld Windows.

Bovendien is de veiligheid van Mint met twee simpele ingrepen op hetzelfde niveau te brengen als die van Ubuntu.
Citaat
Mint is evengoed een 1-mansdistro met alle nadelen vandien.
Er zijn drie mensen die bij Mint een voltijdse betaalde baan hebben.
Citaat
Je kan er naast kijken, maar het is toch een op drijfzand gebouwde distro (in de tijd werd SolusOS evengoed neergesabeld omwille van een individueel project) niet meer en niet minder.
Mint is tegenwoordig uitsluitend gebouwd op LTS-versies van Ubuntu; dat zou ik toch geen drijfzand willen noemen.  =D

Linux Mint is zelfs voor meer dan 90 % identiek aan Ubuntu; de grootste verschillen zijn de eigen werkomgeving (Cinnamon) en de eigen gereedschapjes van Mint.

Aanvankelijk, bij het begin van Mint, keek ik er ook een beetje op neer. Maar Mint heeft zich in de loop der jaren bewezen: niet alleen is het al jarenlang een stabiele factor, maar ook is het al geruime tijd waarschijnlijk de populairste Linuxdistro op de bureaucomputer. Wereldwijd. Een enorme prestatie....

Een belangrijk project als Mint kun je niet afserveren met het etiket "op drijfzand gebouwd eenmansproject". Dat doet de waarheid geweld aan.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/19, 19:19:07 door Pjotr »

Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #67 Gepost op: 2014/07/19, 19:46:39 »
Citaat
Bovendien is de veiligheid van Mint met twee simpele ingrepen op hetzelfde niveau te brengen als die van Ubuntu.

Veiligheid kan een pluspunt zijn, maar technisch kan Mint met zo'n ingreep spaak lopen.
Ik heb al regelmatig ervaren dat Mint doodleuk een Ubuntu-systeem op eigen hand zet; en daarmee ben ik niet zo zeker dat een Mint op niveau zetten per definitie een stabiel en goed werkend systeem oplevert.
[Waarom is men zo terughoudend met kernel-updates bij Mint]

Enfin, het is een leuke distro, maar voor mij neig ik meer naar Ubuntu en zelfs Debian als ik werkpaarden moet hebben.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #68 Gepost op: 2014/07/19, 20:00:01 »
Citaat
Bovendien is de veiligheid van Mint met twee simpele ingrepen op hetzelfde niveau te brengen als die van Ubuntu.

Veiligheid kan een pluspunt zijn, maar technisch kan Mint met zo'n ingreep spaak lopen.
Ik heb al regelmatig ervaren dat Mint doodleuk een Ubuntu-systeem op eigen hand zet; en daarmee ben ik niet zo zeker dat een Mint op niveau zetten per definitie een stabiel en goed werkend systeem oplevert.
(Waarom is men zo terughoudend met kernel-updates bij Mint)
Mint wil bepaalde problemen die zich bij Ubuntu kunnen voordoen, voorkómen. Zelfs al is de kans op zulke problemen vrij klein. Het gaat dus niet om het voorkómen van een "eigen" probleemcategorie.
Citaat
Enfin, het is een leuke distro, maar voor mij neig ik meer naar Ubuntu en zelfs Debian als ik werkpaarden moet hebben.
Dat is natuurlijk sowieso een prima keuze, waar niks mis mee is.   :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #69 Gepost op: 2014/07/19, 21:38:46 »
Mint wil bepaalde problemen die zich bij Ubuntu kunnen voordoen, voorkómen. Zelfs al is de kans op zulke problemen vrij klein.
Welke problemen dan? En als er werkelijk problemen zijn, moet Ubuntu die toch zeker oplossen? En als er geen objectief aantoonbare problemen zijn, waarom moet er dan een oplossing zijn zonder probleem? Of moet Ubuntu het licht wat Mint heeft gezien, maar volgen? En als er geen problemen zijn (naar eigen zeggen), waarom moet Mint dan die instelling hebben om bep. updates tegen te houden?

Begrijp er helemaal niets van, maar gelukkig hoeft dat ook niet....

