Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏  (gelezen 5596 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #25 Gepost op: 2017/12/14, 19:03:10 »
Gaat Mint 32bit (uiteindelijk) niet verdwijnen, van Ubuntu wordt ook geen 32bit meer uitgebracht.
Dat is nog niet duidelijk. Mint zou ermee door kunnen gaan bij de 19-serie, want (als ik me niet vergis) Xubuntu en Lubuntu gaan er ook mee door. Al het 32-bits-spul zal dus straks nog gewoon te vinden zijn in de pakketbronnen van Ubuntu 18.04.

De investering voor Mint zou 'm dan vooral zitten in het maken van 32-bits-versies van de eigen Mintprogrammatuur. Ik weet niet of de Mintontwikkelaars dat nog de moeite waard zullen vinden..... Van mij hoeft het alvast niet.   =D
« Laatst bewerkt op: 2017/12/14, 19:06:05 door Pjotr »

« Laatst bewerkt op: 2017/12/14, 20:24:38 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline HWE64

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #27 Gepost op: 2017/12/14, 20:37:08 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #28 Gepost op: 2017/12/17, 10:19:17 »
Ik heb de 18.3 32 bits op mijn oude Toshiba laptop gezet. Het draait als een zonnetje op die 11 jaar oude taaie! Dat bevalt me prima.

De toevoeging van de flatpaks is fijn. Het werkt goed bij een paar programma's die ik eens probeerde al is er geen sprake van een snelle installatie op mijn oude bak. Dat hoeft natuurlijk ook niet zonodig.

Wat betreft 32 bits zou ik zeggen: ga daar a.u.b.  toch maar een paar jaar mee door. Als steunpunt krijg ik nu wat (oudere) mensen die niet door willen gaan met Vista, maar ook geen nieuwe PC (met Windows 10) willen kopen.

De laatste persoon had ik Xubuntu aanbevolen, maar hij las een goed verhaal over Mint Sylvia. Dat werd het dan. Erg mooi, dat Sylvia. Ik mis wel de heerlijke robuuste eenvoud en instelbaarheid van Xubuntu wat. Sylvia vroeg in dit geval ook duidelijk meer nazorg, meer uitleg..

Als ik vaker Sylvia te doen krijg ga ik er wel een broertje van mijn Xubuntu boekje voor maken. Er zijn wel goede beschrijvingen van, maar die gaan (voor zover ik ze bekeken heb) eerst allemaal de installatie uitleggen. Daar haken de meesten van mijn steunpuntwerk al snel af.

Ja, fijn ding, dat Sylvia!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #29 Gepost op: 2017/12/17, 10:31:57 »
De Xfce-editie van 18.3 is er nu ook al.... Qua instelbaarheid verschilt die niet van Xubuntu.  :)

Overigens zit er wel een nadeel aan de Flatpaks: ze vergen veel schijfruimte, omdat ze alle ondersteunende bestanden in zich bergen en niets delen ("elk nadeel heb z'n voordeel"). Bovendien worden sommige Flatpaks wel erg vaak bijgewerkt, wat tot extra groei van schijfruimtegebruik kan leiden.

Voor kleine harde schijven vind ik Flatpaks daarom minder geschikt. Sterker nog, dan kun je misschien zelfs de Flatpak-infrastructuur beter helemaal verwijderen, om te voorkomen dat je "per ongeluk" een Flatpak installeert.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/17, 10:34:13 door Pjotr »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #30 Gepost op: 2017/12/17, 23:28:34 »
Ik heb de 18.3 32 bits op mijn oude Toshiba laptop gezet. Het draait als een zonnetje op die 11 jaar oude taaie! Dat bevalt me prima.

De toevoeging van de flatpaks is fijn.

 Als steunpunt krijg ik nu wat (oudere) mensen...........

Ja, fijn ding, dat Sylvia!

groet,

Just

@Just,
hier een 'jonkie' van 83 jaar die ook ge-upgraded heeft naar Sylvia en graag zou willen weten wat die mooie of fijne "flatpaks" zijn.
Ik ben razend nieuwsgierig naar al dat moois, maar heb geen flauw idee wát "flatpacks" zijn of kunnen doen.
Kunt U me wat wijzer maken? Bij voorbaat dank.

