Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie zit vast bij ubuntu 7.04  (gelezen 2834 keer)

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Gepost op: 2008/02/14, 18:17:21 »
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik het geprobeerd om eens verder met linux te gaan stoeien, nadat ik bij iemand anders het prima ge-installeerd had.

Vervolgens heb ik een probleem!!!

ik heb versie Ubuntu 7.04 geinstalleerd ( versie 7.10 lukte niet), op zich ging het allemaal prima, totdat alles ge-installeerd was en Ubuntu de melding gaf dat de CD uit het laatje gehaald moets worden en dat er op Enter gedrukt moest worden...

En daar blijft het bij, dan blijft hij hangen.
CTRL ALT DEL werkt ook niet, vervolgens moet ik de computer met de aan/uitknop uitzetten effe ingedrukt houden.

als ik hem dan opnieuw laat opstarten blijft hij ook hangen.

Nu zit ik met een dual boot system wat niet werkt.
Ubuntu heeft dus een dual boot system aangemaakt wat ik oook niet kan verwijderen??

Wat moet ik nu doen??

met vriendelijke groet

Poetsdoekje

Offline jan11000

  • Lid
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 18:58:51 »
Supergrub downloaden, en installeren.
Dan werkt grub weer.
Dan heb je vermoedelijk win en ubuntu weer in de lijst van grub staan.

En goede boot schijf kiezen natuurlijk.

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 19:09:37 »
Ik heb nog meer pc's gehad waarbij Ubuntu blijft hangen na de "haal de cd uit het laatje", maar deze geven geen problemen. Wat bedoel je precies met "hij blijft hangen"? Waar blijft hij precies hangen?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/14, 21:26:03 »
Citaat van: SeySayux
Ik heb nog meer pc's gehad waarbij Ubuntu blijft hangen na de "haal de cd uit het laatje", maar deze geven geen problemen. Wat bedoel je precies met "hij blijft hangen"? Waar blijft hij precies hangen?

- SeySayux
Net zoals ik schreef, hij blijft hangen, oftewel er gebeurt niks nadat ik de CD uit het laadje heb gehaald en op enter heb gedrukt, zoals Ubuntu aangeeft

met vriendelijke groet

poetsdoekje

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/14, 21:28:40 »
Citaat van: jan11000
Supergrub downloaden, en installeren.
Dan werkt grub weer.
Dan heb je vermoedelijk win en ubuntu weer in de lijst van grub staan.

En goede boot schijf kiezen natuurlijk.
Net zoals ik schreef, ik ben een echte Linux dummy/beginneling, hoe wat en waar moet ik supergrub downloaden en installeren.
ik kan het uiteraard alleen maar onder Vista downloaden, en moet ik het dan ook vandaaruit installeren??

met vriendelijke groet
poetsdoekje

Offline Bobbie

  • Lid
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/14, 22:15:43 »

Offline ton1

  • Lid
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/14, 22:25:42 »
Ja, en brand de cd met supergrub erop volgens die super-website die Bobbie aangeeft. Start dan met die CD op,(je kunt trouwens niet installeren in Ubuntu, daar kun je nu nog niet bij!). En lees je even in, in hermanzone ...
Doen!, succes.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 21:01:44 »
Citaat van: Poetsdoekje
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik het geprobeerd om eens verder met linux te gaan stoeien, nadat ik bij iemand anders het prima ge-installeerd had.

Vervolgens heb ik een probleem!!!

ik heb versie Ubuntu 7.04 geinstalleerd ( versie 7.10 lukte niet), op zich ging het allemaal prima, totdat alles ge-installeerd was en Ubuntu de melding gaf dat de CD uit het laatje gehaald moets worden en dat er op Enter gedrukt moest worden...

En daar blijft het bij, dan blijft hij hangen.
CTRL ALT DEL werkt ook niet, vervolgens moet ik de computer met de aan/uitknop uitzetten effe ingedrukt houden.

als ik hem dan opnieuw laat opstarten blijft hij ook hangen.

Nu zit ik met een dual boot system wat niet werkt.
Ubuntu heeft dus een dual boot system aangemaakt wat ik oook niet kan verwijderen??

Wat moet ik nu doen??

met vriendelijke groet

Poetsdoekje
Hallo allemaal,

Je wilt het niet weten, ik heb hier een Ubuntu-kabouter rondlopen, we hebben een heerlijk lang weekend gehad en zijn naar de Moezel geweest.
Heerlijk uitgeblazen en weer nieuwe krachten opgedaan.

ik heb de computer weer opgestart, en wat denk je. alle problemen zijn opgelost, Ubuntu doet het gewoon, en nadat hij heel veel updates had binnengehaald, starte hij normaal op via de externe harde schijf, geweldig, nu kan ik naar hartelust Ubuntu uitproberen.

