Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internetbankieren België  (gelezen 4675 keer)

Offline odigo

  • Lid
internetbankieren België
« Gepost op: 2018/12/05, 18:19:48 »
Hallo,
heb een digitpass met usb stick en dien dit programma te downloaden (zogenaamd veiliger programma)
Is dit mogelijk in Ubuntu 1804  en hoe ?
werk met HP 500gb ram4gb 3x2ghz
Ik vermoed van niet aangezien alles via software center verloopt tenzij er een hulpprogramma beschikbaar is.
Of dien ik dit programma op een externe dvd te laden?

met dank alvast voor jullie info
mvg Guido

Offline odigo

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/13, 19:45:27 »
Hallo Buzzin,
de laatste zin begrijp ik niet goed
gdebi kan ik uit software downloaden maar kan ik via dit pakket ook het programma voor
internetbankieren downloaden ?
met dank alvast
mvg Guido

Offline Nero

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/13, 20:14:17 »
Voor welke bank heb je software nodig? Alle Belgische banken kan je gewoon in de browser bereiken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/13, 21:17:37 »
En zowat alle Belgische banken ondersteunen ook de ItsMe app op smartphone voor een 2FA (2-Factor Authentication) waardoor je geen kaartlezers of digisleutels of andere hardware meer nodig hebt. Gewoon de webbrowser op je desktop plus de app op je smartphone en je kunt bankieren.

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/14, 08:55:50 »
En zowat alle Belgische banken ondersteunen ook de ItsMe app op smartphone voor een 2FA (2-Factor Authentication) waardoor je geen kaartlezers of digisleutels of andere hardware meer nodig hebt. Gewoon de webbrowser op je desktop plus de app op je smartphone en je kunt bankieren.

de omschrijving van v/h onderwerp " internetbankieren België " is een ongelukkige keuze m.b.t de  " Digipass " toepassing

hoe je aan " internet bankieren " doet varieert namelijk niet alleen maar van land tot land , maar ook nogeens van bank tot bank

om het eenvoudig te maken   :o  verschilt het er bovenop nogeens binnen dezelfde bank van land tot land

het " Digipass & dito Code " verhaal heeft dus niets met " internetbankieren in België " te maken

grote banken zoals ING en BNP Paribas in BELGIE werken met Homebanking waarop je inlogt met je kaartlezer of met de Belgian Mobile ID ... itsme-applicatie waar Bloom naar refereert

Deutsche Bank België  werkt dan weer met het " Digipass " systeem

als je wil weten hoe je in België aan internetbankieren doet raad ik je dus aan van de bank aan te spreken die houder is van je rekening(en)

alle respectievelijke  banken communiceren hier duidelijk over en denk dan ook niet dat een Ubuntu Forum de plaats is waar je deze vraag dient te stellen ...

misschien beter een nieuw topic starten met als onderwerp :
" hoe installeer ik Digipass onder Ubuntu 18.04 " ?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/14, 10:13:13 door Phil II »

Re: internetbankieren België
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/14, 17:08:31 »
Hallo beste Vrienden,
Ik heb geen logo van Itsme er bij staan op ubuntu.
kan enkel inloggen met  kaart en digipas.
Bij windows kan het wel ; logo itsme is er aanwezig en hier bij ubuntu 16.04 niet.
Chrome ook niet zoals firefox webbrowser.
Is er een middel? om toch Itsme er bij te krijgen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/14, 18:21:44 »
Bellen met de helpdesk van Belfius dat ze hun webinterface moeten aanpassen zodat ItsMe bruikbaar wordt vanaf ALLE platformen en niet alleen vanaf Windows. ItsMe is effectief bedoeld voor ALLE platformen!

Re: internetbankieren België
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/14, 19:44:58 »
Ik heb een mailtje verstuurd naar itsme   om 17,30 uuur  en wacht hierop om antwoord.

Beste,

Op besturing systeem Windows kan er ingelogd worden op de computer.

Op besturing systeem linux ubuntu niet.

Dit laatste zou ik wensen , dat ik met Itsme op ubuntu wel kan inloggen.

Ik werk graag op Ubuntu ( besturing systeem )

Graag zou ik een antwoord hierop graag krijgen,

mvg Hendrik

Bijkomend  : Nu heb ik het zelfde naar de bank Belfius ook gestuurd met deze vraag. 

