Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel bug?  (gelezen 19860 keer)

Re: Intel bug?
« Reactie #175 Gepost op: 2018/01/25, 13:18:52 »
Nog even over Nvidia drivers. Op een van m'n oudere computers draait een Geforce  8600 GTS met driver version 340.104. Er komt geen automatische update naar 340.111 binnen.
Voor deze oude grafische kaart geldt waarschijnlijk - net zoals Pjotr al ervaren heeft - ook dat ie te oud is en ik naar de 340.111 kan fluiten? Zo ja, dan moet ik dus de X.org driver gaan gebruiken? Pjotr heeft het over 'terugschakelen'. Hoe doe ik dat? Door via synaptic de betreffende Nvidia driver volledig te verwijderen? Start het systeem dan automatisch met de Xorg driver op?

Ik heb dit nog nooit eerder bij de hand gehad vandaar dat ik eerst maar even hier check. Thx! Wel mooi f*ck alle gevolgen van dat intel lek  zeg >:(

Hulp is welkom voordat ik een systeem per ongeluk om zeep help ;). Google me al het leplazerus maar kan helaas geen oplossing vinden. Alvast bedankt voor de hulp!

Aanvullend vraagje : hoe onveilig is het eigenlijk om de 340.104 te blijven gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2018/01/25, 13:32:20 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Intel bug?
« Reactie #176 Gepost op: 2018/01/26, 13:46:59 »
Ehhh.... ik geloof dat ik een foutje heb gemaakt. Op drie pc's draait de 384.111 versie en op een de 340.104 versie, waarbij wordt aangegeven dat dit het aanbevolen stuurprogramma is. Ik heb de versies door elkaar gehaald.....ahum....lekker handig. Die getallen lijken allemaal nogal op elkaar. Tja, daar zijn computers wat handiger in ;-)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/26, 15:03:50 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

youpie123

  • Gast
Re: Intel bug?
« Reactie #177 Gepost op: 2018/01/29, 17:34:40 »
Ik heb het helemaal gehad met die Intel bugs  :|

Heb ik expres een Xeon X3460 aangeschaft om 4 kernels en 8 treads te hebben maken ze er dit van na al die *** updates   :( :'(

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #178 Gepost op: 2018/01/29, 20:07:49 »
Ik heb het helemaal gehad met die Intel bugs
Eigenlijk betreft het alle CPU-bakkers en is hun imago flink beschadigd.
Intel heeft een extern bedrijf aangesteld om het in goede banen te leiden, AMD legt de kwetsbaarheden uit als near zero en Apple zwijgt volledig.
Met pleisters kunnen de gevolgen verborgen worden, maar de oorzaak blijft en is enkel te verhelpen door de CPU's aan te passen (herontwerp).


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Intel bug?
« Reactie #179 Gepost op: 2018/01/30, 00:04:24 »
Met pleisters kunnen de gevolgen verborgen worden, maar de oorzaak blijft en is enkel te verhelpen door de CPU's aan te passen (herontwerp).

Inderdaad. Dat zei ik al vaker. Een hardware bug (wat dit is) kun je niet softwarematig weg scripten. Hooguit de wegen er naartoe afsluiten.

En reken dan ook maar dat nieuwe cpu's echt niet ontworpen zullen worden voor (ver)ouder(d)e pc's (communiceren dan niet met moederbord en zo). Die hardwarebug zelf zit er nog tot je pc versleten is.

Op dit moment.
Met de geupdate kernel en browser schat ik in dat dat al zo ver mogelijk gedaan is. En waar niet zal dat spoedig nog wel volgen.
En daarover dan nog wat scriptblockers hier.
Dat zit wel goed voor zover het mogelijk is.

Ik las overigens ook ergens dat linux hier al vanaf de zomer voor aan het updaten is op de achtergrond.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/30, 00:06:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Intel bug?
« Reactie #180 Gepost op: 2018/01/30, 18:14:10 »
Ik heb het helemaal gehad met die Intel bugs
Eigenlijk betreft het alle CPU-bakkers en is hun imago flink beschadigd.
Intel heeft een extern bedrijf aangesteld om het in goede banen te leiden, AMD legt de kwetsbaarheden uit als near zero en Apple zwijgt volledig.
Met pleisters kunnen de gevolgen verborgen worden, maar de oorzaak blijft en is enkel te verhelpen door de CPU's aan te passen (herontwerp).

