Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop notebook  (gelezen 1443 keer)

Offline maarth

  • Lid
laptop notebook
« Gepost op: 2009/01/02, 12:17:05 »
ik zou graag een nieuw laptopje kopen een met 17"scherm ,maar hoe ik kan weten of linux die hardware ondersteund.
wat is een goed laptoppie (vista erop maakt niet uit pleur het er toch af)dat linux ondersteuning heeft.
zijn er nog ergens sites of pagina waar je die info kan vinden,bij voorbaat dank voor de reakties,en groetjes

Bazzer

  • Gast
Re: laptop notebook
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/02, 12:29:13 »
Ik heb hier een Acer 9410Z (9413ZWSMI) en dat werkt perfect zowel met Ubuntu, Xubuntu en Kubuntu.
maakt ook niet uit of ik 8.04 of 8.10 installeer, alles draait zoals het hoort!
Ik heb het idee dat Acer met alle systemen goed overweg kan want we hebben hier ook Vista en XP
op gedraaid en dat verliep ook zonder problemen.

Groetjes Ben

Offline lizardman

  • Lid
Re: laptop notebook
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/02, 12:36:07 »
Tip: Neem altijd een live-cd mee naar de winkel en vraag of je hem mag uitproberen.
In een goeie winkel zal daar geen bezwaar tegen zijn.
Zo kun je checken of o.a draadloos, geluid, 3d versnelling etc. uit de doos werken.

Gr.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: laptop notebook
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/02, 12:38:29 »
Hallo Maarth, een HP DV7-1070 alhier, werkt ook prima.
Een tip als je geen Vista gaat gebruiken en het er meteen afgooit, check dan ook eens voor een Dell of een Sony. Die twee hebben namelijk een restitutieregeling waardoor je je geld voor je Vista licentie terug kunt vragen bij ze.
Verder zou je een live CD mee kunnen nemen als je een notebook gaat checken in een winkel.

Re: laptop notebook
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/02, 12:43:52 »
Neem een Ubuntu live cd mee naar de winkel en vraag of je deze kan proberen op een laptop van je keuze, mag dat niet stap dan bij een andere winkel binnen. Er wordt tenslotte niks geinstalleerd. Verder zoek op het forum op nieuwe laptop of andere laptop. Bijv. deze
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35817.0.html
Er zijn ook wel winkels met Ubuntu voor geinstalleerd, bijv deze http://www.os4free.nl/?page=catalog&view=subcategory&subcat_id=25 Hier heb ik mijn Acer Aspire One 150 gekocht en op mijn verzoek Ubuntu 8.10 er op gezet.
Verder je kan op zoek gaan naar een laptop en dan hier merk+specificaties posten, dan is/zijn er ongetwijfeld een forumlid/forumleden die je verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: In ieder geval duidelijk aangegeven door een ieder, neem de Live cd mee naar de winkel.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/02, 12:46:36 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Piet Vanraad

  • Gast
Re: laptop notebook
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/02, 13:34:13 »
We hebben hier een Packard Bell Easynote SJ51 gekocht. Prachtig scherm, diamant view, echt spectaculair. Ongeveer een maand of 4 geleden gekocht. Koste ons 700€. Ubuntu werkt hier perfect op. Enkel voor suspend/hibernate was een kleine aanpassing nodig (rmmod van wifi kaart). Grafische kaart is een nvidia, daarvoor gebruiken we ook de binary driver. Spijtig geen ati, daar zijn open source drivers voor. Is ook zonder bluetooth, maar daarvoor kan je een usb poortje opofferen. Eén echt nadeel was dat we geen vista refund konden krijgen. Heb het nochtans gevraagd..

Re: laptop notebook
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/02, 16:14:16 »
Bij HP ook niet. Paar keer gebeld maar nul op het orkest. Had er werk van moeten maken via Microsoft NL denk ik. Ben nu over de drie maanden heen dus het kan niet meer.