Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp gevraagd voor internetverbinding  (gelezen 2118 keer)

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Gepost op: 2008/02/27, 20:52:35 »
hallo, ik heb net ubuntu 7.10 gutsy gibbon geinstalleerd.
tot zover ging alles goed, alleen nog wat drivers bijwerken en dan zou ie moeten draaien als een zonnetje.
alleen 1 probleem...ik heb alleen de beschikking over de internetverbinding(gprs) van mijn Nokia telefoon.
na wat gezoek op mn Windows (waar ik dus wel via gprs kan internetten ) ben ik erachter gekomen dat "gprs easy connect" het perfecte progje schijnt te zijn.
ik ben een complete Linux noob dus alles wat met zo min mogelijk commands end kan gebeuren hoe beter.
nadat ik het pakketje gedownload heb heb ik een mooie installer...ik denk...mooi...kan dan haast niet mis gaan......maar ik krijg die installer niet "opgestart"....

kan iemand mij haarfijn uitleggen in noobtaal hoe ik deze kan installeren????
vergeet niet...ik heb een "kale" install van ubuntu dus ik weet ook niet of ik nog noodzakelijke zaken mis in mijn installatie om dit progje te laten werken....( iets met ppp ofze...geen idee...).

alvast bedankt voor de moeite...

***** OPGELOST!!!  voor een uitleg om je mobiel als gprs modem te gebruiken zie bericht #16 in de hieronder.  hier vind je een uitleg van mij. *****

Offline ivo

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/27, 21:51:25 »
Is dit
gprsec.tar.bz2
wat je hebt gedonwload van http://www.easyconnect.linuxuser.hu/ ?

(Was de 1e hit die ik op google tegenkwam)

Open een terminal (nee, ik weet niet hoe dit grafisch moet, command line werkt op elk systeem, grafica niet) en tik in

bunzip2 -dc gprsec.tar.bz2 | tar xvf -
Druk op enter.
Dan ga je naar de nieuw ontstane directory

cd GPRS_Easy_Connect_301/

Dan tik je in

more README

en dan zie je op de derde regel wat je moet doen.

Druk CTRL-C in om uit de more prompt te komen en tik dan in

./INSTALL.sh  en druk op enter.

Ik vermoed dat ie een grafisch ding op gaat starten.
Van hieraf ben je op jezelf. Ik ga dat niet doen wat ik weet niet wat ie gaat uitvogelen onder water.

Op
http://linux.softpedia.com/get/Communications/Telephony/GPRS-Easy-Connect-4528.shtml

zie ik dat ie nog wel wat afhankelijkheden heeft:

Requirements:

· pppd
· chat
· perl
· Tk
· LWP::simple
· HTML::Parser
· Tk::ProgressBar
· URI
· wget


Succes!!!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/27, 21:58:39 »
hartelijk bedankt.

ik heb totaal geen ervaring met command line dus nogmaals bedankt.
ga het gelijk proberen.

hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/27, 21:59:09 »
Het pakketje wat je hebt gedownload is een tar.bz2 zie mijn handtekening voor hoe je dit moet installeren. In Synaptic zitten ook wat pakketjes zoek maar op gprs:Gcom, OpenGGSN en xfce4-cellmodem-plugin. Het voordeel van deze pakketjes is dat bij een update deze automatisch uitgevoerd wordt. Je kan in ieder geval bij de beschrijving zoeken of het iets voor jou is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/27, 22:37:06 »
ja hartstikke leuk die pakketjes in Synaptic maar dan moet je wel eem werkende internetverbinding hebben ;-)
laat dat nu net het probleem zijn.

het uitpakken ging goed (duurde ff voor ik doorhad dat ik wel het volledige pad moest gebruiken ;-) maar bij het activeren van het INSTALL loop ik vast.

hieronder een stukje van de command line:

bart@bart-laptop:/media/DATA/GPRS_Easy_Connect_301$ /INSTALL.sh
bash: /INSTALL.sh: No such file or directory
bart@bart-laptop:/media/DATA/GPRS_Easy_Connect_301$ ./installer/INSTALL
./installer/INSTALL: error while loading shared libraries: libgtk-1.2.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
bart@bart-laptop:/media/DATA/GPRS_Easy_Connect_301$ ./installer/INSTALL
./installer/INSTALL: error while loading shared libraries: libgtk-1.2.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Offline ivo

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/27, 22:50:19 »
Dan mist er inderdaad eea op je systeem en wordt het wel een beetje lastig om dat goed te krijgen zonder Internet verbinding op je Linux masjien.

Daar kan ik je helaas zo 1-2-3 niet mee helpen.