Ik zou niet alle chipmakers over 1 kam willen scheren. Dat er bij Intel het 1 en anders moet is niet eens een meer vraag. De communicatie over deze bugs was zeker in het begin slecht, hun 'oplossing' was in een aantal gevallen ook niet om over naar huis te schrijven. AMD deed het iets beter en kwam voordat het bekend werd in het grote nieuws al met een fix voor de kernel.  'Near Zero' slaat waarschijnlijk op iets wat ik meerdere malen heb gelezen dat met fysiek toegang tot de computer moet hebben. ARM gaf netjes door welke type(s) kwetsbaar waren, en welke bugvrij waren. Ik geloof dat er zelfs op een blog van de Raspberry Pi site stond te lezen, dat ze een compleet ander soort systeem gebruiken (zonder voorspelling) en daarom ook niet vatbaar zijn voor deze bugs. Over de CPU's van VIA is weinig bekend, waarschijnlijk wel vatbaar maar de kans is klein dat we die vinden in Nederland.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #181 Gepost op: 2018/01/31, 16:38:10 »
Een beetje in de toekomst kijkend. Ik ben van plan om einde 2018/begin 2019 een van m'n pc's te vervangen door een spiksplinternieuw exemplaar.

Vraag 1 die bij me opkomt : zouden er tegen die tijd nieuwe lekvrije cpu's te koop zijn?
En zo ja, dan is daar direct vraag 2 : hoe kan ik controleren dat het ding idd geen hardwarematige mankementen vertoont? Dat mij niet een oud, lek exemplaar als nieuw, niet-lek wordt verkocht. Wellicht vreemd, maar mijn vertrouwen in bv een bedrijf genaamd 'Intel' is sinds begin deze maand toch ietwat tanende  ;)
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Intel bug?
« Reactie #182 Gepost op: 2018/01/31, 17:29:00 »
Een beetje in de toekomst kijkend. Ik ben van plan om einde 2018/begin 2019 een van m'n pc's te vervangen door een spiksplinternieuw exemplaar.

Vraag 1 die bij me opkomt : zouden er tegen die tijd nieuwe lekvrije cpu's te koop zijn?
En zo ja, dan is daar direct vraag 2 : hoe kan ik controleren dat het ding idd geen hardwarematige mankementen vertoont? Dat mij niet een oud, lek exemplaar als nieuw, niet-lek wordt verkocht. Wellicht vreemd, maar mijn vertrouwen in bv een bedrijf genaamd 'Intel' is sinds begin deze maand toch ietwat tanende  ;)
Ik zou het tegen die tijd proberen na te kijken op de webstek van Intel zelf....

Voordat de gerepareerde CPU's de consumenten-PC's bereiken, zeker de goedkopere, zijn we (naar ik verwacht) al gauw een jaar of zelfs anderhalf jaar verder.

Vermoedelijk gaan we in het komende jaar een hoop "mooie" aanbiedingen zien van PC's met lekke CPU's.  =D
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 17:30:42 door Pjotr »

Re: Intel bug?
« Reactie #183 Gepost op: 2018/02/01, 00:33:20 »
Een beetje in de toekomst kijkend. Ik ben van plan om einde 2018/begin 2019 een van m'n pc's te vervangen door een spiksplinternieuw exemplaar.

Vraag 1 die bij me opkomt : zouden er tegen die tijd nieuwe lekvrije cpu's te koop zijn?
En zo ja, dan is daar direct vraag 2 : hoe kan ik controleren dat het ding idd geen hardwarematige mankementen vertoont? Dat mij niet een oud, lek exemplaar als nieuw, niet-lek wordt verkocht. Wellicht vreemd, maar mijn vertrouwen in bv een bedrijf genaamd 'Intel' is sinds begin deze maand toch ietwat tanende  ;)

