Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen  (gelezen 1302 keer)

Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Gepost op: 2020/01/17, 16:59:23 »
Dag iedereen!

Een paar weken terug lagen opeens de rechten op mijn pc in de knoop. Ik ben me er niet van bewust dat ik iets fout gedaan heb, maar dat moet toch wel zo zijn. Het meeste heb ik inmiddels opgelost, maar ik heb nog één ding dat niet opgelost is.

Ik heb een usb-stick, die altijd normaal aangekoppeld werd. Tegenwoordig wil hij opeens geen bestanden meer toevoegen en ook niet verwijderen. In de terminal heeft hij alle rechten gewoon, maar schrijven en verwijderen ho maar. Als ik dan naar 'Schijven' ga, staat daar dat hij 'alleen-lezen' is. Rara ... Andere usb-sticks doen het wel, maar deze heeft 32 GB en daar kon alles mooi op. Gparted kan er ook al niks mee.

In de terminal gaf hij ergens aan dat hij niet te zien is in /etc/fstab, maar ik begreep van een soortgelijke vraag als de mijne dat dat niet van belang is. Dat hoop ik ook maar, want zoiets krijg ik vast niet gefikst.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/19, 00:35:20 door Anastasia »
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)

Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/17, 22:49:09 »
Hallo, een usb-stick wordt nooit gemeld in fstab, dat is bedoeld om schijven tijdens het starten automatisch aan te koppelen.
Heb je toevallig een Linux-distro op die stick geïnstalleerd? Ik heb er hier zo een, die met een Gnome-programma (iso naar usb) alleen-lezen is gemaakt. Gparted kan er ook niets mee, behalve opnieuw formatteren. Erg onhandig en ook een nutteloze veiligheidsmaatregel, als het al om dat laatste gaat.

Is formatteren van die stick een optie?

Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/18, 00:10:50 »
Dank je wel. Ik meende al dat dat fstab iets anders was. Fijn te lezen dat ik dat goed begrepen had.  :D

Nee er staat geen Linux-distributie op deze usb-stick. Hij is alleen gebruikt geweest om bestanden op te slaan als reserve. Documenten, afbeeldingen, artikelen die ik schrijf etc. Ik heb Gparted erop losgelaten naar je idee, maar die kan er inderdaad ook niets mee. Hij kan niet geformatteerd worden of niks. Echt heel jammer.
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)

Offline peer

  • Lid
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/18, 08:37:09 »
probeer eens met Gparted een nieuwe partititabel aan te maken en een nieuwe partitie aanmaken.
Klik op "Device" - "Create Partition Tabel".
als dat gedaan is:
klik op "New" om een partitie aan te maken en formateer deze als fat32 of ntfs.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/18, 10:36:20 »
Hallo Anastasia,

Ik had ook zo'n stick,  die op geen enkele wijze tot de orde te roepen was in Gparted.  Hij was gebruikt om er Xubuntu 18.04.3 mee te installeren. Dat ging op zich puik. Tja, niks bijzonders  dus, dacht ik.

Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar door de stick met dd te "wipen". Overschrijven met nullen is dat. Dat doe je in de terminal. Als je niet in de terminal wilt of kunt werken heb ik geen andere oplossing tenzij je hier in de buurt zou wonen. Dan doe ik dat als steunpunt wel voor je. Stuur me dan een mailtje. Of zoek een steunpunt in jouw buurt.

Opdracht voor een willekeurige stick:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1k count=2048  De X vervangen door  wat de stick in jouw systeem is. In mijn geval was het de sdb en werd de opdracht:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1k count=2048

Welke letter die stick heeft zoek ik altijd heel lui op met de opdracht df -h Dat valt tenminste nog zo te onthouden.

Kaart met alle steunpunten: kaart.ubuntu.nl

Succes,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline peer

  • Lid
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/18, 11:02:28 »
de "dd-"opdracht werkt bijna altijd. Deze gebruik ik als het met gparted niet lukt.

Als het zelfs met "dd"  niet lukt dan kun je het nog proberen in windows met:
https://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/18, 11:18:39 »
W***** ?? Ga je tanden poetsen! Dan ga je als waargeaarde Linux fanboy toch bikkelhard een nieuwe stick kopen. Wat kosten ze nu nog?

 ^-^ ^-^

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/18, 12:49:38 »
Het zou ook kunnen zijn dat de stick te vaak overschreven is, dan kan
hij ook de geest geven. Of anders is hij gewoon stuk, dat kan ook gebeuren.
Niet getreurd, zo duur zijn ze niet en een verstandig mens heeft  backups
van belangrijke data op meerdere media staan (sorry voor de wijsneuserigheid...).
« Laatst bewerkt op: 2020/01/18, 12:52:20 door aartje »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/18, 13:04:35 »
Ik weet dat GParted er soms geen zin in heeft, maar met Schijven lukt het mij altijd om een stick opnieuw te formatteren. Drie liggende streepjes rechtsbovenin, en Schijf formatteren maar.

Bij mijn weten is Schijven gewoon een GUI voor dd.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

nahjo

  • Gast
Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/18, 15:51:47 »
Is die stick kortgeleden in een Windows systeem gebruikt? Zo ja dan de stick weer in dat systeem plaatsen en als die dan weer werkt heel netjes uit Windows ontkoppelen/uitwerpen.

De stick is redelijk groot en Windows kan die stick zien als een extra schijf. Is in Windows gekozen voor snel opstarten (standaard instelling) dan zal Windows die stick ook op 'slot' zetten bij het afsluiten. Op slot wil zeggen er kan niets op die stick gewijzigd worden (wel lezen).
« Laatst bewerkt op: 2020/01/18, 16:33:20 door nahjo »

Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/18, 19:03:07 »
Dank jullie wel voor de ideeën! Wat fijn zeg. Ik ga er vanavond mee aan het werk en laat weten hoe het gaat hoor
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)

[OPGELOST] Re: Usb-stick wel alle rechten, maar toch alleen-lezen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/19, 00:01:28 »
Nou, hartstikke bedankt iedereen! Een nieuwe stick kopen is niet mogelijk voor mij, ook al lijkt het jullie wellicht goedkoop. Helaas is dat voor mij even niet het geval. Ik denk dat aartje gelijk heeft en dat ik hem te vaak gebruikt heb. Dit wás mijn backup en veel bestanden staan nog wel op een andere (kleinere) usb-stick of op de laptop. Ik had alleen deze graag willen redden, maar als dat met zóveel hulp niet lukt, dat is het even pech! Ik sluit het onderwerp en een fijn weekend!
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)