Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien  (gelezen 4813 keer)

dakantochnie

  • Gast
[Opgelost] Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Gepost op: 2009/09/13, 21:25:31 »
Hallo!

Nu Windows 7 beschikbaar is via MSDN, zou ik graag mijn Vista daardoor vervangen, om een eindeloze reeks redenen.
Mijn vraag is heel simpel: voorziet iemand problemen? Heeft iemand dit al geprobeerd, al dan niet succesvol?
Ik ben van plan om een cleane installatie te doen van Windows 7, naast de partitie van mijn Ubuntu 9.04.
Hoe gaat de loader reageren op mijn dualboot wanneer hij een OS (Vista dan) niet meer vindt? Ik gebruik de Ubuntu-loader.

Dank bij voorbaat!
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 19:10:23 door dakantochnie »

Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/13, 21:30:15 »
Na de installatie van Windows 7 zul je het volgende moeten toepassen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/13, 23:38:14 »
Alle tips zijn zonder kennis van Vista en Windows 7 gemaakt. Als die twee "rare dingen" zouden doen bij de installatie (zoals het formatteren van de complete HD), dan moet je een backup hebben van je data + je Ubuntu-installatie.

1. Maak dus eerst een backup van data die je geen risico wil laten lopen.
2. Gebruik nooit een Windows (XP, Vista, 7) download/installatie van derden, neem altijd de legale versies van MS.
3. MS adviseert een schone installatie, d.w.z. overschrijven/formatteren van je bestaande installatie. Maak eerst een kopie (print-screens plakken in een document) van de nu geïnstalleerde programma's die je straks weer wilt installeren. Open het configuratiescherm met de "software" en schrijf op (of maak print-screens)  wat de huidige programma's zijn. 
4. Controleer vooraf of je hardware volledig wordt ondersteund door Windows 7 (wil je de 32- of de 64-bits-versie?).
5. Als je Windows 7 installeert, dan hoort deze installatie in sda1 te staan als Windows Vista daar nu ook staat. Let op wat de Windows-CD je vraagt, kies nooit voor "formatteer de hele harde schijf", maar installeer zoals gezegd in de partitie sda1. Ik heb geen idee hoe Windows dat vraagt bij de installatie.

Als 5. de situatie op je pc is (Windows staat in sda1), dan staat je Ubuntu installatie misschien in sda2 of in sda6. Dat kan je van tevoren bekijken als je Ubuntu start en dan met GParted kijkt waar Ubuntu staat. Maar dat kan je ook zien als je GParted start met de Ubuntu-live-CD nadat je Windows geïnstalleerd hebt.

Als Ubuntu niet meer kan starten na de installatie van Windows (Windows schrijft standaard de eigen bootloader in de MBR), dan kan je dat met de Ubuntu-live-CD Grub herstellen. Hierbij kan je de tips met de live-CD van Ubuntu volgen, maar je moet dan bij de opdracht misschien typen
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
Met deze bovenstaande opdrachten laat je Grub werken met je sda2 als daar je Ubuntu staat.
Als dat niet zo is en je hebt Ubuntu staan in een extended partitie achter je swap (swap kan in sda5 staan en Ubuntu in sda6), dan gebruik je
sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
Na de reboot zou dan je "oude" Grub-menu met Ubuntu moeten verschijnen.


Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/14, 08:10:47 »
Om even bij je eerste vraag te beginnen, ja, het is zonder meer mogelijk Win7 en Ubuntu naast elkaar op eén PC te hebben draaien. Draait hier ook en wel probleemloos.

Ik heb hier een triple-boot laptopje met op dit moment Win7, Pardus 2009 en Sidux. Die Win7 (nog een laatste Beta/RTM) heb ik op de partitie gezet waar eerst XP op stond.
Daar heb ik hem gewoon overheen geinstalleerd. Daarna is -uiteraard- je Grub verdwenen. Dat doet Windows nu eenmaal. Over het herinstalleren van Grub staan op dit forum zo gigantisch veel draadjes, dat ga ik hier niet uitleggen. De uitleg van HarzG is er één van.

Maar het werkt gewoon. En het werkt goed.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/14, 18:32:16 »
Ik kom er niet helemaal uit wat ik nu bij hd0 neer moet zetten


   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1       46757   375568271    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           46758       51926    41519992+   5  Extended
/dev/sda3           51927       60802    71289856    7  HPFS/NTFS
/dev/sda5           51620       51926     2465946   82  Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xa3f10d41

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1      121602   976759808    7  HPFS/NTFS
grub> root (hd0,1)

grub> setup (hd0)

Error 17: Cannot mount selected partition

dit krijg ik momenteel...


Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/14, 19:14:05 »
Ik ben misschien kippig hoor, maar je hebt helemaal geen partitie van Linux. Je hebt op schijf 1 (laat ik hem zo maar even noemen) 2 x een NTFS partitie en een Swap partitie; op de tweede schijf staat alleen een NTFS partitie. Je heb helemaal geen Linux-partitie.

Dan kan je Grub wel opstarten, maar dat heeft bar weinig zin.....

