Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multitasking priority veranderen  (gelezen 877 keer)

multitasking priority veranderen
« Gepost op: 2007/03/12, 13:47:41 »
Ok, ik weet het, een beetje rottige titel om uit te leggen wat ik bedoel:

Een voorbeeldje:

Als ik een gaim opstart,en meteen Opera erna en ik tik mijn wachtwoord in voor Gaim terwijl Opera "eronder door" start, kan ik mijn wachtwoord niet afmaken, omdat Opera opeens de focus heeft ipv gaim! Terwijl ik , de gebruiker, toch de prioriteit heb gegeven om eerst zijn "klusje" te doen, en daarna is Opera aan de beurt! Hinderlijk!

Als ik een brief tik in Oo en ik start ondertussen effe tussen neus en lippen de gimp op en ondertussen ga ik verder met tikken, wringt de gimp zich vóór mijn Oo typwerk! Aarggh! " Ik zeg toch dat je onder door moest en niet de focus krijgt-mits IK dat bepaal?"

Blijkbaar heeft dit iets te maken hoe Ubuntu/Gnome/Linux??? zijn mutitaskprioriteiten heeft? In Windows is het gedrag dus andersom en kan ik veel apps " er onder door" laten opstarten terwijl ik met iets anders bezig ben.

(en ik snap heus wel dat je ,als dingen eenmaal opgestart zijn,dat ik de ene app een klussie kan geven terwijl ik met de andere bezig ben. Het gaat meer om de opstart-en behoud-focus-met-de app-waar-je -mee-bezig-bent syndroom

Kan ik die "multitask-maar-stay-on-focus-priority" anders instellen,
en hoe? Want dit is voor mij niet prettig multitasken dus :Een beetje irritant zelfs :D

Dank!

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
multitasking priority veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/12, 15:35:03 »
Alhoewel er een commando is om proces priority aan te passen ("nice") is dat niet je probleem. Wat er gebeurt is dat zo'n programma dat je opstart denkt dat het de focus nodig heeft voor iets belangwekkends (wachtwoord vragen, alarmerende melding, whatever) en dus de window manager daar simpelweg om vraagt.

De oplossing echter zou ik zo 1-2-3 niet weten. Heb je al es geprobeerd om zo'n 2e programma op de starten in een andere desktop? Als het prograam niet afhankelijk is van een wachtwoord of zo (zoals GIMP), dan zou het in DIE desktop worden opgestart terwijl jij gewoon weer terug schakelt naar je originele desktop. Net zoiets als de Ctrl-Alt-Fx toetsen voor de tekst login zeg maar ...

Hoop dat dit je wat verder helpt.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

blubber

  • Gast
multitasking priority veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/12, 16:28:48 »
Onder KDE is dat in te stellen via K-Menu -> System settings -> Window behavior -> Advanced -> Focus stealing prevention level: none/low/normal/high/extreme. Zoiets heeft Gnome vast ook wel, ergens ...

multitasking priority veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/12, 17:51:38 »
Tukcedo::

Het is eerder andersom. Als ik van een app vraag om juist de focus vast te houden omdat ik er in bezig ben, geeft ie m blijkbaar weg voor het ogenschijnlijk onbenullig opstarten van een Open Office of een Opera.

Ik bepaal de focus, niet een applicatie.:D  Een verse applicatie wacht maar netjes tot dat ie aan de beurt is,zogezegd :)

Affijn,andere apps opstarten in een andere desktop doe ik ook,maar dat zijn eigenlijk voor mijn werkwijze die ik hier heb aangegeven een paar klikken/toetsen teveel,dus .Plus het fiet dat ik er bij blijf dat IK de focus bepaal,niet mijn GUI. :)

Blubber:

Hm, had effe gefrut in de configuratie-editor en het leek erop dat de parameter veranderen van "smart" naar" strict" zou moeten helpen
(in de sleutel  "/apps/metacity/general/focus_new_windows"
maar helaas,helaas.

Iemand nog meer ideeen?