Hoe graag hier een aantal leden dat toch willen verdedigen, het is wat het is.
Heb ook het idee dat je aan iemands kindje komt of zo. En dat dan de antwoorden naar mijn inzicht wat minder objectief zijn als gewenst. Maar daar zullen dan deze en gene het weer oneens over zijn. Wat ook weer OK is, zoals altijd alles OK is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #70 Gepost op: 2014/07/19, 22:05:24 »
Mint wil bepaalde problemen die zich bij Ubuntu kunnen voordoen, voorkómen. Zelfs al is de kans op zulke problemen vrij klein.
Welke problemen dan?
Google is, zoals zo vaak, uw vriend:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=ubuntu+kernel+update+causes+problem

Ik zeg niet, dat ik het eens ben met de standaardaanpak van Mint op dit punt. Sterker nog, ik ben het ermee oneens, zoals ik ook heb aangetoond.

Maar er is geen enkele reden om deze kwestie groter te maken dan ze is. Het begint onderdehand een beetje flauw te worden; zo kun je niet zakelijk en constructief discussiëren.

Offline bwman

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #71 Gepost op: 2014/07/19, 22:09:50 »
Hmm die commentaar van als je aan iemands kindje komt is voor u net zo waar.Wie is die klokkeluider waar zijn zijn fundatie's op gebouwd, ik vind mint niet slechter als ubuntu, ik werk er graag mee maar hier word niet alleen kort door de bocht gegaan maar soms hele stukken afgesneden. Wlles komt neer op wat door iemand al gezegd heeft wat is waar?? ik heb nog niet in beide kernels aan het rondneuzen geweest. dus ik moet maar geloven wat men zegt, maar ik heb persoonlijk nog geen enkel probleem ondervonden op mijn mint pcs's (3) ook niet met alle veiligheidsupdate's ingeschakeld.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #72 Gepost op: 2014/07/19, 22:31:28 »
Maar er is geen enkele reden om deze kwestie groter te maken dan ze is.
Downplayen is ook een strategie, want het valt nog maar te bezien of het een onbenullige zaak is. Als Ubuntu hetzelfde zou doen als Mint (veiligheidsupdates standaard tegenhouden), dan zou er een storm van protest ontstaan mag ik aannemen, juist omdat het om een fundamentele veiligheidskwestie gaat, ook niet toevallig het onderwerp van deze draad.

Maar goed, de stellingen zijn betrokken en die worden niet verlaten, dus laat ik het hierbij. Ik neem dan wel de vrijheid dat als mij om advies gevraagd wordt wat betreft Mint, ik dit als heikel punt naar voren schuif.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #73 Gepost op: 2014/07/19, 22:39:02 »
Ik ken mensen met Ubuntu die zelden kijken naar updates, er zijn 600 updates beschikbaar, maar er is geen interesse, alles werkt toch goed, waarom dan updaten. Onverstandig natuurlijk, volgens mij worden de veiligheidsupdates in Windows automatisch geïnstalleerd.
Het probleem met mint is dankzij Pjotr voor mij helemaal opgelost, dus, we kunnen nu deze hele discussie afsluiten, en voorgoed !
Voorlopig mijn laatste bijdrage hier op dit forum, RikRik gaat genieten van z'n welverdiende vakantie  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fundamentele kritiek op Linux Mint? ... toch ook wat FUD
« Reactie #74 Gepost op: 2014/07/19, 22:51:35 »
het valt nog maar te bezien of het een onbenullige zaak is.
Dat heb ik ook niet beweerd: dat is weer het andere uiterste.
Citaat
Ik neem dan wel de vrijheid dat als mij om advies gevraagd wordt wat betreft Mint, ik dit als heikel punt naar voren schuif.
Dat doe ik ook; ik raad mensen die Mint installeren aan, om twee eenvoudige ingrepen te doen voor de verbetering van de veiligheid:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-cinnamon-directdoen#TOC-Verbeter-de-instellingen-van-Updatebeheer
En daarmee is Mint dan weer precies even veilig als Ubuntu.

Bovendien heb ik, zoals reeds gezegd, deze kwestie aangekaart bij de ontwikkelaars van Mint, omdat ik vind dat de standaardinstelling anders moet.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/19, 22:58:31 door Pjotr »