Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s  (gelezen 7342 keer)

Offline Muncky

  • Lid
(OPGELOST) Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Gepost op: 2010/04/07, 13:54:21 »
Hallo allemaal,

Sinds ik Ubuntu 9.10 geinstalleerd heb op mijn PC, zit ik met het probleem dat mijn download-/internetsnelheid na 1-2 minuten terug valt naar +/- 100Kb/s max. Ik heb op meerdere forum's vergelijkbare problemen gevonden, maar helaas zonder oplossing. Ik zal proberen zo goed mogelijk te omschrijven wat mijn bevindingen zijn en wat ik tot nu toe heb geprobeerd om dit probleem op te lossen, en hopelijk is er iemand die deze info kan gebruiken om iedereen met dit probleem een oplossing te bieden.

Zou er al een oplossing of vergelijkbare post als deze zijn, dan hiervoor mijn excuses.

Mijn ijzerwaren zien er in ieder geval als volgt uit :

Laptop :
DELL Precision M6300
2Gb RAM
Nvidea Quadro FX 3600M
Intel Pro Wireless 3945 ABG wireless card
Broadcom NetXtreme BCM 5756 ME Gigabit Ethernet Card

Modem :
Thomson 500 Series.
Ik maak gebruik van NAT met manual port forwarding.

Internet :
Wanadoo SDSL 8Mbit down / 1Mbit up.
Gemiddeld haal ik met downloaden / internetten een snelheid van +/-600 Kb/s.

Wat er precies gebeurt is het volgende :

Wanneer ik mijn PC opstart, werkt mijn internetverbinding naar behoren. Ik haal als downloadsnelheid +/- 600Kb/s en als upload 96Kb/s. Om de snelheid te testen maak ik gebruik van de snelheidsmeter op www.mordax.com. Wanneer ik nu een download start (Torrent, ubuntu software center, DC++ of wat dan ook.....), dan zakt plots mijn download snelheid naar +/- 100Kb/s. De internet snelheidsmeting geeft tevens aan dat mijn maximale downloadsnelheid ook maar 100Kb/s is. Op mijn wanadoo internetverbinding zitten geen restricties. Wanneer ik nu opnieuw verbinding maak met wireless, dan is mijn snelheid wederom +/- 600Kb/s om na 1-2 minuten weer terug te vallen naar de 100Kb/s. Om het probleem op te lossen heb ik o.a. (naast de reguliere zaken als opnieuw starten van PC en modem e.d.) de laatste iwlwifi driver van mijn netwerk kaart geinstalleerd, en in /etc/nsswitch.conf de regel "hosts: files mdns4_minimal [NOTFOUND=return] dns mdns4" gewijzigd in "hosts: files mdns4 [NOTFOUND=return] dns". Dit was het enige wat ik op forums heb kunnen vinden om dit probleem eventueel op te lossen, maar helaas zonder resultaat. Als laatste redmiddel heb ik ubuntu 9.10 maar opnieuw geinstalleerd, maar jullie raden het al, het probleem blijft bestaan.

Een bijkomend probleem (of dit gerelateerd is aan het bovenstaande weet ik niet) is dat schrijven naar mijn NFS netwerk partities op mijn 9.10 ubuntu server ook verschrikkelijk traag gaan. Ik kan maar met maximaal 1,5 Mb/s schrijven naar mijn NFS serverpartities. Ook hier wederom meerdere opties uitgeprobeerd zoals o.a. verschillende opties in de fstab en de exports files tot zelfs het wisselen van de netwerkkaart, maar ook hier helaas zonder resultaat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 2-3 weken (voor mezelf) door alle opties heen ben, dus ik hoop dat er iemand is die mij met dit probleem verder kan helpen. Voor iemand die een vergelijkbaar probleem heeft, laat eens weten wat jou bevindingen zijn?

Als iemand nog info van mijn ijzerwaren of PC nodig heeft, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Martijn
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 01:05:34 door Muncky »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/07, 15:35:03 »
Heb je hierover al eens contact gehad met je provider?
Is Windows ook geïnstalleerd op die pc en zo ja, doet dit verschijnsel zich daarmee ook voor?

Offline Muncky

  • Lid
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/07, 15:53:29 »
Ik heb hier nog een windows PC staan die wel gewoon die 600 Kb/s haalt. Met de provider heb ik vooralsnog geen contact opgenomen. Internet heeft namelijk altijd perfect gefunctioneerd, tot ik ubuntu heb geinstalleerd.

Gr,
Martijn

jesse2314

  • Gast
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/07, 15:57:42 »
Het ligt niet aan je provider Het ligt aan ubuntu
ik heb dit probleem ook gehad.

Offline Muncky

  • Lid
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/07, 16:24:05 »
 >>> jesse2314, heb jij het werkend gekregen?

jesse2314

  • Gast
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/07, 16:32:02 »

Ja ik heb hem werkend gekregen (maar ik weet niet meer hoe ik dat heb gedaan :-[)

Offline Duckie

  • Lid
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/07, 16:45:57 »
Weet je zeker dat het niet komt doordat je intussen iets aan het uploaden bent?
Ik vraag dit omdat jij het over torrents hebt en ik me kan herinneren dat ik in mijn 'internet via de kabel' tijd dit probleem ook heb gehad. Ik had er toen baat bij om de uploadsnelheid iets terug te zetten. Ongeveer op 70% van de snelheid die je normaal gesproken zou moeten kunnen halen. Dit om het dichtslibben van je verbinding te voorkomen.
____________________________________________

Offline Muncky

  • Lid
Re: Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/07, 16:48:32 »
>>> Duckie,

Dat klopt. Ik heb mijn torrent upload standaard op 75Kb staan, om dichtslippen te voorkomen. Helaas is ook dat niet de oplossing.

Gr

Offline Muncky

  • Lid
Re: (OPGELOST) Download snelheid zakt steeds naar 100Kb/s
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/11, 01:10:19 »
Na nog maar eens een uitvoerige zoektocht op internet dan eindelijk de oplossing gevonden op :

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/340418

Na het instellen van de "wireless mode" in mijn modem naar "only G-mode" werkt het nu perfect.

Bedankt voor de reacties en het meedenken !!