Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi kaart wordt niet herkend.  (gelezen 17161 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #25 Gepost op: 2017/01/07, 20:18:44 »
The problem is back :(

Ik heb die swappiness veranderd en mijn wifi is opnieuw weg.. 
Iemand tips?
Het is onmogelijk dat het veranderen van de swapneiging (swappiness), effect heeft op je wifi. Er moet dus wat anders aan de hand zijn.

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #26 Gepost op: 2017/01/07, 20:28:16 »
Nou, ik heb swapneigingen veranderd, reboot en plots deed wifi het niet meer..   
Wat zou het dan kunnen zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #27 Gepost op: 2017/01/07, 20:41:31 »
Nou, ik heb swapneigingen veranderd, reboot en plots deed wifi het niet meer..   
Wat zou het dan kunnen zijn?
Wat heb je *precies* gedaan? Wees zo volledig mogelijk.

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #28 Gepost op: 2017/01/07, 20:50:20 »
Zoals ik al eerder zei, die swappiness van 60 naar 10 gebracht
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Verlaag-de-swapneiging-belangrijk-   Stap 1.4

Voor de rest heb ik tijdens die sessie niks gedaan, buiten online de krant te lezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #29 Gepost op: 2017/01/07, 20:52:33 »
Heb je misschien een nieuwe kernel geïnstalleerd, als onderdeel van de gewone updates?

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #30 Gepost op: 2017/01/07, 20:54:27 »
Niet dat ik weet..?   Zou kunnen dat Xubuntu het op de achtergrond deed terwijl ik op internet was..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #31 Gepost op: 2017/01/07, 20:56:32 »
Dat kan inderdaad, als je veiligheidsupdates op "automatisch" hebt staan.

Kijk eens in het menu van opstartlader Grub, of je kunt opstarten vanaf een oudere kernel. Zo ja, doe dat en meld vervolgens hier of je wifi 't dan ineens weer doet.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #32 Gepost op: 2017/01/07, 20:59:02 »
Dan zou de volgorde vanaf make en verder het probleem moeten oplossen.
wat zegt rfkill list ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #33 Gepost op: 2017/01/07, 21:03:59 »
De laatste stap " sudo modprobe -v 8723bu " geeft een EXEC error.


En zie ook RFkill list

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #34 Gepost op: 2017/01/07, 21:06:55 »
Pjotr
Je had gelijk, er is een wat eindigt op 57 en een andere op 31.
Toen ik op die van 31 bootte, deed wifi het direct.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #35 Gepost op: 2017/01/07, 21:10:12 »
Achtergrond: als je een stuurprogramma hebt geïnstalleerd op de manier zoals je dat eerder hebt gedaan, dan installeer je dat alleen voor de kernel waarop je systeem op dat moment draait.

Als je een nieuwe kernel installeert (wat regelmatig gebeurt, als onderdeel van de gewone updates), dan verlies je in één klap je stuurprogramma. En dus moet je dan de installatie van dat stuurprogramma herhalen.

Ik raad in dit soort gevallen daarom altijd aan, om de kernel vast te zetten op de huidige versie. Daarmee creëer je een klein veiligheidsrisico, maar dat valt bij een kernel doorgaans wel mee. En je wifi blijft altijd werken. Die vastzet-instructie staat ook in mijn handleiding die je hebt gebruikt, maar dat onderdeel heb je waarschijnlijk niet toegepast.

De kortste klap is nu, om simpelweg op te starten vanaf de oudere kernel, daarna de nieuwere kernel te verwijderen en de oudere kernel vast te pinnen. Zodat dit probleem niet meer kan gebeuren.

Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #36 Gepost op: 2017/01/07, 21:18:10 »
hmm ik heb die command gedaan en hij boot terug in 57..

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #37 Gepost op: 2017/01/07, 21:19:41 »
Ik weet ook niet hoe ik de 57 verwijder..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #38 Gepost op: 2017/01/07, 22:13:25 »
OK, dan gaan we voor de -57. Ga als volgt te werk:

1. Gooi alle stuurprogrammabestanden weg die je had binnengehaald voor de -31. Die zijn volledig onbruikbaar voor de -57. Dat doe je als volgt:
rm -r -v ~/rtl8723bu
2. Herhaal de procedure van A tot Z:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8723BU-chipset-0bda:b720-
(punt 7, rechterkolom)

3. Na de herstart zou je weer een werkende wifi moeten hebben. Zet nu de boel vast op de -57:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #39 Gepost op: 2017/01/07, 22:39:07 »
Pff...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #40 Gepost op: 2017/01/07, 23:21:32 »
Amai.... Dat heeft mogelijk te maken met de verwijdering van de generic-pakketten die je eerder hebt uitgevoerd.

Nieuw plan:

1. Start op vanaf kernel -31;

2. Verwijder kernel -57 (kopieer en plak):
sudo apt-get purge linux-image-4.4.0-57* linux-headers-4.4.0-57*
3. Herstart je computer.

Kanttekening: dit hele gedoe vind ik een typisch voorbeeld van een onderwerp dat Linux Mint beter aanpakt dan Ubuntu. In Linux Mint word je tenminste niet onverwachts overvallen door "achter je rug" toegepaste kernelupdates, die je moeizaam handmatig geïnstalleerde stuurprogramma's om zeep helpen....

