Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken  (gelezen 2065 keer)

pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Gepost op: 2018/11/30, 21:57:44 »
Gebruik al jaren Ubuntu op een oude HP desktop. Zag uit naar Ubuntu 18.04 versie en toen mijn updateprogramma aangaf, dat ik over kon stappen, heb ik dat gedaan. Alleen daarna wilde de PC niet starten. Ik kreeg een aantal tekstregels, die eindigden met:
[0.0670003] Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init! exit code = 0x00000009
[0.067003]
[0.067077] --- [end Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init! exit code = 0x00000009
[0.067077]
Ik heb vanuit een opstart USB stick vervolgens weer versie 16.04 geïnstalleerd, en daarna startte PC weer gewoon op. Vervolgens weer gewacht tot het software updateprogramma aangaf, dat ik de nieuwe versie kon installeren en opnieuw zelfde probleem.
Toen geprobeerd om Linux Mint, wat ik nog op een schijfje had staan, te installeren, maar toen gaf hij aan, dat Ubuntu versie 18.04 geïnstalleerd was en dat bij installeren van Linux Mint alles overschreven zou worden. Daarom maar niks gedaan, het leek immers of 18.04 er wel degelijk op stond. Ik heb weer een paar weken gewacht en vandaag nog maar weer eens geprutst. Nu bij opstarten eerst via F9 keuzemenu opgeroepen om opstartmedium te kiezen. Bij keuze 'harddisk' verschijnt dan wel het startscherm GNU GRUB versie 2.02 en kan ik uit 4 keuzes kiezen. Keuze 2, Ubuntu met geavanceerde opties, geeft dan ook weer verschillende start mogelijkheden en bij de 4e ubuntu met linux 4.4.0-137-generic (recovery mode) lukte het om toch op te starten en kon ik in het programma komen. Alleen de beeldweergave op het scherm is niet helemaal goed, het beeld lijkt wat dwars uitgerekt. Als ik vervolgens weer afsluit en probeer opnieuw, maar dan gewoon op te starten dan blokkeert het weer als bovenaan beschreven.
Iemand enig idee, wat hier misgaat?

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/30, 22:25:16 »
Hallo, als ik jou was zou ik niet het update-programa gebruiken, maar een versie installatie met 18.04 doen. Wel even je belangrijke bestanden backuppen voordat je dat doet (mail, bookmarks persoonlijke documenten, etc.).

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/06, 22:45:03 »
Dank voor je snelle reactie. Dat laatste heb ik ook al geprobeerd, zelfs bij herhaling een nieuwe USB-stick gemaakt met een download van het programma, maar ook daarmee deed zich hetzelfde probleem voor.

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/06, 22:48:29 »
Sh*t. Wat text weg geknipt. Ik dacht dat dit een ander topic was wat door ging, dus reactie niet relevant..
Dit stukje is wel relevant.

Het kan dat het niet lekker werkt. 18 ging hier ook niet lekker op een bepaalde laptop waar nu toch maar weer 16 op staat, gewoon door een simpele nieuwe installatie.

Upgraden geeft nogal eens problemen vanwege achtergebleven oude configuratiebestanden welke in de nieuwe niet feilloos werken. Het is daarom een aanrader om nooit de upgrade-knop te gebruiken om een nieuwere versie te krijgen, maar gewoon een schone installatie.
Dus wat Paul zegt, volledige nieuwe installatie.

En je kunt eerst een live sessie draaien om te kijken of het lekker werkt. Is dat dan kun je meteen door met installeren.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 22:56:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/14, 22:53:06 »
Kan het zijn dat je een 64 bit versie van Ubuntu probeert te installeren op een systeem dat alleen een 32 bit versie aankan?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/15, 07:32:18 »
Zie de reactie van Paul Matthijsse. NIET proberen te updaten, maar eerst back-uppen en dan gaan voor een volledig schone installatie.

Start daarna de site van Pjotr op om je installatie te voltooien: https://sites.google.com/site/computertip/

Bij twijfel: probeer de nieuwe versie eerst eens uit met een live-cd of usb-stick.

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/15, 11:04:41 »
En misschien een detail: vergeet bij een verse installatie niet om aan te vinken dat de schijf / partitie in kwestie wordt geformatteerd. Dat is essentieel.

Maar waarom zou je upgraden naar 18 als het problemen geeft, en 16 nog ruim 2 jaar meegaat?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/04, 10:58:22 »
Maar waarom zou je upgraden naar 18 als het problemen geeft, en 16 nog ruim 2 jaar meegaat?

In principe hoeft een nieuwe/schone installatie geen problemen te geven en dat doet het eigenlijk ook nooit.
Een upgrade is het overwegen waard omdat het wonen/werken in een nieuw huis (meestal) fijne verbeteringen met zich meebrengt.
Uiteraard kun je nog twee jaar blijven zitten waar je zit.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/07, 08:55:04 »
Welke hardware heb je ?

En als je toch update, bij mijn nvidia videokaarten , weigerden de updates op alle pc' s, en ik heb er meerdere.
Oplossing was de open source videokaart driver activeren(nouveau driver), daarna werkte alles goed met updaten naar nieuwe versie.
Of dit voor amd videokaarten geld weet ik niet.

Beter is natuurlijk een schone installatie, boot van je installatie cd, wis je schijven met gparted, reboot je pc, en installeer je linux.

Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/07, 10:31:39 »
Beter is natuurlijk een schone installatie, boot van je installatie cd, wis je schijven met gparted, reboot je pc, en installeer je linux.

+1 Beste advies van 2019
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/07, 11:22:35 »
Beter is natuurlijk een schone installatie, boot van je installatie cd, wis je schijven met gparted, reboot je pc, en installeer je linux.

+1 Beste advies van 2019
Draadje even goed doorlezen. Paul had dit al in de tweede post in dit draadje ook aangeraden. OP meldt dan dat ook dit geen succes was.

@Sipke Zijlstra, het lijkt me dat je ondertussen een complex systeem hebt met vele partities van andere installaties? Ik zou in het installatieprogramma eens kiezen voor "Iets anders", daar alle oude linux partities verwijderen, en in plaats één nieuwe partitie aan te maken voor Ubuntu 18.04 (bestandstype ext4, gekoppeld aan "/", géén swap want Ubuntu 18.04 zal automatisch een swapbestand installeren). Schone lei, verse installatie, en het zou me verbazen mocht dergelijke installatie niet foutloos doorgaan, zeker al op een HP computer. Of het moet zijn dat die PC te oud is geworden en niet meer behoorlijk ondersteund is door nieuwere versies?

Belangrijk om zoals Jan aangaf  te noteren welke grafische kaart je hebt. Zou op zich echter geen probleem mogen geven bij een verse installatie .
« Laatst bewerkt op: 2019/01/07, 11:27:26 door vanadium »

Offline jan11000

  • Lid
Re: pogingen om Ubuntu 18.04 te installeren mislukken
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/08, 12:10:34 »
En als je meerdere hd' s hebt in je pc, zorg dat je van de goede grub opstart, en niet van een van je andere schijven, met een oude grub.