Ben jij trouwens dezelfde als Dakantochnie? Zo nee, wat is dan je uitgangspositie? Als ik het zo zie, wil je Linux naast een Windows-versie zetten. Terwijl Dakantochnie al een Linux-installatie had staan en zijn Windows wil vervangen...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/14, 21:07:41 »
/dev/sda2           46758       51926    41519992+   5  Extended

Daar staat ubuntu op.
KNIP ik zie het al, windows7 heeft de hele schijf geformateerd ofzo, KNIP windows nu alles kwijt? :S
weet iemand hoe ik het terug kan halen?



Moderator Edit: Gaarne letten op het taalgebruik. Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 22:17:16 door DarkEra »

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/14, 21:38:38 »
Nee mainstream,

op jouw (extended) partitie  /dev/sda2  staat  een vrije ruimte van sector  46758 t/m  51919
plus de partitie  /dev/sda5  (=swap).

Ik denk dit is en geval voor de testdisk om de verloren partitie weer te herstellen.

Zie verder hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/recovery-externe-hdd/

track

Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/14, 22:05:05 »
oke is snap niet echt meer wat ik moet doen nu... :S

dakantochnie

  • Gast
Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/15, 03:17:03 »
Alle tips zijn zonder kennis van Vista en Windows 7 gemaakt. Als die twee "rare dingen" zouden doen bij de installatie (zoals het formatteren van de complete HD), dan moet je een backup hebben van je data + je Ubuntu-installatie.

1. Maak dus eerst een backup van data die je geen risico wil laten lopen.
2. Gebruik nooit een Windows (XP, Vista, 7) download/installatie van derden, neem altijd de legale versies van MS.
3. MS adviseert een schone installatie, d.w.z. overschrijven/formatteren van je bestaande installatie. Maak eerst een kopie (print-screens plakken in een document) van de nu geïnstalleerde programma's die je straks weer wilt installeren. Open het configuratiescherm met de "software" en schrijf op (of maak print-screens)  wat de huidige programma's zijn.
Ik heb een perfect legale versie, dus dat vormt geen probleem. Bedankt voor tip 3, daar had ik nog niet aan gedacht. ;)
 
4. Controleer vooraf of je hardware volledig wordt ondersteund door Windows 7 (wil je de 32- of de 64-bits-versie?).
Ik heb een Core2Duo T7300 CPU, dus ik zou de 64-bits-versie nemen. Ik heb de tool van Microsoft gedownload om te checken op comptabiliteitsproblemen, en hij vond niets noemenswaardigs (enkel wat oude software en drivers die voor problemen zouden zorgen).

5. Als je Windows 7 installeert, dan hoort deze installatie in sda1 te staan als Windows Vista daar nu ook staat. Let op wat de Windows-CD je vraagt, kies nooit voor "formatteer de hele harde schijf", maar installeer zoals gezegd in de partitie sda1. Ik heb geen idee hoe Windows dat vraagt bij de installatie.

Als 5. de situatie op je pc is (Windows staat in sda1), dan staat je Ubuntu installatie misschien in sda2 of in sda6. Dat kan je van tevoren bekijken als je Ubuntu start en dan met GParted kijkt waar Ubuntu staat. Maar dat kan je ook zien als je GParted start met de Ubuntu-live-CD nadat je Windows geïnstalleerd hebt.
Ok, ik kijk het op voorhand na! :)

Als Ubuntu niet meer kan starten na de installatie van Windows (Windows schrijft standaard de eigen bootloader in de MBR), dan kan je dat met de Ubuntu-live-CD Grub herstellen. Hierbij kan je de tips met de live-CD van Ubuntu volgen, maar je moet dan bij de opdracht misschien typen
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
Met deze bovenstaande opdrachten laat je Grub werken met je sda2 als daar je Ubuntu staat.
Als dat niet zo is en je hebt Ubuntu staan in een extended partitie achter je swap (swap kan in sda5 staan en Ubuntu in sda6), dan gebruik je
sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
Na de reboot zou dan je "oude" Grub-menu met Ubuntu moeten verschijnen.
Ok, als ik in de problemen kom dan grijp ik hier opnieuw naar.

Bedankt alvast voor de hulp, ook aan de anderen gericht. Het is fijn om te weten dat er zo'n hulpvaardige community is voor zulke zaken.

Ben jij trouwens dezelfde als Dakantochnie? Zo nee, wat is dan je uitgangspositie? Als ik het zo zie, wil je Linux naast een Windows-versie zetten. Terwijl Dakantochnie al een Linux-installatie had staan en zijn Windows wil vervangen...
Misschien is het niet slecht dat een moderator deze twee discussies eventjes uit elkaar trekt? Anders gaat dat toch maar voor verwarring zorgen... (hij is niet mij :p)

dakantochnie

  • Gast
Re: Ubuntu naast Windows 7 Pro draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/20, 19:09:35 »
Ondertussen eventjes melden dat Windows 7 inderdaad mijn MBR had overschreven, en dat het inderdaad gelukt is met de uitleg van HarzG, waarvoor nogmaals dank!