Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu wordt traag  (gelezen 3983 keer)

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #50 Gepost op: 2017/07/28, 20:48:29 »
@ Jan Ubu,
Lief aangeboden, maar de schijf zit in mijn desktop en ik zou echt niet weten, hoe ik die er uit moet krijgen.
Ik ben echt een leek, kan de pc bedienen en daar houdt het echt mee op ;)
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #51 Gepost op: 2017/07/28, 20:57:14 »
Voor je snelheids probleem hoef je echt niet, iets te formatteren.
Een windows partitie heeft ook geen invloed op je linux.

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #52 Gepost op: 2017/07/28, 21:46:39 »
Maar ik mis wel een halve schijf en heb nog maar 55 mb vrij. Dat betekent dat mijn hele schijf vol loopt, of zie ik dat verkeerd?
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #53 Gepost op: 2017/07/28, 21:50:59 »
Maar ik mis wel een halve schijf en heb nog maar 55 mb vrij. Dat betekent dat mijn hele schijf vol loopt, of zie ik dat verkeerd?

Het is geen 55 mb maar 55 gb (=55000 mb)  ;)
Dus je hoeft je wat dat betreft echt geen zorgen te maken.
Vraag  blijft natuurlijk wel waarom is Xubuntu zo traag en wat kunnen we daar aan doen?
« Laatst bewerkt op: 2017/07/28, 21:59:59 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline h2o

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #54 Gepost op: 2017/07/28, 22:13:01 »
Als alles er toch af mag...  :evil:

Je kunt vanaf een Xubuntu installatie schijf Gparted opstarten en dan de partitietabel eraf kieperen:

(Hier lukt dat dus niet omdat ik vanaf een werkende situatie een schermfoto maak)
Dan de partitie tabel aanmaken en daarna heb je als het goed is een geheel lege schijf met niets erop.
Dan maak je twee partities aan. Een grote voor besturingssysteem, home, data enz. een een swap partitie (2 GB).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #55 Gepost op: 2017/07/28, 23:08:52 »
Voor je snelheids probleem hoef je echt niet, iets te formatteren.

Neen, dat is evident.

Citaat
Een windows partitie heeft ook geen invloed op je linux.

Neen, uiteraard niet.

Maar daar gaat het helemaal niet over. Ik ben geduldig dus zal nogmaals herhalen wat we al weten:

- Cisca heeft tot tweemaal toe Xubuntu geïnstalleerd.
- Beide keren heeft zij:
A niet gekozen voor installatie naast een bestaande partitie (eerste Install optie)
B niet gekozen voor 'iets anders' (derde Install optie)

Zij heeft gekozen voor schijf wissen en volledig gebruiken voor Xubuntu 16.04.2 te weten: tweede install optie

Huidige situatie:

Feit: Ongewild, nooit gevraagd, bestaat de schijf nu toch uit twee hoofdpartities.
Beiden om en nabij 80GB waarvan 1 partitie totaal onbenaderbaar is door Xubuntu, en zoals we al weten: óók de Xubuntu installer.

Gevolg: Xubuntu herkent maar de helft van de schijf, waardoor Cisca inplaats van de gehoopte 130GB vrije ruimte maar 50GB tot haar beschikking heeft. (zie haar post van 26-07-2017, 12:44 uur) terwijl het er eigelijk zo uit zo moeten zien bij haar als op de bijlage in deze post.

afsluitende deductie:

Aangezien de ingebouwde voorgeprogrammeerde GParted functie voor Install optie 2: Volledige schijf wissen niet heeft gefunctioneerd, is er onmiskenbaar een overheersende oorzaak die boven de functies van Gparted is verheven.