VrGr,
KeesS
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #31 Gepost op: 2017/12/18, 06:45:13 »
Flatpaks is een nieuw installatie formaat.
Normaal gesproken wordt er, als je een programma installeerd, naast dat programma ook andere programma's geïnstalleerd waar het van afhankelijk is, of gebruik gemaakt van wat er al geïnstalleerd staat. Flatpaks doen dat anders. Daarin is zit je programma in een soort container met alle andere programma's die het nodig heeft erbij. Voordeel is dat het op elke distro kan draaien onafhankelijk van wat er geïnstalleerd is. Verder kun je verschillende versies naast elkaar zetten zonder problemen. Een nadeel is, zoals Pjotr al opmerkte, dat het hele pakket elke keer erg groot is. Je installeert eigenlijk met elk pakket een nieuw besturingssysteem.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/18, 07:50:53 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline KeesS

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #32 Gepost op: 2017/12/19, 01:35:28 »
Flatpaks is een nieuw installatie formaat.
Normaal gesproken wordt er, als je een programma installeerd, naast dat programma ook andere programma's geïnstalleerd waar het van afhankelijk is, of gebruik gemaakt van wat er al geïnstalleerd staat. Flatpaks doen dat anders. Daarin is zit je programma in een soort container met alle andere programma's die het nodig heeft erbij.


@MKe,dank voor Uw uitleg, maar toch nog een vraag:
werkt 'Flatpaks' in Sylvia automatisch en wordt die grote container bij elke programma geïnstalleerd, of moet 'Flatpaks' daar speciaal voor worden opgestart? 
Met andere woorden, kan je in Sylvia ook iets installeren zonder 'Flatpaks'te gebruiken?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #33 Gepost op: 2017/12/19, 06:23:31 »
Volgens mij wordt het overgrote gedeelte van de software op de normale manier geïnstalleerd. Overigens merk je niet heel veel van het feit of een programma als flatpak of op de gewone manier is geïnstalleerd. Zo'n container hoeft niet op te starten.

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #34 Gepost op: 2017/12/19, 09:54:04 »
Ook hier draait ie prima. Upgrade ging feilloos en snel.  Via het update menu.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #35 Gepost op: 2017/12/19, 12:15:56 »
Met andere woorden, kan je in Sylvia ook iets installeren zonder 'Flatpaks'te gebruiken?

Je hebt tegenwoordig naast de Flatpaks ook de al langer bestaande AppImages. Dat zijn beide soorten softwarepakketten die je als gebruiker kan downloaden en gebruiken zonder installatie. Zo'n pakket is één bestand met alles erin, erop en eraan. Dat maakt ze wel groter.

Het nut ervan is dat je langs deze weg eens kan kijken of een nieuwere versie van een programma nuttig kan zijn. Zo heb ik in mijn geval de video-editor Kdenlive eens geprobeerd in de laatste stabiele versie van eind dit jaar. Die heeft namelijk een veel betere stabilisator aan boord voor bewogen opnamen. Dat wilde ik wel eens meemaken. Nou, die doet het goed. Het haalt het wel niet helemaal met de duurdere camera's en editors als Final Cut Pro X, maar dan praat je over een heel andere budget voor de hardware. Dan komt er ook een dikke Mac bij kijken en Kdenlive is prima tevreden met mijn i3 met wat extra geheugen.

Gewoon je programma's normaal installeren dus en zie je iets bijzonders, dan is een flatpak of AppImage een mogelijkheid om je er eens in te verdiepen. Naderhand verwijder je desgewenst het bestand weer.

Het mooie van Sylvia is dat Flatpak netjes in het systeem is ingebed. Je vindt het later dus ook terug in je menu.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Frank47

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #36 Gepost op: 2017/12/24, 18:07:47 »
Ben op de desktop overgestapt van LM 17.3 naar 18.3. Was sowieso altijd wel tevreden met 17.3, nooit installatieproblemen gehad dus ik heb totnogtoe de voordelen van Flatpaks niet ervaren, maar dat komt misschien nog wel. Het hele installatiemenu van Programmabeheer ziet er bijzonder fraai uit.

Wel een aantal kanttekeningen:

-Firefox lijkt me nogal traag op te starten. Dat terwijl de nieuwe versie zoveel sneller zou moeten zijn. Overigens na opstarten verloopt het oproepen van nieuwe tabs/pagina's vlot.
-inderdaad een manco dat het schildje van de updates blauw blijft na het updaten indien je niet ook de kernels update
-mijn printer de Epson XP305 werd niet meer automatisch goed geïnstalleerd -->> verzoek aan Pjotr om op zijn site het installeren van Epson printers mee te nemen. Lijkt me handig voor nieuwelingen

Maar behalve deze kleinigheden: zeer tevreden. Echter het is net als met een goed restaurant: je verwacht niet anders.


Offline Frank47

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #38 Gepost op: 2017/12/25, 17:41:13 »
Bedankt Rico

Maar dat had ik zelf al gevonden. Mijn suggestie was meer aan Pjotr gericht opdat zijn site die door veel nieuwelingen wordt gebruikt volledig is. Maar misschien heeft hij wel argumenten waarom de Epson printers bij hem ontbreken in zijn lijst van te installeren printers.

FrSu

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #39 Gepost op: 2018/01/28, 15:58:24 »
Cinnamon 18.2 eerst gebruikt. Later gecombineerd met Mate. Upgrade gedaan naar 18.3. Mate gebruik ik nu het meest. Zeer tevreden.

