Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten van een externe USB harde schijf  (gelezen 1348 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Mounten van een externe USB harde schijf
« Gepost op: 2007/11/03, 16:29:07 »
Goeieavond allen,

Toen ik daarnet een externe USB harde schijf wilde aankoppelen liep ik vast. Ik had de schijf eerst gemount met:
sudo gedit /etc/fstab

Hier heb ik deze regel in bijgezet: /dev/sdc2 /media/backupschijf ext3 rw,user 0    0
Is dit eigenlijk juist? Wat willen die dump en pass getallen allemaal zeggen?

Vervolgens aangekoppeld met: sudo mount -a

Toen merkte ik op dat ik geen schrijfrechten had. Dit heb ik opgelost met:
sudo chown -R /media/backupschijf

Nu kan ik naar de schijf schrijven, maar is dit wel een juiste methode? Kan ik nu op bv een andere pc met ubuntu onder een andere gebruikersnaam nu ook bestanden naar de schijf schrijven?

Alvast bedankt,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline vanadium

  • Lid
Mounten van een externe USB harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/03, 17:14:34 »
Waarom heb je die externe schijf willen koppelen via fstab? Een externe USB schijf wordt normaliter wutomatisch gemount met rechten voor de gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Mounten van een externe USB harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/03, 17:17:06 »
Ik weet het, maar ik kon het niet laten even te proberen en te rommelen. Veel proberen en vaak met je kop tegen de deur lopen ;)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline vanadium

  • Lid
Mounten van een externe USB harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/03, 17:34:56 »
Je hebt dan in elk geval goed leren mounten. Een schijf die via /etc/fstab gemount wordt, is standaard alleen toegankelijk voor de root. Als er al dingen van jou opstonden, dan blijven die van jou. Met je sudo chown -R commando heb je alles toegeeigend. Echter, ook het koppelpunt heb je je toegeëigend, dwz, je kan ook in de root directory van de aangekoppelde schijf schrijven.

Als je een ext3 schijf elders aankoppelt, is het nooit zeker dat je erop kan schrijven. Gebruikers zijn namelijk specifiek voor één systeem. Op een ander systeem kan gebruiker "scormen" namelijk een andere uuid (user id) hebben. Een oplossing op een "removable device" om met rechten geen last te hebben, is alles open zetten: dan kan je steeds schrijven waar de schijf ook aangekoppeld is. Met de Microsoft bestandssystemen fat en ntfs is dat automatisch zo want ze ondersteunen geen Linux rechten.

"dump" is of het bestandssysteem al dan niet gedumpt (gebackuped) moet worden. "pass" vermeldt of het volume bij aankoppelen gechecked moet worden. De systeempartitie krijgt een 1, andere partities een 2. 0 betekent: geen controle.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Mounten van een externe USB harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/03, 17:55:02 »
Citaat
Een oplossing op een "removable device" om met rechten geen last te hebben, is alles open zetten: dan kan je steeds schrijven waar de schijf ook aangekoppeld is.
Hoe kan je alles "open" zetten? Ik veronderstel iets in de zin van: sudo chown -R Iedereen /media/backupschijf

Hetgeen ik in de fstab heb gezet verwijder ik hier best uit?

Citaat
"dump" is of het bestandssysteem al dan niet gedumpt (gebackuped) moet worden. "pass" vermeldt of het volume bij aankoppelen gechecked moet worden. De systeempartitie krijgt een 1, andere partities een 2. 0 betekent: geen controle.
Dat is duidelijk, bedankt!

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog