Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)  (gelezen 1101 keer)

hoe2ubuntu

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Gepost op: 2006/08/27, 00:44:34 »
Hallo allemaal.
Ik ben een echte nieuweling als het aankomt op het gebruiken en wegwijs worden met Ubuntu.
De desktop spreekt voor zich (GNOME). Maar nu komt het volgende:
Ik ben al een twee dagen aan het stoeien met Ubuntu om de Wanadoo Live box (internet) aan de praat te krijgen. Overigens gebruik ik geen ethernet aansluiting, maar een USB poort (geen wireless)
In elk geval ben ik zover dat ik het Terminalscherm kan vinden (lijkt op DOS).
Op 2 andere fora heb ik wat brokjes informatie kunnen verzamelen over mijn systeem.
Het komt erop neer dat de huidige instellingen van het systeem op ethernet staat; ze moet op USB worden ingesteld. En dat ze in een loopback staat.

Als ik ' cat /etc/network/interfaces ' typ dan zie ik:
Citaat
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
Als ik ' ifconfig'  typ dan zie ik:
Citaat
lo

Link encap:Local Loopback
inet adrr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 adrr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 METRIC:1
RX packets:5 errors:0 drooped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:272 (272.0 b) TX bytes:272 (272.0 b)
En voor de USB, als ik ' ifconfig usb0' typ dan zie ik:
Citaat
usb0: error fetching interface information: device not found
Als ik ' lspci ' intyp dan zie ik:
Citaat
0000:00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845 845 (Brookdale) Chipset Host B ridge ( rev 04)
0000:00:01.0 PCI bridge Intel Corporation 82845 845 (Brookdale) Chipset AGP Bridge (rev 04)
0000:00:le.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI bridge (rev 05)
0000:00:lf.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BA ISA Bridge (LCP) (rev 05)
0000:00:lf.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BA IDE U100 (rev 05)
0000:00:lf.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB (Hub #1) (rev 05)
0000:00:lf.3 SMBus: Intel Corporation 82801BA/BAM SMbus (rev 05)
0000:00:if.4 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB (Hub #2) (rev 05)
0000:01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11 [GeForce2 MX/MX400] (rev b2)
0000:02:0a.0 Multimedia Audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 0a)
0000:02:0a.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! MIDI/Game Port (rev0a)
en als ik 'lsusb' in typ dan zie ik:
Citaat
Bus 001 Device 002: ID 1110:6489 Analog Devices Canada, Ltd (Allied Telesyn)
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 001: ID 0000:000
Nu zijn mijn vragen: is de juiste USB kernel geladen (geloof dat het zo heet onder Linux?). Hoe kom ik uit die loopback? Hoe zorg ik dat de eth0 naar usb0 dhcp gaat?

En is het correct dat als ik nano voor iets typ, dat ik dan dingen kan veranderen?

Ik ben echt een n00b, dus als iemand bereid is, mij dit stap voor stap voor te kauwen, zodat ik weer fijn internet heb, dan ben ik zeer gelukkig.

Iemand gaf mij ook deze tip:
Citaat
Probeer eens:

'nano /etc/network/interfaces'

Pas dan bij eth0 het volgende aan naar iets dergelijks als:

1 auto eth0
2 iface eth0 inet static
3 address 192.168.0.100
4 netmask 255.255.255.0
5 network 192.168.0.0
6 broadcast 192.168.0.255
7 gateway 192.168.0.1


Ik geef nu maar een voorbeeld, pas dit aan naar je eigen wens. Je kan op deze manier in iedergeval je PC een vast IP adres toewijzen.
De code 'nano /etc/network/interfaces' invoeren is mij duidelijk.
Ik zie dan:
Citaat
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
kan ik
Citaat
auto lo
iface lo inet loopback
veranderen naar:
Citaat
auto usb
iface usb inet dhcp
?

en hoe save je de veranderingen?

budster

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/27, 00:59:01 »
Ik kan je niets vertellen over jouw USB netwerkkaart, maar ik zag wat vraagjes over nano.

Nano is een text editor, net als Vim, emacs, pico, gedit en vele anderen. Als je een file met rootrechten wilt veranderen dan moet je nano ook als root starten dus: sudo nano [bestandsnaam]

Saven is heel makkelijk, gewoon CTL+x (eigenlijk stoppen) dan vraagt hij of ie moet saven, en daarna vraagt hij onder welke naam, de naam van het geopende bestand staat er al dus je hoeft alleen maar te enteren.

Het is aan te raden om van de bestanden die je gaat veranderen een bacup te maken. dus sudo cp [bestandsnaam] [bestandsnaam.backup], in wel zo handig als je een of ander config file verneukt.

En voor iemand die pas twee dagen bezig is ben je al lekker aan de gang.

Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/27, 02:52:15 »
Yups je weet al meer dan de meeste denk ik :)

Ik gebruik altijd gedit , ik vind deze toch wel het prettigst werken.

Om dan iets te veranderen zoals je zij word het dan met sudo voor schrijfrechten:
sudo gedit /etc/network/interfacesIk kan je helaas niet helpen met dit probleem.

ff een vraag ?
Waarom met USB ??
De live box werkt toch ook met een normale netwerk verbinding ??
Lijkt me ook een stukje sneller werken dan via USB .

Waarschijnlijk weet Profox of Dennis wel een oplossing, en er zijn er meer hier :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

hoe2ubuntu

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/27, 03:30:46 »
Citaat van: budster
Ik kan je niets vertellen over jouw USB netwerkkaart, maar ik zag wat vraagjes over nano.

Nano is een text editor, net als Vim, emacs, pico, gedit en vele anderen. Als je een file met rootrechten wilt veranderen dan moet je nano ook als root starten dus: sudo nano [bestandsnaam]

Saven is heel makkelijk, gewoon CTL+x (eigenlijk stoppen) dan vraagt hij of ie moet saven, en daarna vraagt hij onder welke naam, de naam van het geopende bestand staat er al dus je hoeft alleen maar te enteren.

Het is aan te raden om van de bestanden die je gaat veranderen een bacup te maken. dus sudo cp [bestandsnaam] [bestandsnaam.backup], in wel zo handig als je een of ander config file verneukt.

En voor iemand die pas twee dagen bezig is ben je al lekker aan de gang.
Ok, dus ff 'droog oefenen'
stel ik wil dit veranderen:
Citaat
auto lo
iface lo inet loopback
naar een usb instelline (ff als voorbeeld) dan moet ik dus typen:
Citaat
sudo nano auto 'usb' iface lo inet 'usb0'
??

of hoe bedoel je dit :)

-edit-

Sorry, ik lees nu de post van Candyman hier onder.
'sudo nano /etc/network/interfaces' dus.
En dan kan ik in de data die dan verschijnt editten, en met CRTL-x aflsuiten en saven :)
Toch?

hoe2ubuntu

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/27, 03:33:27 »
Citaat van: Gandyman
Yups je weet al meer dan de meeste denk ik :)

Ik gebruik altijd gedit , ik vind deze toch wel het prettigst werken.

Om dan iets te veranderen zoals je zij word het dan met sudo voor schrijfrechten:
sudo gedit /etc/network/interfacesIk kan je helaas niet helpen met dit probleem.

ff een vraag ?
Waarom met USB ??
De live box werkt toch ook met een normale netwerk verbinding ??
Lijkt me ook een stukje sneller werken dan via USB .

Waarschijnlijk weet Profox of Dennis wel een oplossing, en er zijn er meer hier :P

SCCS

:D
Nja, de USB aansluiting zat er al in (aangezien de ethernet kabel vanuit de Livebox al in een iBook gepropt zit). Ik heb eigenlijk niet eens gekeken of er nog een Ethernetkabel vanuit de Livebox kan komen richting de Linux PC (in dit geval).
Heel eerlijk gezegd zit er in de oude Dell pc niet eens een Ethernetkaartje in een pci-slotje :) Moet er nog eentje halen :D Dus vandaar dat ik gewoon weer de USB wil gebruiken.
Maar ik las hier en daar dat als je de Ethernetaansluiting gebruikt bij installatie van Ubuntu, het wel volledig automatisch herkend wordt.
Maar ja, ik ben misschien iets te eigenwijs :) Maar behalve dat, is dit wel een toffe oefening om Linux enigszins te begrijpen (tis wel lastiger als ik mij voorgestelt had hoor).

hoe2ubuntu

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/27, 03:36:18 »
En even een offtopic vraag. Zijn er ook Nederlandstalige boeken verkrijgbaar voor/over Ubuntu?
Of is Linux voor Dummies misschien wel een aanrader voor mij?

hallowa

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/27, 03:49:16 »
Vraag over nederlandse boeken. Nee, ik heb ze nog niet gezien, heb pas een boek gekocht met de naam "ubuntu hacks" nog niet veel mee gedaan. Maar dit boek was dus engels. Zoals de meeste.

Volgens mij zijn er geen nederlandse boeken over ubuntu, of ik moet mijn vergissen ;)

hoe2ubuntu

  • Gast
Ubuntu en Wanadoo Live Box via USB (geen wireless)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/27, 04:06:13 »
Citaat van: arie
Citaat
Nja, de USB aansluiting zat er al in (aangezien de ethernet kabel vanuit de Livebox al in een iBook gepropt zit). Ik heb eigenlijk niet eens gekeken of er nog een Ethernetkabel vanuit de Livebox kan komen richting de Linux PC (in dit geval).
Heel eerlijk gezegd zit er in de oude Dell pc niet eens een Ethernetkaartje een pci-slotje :) Moet er nog eentje halen :D Dus vandaar dat ik gewoon weer de USB wil gebruiken.
Maar ik las hier en daar dat als je de Ethernetaansluiting gebruikt bij installatie van Ubuntu, het wel volledig automatisch herkend wordt.
Maar ja, ik ben misschien iets te eigenwijs :) Maar behalve dat, is dit wel een toffe oefening om Linux enigszins te begrijpen (tis wel lastiger als ik mij voorgestelt had hoor).
als je op je livebox maar 1 ethernetkabel kan aansluiten kan je er ook een switch aanhangen

ethernet geeft waarschijnlijk minder problemen met installeren / aansluiten, informeer eens bij een goede computerzaak of je eventueel je kaartje kan terugbrengen mocht het niet werken
Dank je, ik zal van de week eens informeren bij de computerzaak om de hoek.