Hoogstwaarschijnlijk is dus de oorzaak - uitsluitend uit mijn ervaring met hardnekkige efi partities gesproken - een efi partitie die niet zichtbaar is in GParted maar slechts, èn uitsluitend met een Windows schijfbeheer programma. Een efi partitie heeft bij uitzondering ook nooit de gebruikelijke stationsletteridentificatie C:, D:, F:, etc.
Daarnaast en bovendien is dat ook de bedoeling omdat een efi partitie alleen een beveiligingspartitie is ten behoeve van andere Windowspartities, in gebruik of leeg.
   

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #56 Gepost op: 2017/07/28, 23:13:27 »
@ h2o,
Wat zou ik dit graag willen doen, maar ik durf dit niet. Ik snap al niet eens hoe ik van een Xubuntu installatieschijf Gparted op zou moeten starten.
Is voor mij allemaal acrcadabra.

Ik vrees wel dat de installatie van Xubuntu opnieuw moet, want het laden van sommige websites gaat steeds langer duren  :(
Het systeen blijft ook vaker hangen, dat had ik nooit.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

swake

  • Gast
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #57 Gepost op: 2017/07/28, 23:24:07 »
Citaat
Ik heb jouw rapport vergeleken met wat ik krijg te zien voor mijn HardDisk maar.... wat mij wel opvalt is dat er bij jouw een zogenaamd "Unknown HDD Attribute is."  Ik zie dat in mijn rapport niet terug.

Mijns insziens verwijst dit naar harde schijf fouten en zou dit wel eens de verklaring kunnen zijn van het probleem .

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #58 Gepost op: 2017/07/28, 23:31:07 »
De harde schijf is opgedeeld in twee schijven en die ene wordt niet herkend. Die kon ik ook niet testen, ik kreeg deze melding:No additional information is available for this drive.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

swake

  • Gast
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #59 Gepost op: 2017/07/28, 23:31:49 »
Citaat
Neen, uiteraard niet.

Maar daar gaat het helemaal niet over. Ik ben geduldig dus zal nogmaals herhalen wat we al weten:

- Cisca heeft tot tweemaal toe Xubuntu geïnstalleerd.
- Beide keren heeft zij:
A niet gekozen voor installatie naast een bestaande partitie (eerste Install optie)
B niet gekozen voor 'iets anders' (derde Install optie)

Zij heeft gekozen voor schijf wissen en volledig gebruiken voor Xubuntu 16.04.2 te weten: tweede install optie


 ??? ?

Hier werd Xubuntu naast Windows 7 geïnstalleerd en gebruik gemaakt van de schijfindeler . Daarna werd de Windows 7 partitie leeggemaakt .
Bij de installatie moest gekozen worden voor : "maak schijf leeg en vervang windows door Xubuntu"  en dan werd de kleine Windows opstart partitie ook verwijdert .

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #60 Gepost op: 2017/07/28, 23:35:51 »
Windows 7 was er al af voordat ik Xubutu heb geinstalleerd en de mogelijkheid van maak schijf leeg en vervang windows voor Xubuntu kreeg ik helemaal niet.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #61 Gepost op: 2017/07/29, 07:41:50 »
Opstarten livecd, en dan internet testen, dan weet je of het aan je linux ligt.
Want het kan ook nog je provider zijn.
Kun je een andere pc /laptop testen?

Router en andere hardware, daar de stroom van losmaken, 5 minuten wachten.
Dan weer aansluiten, 5 minuten wachten, dan weer internet testen.
Misschien dns problemen bij provider.
Ook een aantal dagen wachten kan helpen, of bij provider kijken of deze een storing op een website weer geeft.

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #62 Gepost op: 2017/07/29, 09:56:11 »
Het probleem met de traagheid lijkt opgelost. Ik moest vanmorgen via updatebeheer een distributie opwaardering uitvoeren en nu draait alles weer als vanouds. Natuurlijk mis ik nog steeds een halve harde schijf, maar dat blijkt voor het functioneren van xubuntu nu geen probleem te zijn.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, ik laat het nu maar zo nu het weer goed werkt.

Fijn weekend allemaal xxx

Groetjes Cisca.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.