Mag ik puur uit interesse vragen waarom je eigenlijk alleen beschikt over een GPRS internet aansluiting? Is dat zakelijk ofzo, zodat je prive geen abbo hoeft te nemen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/27, 23:12:38 »
nou de huisaansluiting is hier nog "in ontwikkeling" in afwachting van mn provider...vandaar...maar ik zit ook veel op de weg en heb daar de verbinding ook voor nodig.

uiteraard kan ik wel naar mn Windows downloaden en dat weer openen in Ubuntu maar dat herstarten steeds wordt je wel een beetje moe van....

maar het lijkt mij toch dat de pakketten ook direct van een site te downloaden zijn of zeg ik nu weer wat raars???

@GIJSBERT

heb je link geprobeerd, maar hij kan hem niet openen als ik de sh command geef.

als iemand een andere oplossing/software weet die direct te installeren is en ook werkt is dat natuurlijk ook goed, houdt er rekening mee dat ik grafisch gewend ben vanwege jaren Windows misbruik ;-)

hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/27, 23:58:29 »
bafplus, ik wist niet dat je geen internetverbinding had, althans in Ubuntu, via Windows  kan je de pakketjes downloaden op deze site http://packages.ubuntu.com/ even je zoekterm invullen onderop en de juiste versie, gutsy neem ik aan, en downloaden. Als je weer in Ubuntu zit even klikken op het *.deb pakket en het wordt automatisch geïnstalleerd door de pakket installatie(ik dacht dat het gdeb heet) als je akkoord gaat. Alles gaat grafisch. :)
Dat het met sh niet gaat kan er aan liggen dat je dit met root rechten moet doen dus zoiets:  sudo commando_wat_je_wilt geven, sudo geeft je root rechten na de ENTER moet je je wachtwoord ingeven je ziet hier niks van ook geen sterretjes, na het invullen en weer ENTER mocht er echt niets gebeuren is je pad of commando niet goed. Geef dan in je volgende post het commando,het pad en het bestand aan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/28, 00:23:51 »
bedankt, ga ik gelijk nog even proberen voordat ik mn bedje opzoek...wordt vervolg.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/28, 19:07:08 »
nou hehe...was vandag even op mn werk, gelijk ff aan het netwerk gehangen voor de updates.
ik ben nu geheel geupdate!
heb ook gelijk de nodige pakketjes geistalleerd voor mn gprs netwerk.
maar ik krijg het niet voor mekaar om verbinding te leggen....hoe moet zoiets????
weet iemand een handig "1 klik en gaan" progje vergelijkbaar met gprs easy connect???

hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/28, 20:32:42 »
Als je gcom hebt geïnstalleerd in de terminal gcom ingeven.
Later kan je een starter aan maken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/28, 21:02:57 »
ik moet nodig een cursusje Linux ;-)

hoe gaat dat starten precies????   terminal openen en dan??? welk command??? en ik hoop dat er dan een grafische omgeving opstart....

alvast bedankt voor je hulp en geduld.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/29, 01:32:50 »
verdikkeme...denk ik wat gevonden te hebben heb ik daar ook weer problemen mee....is er mischien iemand in Almere die mij wil kan helpen????  dan kun diegene ook "zien" wat er niet gaat...mischien komen we er dan wel uit...

Offline ton1

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/29, 10:26:56 »
Die pagina waar je nu bent, zoek eens rechts naar "steunpunten",(en klik daarop!) wie weet, Almere ...?
met goede groet,
Ton.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/29, 14:02:30 »
Citaat van: bafplus
ik moet nodig een cursusje Linux ;-)

hoe gaat dat starten precies????   terminal openen en dan??? welk command??? en ik hoop dat er dan een grafische omgeving opstart....

alvast bedankt voor je hulp en geduld.
Bafplus de terminal openen en dan gcom intoetsen, ENTER indrukken en het programma opent zich.
Een starter kan je op drie manieren aanmaken, rechts klikken op je bureaublad of werkbalk dan aanklikken een starter toevoegen. Derde manier Systeem-->Voorkeuren-->Hoofdmenu(dacht ik uit mijn hoofd, zit nu op een WinowsPC, een van de catogorien kiezen en Nieuw kiezen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bafplus

  • Lid
hulp gevraagd voor internetverbinding
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/01, 03:10:22 »
GELUKT!!!!!  ik schrijf deze reactie vanaf mn Ubuntu via mn N95!!!  zelf de updates binnenhalen werkt!!!

ik weet niet meer wat precies, maar het lukte mij niet met gcom.
toen ben ik ff verder gaan zoeken en kwam deze tegen via WvDial.
deze manier werkt ook in een kale installatie, dus zonder extra updates of installs!!!!
hieronder de manier die ik gebruik:
=================================

First you have to identify you're phone.
In Terminal type:

lsusb

to get the output somewhat like this

ankur@ankur-desktop:~$ lsusb
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 002: ID 0421:042d Nokia Mobile Phones
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Notice the ID 0421:042d Nokia Mobile Phones here 421 is the VID and 42d is the PID replace them with what is shown in your case below. Now run the command:

sudo /sbin/modprobe usbserial vendor=0x(vid) product=0x(pid)

Like “sudo /sbin/modprobe usbserial vendor=0×421 product=0×42d