Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste fotobewerkings programma van dit moment?  (gelezen 55324 keer)

Offline Haris

  • Lid
Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Gepost op: 2010/06/29, 17:10:08 »
Zit al een uurtje te zoeken welk fotobewerkingsprogramma simpel en effectief is om bv.
 --rode oogjes te verwijderen
 --horizon recht te zetten
 --wazige foto scherper maken
etc.
Er is zoveel aanbod...keuze moeilijk....
tips graag...misschien iets om een stickey van te maken.
bedankt



Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 18:06:07 »
Dank je wel, waar zit de rode ogen tool?

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 18:06:52 »
en de wazige foto oppepper?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 18:19:31 »
GIMP vind ik een zeer goed programma, het is alleen verre van simpel.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maak kijk eens naar deze site: http://www.picnik.com/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/29, 18:38:12 »
En hier zijn nog wat links waar je vanalles over Gimp te weten kunt komen: http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#Gimp
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:26:21 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 19:24:33 »
Bedankt allemaal, in GIMP zit veel meer dan ik dacht, wel even doorbijten, het is niet eenvoudig

http://docs.gimp.org/nl/plug-in-red-eye-removal.html
http://docs.gimp.org/nl/gimp-imaging-photos.html#gimp-using-photography-sharpness
etc.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/29, 19:33:26 »
Hallo


En vergeet ook niet die fantastische fx-foundry verzameling voor de
gimp niet; http://gimpfx-foundry.sourceforge.net/
Ophalen, uitpakken en in je /home/.gimp-2.6/scripts zetten (met ctrl+h eerst
je hidden files zichtbaar maken in je bestandsbeheerder)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/29, 20:07:05 »
Ik probeer de fx-foundry binnen te halen, via verschillende mirrors, krijg dan de file gimpfx-foundry-scriptpack-20080323.tar.gz  136 kb

maar krijg steeds:

tar: This does not look like a tar archive
tar: Skipping to next header
tar: Exiting with failure status due to previous errors

bij het extracten.

Enig idee?

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/29, 20:31:08 »
Ik zou zelf zeggen Picasa En DigiKam, vooral DigiKam kan net zoveel als GIMP en is makkelijker te leren :)
Maar GIMP is ook zeker een mooi programma :)

@MrGee: En vergeet het pakket gimp-plugin-registry niet ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/29, 23:24:16 »
[quote
 --rode oogjes te verwijderen
 --horizon recht te zetten
 --wazige foto scherper maken
[/quote]


Misschien is Fotoxx iets voor jou,  een gemakkelijk programma voor fotobewerking, ik ben er zelf heel tevreden mee, maar het is net als met de windowsprogrammatuur, het kan handig zijn om verschillende programma's naast elkaar te gebruiken met elk hun specifieke handige eigenschappen om snel tot de gewenste resultaat te komen. 
http://kornelix.squarespace.com/fotoxx
« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 23:32:14 door RikRik »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/30, 00:20:26 »
@Haris

net nog even gestest; targ.gz binnengehaald, rechtsklikken en hier uitpakken
(extract here, die van mij praat nl. engels)
Er onstaat on the fly een directory, waarvan ik de inhoud naar die
/home/.gimp.........  kan kopiëren.

is die tarbal corrupt? Of hoe pak je dat ding dan uit?

Groeten Gerrit 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Jenske

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/30, 00:21:53 »
  • Zeer goed voor "algemene" operaties, maar vooral voor organiseren van je fotoverzameling: Digikam.
  • Voor specieke operaties aan de foto's -- rode ogen, vignettering, krassen wegwerken, ... -- gebruik ik Gimp. Jammer dat GIMP nog niet veel mogelijkheden heeft om zogenaamde non-destructieve wijzigingen aan te brengen. Dit impliceert dat je van elke gewijzigde versie (vb. een zwartwit versie of een onscherp gemaakte versie) een aparte kopie moet bewaren.
Maar zowel in Digikam als in GIMP zijn "ze" eraan aan het werken om bij een foto ook meerdere gewijzigde versies te kunnen opslaan
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Pieter2

  • Gast
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/30, 03:06:30 »
Zit al een uurtje te zoeken welk fotobewerkingsprogramma simpel en effectief is om bv.
 --rode oogjes te verwijderen
 --horizon recht te zetten
 --wazige foto scherper maken
etc.
Tja, als ik dit zo eens lees denk ik maar 1 ding : een cursus fotografie.

rode oogjes : verkeerd geflitst, gebruik het liefst een losse / verstelbare flitser

horizon niet recht / horizontaal : verkeerde houding / geen statief met waterpas

wazige foto : niet goed scherp gesteld. Vertrouw niet teveel op de automaat, als je een reflex hebt kan je met handmatige scherpstelling veel meer bereiken.