Nee binnen die tijd zijn er denk ik geen lekvrije CPU's te vinden.  As we speak rollen de nieuwe CPU's eigenlijk al van de band die pas over een jaar in de handel komen. Persoonlijk, maar goed dat ben ik zelf dus, zou ik Intel overslaan. Eind dit jaar komt er een nieuwe ZEN 2 uit van AMD, (in April ZEN+) deze heeft dus geen Meltdown gedoe en dan heb ik het nog niet eens over andere vraagtekens. Qua veiligheid dus de minst slechte van 2 keuzes op hardware niveau. De prijzen van AMD CPU's zijn ook wat leuker. Wat misschien qua budget nog fijner is zijn de AMD APU's  (CPU en GPU combi). Deze hebben VEGA graphics, die aanzienlijk beter zijn dan Intel en het mooie daar van is dat VEGA het erg goed doet in Linux. De prijzen van goede losse videokaarten zijn op dit moment idioot hoog en ik durf niet te zeggen wanneer dit gaat zakken, en als je een APU tegen die tijd kunt kopen die qua prestatie zit van een 4 core 8 threads en een 'losse 1050' kaart voor 176 euro is dat denk ik geen slechte deal.  (1050 zit rond de 130-150 euro).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #184 Gepost op: 2018/02/01, 17:51:35 »
Interessant! Ik had er nog niet van gehoord van VEGA graphics en APU's. Nou werk ik regelmatig met VM's. Zijn die AMD VEGA/APU's daar krachtig genoeg voor denk je? De prijs is idd heel redelijk.
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #185 Gepost op: 2018/02/01, 19:16:53 »
Nou werk ik regelmatig met VM's. Zijn die AMD VEGA/APU's daar krachtig genoeg voor denk je?
Goeie vraag. Ik neem aan dat de Ryzen 5 en 7 ook APU's zijn?
Virtualiseren is ook voor mij een must.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Intel bug?
« Reactie #186 Gepost op: 2018/02/01, 22:15:39 »
Interessant! Ik had er nog niet van gehoord van VEGA graphics en APU's. Nou werk ik regelmatig met VM's. Zijn die AMD VEGA/APU's daar krachtig genoeg voor denk je? De prijs is idd heel redelijk.

Ik zou van mijn stoel vallen als dat niet het geval zou zijn :)
Intel heeft overigens een deal gesloten met AMD, om in hun nieuwste (mobiele) CPU lijn, ook VEGA te integreren omdat deze veel krachtiger is de ingebouwde HD graphics.   

@EvC,  de 'normale' Ryzen CPU's zijn geen APU's en hebben geen interne grafische mogelijkheden. Ik heb zelf een Ryzen 7 1700, en moest toch echt een videokaart kopen (de snelste manier om arm te worden).

Ondanks dat dit over een beroerd iets gaat (bug) is er gelukkig wel wat positiefs te melden. De ingebouwde Vega graphics zijn geen stroomslurpers, de APU van AMD gebruikt 65 watt maximaal. Wanneer je nu een videokaart hebt met een extra stroomaansluiting dan weet je dat deze dus al boven de 75 watt zit, en dan tellen we de CPU nog niet mee :) Een ander voordeel is dat je voor een appel en een ei een FreeSync scherm kan kopen, met een hoger aantal Herz. Dit om zogenaamde schermscheuring tegen te gaan. FreeSync technologie is Open Source, dus heeft linux ondersteuning. VEGA graphics worden ondersteund zonder gesloten drivers te installeren. Juist vanwege deze dingen, ben ik van een Intel systeem met Nvidia kaart overgestapt naar een AMD systeem. Het is goedkoper en wat meer Open Source vriendelijker.  Met name geheugen en videokaarten zijn op dit moment idiote uitgaves.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #187 Gepost op: 2018/02/01, 22:30:00 »
@EvC,  de 'normale' Ryzen CPU's zijn geen APU's en hebben geen interne grafische mogelijkheden. Ik heb zelf een Ryzen 7 1700, en moest toch echt een videokaart kopen (de snelste manier om arm te worden).
De meerderheid zal een notebook kiezen.
Ik neem aan dat deze CPU's, APU's zijn (deze configuraties staan er aan te komen):

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Intel bug?
« Reactie #188 Gepost op: 2018/02/02, 15:01:28 »
Intel heeft overigens een deal gesloten met AMD, om in hun nieuwste (mobiele) CPU lijn, ook VEGA te integreren omdat deze veel krachtiger is de ingebouwde HD graphics.   

 VEGA graphics worden ondersteund zonder gesloten drivers te installeren. Juist vanwege deze dingen, ben ik van een Intel systeem met Nvidia kaart overgestapt naar een AMD systeem. Het is goedkoper en wat meer Open Source vriendelijker.

Klinkt perfect! Zonder nieuwe, enge bugs/lekkage's het komende jaar ( ;)) denk ik dat ik in principe dan voor een AMD APU met VEGA graphics ga. Toptips Theo. Thx.

Omdat ik zooooo lang met een Linux-pc kan doen, verdiep ik mij aanzienlijk minder in hardware dan in mijn tijdperk met 'dat andere os', maar ik ben toch wel benieuwd waarom grafische kaarten momenteel blijkbaar zo achterlijk duur zijn? En met geheugen is het ook weer eens bingo begrijp ik?
Een boek doet het altijd...

