Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe lettertypen toevoegen  (gelezen 1547 keer)

Offline molly w

  • Lid
Nieuwe lettertypen toevoegen
« Gepost op: 2020/04/05, 11:26:38 »
Ik wil een aantal truetype lettertypen toevoegen aan mijn systeem (Ubuntu 19). Ze nieuwe lettertypen staan op een NAS en ik wil ze kopiëren naar usr/share/fonts/truetype. Hoe doe ik dat??? In Linux 13 deed ik dat door de folder te openen "als administrator" (rechtermuisklik) en dat de lettertypen te plakken. Maar zo werkt het blijkbaar in Ubuntu niet. Het gaat er dus om hoe ik de folder usr/share/fonts/truetype kan openen  als administrator.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/05, 12:11:33 »
Is toevallig net voorbij gekomen in een topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107535.msg1044489#msg1044489

Dat wordt dus:

nautilus admin:///
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/05, 12:36:17 »
Tenzij je wil dat de lettertypes voor alle gebruikers beschikbaar zijn, kan je beter je fonts in .local/share/fonts of .fonts plaatsen. Dan hoef je niet eens beheerder te zijn en loop je geen kans je systeem te beschadigen.

De folder .local/share/fonts maak je aan als je die nog niet hebt. Plaats daar je font bestanden in. Dat kan als je wil in een subfolder van .local/share/fonts, bijvoorbeeld "truetype".

Daarna voer je uit:
fc-cache -fv

« Laatst bewerkt op: 2020/04/05, 12:42:44 door vanadium »

Offline molly w

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/05, 16:31:27 »
Gelukt, maar ik zie ze nog niet in LO. Soms na herstart??

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/05, 17:49:35 »
Heb je het commando gedraaid wat vanadium geplaatst heeft hierboven?

Offline molly w

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/05, 18:49:44 »
Ja. En ik heb zojuist het systeem opnieuw opgestart en gewerkt aan een document metLO, maar de nieuwe lettertypen staan er niet bij.
Ik heb ze neergezet in computer /.local/share/fonts, dus niet in home naar naast mappen als bin, boot, cdrom, home, enz, zodat de fonts voor andere gebruikers beschikbaar zijn. Verkeerde plek???
« Laatst bewerkt op: 2020/04/05, 20:29:55 door molly w »

Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/05, 22:34:33 »
Nieuwe lettertypen, ook TrueType, stop ik gewoon in de verborgen Fonts map van mijn home directory en met de Fontmanager (te installeren vanuit het softwarecentrum) voeg ik ze toe aan het systeem. Gemakkelijker kan bijna niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/06, 08:37:52 »
computer /.local/share/fonts
Dat moet ~/.local/share/fonts zijn, een folder "fonts" in de folder "share" in een verborgen folder ".local" in je home folder.

Offline bart85

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/06, 10:06:56 »
Als je dual boot hebt met Windows kun je de fonts van Windows gebruiken. In de fonts map van Ubuntu maak je dan een symbolic link naar de fonts map van Windows.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline peer

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/06, 10:35:21 »
een symbolic link naar een ander os zou ik niet doen.  Voelt gevoelsmatig niet goed voor mij.
ik zou dan gewoon de fonts even kopiëren van windows naar linux.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/06, 11:46:55 »
Voelt gevoelsmatig niet goed voor mij.
Dat is maar gevoelsmatig. Een symbolische link zou het hier perfect doen, maar dan moet je best wel met een ntfs partitie werken die 1) automatisch tijdens opstart van Ubuntu ook aangekoppeld wordt (d.w.z., opgenomen is in fstab) en 2) telkens "clean", d.w.z., gezond is: dat vereist dat je in Windows het snel opstarten moet uitzetten, en telkens Windows geheel moet afsluiten vooraleer Linux op te starten.

Offline molly w

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/07, 10:19:45 »
Aan dat koppelen aan Windows ga ik niet beginnen, dat gaat geheid een keer fout.
Ik heb de map met truetype fonts gekopieerd naar home /.local/share ... et voilá, ik zag ze in LO. Operatie geslaagd. Klaar dus.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/07, 10:31:24 »
Naar .local/share/...? Geef aub het volledig pad op, zodat ook lezers die na jou komen door jou ervaring geholpen zijn.

Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/07, 12:23:56 »
Nieuwe lettertypen, ook TrueType, stop ik gewoon in de verborgen Fonts map van mijn home directory en met de Fontmanager (te installeren vanuit het softwarecentrum) voeg ik ze toe aan het systeem. Gemakkelijker kan bijna niet.

Tenzij op een PC meerdere gebruikersaccounts gebruikt worden. Dan is het toch echt makkelijker in de Share map want computerbreed.
In je homemap werkt inderdaad, maar is beperkt tot de betreffende gebruiker.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/07, 12:28:22 »
Tenzij op een PC meerdere gebruikersaccounts gebruikt worden. Dan is het toch echt makkelijker in de Share map want computerbreed.
OK voor de systeembeheerder om het zo te doen, als er een wens is dat iedereen de fonts kan gebruiken.
Citaat
In je homemap werkt inderdaad, maar is beperkt tot de betreffende gebruiker.
Je installeert fonts zonder dat je interfereert met de werkomgeving van andere gebruikers, en je kan dat zelfs doen zonder beheerder te zijn.

Welke optie "de beste" is, hangt dus vooral af van eigen overwegingen.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/07, 12:34:35 »
Naar .local/share/...? Geef aub het volledig pad op, zodat ook lezers die na jou komen door jou ervaring geholpen zijn.


Misschien louter het " ~" teken dat niet gekend is om te typen ? In ieder geval was jouw pad het juiste : heb het gesimuleerd met een eco- lettertype toe te voegen aan de reeks symbolen. (Iets dat ik altijd vergeet toe te voegen na een nieuwe installatie ; ben op Bèta 20.04 nu )

Dus het juiste pad: ~/.local/share/fonts  waar de map 'fonts' moet aangemaakt worden in die share folder en daar je fonts inzetten.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/07, 12:51:36 door Joshua Orbit »

Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/07, 12:36:09 »
Inderdaad. En van efficiency. Het heeft geen enkele zin om onder elke gebruiker apart Arial lettertypes te gaan installeren als ze die allemaal willen en gebruiken. Als diverse gebruikers zich creatief uiten, of het nou is in brief, powerpoint, afbeelding of video waar lettertypes allemaal handig zijn.
Dan is het met meerdere gebruikers al snel efficiënt om het wel systeembreed te doen.

Tis maar een goedbedoelde algemeen aanvullende tip. Het was niet mijn punt van discussie.   :-X
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/07, 12:38:11 »
Tis maar een goedbedoelde algemeen aanvullende tip. Het was niet mijn punt van discussie.   :-X
Ik ook niet, maar ik wou enkel aangeven dat het afhangt van de situatie welke de beste optie is. Het is niet zo dat systeembreed installeren zonder meer steeds de beste optie is.

Citaat van: molly w
Ik heb de map met truetype fonts gekopieerd naar home /.local/share ... et voilá, ik zag ze in LO.
Iemand die dit leest, is daar helaas niet mee geholpen.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/07, 12:40:22 door vanadium »

Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/07, 14:41:28 »
Ik ook niet, maar ik wou enkel aangeven dat het afhangt van de situatie welke de beste optie is. Het is niet zo dat systeembreed installeren zonder meer steeds de beste optie is.

Dito. Fijn dat we het met elkaar eens zijn en elkaar mooi aanvullen zo =D (=welgemeend)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline molly w

  • Lid
Re: Nieuwe lettertypen toevoegen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/07, 15:03:39 »
Tis maar een goedbedoelde algemeen aanvullende tip. Het was niet mijn punt van discussie.   :-X
Ik ook niet, maar ik wou enkel aangeven dat het afhangt van de situatie welke de beste optie is. Het is niet zo dat systeembreed installeren zonder meer steeds de beste optie is.
Ik ben de enige gebruiker, dus plaatsen in mijn home-map volstaat.

Citaat

Citaat van: molly w
Ik heb de map met truetype fonts gekopieerd naa ???r home /.local/share ... et voilá, ik zag ze in LO.
Iemand die dit leest, is daar helaas niet mee geholpen.
De plaats waar ik mijn fonts heb neergezet: ~ /.local/share/fonts