Sorry dat ik wat bot over kom, maar een goede foto maak je alleen maar door hem gelijk goed te nemen*. Niet  door naderhand met software wat truken uit te halen ;)

* En ook dan wil het nog wel eens fout gaan, alleen zijn de fouten dan minder groot

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/30, 09:21:53 »
Citaat
Jammer dat GIMP nog niet veel mogelijkheden heeft om zogenaamde non-destructieve wijzigingen aan te brengen. Dit impliceert dat je van elke gewijzigde versie (vb. een zwartwit versie of een onscherp gemaakte versie) een aparte kopie moet bewaren.
Laag dupliceren, en op de kopie verderwerken, en daar behoud je je originele versie in het gimp bestand.

Met "non-destructieve editing" wordt iets anders bedoeld. Er wordt mee bedoeld dat je edits kunt aanbrengen, die op elk moment zonder kwaliteitsverlies weer kunnen bijgesteld worden. Bijvoorbeeld, je past een curve toe, daarna doe je nog kleurcorrectie en unsharp mask. Bij non-destructive editing kan je achteraf nog die curve bijstellen zonder nadelig effect: het resultaat wordt doorgerekend in de volgende effecten. Bij Gimp moet je alle effecten vanaf de curve opnieuw doen. In Adobe Photoshop (niet dat ik daar ooit mee gewerkt heb) bestaan daar de layer effects voor.

Dit is één van de fundamentele tekortkomingen van Gimp t.p.v. Photoshop, maar het is iets wat alleen de gevorderde gebruiker aanbelangt. De andere grote tekortkoming is dat berekeningen in Gimp nog steeds gebeuren met slechts 8 bit per kanaal.

Offline midas

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/30, 10:48:08 »
Krita doet trouwens alles wel in 16 bits per kanaal. Wat GIMP betreft zit iedereen natuurlijk te wachten op de komende 2.8 release. Dan zou er toch ook 16 bit per kanaal in komen? Wordt verwacht in het najaar...even wachten dus ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/30, 11:09:17 »
Met "non-destructieve editing" wordt iets anders bedoeld. Er wordt mee bedoeld dat je edits kunt aanbrengen, die op elk moment zonder kwaliteitsverlies weer kunnen bijgesteld worden. Bijvoorbeeld, je past een curve toe, daarna doe je nog kleurcorrectie en unsharp mask. Bij non-destructive editing kan je achteraf nog die curve bijstellen zonder nadelig effect: het resultaat wordt doorgerekend in de volgende effecten. Bij Gimp moet je alle effecten vanaf de curve opnieuw doen. In Adobe Photoshop (niet dat ik daar ooit mee gewerkt heb) bestaan daar de layer effects voor.
In Photoshop kun je dit met Adjustment Layers doen. Moet je maar eens op googlen, erg mooie techniek.
Krita heeft ook zoiets: filter layers. Is wel wat beperkter als bij Photoshop.
Hopelijk komt het ook snel in GIMP, maar ze wilden eerste GEGL helemaal implementeren volgens mij.

Ik vond net na even googlen wel dit script: http://the-gimp.deviantart.com/art/Adjustment-Layers-1473128
Maar heb deze nog niet uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 11:15:36 door leendert »

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/30, 11:16:29 »
Citaat
net nog even gestest; targ.gz binnengehaald, rechtsklikken en hier uitpakken
(extract here, die van mij praat nl. engels)
Er onstaat on the fly een directory, waarvan ik de inhoud naar die
/home/.gimp.........  kan kopiëren.

is die tarbal corrupt? Of hoe pak je dat ding dan uit?

Ik doe hetzelfde, ook Engels trouwens; als ik ´extract here´doe geeft ie foutmelding:

An error occurred while loading the archive.
tar: This does not look like a tar archive
tar: Skipping to next header
tar: Exiting with failure status due to previous errors

Ik gebruik 9.10.

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/30, 11:37:35 »
Citaat
Tja, als ik dit zo eens lees denk ik maar 1 ding : een cursus fotografie.

rode oogjes : verkeerd geflitst, gebruik het liefst een losse / verstelbare flitser

horizon niet recht / horizontaal : verkeerde houding / geen statief met waterpas

wazige foto : niet goed scherp gesteld. Vertrouw niet teveel op de automaat, als je een reflex hebt kan je met handmatige scherpstelling veel meer bereiken.

Sorry dat ik wat bot over kom, maar een goede foto maak je alleen maar door hem gelijk goed te nemen*. Niet  door naderhand met software wat truken uit te halen Wink

* En ook dan wil het nog wel eens fout gaan, alleen zijn de fouten dan minder groot

Bedankt voor deze professionele inbreng. Terug naar de platencamera en rolletjes...en sjouwen met 10 kg camera´s, lampen en statieven.
Zijn er nog beroepsfotografen die zonder PhotoShop Pro werken?
Ik beleef gewoon plezier aan het computeren, fotobewerking is daar een klein onderdeel van. Het is toch leuk om simpele kiekjes wat op te peppen en daar zijn al die programmaatjes toch voor bedoeld?
Ik huur je graag in wanneer ik goede foto´s nodig heb.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/30, 11:43:32 »
Haris: Ken je de website http://www.dutchgimpers.nl/ al?