Inmiddels is er weer de nodige tijd voorbij. Mint draait hier nu op 4 computers: 2 in dualboot met Win 10 en 2 in single. Nog steeds zeer tevreden. Stabiel en snel.

Bij de dualboots valt steeds weer op dat Mint een stuk vlotter werkt dan Win 10, Mint wordt dan ook het meest gebruikt. Win 10 is voor de werkomgeving en programma's daarvoor benodigd een noodzakelijk kwaad. Kan ik echter wel mee leven.

Offline janubuntu

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #40 Gepost op: 2018/02/01, 19:05:37 »
 :-[Zeer traag, 17.. werkt bij mij veel beter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #41 Gepost op: 2018/02/01, 19:09:14 »
:-[Zeer traag, 17.. werkt bij mij veel beter
Zet de turbo eens aan met behulp van deze veilige snelheidstips:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5

Offline janubuntu

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #42 Gepost op: 2018/02/01, 20:12:37 »
:-[Zeer traag, 17.. werkt bij mij veel beter
Zet de turbo eens aan met behulp van deze veilige snelheidstips:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5

Bedankt voor de tips. Ik krijg bij het inloggen ook iedere keer de melding: Cinnamon is zojuist vastgelopen. Uw systeem draait nu in de terugvalmodus. Wilt u Cinnamon herstarten.
Kan wel op Ja drukken, maar dan verschijnt dezelfde melding weer.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #43 Gepost op: 2018/02/01, 20:35:46 »
Ik krijg bij het inloggen ook iedere keer de melding: Cinnamon is zojuist vastgelopen. Uw systeem draait nu in de terugvalmodus. Wilt u Cinnamon herstarten.
Is dat de rendering die je bij het inlogscherm kunt wijzigen (op tandwieltje klikken)?
Elke desktop omgeving kan mijn notebook aan, behalve Cinnamon. Bij elke versie moet ik dat wijzigen.

Hier zie je een voorbeeld:
« Laatst bewerkt op: 2018/02/01, 21:31:24 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #44 Gepost op: 2018/02/01, 23:25:10 »
@janubuntu: geef eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Offline janubuntu

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #45 Gepost op: 2018/02/02, 14:04:45 »
Hierbij het schermprintje

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #46 Gepost op: 2018/02/02, 17:01:39 »
OK, een oud bakkie.... Een paar dingen:

1. Installeer de lichtgewicht Xfce-editie van 18.3:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/18.3/linuxmint-18.3-xfce-64bit.iso

2. Pas daarin de inmiddels bekende snelheidstips toe:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5

Vooral het uitschakelen van de visuele effecten, want ook Xfce heeft die standaard.

3. Rol de systeemkern terug naar de nieuwste van de 4.4-serie (thans 4.4.0-112):
Bijwerkbeheer - werkbalk: Tonen - Linux-systeemkernen

4. Herstart je computer en zorg ervoor dat je opstart vanaf de 4.4.0-112. Staat onder het kopje Geavanceerd in het opstartmenu van Grub. Verwijder daarna alle geïnstalleerde systeemkernen van alle hogere series.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #47 Gepost op: 2018/02/02, 22:19:33 »
OK, een oud bakkie.... Een paar dingen:

1. Installeer de lichtgewicht Xfce-editie van 18.3:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/18.3/linuxmint-18.3-xfce-64bit.iso
3. Rol de systeemkern terug naar de nieuwste van de 4.4-serie (thans 4.4.0-112):
Bijwerkbeheer - werkbalk: Tonen - Linux-systeemkernen

4. Herstart je computer en zorg ervoor dat je opstart vanaf de 4.4.0-112. Staat onder het kopje Geavanceerd in het opstartmenu van Grub. Verwijder daarna alle geïnstalleerde systeemkernen van alle hogere series.
Even een vraagje tussen door. Is de Linux Mint 18.3 Xfce met kernel 4.4.0-112 een LTS versie???? In schermafdruk is dit ieder half jaar in dezelfde kernelserie 4.4.....????? In Xubuntu is dit helder voor mij maar in Mint nog niet.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/02, 22:23:31 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #48 Gepost op: 2018/02/02, 22:42:45 »
Linux Mint 18.3 is LTS, maar z'n standaard-systeemkern is dat niet. Vergelijk de puntversies Ubuntu 16.04.2 en 16.04.3.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #49 Gepost op: 2018/02/02, 22:52:15 »
Linux Mint 18.3 is LTS, maar z'n standaard-systeemkern is dat niet. Vergelijk de puntversies Ubuntu 16.04.2 en 16.04.3.
Wat is de standaard kernel dan? De 4.13.0-32???? Of moet je in dezelfde serie blijven 4.4...
« Laatst bewerkt op: 2018/02/02, 22:54:07 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)