Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opslagmedia (partities, optische schijven) automatisch aankoppelen  (gelezen 3089 keer)

Sinds Ubuntu 12.10 is er een tool aan boord waarmee je heel gemakkelijk met een paar klikken partities automatisch kunt laten aankoppelen. Je kunt de naam, het koppelpunt, opties en meer naar eigen hand aanpassen.

Ik heb het over Schijven/Disks (gnome-disks). Het is te vinden in de Dash.

Start Schijven.


Selecteer het gewenste medium. Indien nodig, selecteer de gewenste partitie.


Druk op het tandwiel en kies "Koppelopties bewerken"...


Zet "Automatische koppelopties" uit, zodat je vrij kunt instellen. Nu kun je bepalen of er automatisch gekoppeld moet worden bij het starten van de computer, kun je de aankoppelopties bewerken, het medium een ander label geven, enzovoorts.


Bij het OK drukken wordt het beheerderswachtwoord gevraagd. Hierna worden de benodigde wijzigingen naar /etc/fstab weggeschreven. Herstart je computer voor het resultaat.

Re: Opslagmedia (partities, optische schijven) automatisch aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/16, 23:42:25 »
Goede tutorial! Bedankt!

Wel vreemd dat dat bij GNOME/Unity zo weggestopt zit in een tool. Bij E17 zit het gewoon in de instellingen van de bestandsbeheerder en ik dacht bij Xfce ook (in ieder geval bij KDE wel).

Re: Opslagmedia (partities, optische schijven) automatisch aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/17, 15:35:20 »
...De naam van het programma is een keer of vijf genoemd in mijn instructies. :P

De tip is dan ook van toepassing op Ubuntu 12.10 en hoger. Waarschijnlijk heeft Linux Mint oudere pakketten aan boord.

Re: Opslagmedia (partities, optische schijven) automatisch aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/17, 15:42:23 »
Ik zal er wel overheen lezen dan.
Het gaat om het programma Schijven. Zie je dat niet in de screenshots en in de uitleg dan? Anders moet ik het verduidelijken.

Re: Opslagmedia (partities, optische schijven) automatisch aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/17, 19:13:02 »
Een fork van palimpsest?  :o
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Opslagmedia (partities, optische schijven) automatisch aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/17, 22:05:09 »
Een fork van palimpsest?  :o
Het is gnome-disks en het wordt met Ubuntu 12.10 meegeleverd. Het programma heette eerst palimpsest, toen gnome-disk-utility en nu dus... gnome-disks. Schijven/Disks. Laten we er nu over stoppen.