Krita doet trouwens alles wel in 16 bits per kanaal. Wat GIMP betreft zit iedereen natuurlijk te wachten op de komende 2.8 release. Dan zou er toch ook 16 bit per kanaal in komen? Wordt verwacht in het najaar...even wachten dus ;)
Volgens planning komt in december de release candidate uit, en in het eerste kwartaal van 2011 komt de definitieve 2.8 versie pas uit.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 11:50:08 door leendert »

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/30, 11:54:40 »
Bedankt Leendert, het forum daar is ook interessant!

Offline midas

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/30, 18:00:05 »
Mwah...d'r zijn hele volksstammen die alleen maar jpeg-plaatjes schieten met hun digicam. Wat ze dan niet weten is dat er juist dan een heel arsenaal aan digitale trucen uitgehaald worden. Door een soort ingebouwde Photoshop in de camera dus. Opscherpen...fellere kleuren...contrastbewerking...pixelpolishing...just name it. Dus verre van de werkelijkheid...

Schiet je daarentegen in Raw, dan krijg je precies het beeld te zien zoals de beeldchip het heeft geregistreerd en gezien. Dan hoeft er vaak maar een klein tikkeltje bewerking toegepast te worden om bijvoorbeeld meer details in het zonlicht te zien of juist in de donkere schaduwen. Ietsje meer contrast en een tikkeltje meer kleurverzadiging. Het gebeurt allemaal veel subtieler en genuanceerder dan de camera kan doen. Daarom heb je dus een goed bewerkingsprogramma nodig.

Inderdaad...de basis moet eerst goed zijn, een foto die staat. En die truucjes die iedereen zonodig moet toepassen zie ik ook helemaal niet zitten hoor!!

Maar inderdaad gaat het bij mij ook om:
- Het verliesvrij aanpassen van kleine dingetjes...als basis dus al een fotografisch goed beeld in Raw-formaat
- Het zoveel mogelijk intact laten van de werkelijkheid zoals die op dat ogenblik te aanschouwen viel

Dat vraagt dus juist om een kwalitatief heel goed programma!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Pieter2

  • Gast
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/30, 20:08:10 »
Bedankt voor deze professionele inbreng. Terug naar de platencamera en rolletjes...en sjouwen met 10 kg camera´s, lampen en statieven.
Dat is helemaal niet nodig om een goede foto te maken.

Citaat van: Haris
Ik huur je graag in wanneer ik goede foto´s nodig heb.
Dat is goed, ik ben alleen niet goedkoop.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/01, 11:56:11 »
Raw bewerken wordt al heel arbeidsintensief, en is, vind ik, pas de moeite voor de echte liefhebber, en dan nog selectief, en niet voor ganse reeksen familieshoots. Voor bewerking van raw en verdere beeldprocessing komen we met open-bron software al heel ver, meer dan ver genoeg zelfs voor de gevorderde amateur. We zijn weer heel on-topic: wat is het beste fotobewerkings programma van dit moment? Voor wat ik hierboven schets is er al die jaren maar één antwoord: de Gimp.

Citaat
Opscherpen...fellere kleuren...contrastbewerking...pixelpolishing...just name it. Dus verre van de werkelijkheid...
De iets betere camara doet dit met mate, en laat ook wat vrijheid om het scherpen of de kleurintensiteit te kiezen. Elke foto is "geprocessed" en is nooit "de werkelijkheid". Ook een raw foto is maar het resultaat van de specifieke sensoren, de electronica en de camerainstellingen. Belangrijker is dat een foto "natuurlijk", "geloofwaardig" is (tenzij je intentioneel bepaalde effecten wil hebben).

Offline Haris

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/01, 15:40:28 »
@MrGee

Citaat
Ik doe hetzelfde, ook Engels trouwens; als ik ´extract here´doe geeft ie foutmelding:

An error occurred while loading the archive.
tar: This does not look like a tar archive
tar: Skipping to next header
tar: Exiting with failure status due to previous errors

Ik gebruik 9.10.

Ik kan de zip versie wel binnenhalen en uitpakken. Kan ik hier iets mee of werken deze 118 .smc files niet in Ubuntu?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/01, 16:30:34 »
Jawel; die scm files horen gewoon te werken, staan ook een beetje los van
het besturingssysteem. Gewoon even naar de juiste plaats kopiëren,
gimp herstarten en voila je hebt een extra tabje genaamd; fx-foundry in de gimp
 
Succes
-- = >  simplify if you can   -- = >