Dit is nou echt het soort nodeloze ellende dat beginners met Linux kan wegjagen. Bijzonder jammer.  :(
« Laatst bewerkt op: 2017/01/08, 00:23:27 door Pjotr »

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #41 Gepost op: 2017/01/08, 00:26:34 »
Hmm dan ga ik dat zo doen, dan mag ik swappiness ook in 31 terug naar 10 brengen?

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #42 Gepost op: 2017/01/08, 00:36:01 »
Ooh die staat nog op 10 :p

Nou, enorm bedankt en hopelijk moet ik niet binnen 5minuten opnieuw hulp vragen. :p

Ik kan je wel geen ongelijk geven met dat Linux/Ubuntu moeilijk is voor beginners. Dat is een enorme voordeel aan Windows, het makkelijk verkrijgen van drivers..

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #43 Gepost op: 2017/01/08, 00:40:54 »
Hmm zou het kunnen dat er een video aanpassing in 57 is gebeurd? In 31 stottert mijn video nog meer dan in Windows 10..    57 ging heel soepel in FullHD.   (Youtube)

edit: soms loopt het goed,maar soms stottert het fel dus..   
Best leer ik daarmee te leven, nu heb ik tenminste werkende wifi zonder mijn gsm te gebruiken :)
« Laatst bewerkt op: 2017/01/08, 00:43:50 door DavidBelgium »

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #44 Gepost op: 2017/01/08, 08:16:35 »
OK, dan gaan we voor de -57. Ga als volgt te werk:

1. Gooi alle stuurprogrammabestanden weg die je had binnengehaald voor de -31. Die zijn volledig onbruikbaar voor de -57. Dat doe je als volgt:
rm -r -v ~/rtl8723bu
2. Herhaal de procedure van A tot Z:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8723BU-chipset-0bda:b720-
(punt 7, rechterkolom)

Handinger is in die folder de onderstaande opdracht uitvoeren.
Het zal de folder als 'nieuw' herstellen.
make clean

3. Na de herstart zou je weer een werkende wifi moeten hebben. Zet nu de boel vast op de -57:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)
Daarvoor is er DKMS: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Kernel_Module_Support
Maar als er geen dkms.conf bestand is dan heb je een probleem bij kernel-updates.

David,

Nu je toch nog lekker aan het 'experimenteren' ben.
Installeer eens de kernel 4.8.0-x eens.
Om kernel te installeren:
sudo apt-get install linux-generic-hwe-16.04-edge
Om kernel headers te installeren:
sudo apt-get install linux-headers-generic-hwe-16.04-edge

Zowel in kernel 4.4.0-x als 4.8.0-x zit de 'experimentele' kernel-module rtl8xxxu
Alleen bij kernel 4.8.0-x zal deze volgens mij ook de rtl8723bu ondersteund.
Net zo als de rtl8192eu: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98308.0

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #45 Gepost op: 2017/01/08, 10:44:10 »
Hmm zou het kunnen dat er een video aanpassing in 57 is gebeurd? In 31 stottert mijn video nog meer dan in Windows 10..    57 ging heel soepel in FullHD.   (Youtube)
Is inderdaad mogelijk....

Wat je zou kunnen doen:

1. Herinstalleer Ubuntu (schone herinstallatie), haal alle updates binnen via je GSM (dus inclusief kernel -57), herstart je computer (niet vergeten, want pas na de herstart is de nieuwe kernel actief!), en pas vervolgens mijn handleiding opnieuw toe. Inclusief vastzetten van de kernel.

2. Installeer Linux Mint 18.1, want die heeft standaard kernel -53, en bevat dus mogelijk al de videoverbetering die je zoekt: https://sites.google.com/site/computertip/mint

Ook in Mint 18.1 moet je overigens mijn handleiding toepassen voor de installatie van het stuurprogramma. Maar als je in Updatebeheer van Mint het voorzichtigste bijwerkbeleid kiest, dan zul je gegarandeerd nooit meer een kernel-update voor de kiezen krijgen die de boel kapotmaakt.

3. Probeer kernel 4.8.x, zoals Maurice aanraadt; het zou kunnen dat je daarmee überhaupt geen handmatig geïnstalleerd stuurprogramma nodig hebt.

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #46 Gepost op: 2017/01/08, 13:23:36 »
Wow dat is wel een hele boterham aan veranderingen,maar ik ga best eens proberen.

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #47 Gepost op: 2017/01/08, 13:41:56 »
Dus als ik het goed snap,moet ik alles verwijderen en de laatste nieuwe versie van Xubuntu binnenhalen en daarna die nieuwe kernel 4.8?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #48 Gepost op: 2017/01/08, 14:44:47 »
Dus als ik het goed snap,moet ik alles verwijderen en de laatste nieuwe versie van Xubuntu binnenhalen en daarna die nieuwe kernel 4.8?
Die nieuwe 4.8-kernel kun je ook al toepassen in je huidige Xubuntu.  :)

Re: Wifi kaart wordt niet herkend.
« Reactie #49 Gepost op: 2017/01/08, 14:56:13 »
Hmm ik heb nu een verse Xubuntu geinstalleerd, even laten updaten en dan die kernel 4.8 proberen :)