Vandaar mijn opmerking dat ik hier een Ubuntu-kabouter heb rondlopen die mijn probleem heeft opgelost.

met vriendelijke groet
Poetsdoekje

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/25, 18:53:35 »
Citaat van: Poetsdoekje
Citaat van: Poetsdoekje
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik het geprobeerd om eens verder met linux te gaan stoeien, nadat ik bij iemand anders het prima ge-installeerd had.

Vervolgens heb ik een probleem!!!

ik heb versie Ubuntu 7.04 geinstalleerd ( versie 7.10 lukte niet), op zich ging het allemaal prima, totdat alles ge-installeerd was en Ubuntu de melding gaf dat de CD uit het laatje gehaald moets worden en dat er op Enter gedrukt moest worden...

En daar blijft het bij, dan blijft hij hangen.
CTRL ALT DEL werkt ook niet, vervolgens moet ik de computer met de aan/uitknop uitzetten effe ingedrukt houden.

als ik hem dan opnieuw laat opstarten blijft hij ook hangen.

Nu zit ik met een dual boot system wat niet werkt.
Ubuntu heeft dus een dual boot system aangemaakt wat ik oook niet kan verwijderen??

Wat moet ik nu doen??

met vriendelijke groet

Poetsdoekje
Hallo allemaal,

Je wilt het niet weten, ik heb hier een Ubuntu-kabouter rondlopen, we hebben een heerlijk lang weekend gehad en zijn naar de Moezel geweest.
Heerlijk uitgeblazen en weer nieuwe krachten opgedaan.

ik heb de computer weer opgestart, en wat denk je. alle problemen zijn opgelost, Ubuntu doet het gewoon, en nadat hij heel veel updates had binnengehaald, starte hij normaal op via de externe harde schijf, geweldig, nu kan ik naar hartelust Ubuntu uitproberen.

Vandaar mijn opmerking dat ik hier een Ubuntu-kabouter heb rondlopen die mijn probleem heeft opgelost.

met vriendelijke groet
Poetsdoekje
Ik heb nu wederom hetzelfde probleem, na het opstarten moet de computer het keuzemenu aangeven welk besturingssyteem hij moet starten,  standaard is dat Ubuntu 7.04 maar ik kan ook windows vista selecteren.
Maar voordat het menuutje komt krijg ik een foutmelding±
GRUB LOADING STAGE 1.5
GRUB LOADING ERROR 17
Na enkele herhaalde opstartpogingen, kwam de foutmelding±
GRUB LOADING ERROR 21

Wie kan me helpen, want ik kan nu ook niet meer met Vista werken

met de vriendelijke groeten van poetsdoekje

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/25, 19:33:27 »
Begrijp ik het goed dat je een dual boot hebt, met windows op de interne harde schijf, en ubuntu op een externe harde schijf?

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/25, 20:35:03 »
Citaat van: tommie74
Begrijp ik het goed dat je een dual boot hebt, met windows op de interne harde schijf, en ubuntu op een externe harde schijf?
Ja dat klopt helemaal

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/25, 20:57:06 »
Het probleem is denk ik dat grub geïnstalleerd is op de mbr van de interne harde schijf, en vervolgens verwijst naar de configuratiefiles op de externe harde schijf, ubuntu. Deze externe harde schijf kan grub niet vinden. Het zou kunnen helpen om iets in de instellingen van je bios wat betrefd schijfherkenning te veranderen (iets met optie"auto"?), maar ik heb daar niet echt verstand van... Supergrub zou ik zowieso proberen.

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/25, 21:38:46 »
Citaat van: tommie74
Het probleem is denk ik dat grub geïnstalleerd is op de mbr van de interne harde schijf, en vervolgens verwijst naar de configuratiefiles op de externe harde schijf, ubuntu. Deze externe harde schijf kan grub niet vinden. Het zou kunnen helpen om iets in de instellingen van je bios wat betrefd schijfherkenning te veranderen (iets met optie"auto"?), maar ik heb daar niet echt verstand van... Supergrub zou ik zowieso proberen.
Nadat ik Supergrub heb geinstalleerd kwam ik eerst van de regen in de drup, er kwam de foutmelding Bootmgr is missing.
Vervolgens heb ik wat meer uitgeprobeerd met Supergrub.

Ik kan nu wel met een omweg naar Windows Vista via het menu wat Ubuntu heeft aangemaakt, maar als ik naar Ubuntu wil dan krijg ik de foutmelding: "Error 21, selected disk does not exist"

Wat nu??

En in de bios staat alles wel goed

groet van poetsdoekje (vanaf mijn laptoppie)

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/25, 21:59:03 »
Ik vond ergens dit:
Citaat
Het is mogelijk om Ubuntu op een externe harde schijf te installeren, maar dat vereist een paar voorafgaande stappen.

(1) Koppel de de externe harddisk los
(2) Start de computer met de live CD/DVD
(3) Ga naar Systeem -> Voorkeuren -> Verwisselbare media
en wijzig daar de opties voor:

* Verwisselbare stations automatisch aankoppelen
* Verwisselbare media automatisch aankoppelen
* Verwisselbare media openen bij invoeren,

door de vinkjes te verwijderen.



(4) Vervolgens moet je de externe harde schijf inpluggen en de installatie van Ubuntu opstarten.

De suggestie wordt gegeven om de interne harde schijven ook los te koppelen. Hierdoor wordt GRUB op de externe harde schijf geplaatst, maar dat heeft alleen zin als:

(1) je geen dual boot met Windows wilt, en
(2) het BIOS het opstarten van een USB schijf toelaat.

In de bijlage van het boek staat wel een gedeelte over het handmatig aanpassen van GRUB, zodat een dual boot toch weer tot de mogelijkheden behoort.

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/26, 01:32:25 »
Installeren van Ubuntu of eender welk OS op een externe harde schijf is vragen om moeilijk heden.

Op wat voormanier dan ook kom je in de problemen.

Zit de externe HD eraan gekoppeld zul je speciale instellingen moeten ingeven om te kunnen starten van die HD.

De volgende keer zit die externe HD weer niet in je pc en dan heb je weer andere problemen omdat (in dit geval Grub) die HD weer niet kan vinden.

Het is daarom te zeerste af te raden om een OS op een externe HD te installeren....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/26, 08:51:40 »
idd Gandy, heb ik ook ondervonden. Installeren van een OS op een externe is ten zeerste af te raden
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/26, 12:43:17 »
Ik sluit me aan bij Gandyman en Summer: een besturingssysteem hoort op een *interne* harde schijf. Met een installatie op een externe harde schijf krijg je gedonder en gedoe.

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/27, 19:03:08 »
Citaat van: Summer of 69
idd Gandy, heb ik ook ondervonden. Installeren van een OS op een externe is ten zeerste af te raden
Okee, ik ga met je mee.
Nu zit ik met hetvolgende, heb inmiddels de computer weer online, maar nu zit ik nog steeds met het keuzemenu tijdens het opstarten, als ik Ubuntu selecteer, dan komt hij in de fout met de error 21 foutmelding.
Als ik Windows Vista selecteer dan werkt de computer wel

Ik wil graag van dat menu af, hoe doe ik dat?

Vervolgens als ik daar vanaf ben, wil ik toch graag Ubuntu op mijn externe harde schijf zetten, maar dan op de manier zoals in de volgende link wordt gepropageerd. http://www.pendrivelinux.com/2007/11/13/installing-ubuntu-to-a-usb-hard-drive/

Dan kan ik zelf in het Bios bootmenu selecteren welk OS ik wil hebben

met vriendelijke groet
poetsdoekje


Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/27, 20:34:36 »
Citaat van: tommie74
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubverwijdering/
Geweldig Tommy, bedankt dat is gelukt.

En nu ga ik gauw de andere mogelijkheid proberen om Ubuntu op de externe HD te zetten, op de manier zoals jij voorgesteld hebt

en wederom de groeten van poetsdoekje

Poetsdoekje

  • Gast
Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/17, 14:24:03 »
Citaat van: Poetsdoekje
Citaat van: tommie74
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubverwijdering/
Geweldig Tommy, bedankt dat is gelukt.

En nu ga ik gauw de andere mogelijkheid proberen om Ubuntu op de externe HD te zetten, op de manier zoals jij voorgesteld hebt

en wederom de groeten van poetsdoekje
En dat is nu ook gelukt, bij het opstarten gelijk even opletten en dan bij mijn PC op F12 drukken vervolgens "starten van USB" selecteren en Ubuntu 7.04 start prima op.

en nu me wat meer verdiepen in Ubuntu, overigens Ubuntu 7.10 werkt niet bij mij, heeft problemen met het display van de monitor, blijft knipperen, en daarom gebruik ik 7.04

groeten van poetsdoekje

Installatie zit vast bij ubuntu 7.04
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/17, 20:29:49 »
Goed zeg, veel plezier met Ubuntu!