Ik wacht op de antwoorden en hou Je op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/14, 20:01:39 door HENDRIK43 »

Re: internetbankieren België
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/14, 20:23:14 »

Dit heb ik als antwoord gekregen van Belfius  via twitter , wel snel he :)
 
   
Belfius heeft je een privébericht gestuurd.
   
Dag Hendrik Het is inderdaad zo dat aanmelden met itsme al ondersteund wordt door de besturingssystemen Windows en Mac. Voor Linux (Ubuntu) is dit voorlopig nog niet mogelijk. Ik heb jouw vraag als suggestie doorgegeven aan onze dienst Ontwikkeling zodat ze hier eventueel bij een volgende versie van Belfius Direct Net rekening mee kunnen houden. Alvast bedankt voor je feedback. Met vriendelijke groeten Kim


Offline Bloom

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/14, 20:28:19 »
Dat is een compleet onzinantwoord. Ze hoeven NIETS te ontwikkelen om ItsMe te ondersteunen in Ubuntu. Ik zit bij ING België en daar werkt het probleemloos. Belfius moet dus de controle op het besturingssysteem WEGHALEN in de webinterface van hun bank met betrekking tot het gebruik van ItsMe.

Re: internetbankieren België
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/14, 20:29:30 »
Volgens mij gelden bij jullie in B dezelfde regels als hier (want EU).
En als dat is moeten zij toegang faciliteren, het moet gewoon toegankelijk zijn. Alleen hoeven ze het gebruik niet te ondersteunen vanuit de helpdesk.

Ik moet zeggen dat het mij hier in NL behoorlijk mee valt.
Nog nooit problemen gehad met inloggen op de meerdere banken en het werkt gewoon altijd, en dat zelfs op mijn account waar diverse scriptblockers draaien.
Zo vlekkeloos had ik het nooit verwacht. Complimenten daarvoor aan 'onze banken'.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/14, 23:03:12 »
Bellen met de helpdesk van Belfius dat ze hun webinterface moeten aanpassen zodat ItsMe bruikbaar wordt vanaf ALLE platformen en niet alleen vanaf Windows. ItsMe is effectief bedoeld voor ALLE platformen!
itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet). Samen willen ze het mensen makkelijk maken om zichzelf veilig en snel te identificeren in een wereld die altijd maar digitaler wordt.

geïmplementeerd bij BNP Paribas Fortis, ING, KBC ... maar nog niet bij Belfius , en voor zover ik weet bij geen enkele nederlandse bank ?

off topic : waar men in  Nederland in vergelijking met België zeker uitblinkt :
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/item/politie-waarschuwt-voor-oplichting-met-valse-bank-apps/
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/nieuwe-oplichterstruc-in-aalst-slachtoffer-waarschuwt-voor-valse-bankapplicatie~af84b9d2/
uitkijken geblazen !

« Laatst bewerkt op: 2018/12/14, 23:49:48 door Phil II »

Re: internetbankieren België
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/15, 12:51:00 »
geïmplementeerd bij BNP Paribas Fortis, ING, KBC ... maar nog niet bij Belfius , en voor zover ik weet bij geen enkele nederlandse bank ?
Ik ken het in elk geval niet.
Hier hebben we wel Ideal, en dat werkt ook gewoon cross-platform.

off topic : waar men in  Nederland in vergelijking met België zeker uitblinkt :
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/item/politie-waarschuwt-voor-oplichting-met-valse-bank-apps/
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/nieuwe-oplichterstruc-in-aalst-slachtoffer-waarschuwt-voor-valse-bankapplicatie~af84b9d2/
uitkijken geblazen !

Hahaha. Ik gebruik niet eens de app van mijn bank zelf.
Je bent als klant verantwoordelijk voor de veiligheid van de software aan jou kant, en als dat niet veilig is worden verliezen door oplichting niet gedekt (dus voor eigen rekening). Hierover heb ik in het verleden al uitgebreid met ze over gecommuniceerd en dat is me haarfijn uitgelegd.
Dan kunnen ze wel hard roepen dat hun app en hun systemen veilig zijn, maar wie garandeert dat je mobiele OS veilig is (en wie draagt daar de verantwoordelijkheid voor? ;) jaja...).

