Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Backuppen met Acronis? Doet er 8 uur over? sector by sector mode ????  (gelezen 1607 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Hey, sorry dat ik zo achterlijk veel vragen stel. maar ik ben flink bezig om Linux onder de knie te krijgen. Er gaan al aardig wat weekend uurtjes erdoorheen!

Ik heb een mooie Acronis True Image home 10 BOOT cd, waar je lekker zonder je besturingssysteem te booten, backups kan maken.
Ik heb hier natuurlijk al heel wat vaker mee gewerkt. maar niet met het backuppen van een linux besturingssysteem.

Dus ik klik de source aan ( wat ik wil backuppen ) aangezien het de eerste backup is word het een FULL BACKUP, dan de destination. Op een usb-Harddisk ( ook geprobeerd op een vaste schijf ) mr acrons zegt sector for sector mode verplicht! nou prima? ???
de backup start! en whopa 8 uur! >:( dacht het dus even niet. zo'n backupo van +/- 7gb duurd niet langer dan 10-30 min.

DUS! ik zoeken op fora's ik kan er verder helaas niet over vinden. volgens acronis website moet je gewoon linux kunnen backuppen?
en ik heb een backup nodig. want elke keer als ik Ubuntu ( of een andere distro ) verkracht wil ik niet weer de installatie cd er bij pakken. want een backup terug zetten is 10x sneller.

Iemand die me kan helpen, desnoods aan een goeie makkelijk te hanteren backup programma?

Offline koos4401

  • Lid
Voor zover ik weet, maakt Acronis true image een kopie van je hele harde schijf in Linux, dus ook van de volledige lege blokken/sectoren. Je backupschijf moet daarvoor dus ook ruimte hebben!

Zie ook: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/(opgelost)acronis-true-image/msg351733/#msg351733

Ik gebruik Clonezilla: zie o.a.: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/configuratie-backup/msg521356/#msg521356 , dat kan ook vaker in het forum lezen.

Ben zelf circa 16 minuten kwijt met 10GB backuppen en ook zoiets met terugplaatsen in geval van nood / verkl..t.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Support4u

  • Lid
Aah :D okeey. ruimte heb ik uiteraard voor de backup. maare ik lees hiero dat je dus eerst de hdd mot formateren voordat je met acronis je lunix systeem kan backuppen. dat mottu we dan maar is proberen aankomend weekend. :D

Offline koos4401

  • Lid
Dus gewoon een kwestie van RT(F! :evil:)M  =D
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Support4u

  • Lid
rtf? sorry maar ik ben niet zo in het msn taaltje :D


Offline Support4u

  • Lid
Okeey. gelezen. maar wat moet ik nou doen om het op te lossen? of lees ik er nou keihard overheen?

Offline koos4401

  • Lid
1) RTFM = Read the F-word Manual = Lees PVD de handleiding vóór je vragen stelt.

2) Acronis afbreken; Clonezilla ISO branden en gebruiken
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Support4u

  • Lid
Heheh kort maar krachtig koos. maare acronis hebben we niet voorniks. this leuk om een ander programma erbij te betrekken. maar ik wil dat het werkt met acronis. aangezien het gewoon moet kunnen.

Ene die manual huh.. mooie die je er bent. waar toveren we die vandaan? en praten we dan over de manual van acronis?

Offline koos4401

  • Lid
In mijn thuisbezorgde pakket van Acronis Home 11 (dat inderdaad niet voor niets was, maar ik gebruik acronis al sinds editie nr. 7) zat behalve de CD-rom ook een officiële handleiding!?

Omdat Google hier een goede huisvriend is, mag je meedelen:

http://www.google.nl/search?q=acronis+10+handleiding&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:nl:unofficial&client=firefox-a

Succes met gebruik en download!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Zoals ik schreef moet je er voor zorgen dat tijdens het formatteren in  ext3 je een inode-size krijgt van 128.
Dat krijg je o.a. op de manier die ik beschreven heb, dus met een iets oudere GParted.
http://nl.wikipedia.org/wiki/GParted

Ik gebruik True Image wekelijks en ben zeer te vrede.
Er zijn trouwens gratis versies van internet legaal te downloaden.

Offline Support4u

  • Lid
Yo okeey, bedankt. voor het replyen. ik ga ut is proberen! zodra ik tijd heb! thanks again!

Offline timosha

  • Lid
Acronis kan niet overweg met ext4 partities, hij ziet die als foutieve ext3 partities en doet dan een sector-per-sector backup. En dat duurt een eeuwigheid.

Paragon Drive Backup kan wel overweg met ext4 en maakt in image in 30 minuten.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Support4u

  • Lid
okeey goed om te weten. bedank!