Re: Intel bug?
« Reactie #189 Gepost op: 2018/02/03, 11:02:13 »
Maar begrijp ik nu dat die chips in Lonovo laptops zitten? Of ook in andere pc's?
Want Lonovo neemt privacy ook niet altijd voor lief volgens nieuwsberichten.

Nadeel is dat je lang niet elke cpu in elk moederbord kunt prikken. Ik verwacht niet dat die nieuwe cpu's in mijn pc zullen gaan passen. En Lonovo heeft verre van mijn voorkeur.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Intel bug?
« Reactie #190 Gepost op: 2018/02/03, 11:32:28 »

Omdat ik zooooo lang met een Linux-pc kan doen, verdiep ik mij aanzienlijk minder in hardware dan in mijn tijdperk met 'dat andere os', maar ik ben toch wel benieuwd waarom grafische kaarten momenteel blijkbaar zo achterlijk duur zijn? En met geheugen is het ook weer eens bingo begrijp ik?

Cryptocurrency mining (in de volksmond ook bitcoin minen genoemd). Heel kort en bondig houdt dit in dat rekenkracht van grafische kaarten ingezet worden om tijdens transacties in die munteenheid daar een paar centen tussen uit te halen.  Een rekensommetje van kosten en opbrengst, de AMD RX 470/480/570/580 waren hier nogal goed in, zeker in het begin waren deze kaarten goedkoper dat bijvoorbeeld de GTX 1060 en presteerde voor deze taak beter. Kortom men maakte sneller winst, en deze kaarten raakten uitverkocht of kon men het alleen nog voor een idioot bedrag kopen.  Bij gebrek aan beter werden de GTX 1070 kaarten daardoor ook gekocht. Deze waren duurder dan de AMD kaarten, maar qua kosten en opbrengst en goede 2e. De 1080(ti) presteerde wel beter, maar waren duurder in aanschaf en gebruikte ook meer stroom zodat de uiteindelijke rendement lager is. Vervolgens krijgen we het volgende probleem, geheugen. Eind verleden jaar kwamen nieuwe lijnen uit met mobiele telefoons die ook DDR4 geheugen gebruiken, kortom veel vraag en te weinig aanbod. Om dit weer recht te trekken (tekort aan computergeheugen) zwakt het maken van geheugen voor videokaarten weer af. Met een tekort aan geheugen voor videokaarten krijg je vervolgens het probleem dat dus alle videokaarten duurder worden ofdat er een flink aantal types uitverkocht zijn. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #191 Gepost op: 2018/02/03, 12:01:49 »
Maar begrijp ik nu dat die chips in Lonovo laptops zitten? Of ook in andere pc's?
Want Lonovo neemt privacy ook niet altijd voor lief volgens nieuwsberichten.

Nadeel is dat je lang niet elke cpu in elk moederbord kunt prikken. Ik verwacht niet dat die nieuwe cpu's in mijn pc zullen gaan passen. En Lonovo heeft verre van mijn voorkeur.

HP en Acer maken ook laptops met deze APU's.
En dat je niet elke CPU op elke moederbord kunt zetten klopt, Intel verwisseld ongeveer eens in de 9 maanden van platform (verleden jaar kon je in januari nog een skylake kopen, opgevolgd in de lente door kabylake en rond de kerstdagen een coffeelake). Een coffeelake CPU gaat dus niet werken op een skylake bord die je eerder dat jaar gekocht hebt. Alles bij elkaar voor degene die steeds met de nieuwste generatie CPU wil werken een aardig kostenplaatje Op de vraag om men bij Intel het niet zo had kunnen maken zodat een coffeelake op een kabylake bord zou werken antwoordde men 'nee'. Inmiddels is vanuit China aangetoond dat dit wel mogelijk is (de aansluiting van de pins zijn anders, en de bios is een update nodig). Kortom hier worden we ook weer voor de gek gehouden. AMD houdt het wat langer vol, de Ryzen platform (AM4) loopt al een jaar en gaat zeker door tot 2020. Nu klink ik niet behoorlijk Intel vriendelijk, maar als men willens en wetens regelmatig pootje haakt van de consument roep je dit dus over jezelf af.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

youpie123

  • Gast
Re: Intel bug?
« Reactie #192 Gepost op: 2018/02/03, 14:41:44 »
Gelukkig is mijn probleempje ook weer opgelost. Ze blijven updaten, fouten oplossen en weer updaten  =D

Re: Intel bug?
« Reactie #193 Gepost op: 2018/02/03, 19:24:06 »
Nu klink ik niet behoorlijk Intel vriendelijk, maar als men willens en wetens regelmatig pootje haakt van de consument roep je dit dus over jezelf af.