Ik kan niet garanderen dat mijn android veilig is. Updaten gaat al niet meer omdat mijn telefoon niet nieuw genoeg is, al heb ik sterke twijfels bij de veiligheid al zou je updaten (ik zit al niet te wachten op dat soort moeilijke geze*k al zou ik schadeloos gesteld worden).
En dus draai IK er financieel voor op voor alles wat er fout gaat. Ja duh, NOT! Dus komt er geen app en dan zien ze maar hoe ze mij laten bankieren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/15, 13:07:40 »

Hahaha. Ik gebruik niet eens de app van mijn bank zelf ...
[/quote]
ik ook niet  :D

Re: internetbankieren België
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/15, 18:43:16 »
Even mijn 2cent:
met Belfius Be is het wél mogelijk om met de app itsme aan te melden...

https://ibb.co/zPkFgb3

Hoe je itsme moet installeren ... zie:  https://www.itsme.be/get-started
Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/15, 22:02:46 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/16, 10:36:39 »
Volgens mij gelden bij jullie in B dezelfde regels als hier (want EU) ... ???
Itsme en Eid ... it’s Belgian

Itsme®, uw mobiele identiteit, werd officieel erkend door de Belgische regering en wordt steeds meer de Belgische norm om u elektronisch te identificeren.
U kan zich met deze app makkelijk én superveilig aanmelden bij verschillende Belgische overheidsdiensten… en een paar Belgische banken
https://www.itsme.be/ of maak je itsme®- account aan met eID https://my.itsme.be/nl/register

De eID is de elektronische identiteitskaart van de Belgen. De identiteitskaart is het bewijs dat u ingeschreven bent in het Belgisch rijksregister van de natuurlijke personen en waarmee U zich super veilig kan aanmelden  bij verschillende Belgische overheidsdiensten en ! bij de Belfius bank met behulp van de ter beschikking gestelde Eid kaartlezer ( niet te verwarren met de bankkaart kaartlezer van bvb ING of BNP Paribas Fortis )
Linux eID software-installatie : https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie

om terug te komen tot “ internet bankieren België “

in Belgie kan je op drie manieren toegang krijgen tot het internet bankieren bij de bank van je dromen :

1 / door middel van je bankkaart met gebruik van een kaartlezer ( je moet bijvoorbeeld niet proberen van met je ING kaartlezer in te loggen met je BNP Paribas Fortis bankkaart of omgekeerd , zal je niet lukken )

2/ bij Belfius door middel van de door hun verstrekte Eid kaartlezer

https://www.belfius.be/retail/nl/zelf-bankieren/diensten/kaartlezer/index.aspx

3/ of met behulp van je O zo slimme telefoon in combinatie de Belgische Itsme applicatie

sofar het internetbankieren in het confederale België , heb er geen idee van hoe het in deelstaat Nederland aan toe gaat ?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 11:13:44 door Phil II »

Offline siegi

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/16, 12:39:17 »

Dit heb ik als antwoord gekregen van Belfius  via twitter , wel snel he :)
 
   
Belfius heeft je een privébericht gestuurd.
   
Dag Hendrik Het is inderdaad zo dat aanmelden met itsme al ondersteund wordt door de besturingssystemen Windows en Mac. Voor Linux (Ubuntu) is dit voorlopig nog niet mogelijk. Ik heb jouw vraag als suggestie doorgegeven aan onze dienst Ontwikkeling zodat ze hier eventueel bij een volgende versie van Belfius Direct Net rekening mee kunnen houden. Alvast bedankt voor je feedback. Met vriendelijke groeten Kim


Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/

Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/16, 13:28:41 »
Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.

[/quote]

eID is een programma voor computers die een Add on necessiteert

Itsme is een smartphone applicatie , die geen fluit te maken heeft het type OS of brouwser die je gebruikt , er bestaat niet zoiets als een Itsme Add on voor Firefox of whatever

ik ben toevallig klant bij ING en bij BNP Paribas Fortis , als ik wil inloggen bij deze banken om te internet bankieren wordt mij expliciet de keuze aangeboden ; met de kaartlezer of met Itsme ... Mozilla heeft hier niets in de pap te brokken

zie ik iets over het hoofd ? 

« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 13:40:02 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/16, 13:58:53 »
En zowat alle Belgische banken ondersteunen ook de ItsMe app op smartphone voor een 2FA (2-Factor Authentication) waardoor je geen kaartlezers of digisleutels of andere hardware meer nodig hebt. Gewoon de webbrowser op je desktop plus de app op je smartphone en je kunt bankieren.

sudo apt-get install Itsme
je weet nooit ?

Offline Bloom

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/16, 16:50:51 »
Nee, ItsMe is een app voor je smartphone. Er is geen pakket in Ubuntu of Debian om te installeren, dat is ook nergens voor nodig.

Offline odigo

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/16, 17:19:42 »
Hallo,
met dank voor de info.
De vraag is inderdaad wat te algemeen gesteld maar de bedoeling is toch zo veel mogelijk info te verkrijgen.
Het is mij duidelijk dat er apps bestaan, dat er een ID is met kaartlezer maar ook deze zijn niet super veilig ??? Niets is trouwens super veilig !! Mijn toestel is  ouder dan twee jaar dus apps zijn bij mij uitgesloten.
Partyrabbit heeft er trouwens op gewezen, apps voor mobiles zijn afhankelijjk van updates en url's (voor de veiligheid) (wanneer het toestel ouder is dan twee jaar dan....opletten) (dergelijke Info omtrent veilig gebruik van mobile bij bankieren ontvang ikvrij regelmatig via experten)
Itsme kan je niet downloaden via sudo get install aangezien het niet in de software zit.
Ik zal voorlopig e.e.a. uittesten bij Belfius via de info die ik heb ontvangen.
Zal later hierop terug komen
mvg prettige zondag
guido

Re: internetbankieren België
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/16, 17:49:27 »
Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.


@Phil ll   Ik heb Jou toepassing volbracht en Ja is met de eerste ( windows/firefox 63) al gelukt om
in te loggen met itsme op de smartphone android . Dank Je voor Je info.

En beste vrienden allemaal hier voor de opmerkingen ook hartelijk dank , Joepie ik kan nu inloggen via itsme op de telefoon.

Indien iedereen akkoord ga mag van mij dit topic gesloten worden , laat maar horen.............beste  dank.........
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 18:11:49 door HENDRIK43 »

Offline Phil II

  • Lid
Re: internetbankieren België
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/16, 18:41:22 »
Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.


verschoning graag ; mij niet doen zeggen wat ik niet gezegd heb , dank U wel
"
" Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.

is GÉÉN citaat van mij !!!

ik heb geschreven :
" eID is een programma voor computers die een Add on necessiteert
Itsme is een smartphone applicatie , die geen fluit te maken heeft het type OS of brouwser die je gebruikt , er bestaat niet zoiets als een Itsme Add on voor Firefox of whatever
ik ben toevallig klant bij ING en bij BNP Paribas Fortis , als ik wil inloggen bij deze banken om te internet bankieren wordt mij expliciet de keuze aangeboden ; met de kaartlezer of met Itsme ... Mozilla heeft hier niets in de pap te brokken
zie ik iets over het hoofd ? "

waarschijnlijk een " quote " stoornisje  =D

« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 18:46:35 door Phil II »

Re: internetbankieren België
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/16, 19:02:28 »


sudo apt-get install Itsme
je weet nooit ?
[/quote]

Net toegepast, geen oplossing. Maar bedankt!

Re: internetbankieren België
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/16, 19:19:36 »
Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.


verschoning graag ; mij niet doen zeggen wat ik niet gezegd heb , dank U wel
"
" Probeer eens de user agent switcher add on voor firefox, dan kan je jezelf voordoen als een windows of mac gebruiker.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
Aangezien met de itsme app niets nodig is van het besturingssyteem lijkt me dat dit gewoon moet werken.

is GÉÉN citaat van mij !!!

ik heb geschreven :
" eID is een programma voor computers die een Add on necessiteert
Itsme is een smartphone applicatie , die geen fluit te maken heeft het type OS of brouwser die je gebruikt , er bestaat niet zoiets als een Itsme Add on voor Firefox of whatever
ik ben toevallig klant bij ING en bij BNP Paribas Fortis , als ik wil inloggen bij deze banken om te internet bankieren wordt mij expliciet de keuze aangeboden ; met de kaartlezer of met Itsme ... Mozilla heeft hier niets in de pap te brokken
zie ik iets over het hoofd ? "

waarschijnlijk een " quote " stoornisje  =D

Met Je info kan ik nu ook kiezen met : kaartlezer of itsme , maar op  Ubuntu 16.04 is het nu gemakkelijk ; Bij de overheid hier in België is het ook met meer keuzes om in te loggen , waarvan itsme er wel bij aanwezig is en andere. Mijn besluit : de mobile telefoon is ………..waar eindig het?