Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freecom HDD  (gelezen 1980 keer)

Jasonthuis

  • Gast
Freecom HDD
« Gepost op: 2007/02/13, 20:40:08 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw en wil graag overstappen op Kubuntu, want ik ben Windows XP zat en ben aan wat nieuws toe, en ik denk dat Kubuntu(Linux in het algemeen) handiger is om programming enzo een beetje te leren, omdat het OpenSource is.

Nu ter zake:
Ik heb een Freecom externe harde schijf van 160gb die niet goedkoop was en ik als backup wil gebruiken voor sommige dingen die ik per se wil houden. Nou vraag ik me af, of iemand weet hoe ik deze op Kubuntu kan gebruiken, en het mij kan vertellen, als het uberhaupt kan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
B.V.D.

Offline eendje

  • Lid
Freecom HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/13, 20:59:27 »
Is het USB of FIrewire?

Het beste kun je de Kubuntu CD downloaden en dan starten als liveCD dan kun jet het gewoon proberen. Ik heb hier een USB hardisk en die werd gewoon direct herkend. Let er wel op dat je een NTFS partitie alleen kunt lezen en niet kunt schrijven. Fat32 kun lezen en schrijven. Als je de hardisk voor backup van Linux gebruikt zou ik deze (gedeeltelijk) formateren  in EXT3 (een  linux partitie formaat)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Jasonthuis

  • Gast
Freecom HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/13, 21:04:27 »
Het is USB en FAT32(kan toch door XP en Kubuntu volledig gebruikt worden?). ik heb Kubuntu live cd alleen ik heb geen idee hoe ik die schijf dan moet vinden :S ik weet nog niet goed hoe Kubuntu werkt.  Ik wil sommige dingen van Windows (nu) overzetten naar Kubuntu (toekomst) die ik per se wil houden.

Mijn harde schijf (C: ) is wel NTFS, dus hoe kan ik dat omzetten naar FAT32 of iets wat werkt met Linux, en eventueel Windows als dat de situatie niet beslecht.

Jasonthuis

  • Gast
Freecom HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/13, 22:24:32 »
Sorry voor mijn domheid, ik ben NU op de Kubuntu live CD bezig en merk dat ik die Freecom HDD gewoon zie en kan openen. domme ik :s

De vraag die ik nog heb: hoe zet ik mijn harde schijf om van NTFS naar FAT32 of iets wat beter op Linux werkt 'en wat in de toekomst eventueel weer terug geswitcht kan worden, ik moet er op kunnen lezen en natuurlijk ook op kunnen schrijven.

EN ik heb nog wat andere hardware problemen, nl.: Mijn draadloze optische muis werkt niet en mijn speakertjes ook niet, evenals de extra functies van mijn Microsoft toetsenbord (:p).

Offline eendje

  • Lid
Freecom HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/13, 22:42:14 »
Converteren van NTFS naar FAT32 gaat volgens mij niet zonder data verlies volgens mij. Je zult in de tussentijd de data dus ergens ander op moeten slaan. Wat ook kan is de NTFS partitie op de externe HD verkleinen en er een FAT32 partitie naast maken.

Wat voor soort draadloze muis is het. Bluetooth, PS/2 --> draadloos, etc.

Heb je al rechtermuistoets op het speaker icoontje gedaan en dan gekozen voor volume regeling. Experimenteer eens wat met de schuifjes. Welke audiokaart heb je eigenlijk?

Er is een programma om uit te vogelen hoe je die extra toetsen aan de praat krijgt, maar ik weet niet meer hoe die heet, dus ik hoop dat iemand anders van het forum even reageert.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Jasonthuis

  • Gast
Freecom HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/13, 22:54:41 »
Is er wat anders wat beter werkt dan FAT32? kennelijk heeft FAT een limiet ofzo, niet dat ik dat snap want ik weet alleen dingen van Windows. Data ergens anders op slaan kan, ik heb de Freecom HDD aan de praat gekregen, met 160gb geheugen.

De draadloze muis is USB, maar met zo'n plugje omgezet naar PS2 (groene poort achter in mn pc) het plugje zou eraf kunnen, maar dan moet ik USB poorten vrij maken (zijn bijna allemaal vol)

Dat met die speakertjes lukt nog niet, maar is niet echt het belangrijkste.

Bij het toetsenbord zit een installatie cd, maar ik ben bang dat die dan alleen voor windows is.

Dat gedoe met die FAT32/Ntfs zooi is het belangrijkst, ik wil dat mn harde schijf goed bruikbaar is en uitleg over limiet van FAT32 zou fijn zijn, want volgens mij ziet Kubuntu mn harde schijf niet eens.

Offline eendje

  • Lid
Freecom HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/14, 19:39:05 »
Gek, zo'n muis heb ik ook, maar die werkte direct zonder problemen. Heb je al een keer op die knop gedrukt op de ontvanger en op de muis? Welk muis gebruik je eigenlijk?

Die installatieCD heb je niets aan in Ubuntu tenzij er linux drivers op staan, maar dat lijkt me sterk...

OIver de FAT32 schijf... Er is wel een limiet van 8 TiB. Dat is dus meer dan 160GB. Wikipedia zegt echter:

Citaat
Windows 2000 and Windows XP can read and write to FAT32 filesystems of any size, but the format program on these platforms can only create FAT32 filesystems up to 32 GB
Dus wel even formateren en partioneren met Gparted denk ik en niet met Windows tools. Ik weet niet of hier iemand op het forum ervaring mee heeft?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Jasonthuis

  • Gast
Freecom HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/14, 22:08:20 »
Ik heb inmiddels Kubuntu geinstalleerd en heb nu 1 grote partitie van bijna mn complete hardeschijf(iets van 250gb) die EXT3 is geworden en ik heb een kleine swap partitie, dit waren standaard installatie opties.

Ik maak wel nieuwe topics voor drivers van andere apparaten, aangezien het probleem met de Freecom HDD opgelost is, en dat was de reden van dit topic