Dan vind ik dat je het heel netjes brengt met  "Kortom hier worden we ook weer voor de gek gehouden". Ikzelf had een iets andere woordkeuze in gedachten  ;).

Bedankt voor je uiteenzetting omtrent de prijzen van grafische kaarten en geheugen. Erg verhelderend. Ik kan me je AMD voorliefde heel goed voorstellen.
Een boek doet het altijd...

Re: Intel bug?
« Reactie #194 Gepost op: 2018/02/04, 00:54:51 »
Nog een nieuwtje die uitgelekt is (door een medewerker van Apple). Op 29 november verleden jaar zijn partners van Intel ingelicht (onder voorwaarde van geheimhouding) over Spectre en Meltdown. Heel toevallig dezelfde dag dat Intel CEO Brian Krzanich voor 24 miljoen dollar het grootste gedeelte van zijn aandelen verkocht. (hij bezit nu nog voor 250.000 dollar, het minimum wat hij moet hebben als CEO aan aandelen). Werd het eerst nog afgedaan als 'misschien toeval', deze informatie maakt het niet beter.
Normalerwijze zou dit een gevalletje 'insider trading' (handel met voorkennis) zijn en dus strafbaar.

Nog even wat cijfertjes, door allerlei oplossingen kan afhankelijk van wat je toelaat aan reparaties oplopen tot 17% minder prestatievermogen. Is best veel, maar aan de andere kant ik heb slechtere cijfers gezien bij een ander OS.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/04, 01:07:31 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #195 Gepost op: 2018/02/05, 15:23:34 »
Die 17% zou heel goed kunnen kloppen. Ik merk dat mijn systeem trager is. Niet extreem, maar wel jammer.

Nu maar vooruit kijken naar hopelijk bug-vrije nieuwe (AMD? ;))-processors.

Dan de CEO van Intel ... is vrijwel altijd hetzelfde liedje met dat soort gasten. Verbaast me dan ook niets. Wist je trouwens dat een groot deel van die pipo's op zulke posities 'textbook'-psychopaten zijn? Oftewel 'ikke-ikke-ikke' en dan in het kwadraat  ;) . Fijne types.
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #196 Gepost op: 2018/02/08, 16:46:15 »
Interessant! Ik had er nog niet van gehoord van VEGA graphics en APU's. Nou werk ik regelmatig met VM's. Zijn die AMD VEGA/APU's daar krachtig genoeg voor denk je?
Virtualisatie technologie is aanwezig bij de AMD Ryzen 5 2500U en Ryzen 7 2700U APU's.
Opmerkelijk is dat op de site van AMD daar niet achter te komen is. Vandaar deze externe link,

AMD Ryzen 5 2500U versus Intel Core i7-7700HQ:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Intel bug?
« Reactie #197 Gepost op: 2018/02/13, 19:56:57 »
Sinds gisteren zijn er 2 Ryzen APU's uit (Ryzen 3 2200G en Ryzen5 2400G), wellicht handig om te vermelden omdat het hier boven ergens ging over een alternatief. De goedkoopste (Ryzen 3 2200G) kost op dit moment 99 euro en haalt vergelijkbare resultaten als een budget CPU en een GT1030 of RX550 (onder windows). Benchmarks onder Linux heb ik nog niet gezien. Gegeven het feit dat een GT 1030 videokaart ook al 79 euro kost en een RX550 nog meer, is dit misschien wel iets voor iemand die door de bugs noodgedwongen moeten upgraden en het liefst op een budgetvriendelijke manier. Wellicht overbodig om te zeggen, de interne grafische mogelijkheden liggen in spellen tot 300% hoger dan bijvoorbeeld die van een I3-8100. Ik wacht met spanning af wat de resultaten zijn in linux, en hopelijk valt er na alle ellende (hoge hardwareprijzen en bugs) ook weer eens wat positiefs te vermelden.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #198 Gepost op: 2018/02/13, 20:38:00 »
Sinds gisteren zijn er 2 Ryzen APU's uit (Ryzen 3 2200G en Ryzen5 2400G)
Ik neem aan dat die nog wel kwetsbaar zijn voor Spectre?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #199 Gepost op: 2018/02/13, 21:14:12 »
Een gedachte:

Stel dat er Meltdown en Spectre ongevoelige processoren komen, dan nog zullen er kernels aangeboden worden die daarvoor aangepast zijn.
Ik vraag me af of die aanpassingen er alsnog voor zorgen dat het de snelheid van een besturingssysteem zal beïnvloeden?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes